تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی صرافان از قیمت ارز پس از توافق وین

قرن نو نوشت: در حالی که سکوت درباره مذاکرات وین شکسته شده و طرفین اعلام کرده‌اند که در آستانه انتشار پیش‌نویس توافق‌نامه هستند، بازار ارز هنوز با اتخاذ سیاست احتیاط و سکون، واکنش چندانی به معادلات سیاسی نشان نمی‌دهد.

پیش‌بینی صرافان از قیمت ارز پس از توافق وین

رویداد۲۴ بهای هر دلار در صرافی‌های بانکی امروز در محدوده ۲۵ هزار و ۴۹۰ تومان فروخته می‌شود این در حالی است که در بازار آزاد همچنان بهای هر دلار بالاتر از ۲۷ هزار تومان گزارش شده است.

فاصله گرفتن قیمت دلار در بازار آزاد با صرافی‌های بانکی از سوی بسیاری از کارشناسان به این تعبیر می‎‌شود که بازار ایران سیاست احتیاط را برگزیده و با وسواس و حساسیت خاصی نتایج مذاکرات را رصد می‌کند.

برخی معامله‌گران معتقدند عقب‌نشینی قطره چکانی قیمت‌ها در شرایط فعلی خود نشان از واکنش مثبت بازار به روند مذاکرات و توافقی که قریب الوقوع حاصل می‌شود، است این در حالی است که افکار عمومی به واسطه تجربیات گذشته از یک سو و همچنین به دلیل برنامه‌های اعلامی دولت سیزدهم از سوی دیگر انتظار مهار دامنه بحران و حل مشکلات را بیش از پیش دارند.

این در حالی است که اقتصاد ایران از سال ۱۳۹۷ با بحرانی بسبار جدی تحت تاثیر شوک ارزی روبروست. امریکا در سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و تحریم نفتی ایران سبب شد اقتصاد ایران وارد دوره‌ای بحرانی و سخت شود.


 بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا پایان سال


چسبندگی بالای قیمت در بازار ارز

بسیاری از معامله‌گران معتقدند دلیل چسبندگی بالای قیمت‌ها در بازار ارز، از یک سو احتیاط بازار است، اما از سوی دیگر عقب ننشستن قیمت ارز ریشه در تورم ریالی موجود در اقتصاد ایران دارد.
یک فعال عمده بازار ارز گفت: بعید است قیمت دلار بتواند به راحتی به کمتر از بیست و پنج هزار تومان برسد چرا که دلار وارد هسته سخت مقاومتی شده و انتظارات اولیه برای ریزش قیمت در مرحله اول محقق نشد.

وی گفت: برخی چنین تبلیغ می‌کردند که تغییر دولت خود عامل تغییر معادلات است، به عبارت دیگر معتقد بودند استقرار دولت سیزدهم زمینه را برای کاهش قیمت‌ها مهیا می‌کند این در حالی است که چنین اتفاقی رخ نداد و در نتیجه بازار ارز همچنان خود را با قیمت‌های بالا تطبیق داد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ماندگاری قیمت بیش از شش ماه در بازار ارز، سبب می‌شود کف و سقف قیمتی دستخوش تغییر شود و این اتفاق در شرایط کنونی نیز رخ داده است.

حجم بالای نقدینگی استناد دیگر کارشناسان است؛ دلیلی مبنی بر سختی کاهش قیمت دلار به کمتر از بیست و پنج هزار تومان.

یک صراف که تاکید دارد معاملاتی متوسط و نه بزرگ را در دستور کار دارد نیز پیش‌بینی کرد که قیمت دلار در همین محدوده ماندگار باشد و توافق وین تنها به تثبیت شرایط کنونی منجر شود.

انتظار سیاست تثبیت

به گفته وی در بلندمدت تثبیت این شرایط می‌تواند حتی مثبت تلقی شود چرا که در سه سال اخیر اقتصاد ایران دچار عقبگردی جدی بوده است.

این گفته وی با تایید برخی کارشناسان همراه است. آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص به قرن‌نو گفت: سیاست فعلی دولت سیزدهم باید ابتدا نثبیت موقعیت اقتصادی باشد که در صورت دستیابی به توافق در وین این مهم حاصل می‌شود و سپس برنامه‌ریزی برای برون رفت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از مشکلات.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم تاکید دارد سیاست اصلاحات اقتصادی را در دستور کار دارد، گفت: این بدان معنی است که ابتدا باید وارد دوره ثبات شویم چرا که در دوره‌های طوفانی و بی ثباتی امکان اجرای سیاست اصلاحات ارزی فراهم نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان