تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تردید خاندوزی برای انتصاب رئیس کل بیمه مرکزی/ وزیر اقتصاد به جنگ مجلس می‌رود؟

مدت‌هاست رئیس کل بیمه مرکزی استعفا کرده اما هنوز وزارت اقتصاد جانشین او را معرفی نکرده است. اطلاعاتی که رویداد۲۴ رسیده نشان می‌دهد دلیل این امر اختلافی است که بر سر توانمندی گزینه خاندوزی، بین مجلس و وزارت اقتصاد وجود دارد.

رئیس کل بیمه مرکزی

رویداد۲۴ از هفته گذشته که غلامرضا سلیمانی امیری ماکو از بیمه مرکزی استعفا کرد، همچنان این سازمان بدون رئیس کل اداره می‌شود و فعلا وزارت اقتصاد به حضور یک سرپرست بسنده کرده است و خبری از انتصاب رئیس کل جدید نیست. این موضوع البته ظاهرا ماجراست و در پشت پرده اتفاقات دیگری در جریان است؛ اتفاقاتی که ظاهرا وزیر اقتصاد را در یک دوراهی قرار داده است.

ماجرا از این قرار است که تصور غلامرضا سلیمانی این بود که او پست خود در بیمه مرکزی را حفظ می‌کند و البته تلاش‌های بسیاری را هم برای حفظ موقعیت خود انجام داد؛ از جمله اینکه با پشتیبانی مالی از صداوسیما و هزینه میلیاردی برای ساخت سریال پلاک ۱۳ می‌خواست حمایت صداوسیما را به دست بیاورد. یا در اقدام دیگر چند مدت بعد از استقرار دولت رئیسی، به منظور مصون ماندن از موج تغییرات، برگزاری جلسات ماهیانه ملاقات مردمی را آغاز کرد، این در حالی بود که در سه سال دوره حضور چنین رویکردی در بیمه مرکزی وجود نداشت. با این حال هنگامی که بحث تغییر رئیس کل بیمه مرکزی جدی شد، سلیمانی امیری پیشدستی کرد و زودتر از آنکه حکم به برکناری‌اش صادر شود، استعفا کرد.

استعفای سلیمانی، وزارت اقتصاد را در شرایطی خاص قرار داده است؛ شرایطی که بیش از همه برای خاندوزی دشوار است. شنیده‌های رویداد۲۴ حاکی است که گزینه خاندوزی برای ریاست کل بیمه مرکزی با گزینه پیشنهادی مجلس متفاوت است و این فعلا بزرگترین چالش وزیر اقتصاد در صنعت بیمه است.

پیش از این گفته می‌شد احتمال دارد محمد هادی زاهدی وفا یا مهدی صادقی شاهدانی از نیروهای امام صادقی به بیمه مرکزی بروند، اما زاهدی وفا به عنوان معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس جمهور منصوب شد و با توجه به حساسیت‌های فراوان روی تعداد نیروهای امام صادقی، از شاهدانی نیز صرف نظر شد و در نهایت دو گزینه دو دیگر باقی ماندند؛ دو گزینه‌ای که یکی مورد علاقه خاندوزی بود و دیگری مورد حمایت مجلس.

ظاهرا استدلال برخی از نمایندگان اقتصادی مجلس این بوده که با توجه به تجربه ناکافی خاندوزی، بهتر بوده که گزینه مورد نظر او منصوب نشود، زیرا چنین انتصابی با توجه به سابقه او، وضعیت صنعت بیمه را آشفته‌تر خواهد کرد، با این حال ظاهرا او روی گزینه خودش پافشاری کرده است اما هنوز موفق به تغییر نظر نمایندگان نشده است. همه این اتفاقات در حالی رخ داده که احسان خاندوزی یکی از سه چهار وزیری است که تحت شدیدترین انتقادها قرار دارد و حتی برخی نمایندگان از احتمال بالای استیضاح او سخن گفته‌اند.

برخی منابع خبری به رویداد۲۴ گفته‌اند که پیشنهاد محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور این بوده که در شرایط تزتزل صندلی وزارت خاندوزی، او بیش از این مجلس را با خود به تقابل نکشد و گزینه مورد نظر آنها را منصوب کند؛ اتفاقی که البته هنوز انجام نشده است. به نظر می‌رسد فعلا خاندوزی به حضور سرپرست اکتفا کرده تا از شرایط بحرانی تذکر و سوال و استیضاح بگذرد و در شرایطی که کمترین تقابل را با مجلس دارد، گزینه مورد نظر خودش را منصوب کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان