تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

کمیته علمی کرونا: محدودیت‌ها تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود

دبیر کمیته علمی کشوری ویروس کرونا با اشاره به شیوع اومیکرون، گفت: پیشنهاد اعضای کمیته علمی این است که محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود.

محدودیت‌های کرونایی

رویداد۲۴  حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری ویروس کرونا در حاشیه پنجاه و هشتمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار داشت: در صورتی که نیروهای بهداشتی و درمانی، علائم خفیف مانند تب و لرز داشته باشند، تا ۵ روز بعد از مثبت شدن تست شأن می‌توانند از مرخصی استفاده کنند اما اگر فردی دارای درگیری شدید و نیازمند بستری باشد، با تأیید متخصص مربوطه می‌تواند از مرخصی بیشتری استفاده کند. نیروهای بهداشتی و درمانی که پس از ۵ روز مرخصی به محل کار بر می‌گردند باید از ماسک‌های مطمئن و استاندارد مانند N۹۵ و یا دو ماسک سه لایه استفاده کنند.

وی افزود: بر اساس آخرین پروتکل درمانی کشور برای کرونا، درمان اومیکرون تفاوت چندانی با دلتا ندارد اما اومیکرون سرایت پذیری بیشتری دارد و بر خلاف دلتا، سیستم تنفسی فوقانی را بیشتر درگیر می‌کند بنابراین اگر بیماری دارای علائم ریوی و درگیری سیستم تنفسی تحتانی داشته باشد و اکسیژن خون این فرد کاهش پیدا کند و بستری شود، از نظر درمانی، تفاوتی با درمان دلتا ندارد و از درمان‌ها و داروهای معمول در پروتکل کشوری استفاده می‌شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: اگر بیماری درگیری ریوی نداشته اما عوامل خطر داشته باشد که فرد را مستعد بستری شدن در بیمارستان و بخش‌های مراقبت‌های ویژه کند و یا باعث افزایش میزان مرگ و میر وی شود، درمان سه روزه رمدسیویر در کلینیک‌های سرپایی مورد تأیید معاونت درمان وزارت بهداشت توصیه می‌شود که در پروتکل ۱۱ درمان کووید ۱۹ نیز از سوی این معاونت به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. پزشکان و کادر درمانی می‌توانند با مراجعه به پروتکل ۱۱ معاونت درمان، تمامی زوایای درمانی را بدانند و بر اساس آن، تصمیم گیری کنند.

جماعتی گفت: با توجه به شیوع گسترده اومیکرون که باعث تبدیل رنگ تعدادی از شهرهای کشور به قرمز و نارنجی شده، توصیه و مصوبه مورد اجماع اعضای کمیته علمی کرونا در جلسه روز گذشته این بود که محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود که این محدودیت‌ها می‌تواند در مجامعی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، مجموعه‌های ورزشی و…، که تعداد زیادی افراد در آن حضور دارند، اجرایی شود و پس از آن دوباره بر اساس شرایط کشور، تصمیم گیری می‌شود.


بیشتر بخوانید: چقدر از ویروس اومیکرون نگران باشیم؟


وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ابتلاء به اومیکرون، توصیه ما این است که همه افرادی که از منزل خارج می‌شوند، حتماً از ماسک استفاده کنند و ماسک به طور درست و کامل دهان و بینی را بپوشاند. توصیه می‌شود که تمامی مجامع و محل‌هایی که افراد زیادی رفت و آمد دارند، استفاده از ماسک باید الزامی باشد و اگر فردی فاقد ماسک است، به صورت رایگان در اختیار او قرار گیرد چراکه استفاده از ماسک در کاهش سرایت زایی بیماری، تأثیر بسیار زیادی دارد.

به گفته دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، تزریق واکسن در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال که در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسیده، در دو نوبت و به اندازه حجم تزریقی به بزرگسالان خواهد بود و بر اساس مجوزهای سازمان غذا و دارو و مطالعات انجام شده، دُز تزریقی در این گروه سنی، به اندازه بالغین است.

جماعتی خاطرنشان کرد: افرادی که بیماری‌های نقص ایمنی و یا تحت درمان‌های داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی قرار دارند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند که بیماری کرونا، می‌تواند آنها را به سرعت و شدت درگیر کرده و باعث بستری شدن آنها شود، از ماسک مناسب از جمله N۹۵ استفاده کنند و یا اگر امکان استفاده از این نوع ماسک را نداشته باشند، از دو ماسک سه لایه استاندارد استفاده کنند. ثابت شده که استفاده از ماسک مناسب می‌تواند تا ۳۵ درصد از درگیری افراد با کرونا پیشگیری کند.

وی گفت: برای درمان سرپایی بیماران مبتلا به اومیکرون افرادی که فاقد عوامل خطر، درگیری ریوی و بیماری نقص سیستم ایمنی هستند و در سنین بالا نیستند و علائم خفیفی همچون تب، گلودرد، آب ریزش بینی، ضعیف، بی حالی و سردرد دارند معمولاً ماندن در خانه و عدم حضور در جامعه و نیز درمان‌های حمایتی مانند مصرف مایعات توصیه می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان