تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

عنابستانی: قدرت مافیای معدنی از وزارت صمت بیشتر است

نماینده سبزوار گفت: به اعتقاد من، مثل همان مدلی که برای آزادسازی سواحل در پیش گرفتیم باید آزادسازی پهنه‌های معدنی را هم در دستور کار قرار دهیم.

عنابستانی

رویداد۲۴ علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم در خصوص عدم‌ به کارگیری بخش خصوصی در حوزه معدن گفت: ما تاکنون زمینه حضور بخش خصوصی را در معدن فراهم نکرده‌ایم. به نوعی بخش اختصاصی وارد شده است، اما بخش خصوصی نه.

وی افزود: تا امروز قانون معادن درست اجرا نشده است که دلیل آن، چنبره‌زدن مافیا در حوزه معدن است. مافیای معدنی، هم در دولت دست دارند و هم در بیرون دولت تحت عنوان «بخش خصوصی». خیلی از این افراد و گروه‌ها، پهنه‌های معدنی را به نام خود ثبت و بدون استخراج و بهره‌برداری، رها کردند؛ از طرفی هم به کسی اجازه ورود نمی‌دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: مافیای بدون تحرک در حوزه معدن می‌خواهند که قیمت معدن بالا برود تا همین‌طور دست نخورده با سود کلان به نفر بعدی بفروشند و یا در آینده با کسی شریک شوند. همین رویکرد باعث شده تا توسعه معدنی پس از دهه‌ها اتفاق نیفتد.

نماینده سبزوار با اشاره به قانون معادن گفت: قانون به صراحت می‌گوید اگر در مهلت مشخصی، فرد نتواند روی به استخراج بیاورد، باید طی یک فرآیندی با آگهی عمومی، کار به نفر بعدی که اهلیت دارد سپرده شود. این رویکرد در زمان ریاست آقای رزم‌حسینی بر وزارت صمت در حال اتفاق افتادن بود، اما مافیای معدنی با قدرت رسانه‌ای و رانتی که در دولت داشتند، نگذاشتند این اتفاق مبارک و قانونی به واقعیت تبدیل شود. متاسفانه مافیای معدنی بیشتر از اینکه در بخش خصوصی سر داشته باشند در دولت نفوذ دارند.

عنابستانی اظهار داشت: معدن یک فرصت گرانبهاست برای سرمایه‌گذاری و نه سرمایه‌برداری. بسیاری از کسانی که معدن را به اسم خود ثبت کردند از همان ابتدا می‌دانستند که توان این کار را ندارند، ولی حضور مقتدرانه آن‌ها باعث شده بخش خصوصی واقعی نتواند به کار ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه باید معادن را از چنگ سرمایه‌برداران درآورد، گفت: به اعتقاد من، مثل همان مدلی که برای آزادسازی سواحل در پیش گرفتیم باید آزادسازی پهنه‌های معدنی را هم در دستور کار قرار دهیم.

این نماینده استان خراسان رضوی افزود: آزادسازی معادن و سپردن آن به اهلش، اول کار است. ما باید برای بهره‌برداری معدنی و تکمیل زنجیره فرآوری و توسعه صنایع بابرنامه ظاهر شویم. اولین تدبیر در این راستا، ممنوعیت خام‌فروشی است. خوشبختانه ایران، هم دانش و فناوری لازم را دارد و هم منابع انسانی و مالی. باید ضابطه‌ها را طوری تنظیم کرد که سرمایه‌گذار بخش خصوصی با خیال راحت وارد میدان شود.

عنابستانی در پایان خاطرشان کرد: در حوزه انتخابیه بنده که غرب خراسان است، رگه‌های معدنی بسیار زیادی مثل کرومیت، سلیس، مس و منگنز داریم. شک ندارم اگر از ظرفیت معدنی در استان‌ها استفاده شود، هم می‌توانیم در حد قابل ملاحظه‌ای مشکل بیکاری را حل کنیم و هم، منابع کشور برای توسعه را به وجود آوریم. متاسفانه مافیای معدنی در ایران قوی و زورش بر وزارت صمت این دولت و دولت قبل، چربیده است. دولت در این رابطه منفعل است و هنوز از وزارت صمت دولت سیزدهم هم چیز خاصی ندیدیم که البته امیدوارم در آینده عزم و اراده این دوستان را در میدان عمل ببینیم.

منبع: کانی مگ

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان