تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

همه سرماخوردگی‌ها اومیکرون است

یک متخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به شیوع سویه اومیکرون در کشور، گفت: همه سرماخوردگی ها را باید اومیکرون تلقی کنیم و نیازی به تست نیست.

علائم ابتلا به ویروس اومیکرون

رویداد۲۴ شروین شکوهی یک متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص افزایش آمار مبتلایان به اومیکرون، گفت: در حال حاضر هر مریضی که به دلیل سرماخوردگی مراجعه می‌کند اولین تشخیص کرونا و ابتلاء به اومیکرون است و باید دوران قرنطینه خود را در منزل طی کند.

وی با اشاره به اینکه افراد سرماخورده نیازی به تست کرونا ندارند، تاکید کرد: به دلیل اینکه ۵۰ درصد تست‌ها با خطا رو به رو می‌شوند و همچنین با توجه به اینکه افرادی که تست شأن منفی می‌شود به دلیل اشتباه رخ داده خود را قرنطینه نمی‌کنند بنابراین نیاز است همه سرماخوردگی‌ها اومیکرون تلقی شده و مدت لازم را برای قرنطینه طی کنند.

شکوهی با اشاره به اینکه کیت‌های اومیکرون با دلتا فرقی ندارد، افزود: تست کرونای مبتلایان به اومیکرون هیچ تفاوتی با سویه های دیگر کرونا ندارد و با همان تست کرونا قابل تشخیص است بنابراین اینکه گفته می‌شود اومیکرون نیاز به تست خاصی دارد اشتباه است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم گفت: افزایش آمار مبتلایان روزانه در آمریکا و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد شیوع اومیکرون بسیار بالا است بنابراین لازم است مجدد به منظور حفظ سلامت مردم محدودیت‌ها اجرایی شود و تا زمانی که مدارس حضوری است، مسافرت‌ها برقرار، سینماها باز هستند و شرایط عادی تلقی شود، با افزایش روزانه آمار مبتلایان رو به رو خواهیم بود.

وی اظهار داشت: نباید اومیکرون را ساده گرفت و همین ساده انگاری‌ها باعث شده آمار مبتلایان یک روزه از سه هزار نفر به ۹ هزار نفر افزایش یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه واکسیناسیون تأثیر زیادی در کاهش مرگ و میرها دارد، افزود: واکسیناسیون علیه کرونا درصد زیادی از مرگ و میرها را کاهش می‌دهد اما اینکه بگوییم مرگ و میر کاهش یافته و قطعاً در صورت ابتلاء مشکلی به وجود نمی‌آید، استدلال منطقی نیست و در طولانی مدت آثار افزایش مبتلایان را می‌بینیم.

شکوهی گفت: اومیکرون تافته جدا بافته نیست و باید همانند سویه های قبلی کرونا با آن برخورد شود و فقط احتمال کشندگی آن کمتر است.

وی در خصوص تعداد روزهای قرنطینه اومیکرون تاکید کرد: در آمریکا به دلیل ابتلای بالای یک میلیون در روز، تعداد روزهای مورد نیاز قرنطینه را با علائم خفیف ۵ روز و با علائم شدید ۱۰ روز اعلام کردند و برای این است که بتوانند حضور افراد در محل کار را مدیریت کنند اما در ایران نمی‌توانیم چند روز برای قرنطینه کافی است بنابراین باید افراد تا بهبود کامل همانند سویه قبلی در خانه‌های خود بمانند تا از شیوع این بیماری جلوگیری و زنجیره انتقال قطع شود.


بیشتر بخوانید: آزادی شخصی یا واکسیناسیون اجباری/ چرا همه باید واکسن کرونا دریافت کنند؟


متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه نباید جان مردم را به بازی گرفت گفت: شاید درصد کمی از مبتلایان به ویروس سرماخوردگی گرفتار اومیکرون نشده باشند اما برای قطع زنجیره به همه توصیه می‌کنیم که با کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی خود را قرنطینه کنند و نیازی به تست دادن ندارند.

وی ادامه داد: آمار مبتلایان به کرونا به طور حتم چند برابر آمار اعلام شده است چرا که این آمار فقط مربوط به افرادی است که تست شأن مثبت شده و با در نظر گرفتن ۵۰ درصد خطای تست‌ها می‌توانیم بگوییم آمار خیلی بیشتر از اینهاست.

شکوهی تاکید کرد: طی یکی، دو هفته آینده با انفجار آمار بستری‌ها مواجه می‌شویم و از اواخر بهمن روزها و ماه بدی را در پی خواهیم داشت.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم افزود: تعداد مرگ و میرها در این سویه کمتر از دلتاست اما تعداد مبتلایان چندین برابر دلتا خواهد شد بنابراین آمار مبتلا و بستری وحشتناک بالا می‌رود.

شکوهی در خصوص ابتلای کودکان نیز گفت: کودکان و دانش آموزان بزرگترین منشأ آلودگی در خانواده هستند بنابراین هنگامی که اعلام می‌شود دانش آموزان حتماً باید حضوری به مدرسه بروند اشتباه است. همه می‌دانیم که آموزش حضوری خیلی بهتر از مجازی است اما در این شرایط باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم.

وی در مورد واکسیناسیون کودکان نیز عنوان کرد: توصیه می‌شود والدین حتماً نسبت به واکسیناسیون کودکان اقدام کنند چرا که بیش از سایرین در معرض ابتلاء قرار دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: مگر در آمریکا و اروپا کسی واکسن نزده! آنها هم واکسن زده اند اما تعداد مبتلایان به اومیکرون در این کشورها بسیار بالاست و این آینده ماست که باید با تمهیدات، پیشگیری و محدودیت‌های لازم با شیب کمتر به این آینده برسیم تا سیستم درمانی دچار مشکل نشود. ما نمی‌توانیم جلوی آمار مبتلایان را بگیریم اما می‌شود شیب را کمتر کرد.

شکوهی در خصوص پیک ششم نیز گفت: در پیک ۴ و ۵ تمامی این موارد را زودتر گفتیم قبل از اینکه به پیک برسیم و برای پیک ششم نیز صحبت‌های علمی لازم انجام شده و امیدوارم مسئولین زودتر تصمیم درستی درباره محدودیت‌ها اتخاذ کنند چرا که در غیر این صورت با ساده انگاری‌ها، ماه‌های بدی را در پیش خواهیم داشت.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان