تاریخ انتشار: ۰۱:۱۷ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۰۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تشکیل ارتش مدرن ملی و سربازگیری اجباری در ایران / ارتش رضاخانی چگونه تشکیل شد؟

اگرچه تلاش‌ها برای ایجاد یک ارتش مدرن ملی از دوره فتحعلیشاه و با تلاش عباس میرزا آغاز شد، اما اجرای آن به دوره رضا شاه پهلوی رسید. در این دوره نیروهای ارتش و سربازان کاملا ایرانی بودند و بر خلاف دوره‌های دیگر تاریخ ایران، این ارتش تشکیل شده از نیروهای مزدور و اجیر شده خارجی نبود. سیر تشکیل ارتش مدرن و سربازگیری اجباری در ایران را در گزارش رویداد۲۴ بخوانید.

سربازی اجباری در دوره رضا شاه

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ثبت شده در سال ۱۳۰۵ (یکسال پس از سلطنت) که رضا شاه پهلوی برای نخستین بار قانون سربازی اجباری را اجرا کرد و نخستین سربازان وظیفه در تکیه دولت تهران جمع شدند تا به دوره آموزشی اعزام شوند.

تاریخ تشکیل ارتش مدرنی که متشکل از سربازان آموزش‌دیده و سلسله مراتب اداری باشد، به دوران فتحعلیشاه بازمی‌گردد. تا آن زمان در ایران سربازان و جنگجویان، اغلب مزدورانی بودند که به این یا آن قوم و قبیله می‌پیوستند و هدف اصلی از جنگ برایشان چیزی جز گرفتن غنیمت و حقوق نبود.

آخرین ارتش قدرتمند ایران که با چنین شیوه‌ای جمع‌آوری و اداره شد، ارتش آقا محمدخان قاجار بود. اما نوسازی ارتش‌های اروپایی، که شامل ایجاد سلسله مراتب افسری، آموزش‌های علمی و نوسازی تجهیزات جنگی بود، همه معادلات را برهم زد.

ایده تشکیل ارتش مدرن دارای سلسله مراتب نظامی

ارتش مدرن از قرون شانزدهم در اروپا به وجود آمد و وقتی ناپلئون بناپارت به کشورهایی چون مصر حمله کرد، جهان اسلام از قدرت چنین ارتشی در حیرت فرو رفت. ایران نیز که در زمان آقامحمدخان با روسیه تزاری درافتاده بود، هیچ فکرش را نمی‌کرد که قوای روس در نتیجه نوسازی ارتش به چنین قدرتی برسند و ایران را تحقیر کنند. طبعا ارتش‌های سنتی مانند آنچه در ایران وجود داشت، بسیار ضعیف و شکننده بودند و این امر خطر استثمار و فروپاشی کشور را بالا می‌برد.

از همین رو بود که فرمانده دلیر فتحعلی شاه، یعنی عباس میرزا به فکر تشکیل ارتش مدرن در ایران افتاد. اما این امر تا زمان رضاشاه پهلوی محقق نشد. دلیل محقق نشدن چنین خواسته‌ای که تقریبا تمام شاهان قاجار نیز در پی‌اش بودند این بود که نوسازی ارتش ادامه روند نوسازی در ساختار‌های کلی بوروکراتیک، قانونی و سیاسی بود و ارتش را به تنهایی و منفک از اوضاع کلی کشور نمی‌شد، نوسازی کرد. به همین دلیل ناصرالدین شاه پس از نا امیدی در تشکیل ارتش ملی، از قوای روسیه خواست تا ارتشی در ایران تشکیل دهند که اقلا امنیت ایالات داخلی تامین شود.

نتیجه این درخواست تشکیل بریگاد قزاق در ایران بود که مرکب از دو فوج سواره و یک دسته موزیک بود. بعد‌ها تشکیلات بریگاد گسترش یافت و واحد‌های پیاده و آتشبار و فوج‌هایی در ایالات بزرگ ایران به آن افزوده شدند. بریگاد قزاق در اواخر فعالیت خود به حد دیویزیون (لشکر) ارتقاء یافت که خود به چندین تیپ تقسیم می‌شد و از همان دوران ناصرالدین شاه نیز شروع به سرباز گیری در ایران کرد.


بیشتر بخوانید: تاسیس ارتش نوین ایران به دست رضاشاه


تصاویر دوره پهلوی

عکس رضا شاه پهلوی

شاهان قاجار برای تامین سربازان مورد نیاز خود بیشتر اوقات از ایالات مختلف، به جای مالیات سرباز می‌گرفتند که به این کار «بنچیه‌بندی» می‌گفتند. مالیات‌گیری از دهات و قصبات، «بنچیه» نامیده می‌شد، اما بیشتر دهات و قصبات پولی برای مالیات دادن نداشتند و در عوض تعدادی از جوانان روستا به جای مالیات به مرکز فرستاده می‌شدند. به همین دلیل سران دهات و روستا و ایالات مختلف مقدار کمی مالیات پولی می‌دادند و مابقی مالیات خود را با دادن سرباز جبران می‌کردند. اگر هم در این روند کوتاهی می‌شد مرکز و ارتش هر ایالت به زور تعدادی از جوانان دهات و روستا را گرفته و به سربازی می‌فرستاد که در هر مرحله از این اقدامات دردسر‌ها و ناکارآمدی‌های فراوانی وجود داشت.

استفانی کرونین پژوهشگری سرشناس تاریخ معاصر ایران می‌نویسد «یکی از بزرگترین مشکلات در این شیوه، فرار سربازان بود. طبعا دهقانانی که به زور به سربازی فرستاده می‌شدند میلی برای ماندن نداشتند و در صورت فرار کردن خطر چندانی آن‌ها را تهدید نمی‌کرد چرا که به دلیل فقدان بوروکراسی مشخص نبود چه کسانی فرار کرده و چه تبعاتی در انتظار آنهاست.»

روشنفکران مشروطه و دولتمردان وقت نیز که سال‌های بود به لزوم تشکیل ارتش ملی پی برده بودند از تشکیل آن دفاع می‌کردند. بریگاد قزاق برای مشروطه‌خواهان ارتشی خارجی به حساب می‌آمد، چرا که نهایتا از روسیه دستور می‌گرفت. علاوه بر آن حمایت بریگاد از شاه در برابر مشروطه‌خواهان و به توپ بستن مجلس و اعدام انقلابیون وجهه این نیرو و نیرو‌های دیگری، چون پلیس جنوب بدبین بودند و تنها نیروی نظامی خارجی که اندک اعتباری در میان مشروطه‌خواهان داشت ژاندارمری بود. اعتبار ژاندارمری نیز به علت اینکه با پیشنهاد مورگان شوستر ایجاد شده بود و علیه منافع روسیه در ایران بود، مورد حمایت قرار می‌گرفت.

سربازی در دوره رضا شاه پهلوی

با اینکه مشروطه‌خواهان خواستار تشکیل ارتش ملی بودند، اما قدرتی برای اجرای آن نداشتند. همزمان تعدادی از سران ایرانی قوای قزاق که این مشکلات ارتش را از نزدیک می‌دیدند، نیز به فکر نوسازی ارتش بودند و یکی از این سران رضاخان بود که پس از کودتای ۱۲۹۹ سودای گرفتن قدرت را داشت.

رضاخان به مجلس دستور داد در سال ۱۳۰۴ خدمت سربازی را اجباری کند و خود با تثبیت قدرت در ۱۳۰۵ به اجرای آن نظارت کرد. وی در دورانی که وزیر جنگ بود اقداماتش را آغاز کرده بود. رضا خان ابتدا یک دانشکده افسری ایجاد کرد و سامانه آموزش نظامی در مدارس نظام و دانشکده افسری را بر اساس پیاده‌نظام مدرن اروپایی تدوین کرد.

در هجدهم خرداد ۱۳۰۱ از مجلس ۱۳ هزار تومان بودجه برای اعزام ۵۶ دانشجو و چهار افسر جهت تحصیلات نظامی (۳۰ نفر برای دوره یکساله و ۳۱ برای دوره ۲ ساله) به فرانسه گرفت. به گزارش رویداد۲۴ اولین گروه از این افسران در خرداد ماه سال ۱۳۰۲ به دانشکده‌های افسری سن سیر (پیاده‌نظام)، سمور پاریس (سواره نظام)، ژیمناستیک ژوان ویل، مدرسه توپخانه پواتیه، مدرسه مهندسی ورسای و دیگر مدارس نظام فرانسه اعزام شدند.

قشون‌کشی‌های داخلی و جنگ‌های نامنظم نیز به کسب تجربه بیشتر توسط نیرو‌ها کمک شایانی کرد. برقراری خدمت وظیفه ملی اجباری، دیگر تصمیم مهم رضاشاه در بخش نظامی بود. مدت آن را برای همگان ۲ سال و برای دارندگان گواهینامه تحصیلی متوسطه یا بیشتر، یک سال تعیین کرد.

اهمیت بنیان‌گذاری سربازی اجباری در ایران آن دوره، در حالت اجتماعی آن بود. این تصمیم، یک انقلاب اجتماعی تمام‌عیار در ایران آن دوره بود. چرا که در عمل نیز اجباری بود و برای نخستین‌بار، جوانان برخاسته از طبقات، گروه‌های اجتماعی و مناطق گوناگون، با هم درآمیخته شدند که گامی اساسی در تحکیم مبانی واقعی وحدت ملی و همدلی میان ایرانیان بود. تنها مخالف جدی رضاخان در آن زمان روحانیون بودند که وی آن‌ها را به شدت سرکوب کرد و سربازگیری اجباری را با گسترش فرایند بوروکراسی که مهمترین آن‌ها راه‌اندازی ثبت احوال و گرفتن شناسنامه بود آغاز کرد.

نخستین پایگاه سربازگیری اجباری در تکیه دولت تهران در سال ۱۳۰۵ شمسی برپا شد که مشمولان وظیفه احضار شدند. در آن دوره چون سربازی اجباری شده بود، از سربازی با نام «اجباری» یاد می‌شد و مثلا گفته می‌شد فلان فرد به اجباری رفته است که این جمله یعنی فرد به سربازی رفته است.

غذای سربازان در آن دوره آش بود که در بعدها در ظروف یکدست و مخصوص یه نام «یقلاوی» [واژه به صورت یغلاوی یا یغلوی و همچنین یقلوی هم ثبت شده است] سرو می‌شد. اصطلاح «آشخور» مربوط به همین دوره تاریخی است و اشاره به غذای سربازان دارد.

سربازگیری ارتش از نیروهای ملی از معدود اقدامات رضاشاه بود که اغلب مخالفانش نیز از آن استقبال کردند. یحیی دولت آبادی در این باره می‌نویسد: «شرکت نمودن تمام جوانان مملکت در خدمت سربازی در راه وطن، موافق عدل و انصاف است و موجب حسن تربیت و هیجان روح جوان و تبدیل نسل تن‌پرور و ناتوان و پژمرده و وظیفه‌نشناس به نسل توانای تن و جان زنده و وظیفه‌شناس خواهد بود.»

«جان فوران» جامعه‌شناسی برجسته آمریکایی، اقدامات رضاشاه را «استبداد نظامی» و «تجددخواهی نظامی به رهبری دولت» می‌نامد. بالا بردن درآمد‌های دولتی از راه مالیات منظم، بانکداری و فعالیت‌های گمرکی، بهبود بخشیدن به نظام ارتباطی به‌وسیله‌ی جاده‌سازی و احداث نخستین خط راه آهن سراسری ایران، ایجاد خطوط تلگراف و شبکه‌ی تلفن، اجباری کردن خدمت نظام وظیفه‌ی عمومی و سربازگیری، ایجاد نظام قضایی و آموزشی مدرن، مشارکت دادن زنان در آموزش و پرورش و فعالیت‌های اجتماعی، توسعه‌ی شبکه‌های بهداشتی، درمانی و نوسازی شهر‌ها با کشیدن خیابان‌های پهن در شهر‌های بزرگ، طرح‌هایی بودند که ارتش رضاشاه در آن به نحوی نقش فعال داشت. این اقدامات ایران را دچار تحولات عمیقی کرد و آن را از یک جامعه کهن فئودالی به سطح دولت ملتی مدرن برکشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰۳
.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
25
6
یک پرسش از رویداد دارم؛نجفی با مدرک کارشناسی فلسفه رو چه به تاریخ که هرچه گزارش مسموم تاریخی دارین رو این ... مینویسه
پاسخ ها
رویداد24
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
ممنون از توجه شما به سایت. اگر بفرمایید کدام بخش مسموم هست، بهتر میتونیم پاسخ بدیم.
با احترام رویداد24
پاسخ به رویداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
اینکه غذای سربازها فقط آش بوده یک جوک تاریخی محسوب میشه در صورتی که این فقط یک جمله عامیانه هست که به سربازان آشخور میگن،در مورد استبداد نظامی در دوره رضاشاه هم از ریشه و اساس مقرضانه و مسموم هست،چرا نظر اساتیدی مثل استاد عبداللا انوار که خودشون این دوره رو از نزدیک دیدن و پدرشون یک روحانی مشروطه خواه بودن و اتقاقا از نزدیکان امثال دکتر مصدق و جلال آل احمد هستن و هنوز هم زنده و حاضر هستن رو در مورد رضاشاه و اقداماتش بازنشر نمیدید و یا مصاحبه ای با این استاد گرانقدر ترتیب نمیدین، آقای نجفی با کدام تخصص در مورد تاریخ ایران از زمان هخامنشیان تا همین دوره پهلوی نظر میده!!! کارشناسی فلسفه رو چه به مقاله نویسی در مورد تاریخ‌،بعد همین سایت شما به برخی مسعولین فعلی برای نداشتن تخصص انتقاد میکنه اما در مورد تاریخ ایران فقط و فقط از یک فرد نا آگاه و بی تخصص که کاملا افکار مسموم و مقرضانه داره گزارش چاپ میکنه،نمونه گزارشهای تاریخی نجفی در همین سایت خودتون موجود هست که سراسر توهین و اتهام به مفاخر تاریخ ایران بوده از کریمخان زند و نادرشاه افشار گرفته تا پادشاهان هخامنشی، تپه فتح نکرده نزاشته این بشر یعنی چی که یک لیسانسه فلسفه دانشگاه زنجان در مورد کل تاریخ ایران گزارش مسموم مینوسه،صدها استاد تاریخ در این مملکت داریم چرا هیچوقت کار رو به کاردان واگذار نمیکنید!؟
رویداد24
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
1) آشخوری در سال‌های بعد تبدیل به جوک شده اما در ابتدا برگرفته از واقعیت بوده. مثل آب خنک خوردن که برای زندان رفتن استفاده میشده چون در زندان قصر قناتی با آب سرد وجود داشته. ضمن اینکه «آش» مجاز «جزء» از «کل» محسوب میشده چنانچه حتی به محل پخت غذا آشپرخانه گفته میشده و میشه

2) رضا شاه زحمات زیادی برای ایران کشیده و نهادهای بسیاری تاسیس کرده و ایران مدرن را پایه گذاری کرده، تمام اینها دلیلی نیست که استبداد دوران رضا شاه را نادیده بگیریم. این موضوع در عمده کتب تاریخی همچون آثار عباس امانت، یرواند آبراهامیان، مایکل اکسورثی، ماشالله آجودانی و دیگر تاریخ‌نگاران ثبت شده و موضوعی نیست که برای نخستین بار در رویداد24 مطرح شده باشد.

3) مطالب بسیاری در صفحه تاریخ درباره خدمات مدرنیزاسیون دوران رضاشاه منتشر شده و چون از جناب انوار فکت آورده نشده، دلیلی بر رد خدمات نیست. کلیدواژه «رضا شاه پهلوی» را در سایت سرچ کنید، حتما به مطالب مورد نظر میرسید.
ضمن اینکه حتما تلاش میکنیم مصاحبه‌ای با جناب انوار ترتیب بدیم. ممنون از پیشنهاد شما

4) رویکرد سایت رویداد24 رویکردی انتقادی است و در نقد تفاوتی میان رضا شاه و محمدرضا شاه و جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی و سیدمحمد خاتمی نمی‌بینیم. بنابراین در نوشتن تاریخ با رویکرد تعریف و تمجید چندان موافق نیستیم زیرا معتقدیم باید اسیبها نشان داده شوند تا آز آنها درس بگیریم.

5- نویسنده مطالب تاریخی سایت، در دانشگاه تهران و نه زنجان فلسفه خوانده و نگاهی تئوریک به تاریخ را روایت میکند بنابراین فقط جنبه پوزیتویستی رخدادهای تاریخ ایران مد نظر قرار نمیگیره و تلاش ما بر این هست که در این صفحه، نگاهی جامع داشته باشیم.

6- ما به هیچ عنوان با توهین و افترا به هیچ شخصیتی چه معاصر و چه تاریخی موافق نیستیم و اصولا چنین دیدگاهی رو پیش نمیبریم اما در عین حال به نقد تاریخ اعتقاد داریم. انتقاد از یک چهره تاریخی به معنای توهین به انها نیست. مثلا وقتی میگوییم «نادرشاه به هندوستان حمله کرد و طلای فراوانی غارت کرد اما این اموال و غنیمتهای به دست آمده، صرف تولید در ایران نشد» از یک نقد تاریخی صحبت میکنیم و این به معنی اهانت نیست

ممنون از توجه شما به سایت
با احترام
سردبیر رویداد24
پاسخ به رویداد ۲۴
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
شوربختانه منابعی که نام بردید هم منابع بی طرف و درستی برای تحلیل این دوره نیست و در مورد نادرشاه هم پر واضح است که اطلاعاتتون درست نیست،نادرشاه فرصت این رو نداشت که اقداماتی رو که آغاز کرد به پایان برسونه از جمله این اقدامات ساخت ناوهای جنگی برای ایجاد نیروی دریایی در ایران بود که اخیرا آثار این ناوها در سواحل بوشهر پیدا شدن، اینکه شما نقد منصفانه میکنید رو فقط و فقط خود شما به زبان میارید و بس و قطعا خودتان هم میدانید حتی اگر یک نقد منصفانه بخصوص در مورد خدمات رضاشاه و محمدرضاشاه در سایتتون داشته باشید کرکره سایتتون از طرف نهادهای حکومتی پایین کشیده خواهد شد،پس اگر شما منصف باشید زمانی که نمیتوانید نقد منصفانه ای در مورد کسی داشته باشید بهتر است از اساس در آن مورد بخصوص نقدی انجام ندهید،اما دیدگاه این آقای نجفی کارشناس فلسفه که اساسا تخصص کافی برای تشخیص درستی یا نادرستی کتابها و مقالات تاریخی رو ندارد بخصوص در مورد تاریخ ایران باستان از کوروش بزرگ گرفته تا داریوش بزرگ و حتی خشایارشاه و حتی در مورد شخصیتهایی مثل کریمخان زند و نادرشاه افشار کاملا مقرضانه و غیر منصفانه بود،لطفا مخاطبتون رو ساده و بیسواد فرض نکنید،در نقطه مقابل نقد شخصیت ابر جنایتکاری مثل چنگیزخان مغول برعکس ادعای شما نه تنها منتقدانه نبود بلکه ماله کشی بر جنایتهای این ابر جنایتکاران تاریخ در جهان بود،خود شما میگید این آقای فلسفه خوانده نگاهی تعوریک به تاریخ داره که باز این یک جوک تاریخیه که یک شخص غیر متخصص در حوزه ای که اصلا تخصصی نداره ادعای تعوریسین بودن میکنه!!!! شما لطفکن درباره فلسفه و فلاسفه ایرانی و فرنگی آن هم در حد سواد و دانش خودتون اظهار نظر کن نه در مورد تاریخ که خود حوزه ای بسیار گسترده و پیچیده هست البته حتی در مورد فلسفه هم ادعای استاد بودن و تعوریسین بودن برای این آقا بسیار زیاده
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
از نظر شما طرفداران و عملگان بی جیره استبداد بیاد چابلوسی کنه آدم خوبی هست خفه شید بابا
پاسخ به ناشناس توهین کننده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
خودت خفه شو تبیسواد ، برای روشن شدن مردم و رویداد ۲۴ بخشی از صحبتهای استاد عبداللا انوار از محققان و مترجمان و اساتید برجسته تاریخ،فلسفه و ریاضیات کشور که خودشان نیز فرزند یکی از روحانیون مشروطه خواه بودن و از دوستان مصدق بودن با برنامه شوکران شبکه ۴ سیما برای اثبات بسیاری از دروغها و بدگوییهایی که در مورد رضاشاه گفته شده رو مینویسم،متن کامل و فایل تصویری حرفهای ایشون در اینترنت موجود هست، (پس از مشروطه کشور دچار آشفتگی و قحطی گسترده ای شده بود) ؛ مستوفی‌الممالک از خدا می‌خواست که کسی پیدا شود(کشور را از فروپاشی کامل نجات دهد) تاریخ بخوانیم بعد حرف بزنیم. شما از تهران تا اصفهان که می‌خواستید بروید ۶ محل جلوی شما را می‌گرفتند. اول نایب‌حسین، بعد جعفر‌خان و بعد کی [و کی تا آخر مورد غارت و تجاوز قرار میگرفتید]. اسنادی از مریض‌خانه مرسلینی که خارجی‌ها در شیراز داشتند یک پرستار خواسته بودند. این پرستار انگلیسی بدبخت از بوشهر تا شیراز که رسیده بود هفت ایل او را دست‌به‌دست کرده بودند(به او تجاوز کرده بودند) [پرستار] گفته بود من که آمدم به شما خدمت کنم! هیتلر هم به وسیله انگلیسی‌ها آمد و همه می‌دانند. بچه‌های مردم تاریخ نخوانده‌اند. شما فکر می‌کنید من به این تاریخ‌ها احترام می‌گذارم؟! [خیر] اشلایشر یک فرمانده معروف بود [به هیتلر] گفت الان دو نیروی معروف در آلمان هست. یکی ارتش و یکی پیراهن سیاه‌ها و روهم. این تاریخ دارد ولی آن یکی ندارد. تاریخ را فدا نکن. حالا روهم هیتلر را آورده بود! هیتلر شهر را دست گورینک داد و به مونیخ رفت و همه را در مونیخ تیرباران کرد. فقط گفت به روهم اسلحه بدهید تا خودش [خودش را بکشد]. چون خیلی کمک کرده بود. چرچیل می‌گوید من همان موقع نقاشی می‌کردم، غروب که او به ایوان آمد و دست دراز کرد دیدم این دست چقدر جنایت کرده است. تاریخ یک چنین چیزهایی است.
(مجری)یک بخشی از نیروهای سیاسی معتقدند ما باید به دوران رضاشاه برگردیم چون آن‌ موقع آزادی بوده. با این حساب شما این را رد می‌کنید؟

بلی. شما که خودت فلسفه خواندی. آزادی یک امر و مفهوم نسبی است. باید آزادی را تا حدودی به جامعه داد. اگر بیش از آن به جامعه‌ای که هنوز به آن حد نرسیده آزادی بدهید، جامعه را فلج می‌کنید. شما اگر به بچه‌تان آزادی [بی‌حد] بدهید خودش را از بالای پشت‌بام به پایین پرت می‌کند. آزادی[نسبی] را باید بدهیم و هر‌کس هم که برخلاف این آزادی اقدام کند، جنایتکار است. اینکه بخواهیم خیلی چیزها را فدای آزادی قلابی کنیم اصلا [باقی] نمی‌ماند. همین الان [فرهنگ] آپارتمان‌نشینی هنوز در ایران نیامده. بنده در آپارتمانی زندگی می‌کنم که دیشب از اول شب تا ساعت سه بعد از نصف شب، داشتند می‌زدند و می‌خواندند و من هم جرات نداشتم به آنها چیزی بگویم. ولی من در سوئیس که بودم از ساعت ۹ به بعد کسی حق نداشت سر و صدا راه بیندازد و به حریم کسی تجاوز کند. نباید از این حرف‌های بنده استنباط شود که من از دیکتاتوری دفاع می‌کنم! نخیر! بشریت به نام اینکه انسان است، آزاد است و آزادی بالاترین چیزهاست و هر چیزی هم که ضد‌آزادی باشد، آن خراب می‌شود، آزادی خراب نمی‌شود.
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
اون کلمه ای که ادمین سایت سه نقطه گذاشته جاش که به نجفی گفتی لیاقت خودتو داره.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
26
19
قشون رضا پهلوی اصلا شکل و شمایل ارتشهای مدرن روزگار خود را نداشت؛و فقط یک عده تفنگچی متحد شکل و لباس بودند،حتی ارتش پالانی سلاح سازمانی مشترکی نداشتند و بیشتر به چریک میماندند تا ارتش کلاسیک
از انجا که رضا نوکر انگلیسها بود؛ ژنرال آیرونساید بود و سیاست انگلیس بعد از جنگ جهانی اول آرامش در منطقه بود؛ و از آنجا که رضا قزاقی بیسواد و گوش بفرمان بود انرا برای کودتا انتخاب کردند،تا دولت را بدست بگیرد؛این ارتش پوشالی قدرت دفاع در مقابل حملات بیگانگان به کشور را نداشت و فقط عرضه سرکوب کردن عشایر و مردم درون کشور و آزادی خواهانی همچون جوانمردان آذربایجانی، کلنل محمد تقی خان پسیان و آزادی خواهان چون میرزا کوچک خان و فرخی یزدی و مصدق...را داشت؛ وقتی ارتش زوار در رفته متفقین به ایران یورش آورد شاه مملکت که میباست حافظ و فرمانده ارتشش باشد اول از همه راه فرار رو پی گرفت و فرار را بر قرار ترجیح داد؛ و ارتش پوشالیش با آن همه امکاناتی که از بستن مالیات به قند وشکر و ...اخذ شده بود تشکیل شده بود؛ بجای دفاع از کشور پادگانها را تخلیه و فرار کردند.در حالی که ادعا میکرد ارتشش قویترین ارتشهای آسیا را داشت.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
هنوز ایران در جنگ بی طرف بود این بیچارگی رو براش ایجاد کردن اگه میخواست مقابل متفقین وایسته معلوم نبود ما و شما الان وضعیتمون چه میشد . به نظر شخصی من از بد و بدتر - بد رو انتخاب کرد که در ان زمان تصمیم درستی بوده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
24
19
البته این ارتش در زمان جنگ جهانی دوم هیچ کارایی نداشت و در واقع در هیچ جنگ واقعی پیروز نشد به جز سرکوب ایل های اصیل ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
به دستور اربابان انگلیسش انجام میداده ،وظیفه اجرای عوامر خارجی ها بود،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
گناهش این بود که راهزنان و گردنه بندها و ...را سر جایشان نشاند.
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
آره کلنل پسیان فرضا گردنه بند بوده اولین خلبان ایرانی بود یا میرزا کوچک خان یا.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
سردار اسعد بختیاری از قهرمانان مشروطه ، کلنل پسیان ، میرزا کوچک خان که تو قحطی قاجار آذوقه برای قحطی زدگان فرستاد در صورتیکه اگه تجزیه طلب بود با روس و انگلیس نمیجنگید و همون زمان قحطی بجای کمک تجزیه طلبی میکرد ، خوانین بختیاری که از نظر سواد و پول و ...بالاتر از رضا پالانی بیسواد بودن و ...دزد سر گردنه بودن پالانیها رو تهمت زمین زد
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
زنده یاد سردار اسعد و بختیاری و گیلانی و ترک نبود انقلاب مشروطه هم وجود نداشت اون موقع رضاماکسیم داشت کفش سرداران روس رو واکس میزد و پولیش میکرد.
هههه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
جمعکنین پان ترکای بی وطن،کم که میارید دست میندازین گردن سردار اسعد و ستارخان و باقر و بقیه سران مشروطه که همگی میهن پرستانی بودن که جونشون رو برای ایران میدادن، شما برید بچسبید به امثال پیشه وری خاعن تجزیه طلب، رضاشاه نبود پدر مادراتون یا از قحطی میمرد یا از وبا و ... اصلا شماها الان زنده نمیموندین که بخوان به رضاشاه بزرگ توهین کنید، اتفاقا تا پیش از درگذشت سردار اسعد در سال ۱۲۹۶ خورشیدی ایشان یکی از حامیان رضاشاه برای سرداری نیروهای دولتی بود و پس از ایشان هم همه سران مطرح مشروطه حتی مصدق بارها و بارها از رضاشاه حمایت کردن
ناشناس
| Switzerland |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
تو اول برو املای خائن رو درست بنویس،بعد بیا زر بزن؛قول میدم این یک کلمه تاریخ و منبع بیطرف در رابطه با پیشه وری نخونده همان مهملات پهلوی رو دارا تفت میده.
هههه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
اولا وقتی داری با سرعت کامنت مینویسی طبیعیه که بجای خائن مینویسن خاعن(امتحان دیکته یا نامه رسمی که نیست) ولی من دیدم تو خیلی میسوزی عمدا مینویسم خاعن ببینم فضولش کیه که مشخصه یک پان ترک بی وطنه که ادعا میکنه جنگلی و پسیان تجزیه طلب نبودن ولی وقتی به پان ترکا فحش بدیم سریع دم خروستون بیرون میزنه و مشخص میشه امثال جنگلی و پسیان هم بی وطنای ضد ایرانی تجزیه طلبی لنگه خودتون بودن،لعنت بر همه دشمنان ایران بزرگ بخصوص پان ترکا و همه تجزیه طلبا ، تامام
شاهین چشم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
اوسکول ایران یه کشور داغون شده بود که از زمان قاجار نابود شد طبق تاریخ ایران به دلیل ناتوانی در جنگ جهانی اعلام بی طرفی کرد ولی متفقین اونو نادیده گرفتن و به ما حمله کردن و ماشین پل پیروزی همین ارتش ناکارآمد از جنوب دو و از شمال سه روز دوام داشت اگر جنگ جهانی دیرتر اتفاق می افتاد
ایران توانایی دفاع از خود پیدا میکرد

لطفا اول تاریخ بخونیم بعداً حرف بزنیم
54
| Germany |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
اولا شما زر مفت زدی که نوشتی من پانترکم.اگه من پانترکم پس تو با خاندانت از هند مهاجرت کردی. 800سال قبل
دوما کدام منبع ذکر کرده سردار اسعد از رضامیرپنج حمایت کرده برای سرداری نیروهای دولتی که احتمالا منظورت کازاک بوده.چون نمیدونم هیچ منبع مورد اعتمادی برای این قضیه وجود نداره. رضاشاه در سال 1300 یعنی در بعد از کودتا به درجه سرتیپی رسیده .. و در قشون کازاک افرادی ایرانی با درجه بالاتر ایشون مثل سردار همایون که اولین سردار ایرانی نیروهای کازاک بوده وجود داشته ایشون نمیتونسته مقام بدست بیاره سلسله مرتب اجازه نمیداده.حتی با دست خط سردار اسعد.فرضا هم اینطور باشه.خب تو کاسه سردار اسعد گذاشت با کشتن قوم خویشش با اتهام دروغ
ناشناس
|
Portugal
|
۰۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
1
16
یکی از مشکلات تقریبا لاینحل فرهنگی ما ایرانی ها و کشورهای شرقی خصوصا جوامع جهان سوم و چهارم همین شخص پرستی و اسطوره سازی از اشخاص و گروهها است
این مشکل باعث بوجود آمدن غرور کاذب درون جریانات یا طیف و یا گروههای یا اشخاصی میشود که مورد ستایش و چابلوسی قرار گرفته اند و در آن اشخاص و گروهها باعث بوجود آمدن حس خود برتر بینی و دگر ستیزی میشود. نادر کوروش خسرو پرویز و.....اشخاص عادی بودند که در دوره خودشان یکسری اقدامات مثبت و منفی داشتند نباید بگونه ای برخورد کرد که فلان شخصیت هیچ عیب نقصی نداشته بالمثل نجفی در مقاله اش از استبداد نظامی دوره پهلوی .شما معلومه مطالعاتتون در مورد قشون و نحوه برخورد با سربازان و افسران و درجه داران زیر دست قزاقان ناقص است.سربازان را در پادگانها افسران قزاق کتک میزدند. خورده تان را نجفی بی مورد است .مورد دیگر آش خور بودن سربازان نوشته که واقعیت داشته خبری از چلوکباب با نان داغ نبوده. در اون سالها عمده غذای مردم آش و غذاهای ابگوشتی و ....بوده چلو و پلو مربوط به همه مردم نبوده و اگر هم بود مربوط میشد به شب عید یا در هنگام مهمانی
اینو برای اون شخص هموطنی گفتم که گفتند سربازان آش نمیخوردند .آش خوری کسر شان در ان سالها نبوده عمو جان
مردم ان دوره حداقل هفته ای یکبار اش رو میخوردند جالا چه برسد به سربازخانه ها
کتاب آقای باقر عاقلی رو تهیه کنید مطالعه کنید باعث افزایش اگاهیتان در مورد تاریخ ارتش میشود موفق باشید
پاسخ ها
پاسخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
همه غذاها در گذشته به نام آش شناخته میشده و شخصی که غذا میپخته آشپز و مکان پخت غذا آشپزخانه،آیا فقط آشپز در آشپزخانه آش میپزه که آشخور فقط و فقط آش بخوره !؟ هرچند نباید پاسخ فردی ضد ایرانی که فقط فارسی مینوسه اما بیگانه پرسته و پرچم آران که خود بخش کوچکی از ایران بزرگ بوده و به تازگی از شوروی استقلال پیدا کرده رو به عنوان پرچم خودش انتخاب کرده رو بدم اما فقط و فقط جهت آگاهی افکار عمومی پاسخ دادم
پاسخ پروین اعتصامی
| United States of America |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
یکی از معدود اقدامات رضاشاه که با مخالفت برخی افراد دیگه مواجه شد برچیدن چادر و روبنده بود که به غلط به اسم کشف حجاب ازش نام برده شد اما باید این موضوع رو از زبان یکی از بزرگترین و آگاهترین زنان تاریخ ایران شنید که اتفاقا همشهری شما هم بودن یعنی روانشاد پروین اعتصامی،
(در ستایش ۱۷ دی ۱۳۱۴ روز آزادی زنان ایران از قید چادر و چاقچور)

زن در ایران، پیش از این گویی که ایرانی نبود
پیشه‌اش، جز تیره‌روزی و پریشانی نبود

زندگی و مرگش اندر کنج عزلت می‌گذشت
زن چه بود آن روزها، گر زآنکه زندانی نبود

کس چو زن اندر سیاهی قرن‌ها منزل نکرد
کس چو زن در معبد سالوس، قربانی نبود

در عدالتخانه‌ی انصاف زن شاهد نداشت
در دبستان فضیلت زن دبستانی نبود

دادخواهی‌های زن می‌ماند عمری بی‌جواب
آشکارا بود این بیداد، پنهانی نبود

بس کسان را جامه و چوب شبانی بود، لیک
در نهاد جمله گرگی بود، چوپانی نبود

از برای زن به میدان فراخ زندگی
سرنوشت و قسمتی جز تنگ‌میدانی نبود

نور دانش را ز چشم زن نهان می‌داشتند
این ندانستن، ز پستی و گرانجانی نبود

زن کجا بافنده می‌شد، بی نخ و دوک هنر
خرمن و حاصل نبود، آنجا که دهقانی نبود

میوه‌های دکه‌ی دانش فراوان بود، لیک
بهر زن هرگز نصیبی زین فراوانی نبود

در قفس می‌آرمید و در قفس می‌داد جان
در گلستان نام ازین مرغ گلستانی نبود

بهر زن تقلید تیه فتنه و چاه بلاست
زیرک آن زن، کو رهش این راه ظلمانی نبود

آب و رنگ از علم می‌بایست، شرط برتری
با زمرد یاره و لعل بدخشانی نبود

جلوه‌ی صد پرنیان، چون یک قبای ساده نیست
عزت از شایستگی بود از هوسرانی نبود

ارزش پوشانده کفش و جامه را ارزنده کرد
قدر و پستی، با گرانی و به ارزانی نبود

سادگی و پاکی و پرهیز یک یک گوهرند
گوهر تابنده تنها گوهر کانی نبود

از زر و زیور چه سود آنجا که نادان است زن
زیور و زر، پرده‌پوش عیب نادانی نبود

عیب‌ها را جامه‌ی پرهیز پوشانده‌ست و بس
جامه‌ی حجب و حیا بهتر ز عریانی نبود

زن، سبکساری نبیند تا گرانسنگ است و بس
پاک را آسیبی از آلوده‌دامانی نبود

زن چون گنجور است و عفت گنج و حرص و آز دزد
وای اگر آگه ز آیین نگهبانی نبود

اهرمن بر سفره‌ی تقوی نمی‌شد میهمان
زآنکه می‌دانست کآنجا جای مهمانی نبود

پا به راه راست باید داشت، کاندر راه کج
توشه‌ای و رهنوردی، جز پشیمانی نبود

چشم و دل را پرده می‌بایست اما از عفاف
چادر پوسیده، بنیاد مسلمانی نبود

خسروا، دست توانای تو، آسان کرد کار
ورنه در این کار سخت امید آسانی نبود

شه نمی‌شد گر‌در این گمگشته کشتی ناخدای
ساحلی پیدا از این دریای طوفانی نبود

باید این انوار را پروین به چشم عقل دید
مهر رخشان را نشاید گفت نورانی نبود
هموطن
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
27
17
ارتش رضا خان ضعیفترین ارتش منطقه بود که در جنگ جهانی دوم یکساعت هم نتوانست از کشور دفاع کند
حداقل ارتش قاجار که محمدعلی خان آن را ارتش ملی نامید و احمدشاه قاجار ارتش رو مدرنیزه کرد در مقابل تجاوزات ارتش شوروی سابق ۲۰ سال جنگید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
19
24
درود بر اين مرد بزرگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
19
23
درود بر روح بزرگش.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
7
11
از نظر شما پهلوی پرستان شخصی چون کلنل پسیان که اولین خلبان ایرانی و تحصیلکرده بود؛گردنه بند بوده یا میرزا کوچک خان را که بدروغ جدایی طلب مینامید گردنه بند بوده در حالی که او خواهان حکومت سوسیالیستی در ایران بود نه گیلان،که پهلوی چی ها بدروغ او را طور دیگر معرفی کردند،فقط رضاخان انسان درست کاری بوده
؛سیاست انگلیسبعد از جنگ جهانی اول حفظ ثبات در خاورمیانه بوده در همان سالهای بعد از جنگ جهانی اول چند نمونه از نظامی ها در کشورهای اقماری و شکست خورده جنگ اول جهانی سر کار آورده شدند در خاورمیانه رضاخان و پدر ظاهرشاه در افغانستان نمونه هایش بود تا ثبات را جهت بهره برداری از منابع خاورمیانه برای حفظ و بهره برداری منابع زیر زمینی این مناطق توسط انگلیس فراهم کنند
پاسخ ها
پاسخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
لابد آتاتورک شما پیامبر زاده بود و بدون خواست و حمایت کسی به قدرت رسید،انقدر اراجیف به گوشت خوندن و توی پان ترک طوطی وار داری تکرار میکنی که عمرا بتونی واقعیت رو ببینی،در مورد کوچک جنگلی عکسهایی که در کنار دهها نفر کمونیست روس ایستاده کاملا نیت و هدفش را افشا میکنه نهایتش ایران رو به ایرانستان دلخواه شوروی تبدیل میکرد که نتیجش رو در کره شمالی و بسیاری کشورهای جهان دیدیم، فرض کن اصلا رضاشاه این وسط وجود نداشت به نظرت بقول تو میرزا کوچک جنگلی یا پسیان که در خراسان و شمال شرق قدرت گرفته بود با جدایی طلبان بلوچ یا با قاضی محمد کرد در کردستان یا با قشون خوانین بختیاری که قویترین قدرت شبه نظامی ایران بودن یا با قشون قشقایی یا با شیخ خزعل در خوزستان و یا با صدها یاغی و راهزن و قشون شبه نظامی قدرتمندی که داشتن میتوانستند کنار بیان و ایران رو اداره کنن!؟ کشوری که بیش از ده میلیون از جمعیتش در اثر قحطی و وبا و هزاران بیماری دیگر از بین رفته بود و ۹۹ درصد جمعیتش دد فقر مطلق بودن رو امثال جنگلی و پسیان نمیتونستن سر و سامان بدن، اگر انگلیس میخواست نظامی مورد اعتماد خودشرو به قدرت برسونه از نیروهای پلیس جنوب که تحت آموزش و نفوذ کامل خودش بودن انتخاب میکرد نه رضاشاهی که قزاق آموزش دیده و مورد اعتماد روسها بود یا حتی از شیخ خزعل که مزدور درجه یک و شناخته شده انگلیس بود استفاده میکرد پس حرفت از اساس غلطه،ظاهرشاه در افغانستان کجا و اقدامات رضاشاه کجا،اوضاع آشفته و جنگهای داخلی داعمی در افغانستان رو با اوضاع ایران آن هم ۴۳ سال بعد از به قدرت رسیدن رژیم... فعلی مقایسه کن که هنوز هم به واسطه ساختار سیاسی و نظامی و اتحاد ملی که رضاشاه و محمدرضاشاه بوجود آوردن فرسنگها به اوضاع افغانستان و حتی عراق که تحت الحمایه انگلستان بودن فاصله داره،اگر انگلیس انقدر توان داشت چرا حال و روز افغانستان و عراق اینه که همواره دچار آشوب و جنگ داخلی و ... هستن،اینکه مشروطه با کمک انگلیس بخاطر ترس از افتادن ایران به دامن روسها اتفاق افتاد بهش میشه گفت منافع مشترک ایران و انگلیس اما اینکه رضاشاه با کمک انگلیس به قدرت رسید واقعا مضحکه،البته شاید انگلیس هم در ابتدا منافعی داشت و سکوت کرد اما از همان زمانی که رضاشاه نیروهای مزدور انگلیس در خوزستان رو سرکوب کرد و بعد به شرکت نفت انگلیس فشار آورد تا قراردادی به مراتب بهتری با ایران ببندد همه و همه منافع انگلیس رو هدف گرفته بود،حتی زمانی که انگلیس برای کمک به شوروی درخواست عبور از خاک ایران رو داشت با مخالفت شدید رضاشاه روبرو شد و حتی این موضوع به قیمت حمله انگلیس و روسیه و اسارت و تبعید رضاشاه تمام شد
پاسخ به ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
پاسخت رو بهتره از یکی از دوستان دکتر مصدق یعنی استاد عبداللا انوار بشنوی که هنوز هم خداروشکر زنده هستن،متن کپی شده از سایتهای داخلی هست بدون تغییر فقط بخون،اگر شعور و وجدان داشته باشی دیگه اراجیفی که گفتی رو جای دیگه تکرار نمیکنی، انوار «در سال 1303 خورشیدی در تهران متولد شد. نسب خانواده انوار به فقیه نامدار عصر صفوی سید نعمت‌الله جزایری می‌رسید و نام خانوادگی انوار نیز از کتاب وی انوار نعمانیه گرفته شده است. مادرش دختر عموی میرزا علی‌خان امین‌الدوله بود.

جناب انوار شما در یک خانواده مذهبی ـ سیاسی متولد شدید و با افراد تاریخی بسیاری از شهید مرتضی مطهری گرفته تا آریان پور، جلال آل احمد ،سید احمد فردید و به نوعی با جریانات متفاوت سیاسی مرتبط و طی این هشت دهه گذشته تحولات بسیاری را شاهد بودید.در آغاز سخن مقدمه ای از خودتان بفرمایید ، چگونه پدر شما با این که یک مجتهد بود اما طرفدار مشروطه شد؟

من در شیراز متولد شدم، پدرم مدرس معقول و منقول و با یک واسطه در فقه شاگرد شیخ مرتضی انصاری معروف بود. وی شش تا هفت ماه شاگرد میرزا حسن جلوه و در فلسفه نیز شاگرد ملاهادی سبزواری و سپس شاگرد میرزا حسن کرمانی شد. وی فلسفه متعالیه را نزد آمیرزا هاشم اشکوری از بزرگان عرفان و فلسفه آموخت حتی او حسن زنجانی را در اصول نیز درک کرده بود.

آمیرزا حسن زنجانی زبان عربی را خوب می دانست مجلاتی که در مصر چاپ و منتشر می شد را می شناخت و سر درس برای شاگردان خودش آنها را توضیح می داد پدر بعد از این درس با مفاهیم مشروطه مثل آزادی آشنا شد و به جریان مشروطه خواه پیوست. پدرم با ملک متکلمین آشنا و سپس زندانی شد و مجازات بسیار سنگینی را تحمل کرد پدرم را باغ شاه بردند و بر گردنش زنجیر آویختند.

مجازات های آن دوره با امروز قابل قیاس نیست. پدر محاکمه و از تهران به نور تبعید شد و پس از فتح تهران توسط مشروطه خواهان به دعوت میرزا حسین خان سپهسالار به تهران آمد.

چطور شد که سرانجام مشروطه منتهی به حکومت رضا شاه شد و پیش بینی که مشروعه خواهان از مشروطه کردند به وقوع پیوست؟

در دوران مشروطیت استبداد از بین رفت اما به دلیل مشکلات گوناگون ایران از هم پاشید چند قحطی بزرگ به وقوع پیوست به گونه ای که خود مستوفی الممالک دعا می کرد که تهران را ترک کند.حکومتی ها در فکر این بودند مردی بیاید تا مشکلات ایران را حل کند.

آیا این اتفاقات ناشی از جبر زمانه بود؟

بسیاری از جوانان با تاریخ معاصر خود آشنا نیستند در همان زمان اگر کسی تصمیم ، می گرفت از تهران به مشهد سفر کند در بسیاری مناطق راهزنان به کاروان ها حمله کرده و کاروان را لخت می کردند حتی یکی از گردشگران آلمانی که در آن دوره به ایران آمده بود، نقل می کرد که لباس گدایی پوشیده تا مورد حمله راهزنان قرار نگیرد.

در این شرایط مسائل این چنینی باعث شد که زمینه برای بر سر کار آمدن رضاشاه فراهم شود. به محض انجام کودتا توسط رضاخان و سیدضیاء درایران ، همه رجال طرفدار کودتا از مصدق تا مشیرالدوله و موتمن الملک ، مستوفی الممالک تا پدر بنده تا زمانیکه حس می کردند رضاخان به درد می خورد، طرفدار او شدند.بعدها حتی پدر من نیزمغضوب رضا شاه شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
13:43 گویا شما هم زیاد بزرگنمایی و اغراق در مورد رضا شاه میکنید لابد نمیدانید سمیتقو توسط چه کسانی کشته شد و یا حکومت اردلانیان توسط چه کسانی از بین رفت مگر زمان محمدعلیشاه همه اینها نبود ؟چرا حکومت قاجار تجزیه نشد ؟همین رضاشاه یک درصد خاک کشور رو بنام خودش سند زده بود اونم مزارع حاصلخیز که در مازندران همدان خراسان بود اکثرا بگذریم از بذل و بخشش خاک ایران که موجب اتصال ترکیه به آذربایجان و خشکی سیستان و جنگ تحمیلی شد همون قطعه زمینی که مفت به عراق بخشید الان روزانه ده هزار بشکه نفت ازش استخراج میشه کجا دنیا دیدی رودخانه مرزی متعلق به یک کشور باشه و کشور دیگه ازش حقی نداشته باشه؟ مگه نمیدونی سرکوب عشایر همونقدر که از دید شما خوب بود موجب کاهش شدید تولید لبنیات شد؟اگه رضا شاه با کمک انگلیس به حکومت نرسید چرا بعد از تسخیر ایران انگلیس دوباره پسر اونو روی کار اورد یعنی مهره ای دیگه نداشت؟این چه ارتشی بود که دو ساعت نتوانست مقابل قوای شکست خورده و درجه چندمی هندی با پیاده روی شکست خورد و مفتضحانه فرار کرد؟درحالیکه اتاتورک همزمان در نبرد تریپولی قوای مشترک بریتانیا فرانسه استرالیا زلاندنو هند سریلانکا رو در هم کوبید و فراری داد اگه سرکوب عشایر و یکپارچه سازی داخلی افتخار هست پس لابد کشتار اتاتورک در درسیم و ارارات هم افتخاره یا نسل کشی ارامنه؟
پاسخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
داستان پسیان رو از ۱۲۹۹ تا مرگ اگر یکبار مرور کمی میبنی که هیچ ربطی به رضاشاه نداشته چون نه در زمان نخست وزیری رضاشاه بوده و نه در زمان پادشاهی و نه حتی در جنگ به دست رضاشاه کشته شده،نظام مشروطه نظامی بود که توسط مجلس مشروطه و رهبران بزرگ مشروطه اداره میشد و رضاشاه در آن زمان به واسطه کارنامه و عملکردش در نیروهای قزاق بهترین فرد برای فرماندهی نیروهای نظامی شناخته میشد که از طرف سران مشروطه به این سمت انتخاب شد،خود محمدتقی خان پسیان هم در بین نیروهای ژاندارم صاحب جایگاه بود و بارها توسط سران مشروطه به سمتهای مختلف انتخاب شد اما به یکباره تصمیم به کودتا بر ضد نظام مشروطه گرفت،درحالی که تازه داشت نظام مشروطه و کشور سامان میگرفت طبیعیست که هر فردی که بخواد در برابر خواست اکثریت بایسته مجرم هست و باید باهاش برخورد کرد البته برخورد با پسیان توسط سران ایلات کرمانج اتفاق افتاد و هیچ ربطی به رضاشاه نداشت اما حتی در مورد میرزا کوچکخان که رضاشاه به عنوان فرمانده نیروهای قزاق از طرف دولت مشروطه مامور پایان دادن به کودتای جنگل بود باز هم طبق اسناد ما میبینیم اتفاقا رضاشاه بسیار تلاش کرد که میرزا کوچک جنگلی رو با خودش همراه کنه چون میرزاکوچک خان رو فردی به درد بخور میدید اما بواسطه تحریک اطرافیان میرزا که اکثرا چپهای کمونیست بودن این مذاکرات نتیجه نداد ولی مرگ میرزاکوچک جنگلی در اثر گرفتار شدن در سرمای کوهستان بود و بریده شدن سرش هم توسط یک روستایی که فکر میکرد برای اینکار پاداش میگیره اتفاق افتاد اما ما میبینیم وقتی سر رو پیش رضاشاه بردن حتی فردی که اینکار رو کرده به شدت تنبیه شده و رضاشاه دستور میده سر محترمانه در قبرستان به خاک سپرده بشه اما در مورد پسیان که گفتی ، پس از کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ و روی کار آمدن دولت سید ضیاءالدین طباطبایی، کلنل محمدتقی خان پسیان طبق دستور رئیس دولت اقدام به دستگیری قوام‌السلطنه کرد (۱۳ فروردین ۱۳۰۰) و او را تحت‌الحفظ به تهران فرستاد، اما پس از مدتی سید ضیاءالدین متواری شد و قوام‌السلطنه خود به نخست‌وزیری رسید و کشمکش میان کلنل و قوام شروع شد. قوام‌السلطنه نجدالسلطنه را به حکومت خراسان گمارد. اما کلنل که از حکومت قوام‌السلطنه بیمناک شده بود به فکر طغیان افتاد و مصمم گردید که خود زمام امور خراسان را در دست بگیرد. بدین نیت هنوز چند روزی از کفالت نجدالسلطنه نگذشته بود که بدون بهانه و بی مقدمه شخص نامبرده را توقیف کرده، اداره حکومتی را خود در دست گرفت و جمعی از ارباب نفوذ شهر که مخل امنیت می‌شمرد توقیف و تبعید نمود.

در مرداد ۱۳۰۰ دولت بار دیگر صمصام‌السلطنه بختیاری را به حکومت خراسان منصوب کرد و صمصام‌السلطنه نیز او را طی حکمی به کفالت ایالت خراسان منصوب نمود و با او مدارا نمود.

اما در اواخر مرداد ۱۳۰۰ قوام‌السلطنه با کلنل علناً مخالفت کرد و بدو پیشنهاد نمود تحت شرایط زیر کشور ترک کند:

۱. کلنل حقوق دو ساله خود را برداشته به اروپا مسافرت کند.
۲. محاسبات را ظرف ۱۵ روز بسته و امور ایالت را به تولیت آستانه واگذار نماید.
به کلیه افسران ژاندارم و اهالی محل دولت تأمین دهد.
از طرف دولت به قوای ایلیات توصیه خواهد شد که با کلنل مدارا کرده او را به سرحد برسانند.
اما کلنل این پیشنهاد را نپذیرفت و قوام طی تلگراف‌هایی برای حاکمان و خوانین منطقه کلنل را یاغی و متمرد خواند و دستور شورش علیه او را صادر کرد. بدین ترتیب سردار معزز والی بجنورد، شجاع‌الملک رئیس ایل هزاره، شوکت‌السلطنه و سید حیدر رؤسای طوایف سریری و سالارخان بلوچ جهت جنگ با کلنل بسیج شدند.

امیر شوکت‌الملک خواهان خاتمه قضیه با صلح و آشتی بود و در حالی که شرایط ملاقاتی را با کلنل در گناباد فراهم نمود، سردار معزز با کردهای قوچان به شهر قوچان حمله کرده ژاندارمری را خلع سلاح نموده و قوچان را متصرف شدند.

پایان کار

آرامگاه محمدتقی پسیان در باغ آرامگاه نادرشاه افشار
دولت، کلنل را یاغی و خودسر معرفی کرد و او نیز مستقلاً به حکومت پرداخت و حتی حزب ملی به کمک او در خراسان تشکیل شد. در این هنگام سردار معزز حاکم بجنورد که پیشتر قول همکاری به کلنل داده بود از همکاری با کودتا سر باز زد و کردها را به واکنش واداشت. کردهای قوچان با حمله به شهر قوچان و خلع سلاح ژاندارم‌ها کنترل شهر خویش را در دست گرفتند. کلنل برای دفع مخالفان شبانه با گروهی از افسران و ژاندارم‌ها به سوی قوچان شتافت و در تپه‌های داوودلی جعفرآباد با ایشان روبرو شد و جنگید. کمی نفرات و کاهش مهمات کودتاگران و تبحر کردها در نبرد (۹ مهر ۱۳۰۰) عرصه را بر کلنل و قوای ژاندارم تنگ کرد. فرستادگان او برای آوردن مهمات از جعفرآباد به جبهه بازنگشتند و فرمانده خود را تنها و بدون مهمات رها کردند. کلنل یکه و تنها در حالی که محاصره شده‌ بود تا آخرین فشنگی که داشت جنگید و کشته شد. کردهای قوچان پس از نبرد سرش را از تن جدا کردند و به قوچان بردند. به این ترتیب کودتای محمدتقی خان پسیان که از ۱۲ فروردین ۱۳۰۰ شروع شده‌بود در نهم مهر همان سال پایان گرفت
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
۱۳:۳۴ تو چی زر زر میکنی جوجه فاشیست ایرانشهری خفه شو برو گمشو،برو پوشکتو عوض کن خرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
پرچمتان متعلق به کدام کشوره؟
عجب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
11
10
ارتش ایران در زمان رضاشاه به دلیل اینکه تازه تاسیس شده بود و هنوز از نظر تجهیزات و آموزش و حتی تعداد نیروی انسانی فرسنگها با قدرتهای جهانی فاصله داشت،ارتش ایران برای نجات کشور و پایان دادن به آشوبهای داخلی و مقابله با آشوبگران و راهزنان و... از همه مهمتر برای جلوگیری لز تجزیه کشور تاسیس شد و هرگز نمیتوان از یک ارتش که شمار نیروهای ثابتش به چهل هزار نفر هم نمیرسد آن هم تنها چند سال پس از تاسیسش انتظار داشت همزمان در طول هزاران کیلومتر مرز دریایی و زمینی ایران و در برابر دو ابر قدرت نظامی مقابله کند،ایران که میدانست نمیتواند در جنگ در برابر قدرتهای نظامی دستاوردی به دست بیاورد تصمیم گرفت در جنگ بیطرف باقی بماند اما این متفقین بودند که به دلیل شرایط پیشروی آلمانها به مانند جنگ جهانی اول از خاک ایران برای کمک به نیروهای شوروی بهره ببرند،کافیست که اندکی تفکر کنیم تا بفهمیم حتی امروز با گذشت نزدیک به صدسال از تاسیس ارتش حرفه ای در ایران و با وجود این تجربه صد ساله و توسعه نیروهای نظامی در این صدسال و باوجود همه نیروهای ارتش و سپاه حتی اگر همین امروز به مانند شهریور ۱۳۲۰ دو ابر قدرت جهان آن روز یعنی انگلیس و شوروی ( فرض کنید آمریکا و روسیه امروز به شکل همزمان با تمام قوای نظامی بدون هرگونه اعلام قبلی به ایران حمله کنند) آن هم از همه مرزهای زمینی و آبی ایران،انگلیسیها از سراسر مرزهای ایران در خلیج فارس و دریای عمان و همینطور از طریق خاک عراق در غرب و از طریق خاک پاکستان و افغانستان در شرق و شوروی هم لز طریق سراسر نوار مرزی آبی و خاکی ایران از شمال و شمال شرق کشور به ایران حمله کردند آیا همه نیروهای نظامی امروز ایران که شمارشان دست کم ده برابر ارتش آن دوره ایران هست و توان آفندی و پدافندی و تجهیزاتی بسیار بیشتری دارند میتوانند در برابر این حملات گسترده مقابله کنند!؟ پاسخ این موضوع رو باید از متخصصان نظامی کشور در سپاه و ارتش در جلسات نظامی شنید، (نه در سخنرانی و ادعاهایی که در رسانه ها مطرح میشود) براساس اسناد نظامی قدرت آفندی و پدافندی همه نیروهای نظامی ایران در یک جنگ تمام عیار تنها در برابر ارتش آمریکا چیزی حدود بیست دقیقه دوام خواهد داشت چون قدرت آفندی(هجومی)ارتش آمریکا بیش از ۱۶۰ برابر تمام قدرت نظامی ایران است، با این وجود ارتش کوچک و تازه تاسیس ایران در جنگ جهانی دوم اگر در برابر دو قدرت نظامی آن روز می ایستاد در نهایت پس از چند روز بمباران سنگین کشور و نابودی همه زیرساختهای اساسی کشور و کشته شدن میلیونها ایرانی کشور به ایران برای همیشه به اشغال شوروی و انگلیس در می آمد و ایران به مانند کره شمال و جنوبی به دوبخش تقسیم میشد که هنوز هم تحت استعمار کامل این کشورها بود، رضاشاه خودش را فدای نجات ایران کرد و تن به اسارت و تبعید داد تا ایران ویران نشود میلیونها ایرانی در جنگ کشته نشوند،اگر ایران ترک مخاصمه نمیکرد هنوز هم هنوز است باید به مانند آلمان به دیگر کشورها غرامت پرداخت میکرد و در ضمن پایگاههای نظامی بیگانگان را تا ابد در درون ایرانی دو پاره شده تحمل میکرد، پس از رضاشاه هم اگر تلاشهای محمدرضاشاه و نخست وزیران با دانش و تیزهوشی مانند احمد قوام نبود قطعا کشور دچار تجزیه و فروپاشی میشد اما این تیزهوشی باعث شد در موفقترین مذاکرات تاریخ ایران نه تنها هیچ امتیازی به شوروی تحت رهبری استالین ندهیم بلکه آنها را وادار کنیم از اشغال آذربایجان دست بردارند و خاک ایران را ترک کنند و همین خروج شوروی از ایران باعث فشار آنها به انگلیس شد تا آنها هم برای خاک ایران و حتی خلیج فارس را ترک کنند،مثال واضح درباره اینکه اگر ارتش ایران در سال ۱۳۲۰ در برابر دو ابر قدرت نظامی می ایستاد را در جنگ بین ارتش فرانسه با ارتش آلمان دیدیم، باوجود اینکه مرز فرانسه با آلمان بسیار کوتاهتر و کوچکتر و قابل دفاع تر از هزاران کیلومتر مرز ایران در برابر انگلیس و شوروی بود اما ارتش فرانسه که ارتشی بسیار قدرتمند و مدرن و باتجربه بود و به هیچ عنوان با ارتش آن روز ایران قابل مقایسه نبود اما در برابر ارتش آلمان کمتر از یک هفته دوام آورد و فرانسه بطور کامل به اشغال آلمان درامد،جالبه که برخی افراد کینه ورز نسبت به رضاشاه جنگ هشت ایران و عراق را با آن دوران مقایسه میکنند که قیاسی بسیار احمقانه و مضحک هست زیرا در زمان رضاشاه و محمدرضاشاه عراق صدهابار به خاک ایران حمله کرد و هربار در کمتر از چند ساعت شکست خورد و همین شکستهای پی در پی عراق سبب شد که عراق مجبور پذیرش شروط ایران در قرارداد الجزایر شد و در نقطه مقابل جمهوری اسلامی هشت سال برای بازگشت عراق به قرارداد الجزایر با عراق جنگید. پس بهتره است پیش از کامنت نوشتن نخست اندکی تحقیق و تفکر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
پس چطور توقع دارید ارتش قاجار در مقابل دوابرقدرت جهان یعنی انگلیس وروسیه پیروز میشد؟باز قاجار مردانگی داشت ومقابل اونها جنگید ودر نبردهایی عباس میرزا بر روسیها چیره هم شد و یا در جنگخوشاب ارتش ناصرالدین شاه بریتانیا روشکست داد وعقب راند چطور شد در وضعیتی مشابه اتاتورک در ترکیه توانست بتنهایی بریتانیا فرانسه استرالیا زلاندنو هند وسریلانکا رو در نبرد تریپولی شکست بده و کشورش تجزیه همنشد و یونانیها وارامنه روهم از خاک ترکیه بیرون ریخت؟ چطور شد ویتنام مقابل امریکا ایستاد وامریکا دست اخر مجبور به فرار شد؟ پس چرا رضا شاه که توان مقابله با ارتشهای دنیا را نداشت اونقدر هزینه نظامی کرد وارتش ایجاد کرد؟یعنی ارتش اون برای سرکوب داخلی بوده؟ چرا با حماقتش ایران رواز بیطرفی خارج کرد؟رضاشاه اگه فداکار بود یک میلیون وهفتصد هزار هکتار از اراضی مرغوب ایران روبنام خودش سند نمیزد دشت ناامید واروند رود و ارارات رومفت بخشید کهاون کشورها در موقع احتیاج به ایران کمک کنند پس چرا کمکی نکردند؟اساس پیمان سعد اباد کلا برای مقابله با کمونیست و به خواست انگلیس بود و با فشار انگلیس ایران اون مناطق رو به باد داد اگر جز این بود اون کشورها چرا بعد از حمله به ایران مفاد پیمان دفاع مشترک سعد اباد را اجرا نکردند؟همون قطعه زمینهایی که به عراق بخشید الان روزانه ده هزار بشکه نفت تولید میکنند کجای دنیا دیدی رودخانه مرزی بین دوکشور متعلق به یک کشور باشه ایران حتی حق کشتیرانی در اروند رود را نداشت در حالیکه خط مرزی همون خط تالوگ حساب میشه دشت ناامید رو به فنا داد در حالیکه امروزه موجب خشکی سیستان و مهاجرتهای گسترده شده همون بخشش اروند رود موجب ادعای صدام و جنگ تحمیلی شد بیشترین اثار باستانی سرقتی از ایران مربوط به دوران رضا شاه هست موزه های فرانسه انگلیس روسیه امریکا اشیای باستانی بسیاری را غارت کردند حتی زمان حمله ارتش صدام به کویت این کشور بسیار کوچک دفاع کرد و چند گروهان و گردانش درگیر جنگ شدند فیروزه هم که به شوروی داده شد حتی ارتش شوروی در نواحی ای که پیشروی کرد مثل مغان استارا نمین باغچه سرا نواحی ای را اشغال کرد وخارج نشد ساخت کاخهای متعدد برای خود واطرافیانش در زمان رضا شاه مد شد رضا شاه جز کاشت بذر تفرقه قومی در ایران چیزی نکاشت راه اهنی که کشید هم چندان کارایی نداشت زیرا از شهرهای بزرگی نمیگذشت راه اهن تهران تیریز هم بسیار ناشیانه کشیده شد و بخاطر عبور از مراغه 4 ساعت مسیر طولانی تری را شامل شد جاده های ایران بسیار باریک وغیر استاندارد بودند برای ساخت ابنیه بجای استفاده از مهندسین با تجربه ومعماران ایرانی معماری اروپایی تقلید شد حتی در ساخت پلها و ایستگاه راه اهن تهران و یا نمونه مشخص اون در میدان حسن اباد
پاسخ به ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
از قاجار هم در جنگ جهانی اول هیچ توقعی نمیرفت که بخواد جلوی دو ابر قدرت بایسته اما موضوع جنگهای ایران و روسیه کاملا متفاوت بود چون با تحریک برخی آخوندهای تندرو بخاطر ظلم حکومت روسیه به مسلمانان این جنگها آغاز شد و هربار بجای پایان دادن به این جنگهای سراسر ضرر برای ایران به آن ادامه داده شد،مسعله اینجا مسعله نداشتن بینش سیاسی و نظامی قاجار بود که باعث شد بیش از نیمی وسعت کشور به اشغال روسیه در بیاید، در مورد رضاشاه همین بس که این مرد نه اهل تجملات بود نه اهل مال اندوزی که اگر اهل اینکارها بود اکثر زمان زندگیش در کوه و کمر صرف ایجاد امنیت و آباد کردن سرزمینش نمیشد،اینکه زمینهایی رو هم از خوانین مستکبر به نام بنیاد پهلوی گرفته میشد تماما با هدف تضعیف فعودالیسم برای پیاده کردن اصلاحات ارضی بود که رضاشاه فرصت اتمام این طرح رو نداشت و این اقدام در زمان محمدرضاه به سرانجام رسید،در خصوص آرارات که زمان قاجار به روسیه بخشیده شده بود و روسیه بعدها در قراردادی به ترکیه واگذارش کردن و فقط کوهی کوچکتر در کنار آرارات وجود داشت که به آرارات کوچک معروفه و فقط بخشی از اراضی جنوبیش به ایران تعلق داشت،این اراضی پیش از به قدرت رسیدن رضاشاه به دولت ترکیه واگذار شده بود تا با مخالفان داخلی خودش بجنگه اما در زمان رضاشاه این اراضی در عوض بیش از پنج برابر این اراضی در بخش قطور استان آذربایجان که مردم کرد کرمانج داره و چندین رودخانه و معادن طلا داره جابجا شد،در آنزمان هنوز ارمنستان بخشی از شوروی بود که دشمن ما محسوب میشد و اینکه امروز اون اراضی برای جمهوری اسلامی مهم شده ربطی به شرایط آنزمان نداره،اگر جمهوری اسلامی قدرت داره با کمک مستقیم به ارمنستان کل آذربایجان و آرارات رو بگیره کسی شکایتی نداره خیلیم خوبه اما دل و جرات اینکارها رو نداره فقط بلده پشت سر رضاشاه اراجیف ببافه، پیش از رضاشاه هیچکدام از مرزهای ایران با کشورهای همسایه تعیین و تکلیف قانونی نشده بود و همه مرزهای فعلی و به دست گرفتن همه سواحل جنوبی و جزایر ایرانی تماما در دوره رضاشاه و محمدرضاشاه اتفاق افتاد وگرنه حتی جزیره بزرگ قشم هم در اشغال شیوخ عرب تحت حمایت انگلیسها بود،در همین قراردادهایی که فقط و فقط بخش غیر واقعیش رو برای شماها بازگو کردن هزاران کیلومتر بین کشورها جابجا شد ولی قدرت رضاشاه و محمدرضاشاه سبب شد بدون جنگ و درگیری و صرفا با مذاکرات ۲۷ هزار کیلومتر مربع به خاک ایران اضافه شد،اسنادش هم موجود هست،در موضوع اروند رود حتی مرجع امروز ایران همان قرارداد الجزایر هست که در دوره محمدرضاشاه بسته شده و اگر بقول تو ایران حق کشتیرانی نداشت بندر خرمشهر که بزرگترین بندر خاورمیانه بود چرا در زمان رضاشاه و محمدرضاشاه دقیقا در اروند رود ساخته شده و چطور کشتیهای ایران اونجا پهلو میگرفتن آخه جوگ گفتن هم اندازه داره یک ذره برای شعور خودت ارزش قاعل شو اول یک تحقیق کوچک کن،راه آهن ایران در بهترین موقعیت مهم مهمترین مناطق کشور یعنی جلگه شمال رو از مسیر تهران به جلگه خوزستان وصل میکنه که بیشتر منابع نفتی،آب و زمینهای کشاورزی و بیشترین جمعیت کشور در همین مناطق قرار داره پس کمتر توهم بزنین،همه جای جهان توسعه کشورها در شهرهای بندری و یا در مسیر رودخانه ها و منابع آبی و جلگها ها اتفاق افتاده فقط در جمهوری مضحک اسلامی کل بودجه صرف چند شهر کویری یا تبریز و مشهد میشه که نتیجش بشه خشکی دریاچه ارومیه،خشکی زاینده رود و‌ هزار بحران برای کشور
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
عجب یک وجب هم نوشته ارتش پهلوی برای آشوب داخلی،ازادی خواهان را آشوبگ طلب معرفی کرده، نهضت خیابانی آذربایجانی و جنگل و سرکوب ایلات بلوچ و لور و کورد و مردم تورک قشقایی را آشوبگر خوانده تا دولت در خدمت انگلیس توسط الدنگ شاه ایجاد شود.توهم زر زیادی میزنی؛معلومه از این گروهبان قندلی های بازنشسته ارتش پهلو هستی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
21:43 جنگ اول ایران و روس بخاطر حمله روسیه انجام گرفت فقط جنگ دوم که موجب از دست رفتن ارمنستان و نخجوان و علیای تالش شد بخاطر اعلام جهاد روحانیون بود کوه ارارات کوچک بخشی از خاک ایران بود و حتی ایران مرزبانی هم داشت منتها بخاطر کم کاری رضا خان ترکها به ارارات حمله کردند ونیروهای ایران عقب نشینی کردند وترکیه هرکز اون مناطق رو پس نداد ودرحالیکه قطور ودره بارژگه در اختیار ایران بود که ترکیه فقط ادعای اون مناطق رو داشت طبق پیمان سور و سر پل ذهاب و ترکیه بابت یک برگه سوخته وپس گرفتن ادعای مالکیت خودش ارارات کوچک را تصاحب کرد که 800 کیلومتر مربع در نقطه فوق استراتژیکی بود که اصلا قابل مقایسه با دره بارژگه وقطور نبود جزیره قشم در زمان ناصرالدین شاه فقط بصورت منقطی مورد هجوم حاکم عمان واقع شد که ناصرالدین شاه با حمله دوباره قشم رو باز پس گرفت واز اون تاریخ همواره بخشی از خاک ایران بوده در مورد حق کشتیرانی ایران فقط حق داشت در 5 کیلومتر از سواحل ابی خرمشهر کشتیرانی بکنه ادعای تاریخی بر فیروزه هم در زمان پهلوی پس گرفته شد زمان قاجار دو شاه دو سفر خارجی کردند که مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت ولی رضاشاه با پول ایرانیان فرزندان ونزدیکانشو برای تحصیل به اروپا میفرستاد یکمیلیون و هفتصد هزار هکتار از اراضی حاصلخیز ایران سندش به نام رضاخان بود که بزرگترین زمین دار اسیا بود که پسرش همه اون زمینها رو دوباره عودت داد یا ملی کردند و یا به صاحبانش بازگشت دادند پیمان الجزایر هم در زمان پسرش بسته شد چون فهمیده بود پدرش چه گندی زده اون 27 هزار کیلومتر مناطقی بودند که ادعا میشد درحالیکه زابل وبخشهایی که ادعا شده همواره بخشی از ایران بود کاری به جمهوری اسلامی ووضعیت اسفبار فعلی نداریم ولی رضا خان هماون بتی نبود که امروزه مریدانش میپرستند در ضمن بعد از فوت نادرشاه بزرگایران عملا از هم پاشید و زندیه ابدا قدرت افشاریه رونداشت و میشه با رجوع به نقشه ها دید که افغانستان و بلوچستان وترکمنستان ومرودر زمان زندیه از ایران جدا شده بود انها نصف عراق فعلی رو همبه باد دادند زمان نادرشاه شاه مرزهای غربی ایران در دیاربکر و بغداد بود تلاشهای کوتاه اغا محمد خان برای افزایش وسعت قلمروی ایران با مرگ وی نیمه تمام ماند بهترینمسیر برای راه اهن شمال جنوب نبود بلکه شرق وغرب بود ومیتوانست کشورهای شرق اسیا رو به غرب اسیا و اروپا وافریقا متصل کنه ویک مسیر ترانزیت ریلی ایجاد کنه در همون زمان مقدار راه اهن ترکیه ومصر چندین برابر ایران بود در حالیکه مساحت کمتری نسبت به ایران داشتند چرا راه اهن از شهرهای بزرگی چون شیراز نمیگذشت؟رضا شاه نمیتوانست اهمانند اتاتورک ناسیونالیسم قوی داشته باشه زیرا برخلاف اون یک گماشته بود وطن پرستی اتاتورک قابل قیاس با رضا خان نبود فقط در مواردی چون سرکوب شورشهای داخلی موفقیت داشت با عقب نشینی نیروهای شوروی ماموران تحدید حدود ایران از مرز بالاتر نرفتند وترکها فرصت طلبانه منطقه قره سوکه بخشی از خاک ایران بود را اشغال کردند در مورد تحدید حدود ایران وترکیه هر جا مشکلی پیش میامد فورا رضا خان دستور میداد به نفع ترکها اختلاف را حل کنند و برای این چندین چشمه ودو روستا بنام سروه و سرتیک در محدوده ترکیه افتاد کلی هزینه صرف خرید ناوگان دریایی شد که در جنگ اصلا نتوانستند شرکت کنند وحتی جانفشانی بایندر هم نتوانست پشتیبانی بشه زیرا ترک مخاصمه از تهران به کلیه واحدها ابلاغ شده بود باز قاجارها جنگیدند واگر شورش همزمان ترکمنها در خراسان نبود چه بسا ارتش فتعلیشاه پیروز نبرد هممیشد با جانفشانیهای عباس میرزا راههای ساخته شده زمان رضا خان هم در اکثرا موارد کارایی نداشتند وامروزه مترکه شدند وبا صرف میلیاردها تومن جاده هایی دیگر واستاندارد ساخته شد مثل اتوبان زنجان تبریز وحذف جاده مرگبار میانه ویا حذف جاده صائین بین اردبیل و سراب واحداث جاده استاندارد وضعیفت اسفبار فعلی سیاسی اقتصادی فرهنگی ایران موجب نمیشه یک دیکتاتور ومهره غرب و گماشته و یک بیسواد روبت کنیم
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
تو که غلط املایی میگیری، حداقل خودت درست بنویس
اول که دائمی نه داعمی
دوم خائن نه خاعن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
8
12
لعنت بهشکه این قانون سربازی اجباری روبنیاد نهاد وخرابی دندان اکثرا پسرها مربوط به همان ریختن کافور در غذا و رسوب کلسیم هست
پاسخ ها
عجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
آخه دانشمند الان چه ربطی به صدسال پیش داره،آنزمان اقدامی بسیار درست بود و شرایط سربازی به مراتب از زندگی عادی اکثر مردم بهتر بود و درضمن کشور رو از نا امنی و فقر و فروپاشی نجات داد، اما الان نزدیک سی ساله اکثر کشورهای پیشرفته سربازی رو حرفه ای کردن و دیگه سربازی اجباری در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا جایگاه خودش رو از دست داده و برداشته شده، یاد بگیر در زمان خودت زندگی کنی و نسبت به شرایط و مقررات غلط زمان خودت به مسعولین همین زمان معترض باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
عجب رجب جون نوشته بنیاد نهاد یعنی بنیادشوگذاشت در علماقتصاد چیزی داریمبنام چسبنگی اقتصادی یعنی کالایی که به هر دلیلی گران شد با رفع علل گران شدنش هرگز به قیمت قبلی بر نمیگرده ودرست همین قانون اجباری کردن سربازی رضاخان بود که تاوان اونوالانممیدیم چون ایران مثل کشورهای غربی واروپایی نیست البته زمان قاجار سربازی در ایران دلخواهی بود ومواجب وحقوق میگرفتند وبه تقلید از فرانسه واتریش این کار انجام شده بود نکته مضحک داستان اونجاست که این سربازها هم در زمان نیاز جنگ رورها کرده وفرار کردند چرا که کسانیکه از روی اجبار به جنگ میبرند نتیجه نمیده خیلیها اون زمان دنبال معافیت بودند همه میدونند کشیدن غربت اونم در سربازی چقدر سخته توخونه خودت نان خشک بخوری حاضر نمیشی بری خدمت بوقلمون پلوبخوری واین یک واقعیت هست
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
5
3
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
مورد اول:پرچم آران کجا بود شما پرچم کشورها رو نمیتونی تشخیص بدی
مورد دوم شما یقینا کم سواد تشریف داری ان موقع کسی نمیگفته اشپزخانه میگفتن مطبخ و به اشپز هم میگفتن طباخ.اشپزخانه رو بعدا ابداع کردن.یعنی فرهنگستان زبان فارسی جایگزین مطبخ کرد.اول برو یک مطالعه ای بکن بعد وارد بحث شو.
پاسخ ها
خخخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
آشپز واژه ای نیست که فرهنگستان ساخته باشه، پخت و پز واژه فارسی قدیمی هست و آش هم در ترکی معنی غذا هست و آشچی یعنی آشپز،آش در فارسی کهن وا یا با بوده،آشپز واژه ترکیبی هست اما از سالها پیش وجود داشته اما در دوره قاجار و... بیشتر از واژه های عربی برای نوشتن استفاده میشده،رزق تن پاک همه باطل و ناچیز شود
گر نیاید پدر تاش تکین بر دم آش.
ناصرخسرو
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
5
6
جوابم به اون کاربر ی هست که برای تایید عرایضش از رضاشاه از عبداله انوار دائما نقل قول میکند. وچند بار در زیر کامنتهای مختلف کاربران به نوعی انرا تکرار کرده و عینا متن گفته های انوار را کپی پیست کرده و رضاشاه را تا مرحله قدیس سازی و اسطوره سازی بالا میبرد
.گویی که مطالب انور وحی منزله و هر کسی شک و شبهه وارد کنه کلام وحی رو زیر سوال برده.
البته که رضاشاه اقدامات مثبتی هم انجام داده.من
نمیخواهم مثل شما داستان حسین کرد شبستری از اقدامات مثبت رضاشاه تعریف کنم.که تکرار مکرراته
شما مثل فاشیستها یکطرفه فقط اقدامات مثبت رو میبینید و سعی در لاپوشانی و مخفی کردن اقدامات مخرب رضاشاه دارید.
1_زیانبارترین اقدام رضاشاه تبعیض سیستماتیک قومی و زبانی در ایران بود که الان هم تبدیل به استخوان لای زخم شده و همچنین یکپارچه سازی فرهنگی و دولت سازی با محوریت قوم و زبان فارس بود. که باعث بوجود امدن تبعیض زبانی به زبانهای غیر فارسی و عدم توسعه اقتصادی در مناطق مرزی ایران هم که اکنون شاهد هستیم شد. که بر میگرده به همان سالها که توجهی و بودجه در خوری به این مناطق داده نشد.با توجه به اینکه این مناطق مانند جنوب تمام ثروت این مملکت را تولید میکنند یا بلوچستان که صدها سال انبار غله ایران بود.یا ....
2_موضوع اشرار نامیدن که طرفداران پهلوی دائما با این حرفها تخم نفاق میپراکنند که مثلا رضاشاه در منطقه ای با یکی از خوانین لر یا کرد یا ترک و... جنگیده اما در جراید رسمی با نام اشرار لر یا کرد و .. نام برده میشده و همچنان در بعضی کتب نام برده میشود.
به فرض یاغی گری یک خان یا والی چه ربطی به کل مردم یک منطقه یا قوم داشته که با این اراجیف سعی در تخریب چهره این اقوام داشته و دارند البته اینگونه حرفها برای همان سیاست تحقیر اقوام و کوچک شمردن و سعی در به انزوا کشاندن انها توسط پهلوی تمرکز گرا بوده است
3_لازم به ذکر است که قبل از اینکه ارتش و ژاندارمی وجود داشته باشد سرحدات کشور را همین ایلات و اقوام نگهبانی میکردند. عمده قشون و سپاهیان کشور را همین از درون همین اقوام جذب میشدند.نمونه بارز این ادعا در انقلاب مشروطه بوده که سواران بختیاری . گیلانی و ترک موجب احیای مشروطه شدند.شما یک نظامی یا یک دسته یا فوج فارس زبان در بین انها نمیبینید همین حالا هم غالب نظامی ها زبان مادریشان غیر از فارسی است.در هنگام تشکیل به قول معروف ارتش نوین شما یک تن از شیراز یا اصفهان نمیبینید که در بین فرماندهان حتی درجات پائین بین انها حضور داشته باشند
شما اگر ذره ای شرف داری همانطور که از اقدامات مثبت رضاشاه تعریف و تمجید میکنی از تبعیض و ستم فرهنگی که با رسمی کردن زبان فارسی و عقب نگداشتگی اقتصادی و... و عدم رسیدگی و توجه به استانهای مرزی ایجاد شد هم صحبت میکنی
پاسخ ها
پاسخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
اتفاقا پدر بزرگ من یکی سرداران بختیاری مشروطه خواه بودن،دلیل استفاده از صحبتهای انوار چند علت داره اینکه عبداللا انوار اولا تاریخدانه دوما این دوران رو کاملا به چشم دیده و سوما پدرش جز سران مشروطه بوده و حتی پدرش در مقطعی مورد غضب رضاشاه بوده یعنی انوار منتقد این دوره هم هست نه یک طرفدار رضاشاه،اما شعور این رو داره که منصفانه قضاوت کنه،ملت ایران با ورود اسلام دچار فروپاشی فرهنگی و ملی شد و فقط در برخی مناطق مقاومتها و حکومتهای محلی شکل گرفت که این حکومتهای محلی خواستگاه اولین اقوام امروز ایران شد،من خودم هم یک بختیاری هستم و چندین برابر شما به تاریخ اقوام ایران آشنا هستم،حقیقت رو باید پذیرفت،طایفه گرایی و قومگرایی باعث آشوب و فروپاشی همه کشورها میشه و ایران هم از این قاعده جدا نیست،کشورهای کوچکی که اکثرشون حتی راه به دریاهای آزاد نداره برای همیشه کشورهایی کاملا وابسته و فقیر میشن،رضاشاه از سردار اسعد بختیاری،ستارخان و باقرخان،تیمورتاش،فروغی،فرمانفرما،مصدق،قوام و دیگر سرداران و رهبران مشروطه جدا نبوده و نیست اگر چه در برخی موارد به دلایل مختلف با برخی به اختلافات شخصی رسیدن اما در هدف کلی و ساختن ایران و اتحاد اقوام و ملت سازی از اقوامی فروپاشیده که هر روز بیشتر باهم درگیر میشدن،حتی در بین خود یک قوم مثلا در قوم بختیاری حتی تیره های مختلف یک طایفه با هم دچار درگیری میشدن چه رسد به طایفه های مختلف و چه رسد به ایلات مختلف که فقط در مورد قوم بختیاری یا فدراسیون ایلی بختیاری متشکل از ۱۰ ایل بزرگ هست که پنج ایل هفت لنگ و پنج ایل چهارلنگ هستن که هر کدام به چندین طایفه و چندین تیره تقسیم میشن که در بین خود ایل بختیاری در زمان قاجار جنگهایی اتفاق افتاد که دهها هزار نفر به قتل رسیدن که امثال شما اصلا از این فجایع اطلاع نداری بعد فضاسازی رسانه ای و دروغهای یک مشت تاریخ نویس حکومتی یا مزدور جهانگرایان فکر میکنی مملکت گل و بلبل بوده و یک دیکتاتور خونخوار به اسم رضا پهلوی آمده و ملت رو به خاک و خون کشیده، طبیعیه که وقتی وضع به شدت آشفته باشه نمیشه به راحتی این جامعه آشفته رو سامان داد،شما توی عمرت چیزی از جنگ سیلاخور لرستان بین طوایف مختلف لر و بختیاری شنیدی!؟ در طول سالها جنگ و خونریزی هزاران نفر کشته شدن،در کل راههای کشور هیچ شخصی امنیت نداشت‌،بسیاری از مردم از سر فقر و نداری به یاغی گری و راهزنی روی آورده بودن،شرط میبندم توی عمرت اسم رجبعلی یاغی هم به گوشت نخورده که مردم چندین شهر از جمله کاشان و...از دستش در امان نبودن و بخاطر ضعف دولت مرکزی در دوره قاجار این راهزنی ها و یاغیان همه جای کشور جولان میدادن، برخی خوانین ظالم حتی از تازه عروس خانه مردم نمیگذشتن و مردم بدبخت هم حتی جرات اعتراض نداشتن،برخی بزرگان کشور و خوانین مشهور و باسواد چاره کار رو در مشروطه دیدن اما مشروطه هم با دیکتاتور محمدعلی شاه روبرو شد تا سران مشروطه تصمیم به فتح تهران و خلع محمدعلی قاجار گرفتن، پس از خلع محمدعلی شاه سران مشروطه همگی با هم تصمیم گرفتن برای اینکه کشور دارای قوای نظامی قوی بشه تنها نیروهای دولتی حق حمل سلاح رو داشته باشن و بقیه مجاهدینی که نمیخوان به نیروهای دولتی ملحق بشن باید سلاحشون رو به دولت تحویل بدن،این تصمیمات هیچ ربطی به رضاشاه که در آن مقطع فرمانده قوای دولتی بوده نداشته و اگر دولت مشروطه تصمیم گرفته با برخی سرداران مشروطه خواه که حاضر به پذیرش رای اکثریت نشدن برخورد کنه اینها هم هیچ ربطی به رضاشاه نداره،برخلاف تصور شما همه اقداماتی که رضاشاه انجام داد با تصمیم اکثریت سران مشروطه انجام شده،رضاشاه خودش هم بخشی از این اقوام ایرانی بوده که اتفاقا با خانواده پدریش مازنی حرف میزده و با خانواده مادری و خانواده همسرانش اکثرا ترکی حرف میزده اما اولین اصل در تشکیل یک ملت متحد داشتن زبان رسمی هست،زبان رسمی زبان آموزشی کشور و زبان مکاتبات دولتی هست و رضاشاه و هیچکس دیگری هرگز زبانهای محلی رو ممنوع نکرده،در همه کشورها یک زبان رسمی وجود داره، زبان فارسی دری(درباری) برای اکثریت مردم ایران قابل فهم بوده و مشکلی برای یادگیریش نداشتن،این زبان در هشتاد درصد مناطق ایران حتی برای افراد بیسواد قابل فهم بوده و فقط در بیست درصد مناطق که ترکزبان بودن یا در روستاهای عرب نشین کمی مشکل داشتن که با آموزش این مشکل حل شده،در جمهوری آذربایجان که نصف مردم از نژاد تالش و تات هستن مگر زبان تاشی و تاتی که زیرمجموعه زبان فارسی پهلوی هست آموزش داده میشه یا در ازبکستان که نیمی از مردم تاجیک تبار هستن مگر زبان رسمی فارسی وجود داره که در ایران زبان رسمی چندگانه داشته باشیم!! البته فشارهای حکومت فعلی بر اقوام و آموزش زبانهای محلی کاملا مردود هست اما این هیچ ربطی به دوره رضاشاه نداره، اتفاقا عدالت اقتصادی در دوره کوتاه سلطنت رضاشاه با وجود توان مالی اندک دولت بسیار بیشتر از امروز ایران وجود داشت،رضاه شاه در همه شهرهای نقاط مختلف کشور شهرداری،بیمارستان،فرمانداری،دادگستری و مدارس و... ساخت، هنوز هم بسیاری از زیربناها و ساختمانهایی که رضاشاه در مناطق مختلف کشور ساخته قابل استفاده هستن و به نظرم کسی که شرف نداره و داره در اینباره دروغ میگه شمایی نه من، مگر چهل ساله همه کاره این مملکت یک ترک با اصالتی از خامنه تبریز نیست!؟ چرا شماها انقدر از بقیه مردم طلبکارید آخه،خوب برید از همشهریتون بخواید وضع مملکت رو درست کنه، مگر احمدینژاد نگفت که عدم توسعه مناطق مرزی بخصوص در خوزستان طرحی بود که سران حکومت ( آقای خا... ترک تبار) بهش تاکید داشتن، چرا الان رو به دوره رضاشاه ربط میدی،!؟ اتفاقا بهترین شهرهایی که رضاشاه و محمدرضاشاه ساختن همون شهرهای مرزی مثل خرمشهر و آبادان بودن که الان نابود شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
جناب 17:10 از تمام افتخارات رضا خان سخن گفتید و ما هم قبول کردیم حالا کمی هم به خیانتهای وی بپردازیم بد نیست حتی رسانه های نزدیک به رضا شاه هم تایید کردند که ایشان یک میلیون و هفتصد هزار هکتار از اراضی ایران را بنام خودش سند زده بود حال انکه ایا هزینه انها را داده و یا بزور غصب کرده در هر دو حالت نشان از دیکتاتور بودن وی داره چرا که اگر هزینه پرداخته از کجا اورده و اگر نپرداخته که غصب و اشغال کرده باید توجه کرد این مقدار میشود به اندازه کشور کویت که تماما اراضی مرغوب و قابل کشت بوده شما مدام بحث قومیتی را پیش میکشید در حالیکه ما میخواهید بدون تعصب حرف بزنیم وگرنه مادر همین رضا شاه و همسرش هر دو ترک زبان بودند بخشش آرارات کوچک و چندین روستا و مرتع و چشمه به ترکیه و منطقه علیای قره سو که موجب از دست رفتن حق ترانزیت در زمان حال برای ایران و جلوگیری از نفوذ ترکیه در قفقاز میشد در ضمن این منطقه بسیار پر آب بوده و اراضی کشاورزی زیادی داره و نیز موجب شد در صورت جنگ احتمالی ایران نتونه به منطقه شرق ترکیه اشراف داشته باشه اروند رود منهای 5 کیلومتر ساحل خرمشهر به عراق داده میشود که موجب بهانه برای حمله صدام به ایران طی سالهای اتی شد بجز ان پاسگاه ذین القوس و اراضی نفت خیز بین مندلی تا خسروی به عراق واگذار شد که امروزه شاهدیم عراق از منابع نفتی اون روزانه ده هزار بشکه نفت استخراج میکنه یعنی ضرری که رضا شاه با این حماقتش به ایران زد موجب 8 سال جنگ تمام عیار و ضرر هنگفتی به ایران شد حتی در زمان پهلوی دوم هم بین ایران و عراق زد و خوردهای زیادی بخاطر همین بذل و بخشش اتفاق افتاد یکی دیگر از حماقتهای وی اسکان کردهای مهاجر عراق در استان آذربایجانغربی و تغییر بافت قومیتی ان مناطق شد ااز نظر فرهنگی هم اسامی تاریخی شهرهای ایران و رودخانه ها و حتی جنگلها و کوهها را تغییر داد و موجب دلخوری گسترده عده زیادی از هم میهنان شد بنوعی دیکتاتوری خودش رو بروی فرهنگ نیز اعمال کرد اسامی رودخانه های جغتو و اجی چای به ذرینه رود و تلخه رود تغییر کردند ساوجبلاغ شد مهاباد بی کندی شد بوکان ارومیه شد رضائیه تیکان تپه شد تکاب و خیاو شد مشگین شهر ملک کندی شدملکان قره داغ شد ارسباران قوشاچای شد میاندوآب و...ایران همواره بروی قصبه خوش آب و هوای فیروزه ادعای مالکیت داشت و روسها بعد از انقلاب ان کشور قول داده بودند که انجا را به ایران باز گردانند ولی رضا شاه با خیانت موجب شد فیروزه برای همیشه از ایران منتزع بشه که امروزه مرکز کشاورزی ترکمنستان و محل تفریح انهاست در مورد دشت ناامید هم که با وسعت چهار هزار کیلومتر مربع را به افغانستان بخشید او این بخشش و حماقت وی موجب خشک شدن سیستان و مهاجرتهای گسترده مردم شده و هامون خشک شد و مراکز ماهیگیری و کشاورزی اونجا نابود شد در توجیه این بخشش رضا شاه گفت ما وقتی مازندران زیبا را داریم چه نیازی به یک کویر داریم که بخاطر اون با کشور همسایه اختلاف داشته باشیم وی اون منطقه رو فاقدارزش اقتصادی و استراتژیک میدانست در حالیکه امروزه دشت ناامید تامین کنند نمک افغانستان هست و در زمستان و اوایل بهار چراگاه دامهای اهالی اطراف هست در مورد خرید هواپیماهای کهنه یونکرس که حتی توان استفاده از اون را نداشت هزینه های بسیاری را فنا کرد و حتی دیدیم زمان جنگ ارتش بزدل و وطن فروشش یک تیر هم بسمت نیروهای متخاصم و خسته از جنگ هیتلر شلیک نکرد و با غارت پادگانها فرار کرد کلی هزینه صرف ان ارتش شد که بدرد مهاجمین خورد یعنی در طول تاریخ ایران این نوع اشغال و شکست وجود نداشت و کشور همیشه با مهاجمین عرب و مغول و ترک و یونانی و روس و انگلیسی و افغانی جنگیده بود در مورد غارت اثار باستانی ایران بدست کاوشگران انگلیسی فرانسوی و امریکایی و روسی هم بسیار شنیدیم موزه های دنیا پر است از ان اثار سرقت شده از ایران ساخت کاخهای متعدد مثل سعد اباد در حالیکه تهران کاخهای قاجاری را داشت هزینه های بسیاری را به ایران تحمیل میکرد چرا که رضا خان میخواست خودشو برتر از قاجار قلمداد بکنه اطرافیان و فرزندان و نزدیکانش برای تحصیل به اروپا میرفتند با هزینه چه کسی؟آیا کشف حجاب خوب بود؟همونقدر که حجاب اجباری بده کشف حجاب هم بده حتی در مورد پوشش مردم هم اجبار میکرد شاید یکی علاقه نداشته کلاه شاهپو بزاره؟ اساس مشروطیت که بنیان اونو مظفرالدین شاه گذاشت در دوره رضا خان از بین رفت کل در زمان پهلوی دوم هم اصلاحات ارضی موجب از بین رفت خانها شد و زمینهای پهناور کشاورزی خرد خرد شد و تبدیل به باغچه های فعلی شد و عملا تولیدات کشاورزی بشدت کاهش پیدا کرد و رعایا زمین دار شدند که همین رعیتها شورش کردند و شاه را فراری دادند در حالیکه خانها حافظ حکومت بودند و میدانستند چطور رعیتها را کنترل کنند با سرکوب عشایر در زمان رضا شاه هم تولیدات لبنی بشدت کاهش پیدا کرد در مورد تعداد افراد تاجیک در ازبکستان ویا تات و تالشی در آذربایجان که شدیدا اغراق فرمودید دوما در خود تاجیکستان ازبکها و قرقیزهای فراوانی هم زندگانی میکنند این به ان در زمان قاجار اتوموبیل گرامافون ساعت دوربین رادیو باتری برق قطار و بسیاری از اختراعات روز دنیا وارد ایران شد که رضا خان انها را بنام خودش سکه میزد کسی نمیتونه منکر کشتار اطرافیان رضا شاه بدست خودش و پزشک احمدی بشه کسیکه برای جان دیگران ارزشی قایل نمیشد نه دین برایش ارزش داشت و نه اخلاق و دچار غرور و خود پسندی شده بود و ادعای وطن پرستی داشت مجلس در زمان وی اصلا یک نمایش کمدی شده بود در ان برهه ایران انگلیس به چنین مهره ای نیاز داشت تا امنیت راههای ایران رو تامین کنه با هزینه خود ایران و جلوی نفوذ کمونیست باایسته پیمانهای مختلفی با درخواست انگلیس مثل پیمان سعد آباد و پیمان بغداد بسته شد که نشاندنده نیت واقعی انگلیس بود
54
| United States of America |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
1_من سر تیتر این مقاله رو فراموش کرده بودم.نمیدونستم این همه بحث ادامه پیدا کرده.واله زودتر جواب فرمایشاتتو میدادم.ای کاش خودتو معرفی میکردی. شما رو احساسات و تعصبت نسبت به رضا شاه مانع واقع بینی ات شده و جلوی دیدن حقایق رو گرفته!من کامنتهای اینجا را خوانده ام و در کامنتهای که احسا کردم منتسب به شما هستند جز تعصب کور کورانه و بعضی جاها شیادانه چیزی نمیبینم.شما نه اینقدر توان داری که کسی رو قانع کنی چون منطقت اشتباهه مه قانع میشدی؟
حالا در جوابم به کامنتت. همین مونده.! تو کون نشسته بخوای به من تاریخ یاد بدی تو اگه تاریخ خوندی من تاریخ رو خوردم عمو جان.!من که با تیر و تخم ترکه تو که کاری ندارم گفتی پدر بزرگت کی بوده. چرا از اعتیار پدر بزرگت که نمیدانم چه کسی بوده استفاده میکنی.؟ اگه به این حرفهاست من خیلی جلوتر تو هستم! نام خاندان من در شاهنامه آمده.میتونم بهت نشانی بدم در کدام جلد از شاهنامه چاپ مسکو(معتبرترین انها بدون دخل و تصرف) هست وجود داره؟ یکی از قدیمترین خاندانهای ایران که در دو هزار پانصد سال پیش قبل از چیزی که بنام حکومت هخامنشی وجود داشته باشه یا اصلا چیزی به اسم لر و بختیاری و کرد و... وجود داشته که بخواهد طایفه و تیره ای و باب و یا فدارسیون ایلی وجود داشته باشه.!البته محض حضور شما جقله بگم این تیره و طوایفی که امروز در بین لرها و مخصوصا بختیاری ها وجود داره با کمک انگلیسها طایفه بندی و اجرا شده بهتر بگم نظم و ترتیب بندی شده.(البته این نشاندهنده چیزی نیست. انگلیس ابر قدرت ان سالها در دنیا بوده و خب قاعدتا با قویترین قوم ایران که همانا لرهای بختیار بودند ارتباط و مراوداتی داشته)
در مورد فتح طهران که گفتی پدر بزرگ شما یکی از سواران یا سرداران بوده که نمیدانیم نامش چیست باید بگم اتفاقا عده ای زیادی از سواران بختیاری فاتح طهران و سردارانشون از قوم خویش من بودن حالا بواسطه سببی یا نسبی.البته من علاقه به این جور کهنه گویی ها ندارم اما ماشلا انقدر بعضی ها سر خوردگی و عقده های تاریخی و خانوادگی دارن مجبورند برا رفع عثده و سرخوردگی هاشون خودشونو به کسی متصل کنن! مثل شاهان پهلوی که خودشونو منتسب به کوروش بزرگ میدونستند. با این لحن بهت جواب دادم چون منو منتسب به ترکها کردی و خواستی از همشهریم چیزی بخوام
2_فرمایش دیگه ای که کردی که احمدی نژاد میخواسته
عدم توسعه پیاده کنه؟؟؟ احمدی نژاد که هیچ اکبر هاشمی که گله گنده تر از همه انها بود نمیتونسته.چون سیاستهای کلی و خیلی چیزهای دیگه که بنویسم هم سانسور میکنه اجازه نمیداد که همچین کاری صورت پذیره.احمدی نزاد عرضه اداره یک مهدکودک رو نداشته چطور میخواسته تمرکز زدایی کنه.حاصل هشت سال اقدامات هنوز ملموسه تازه این طرح عدم تمرکز از پایتخت مربوط به دهه هفتاد خورشیدی هست انهم بصورت محدود بوده نه دادن اختیارات به استانداران به صورت ویژه و کلی
ستسم تمرگزگرایی که رضاشاه پایه انرو رو گذاشته و نوع حکومت و دولت ملتی که ایشون بنا کرده بر مبنای تک قومه و تک زبانه اصلا اجازه تمرکز زدایی نمیده هزار تا مشکل دیگه بوجود میامد.معلومه که از دار دسته احمدی نژادی ها هستی.از کدهای که دادی معلومه.
3_عدم توازن و توزیع امکانات و منابع هنوز هم بر سیستم متمرکز هست که پهلوی ها پایه انرو قرار دادند یعنی تجمع امکانات در مرکز کشور و شهرها و استانهای نور چشمی و کم توجهی و رسیدگی نامناسب مثلا به خوزستان و چهار محال بختیاری و بویر احمد و لرستان و ایلام و لارستان و هرمزگان و بوشهر و بلو چستان با وجود این همه منابع خدادادی که اتفاقا هم در زمان شاه این مشکلات و کمبودها بوده و هنوز هم ادامه داره تمرکز گرایی آفتی شده به جان تهران و ... .مجبورند برای سریز جمعیتی ببشتر به شهرهای اطراف تهران توجه کنند. البته با وجود این همه سریرز بودجه امکانات هنوز هم دارای مشکلات عدیده ایست و کمبود سرانه در همه حوزه هاست که بازهم به مشکل تمرکز برمیگردد البته انصاف هم رعایت کنیم بعد از انقلاب شاهد اتفاقات بودیم اما به طور کلی سیاست همان سیاست تمرکز بر تهران و شهرهای انقلابی است.
در مورد ابادان هم خرمشهر که ذکر کردی که محمد رضاشاه انهار و ساخته که من واقعا تعجب کردم که یک ادم چقدر میتونه کور باشه و احمق باشه و بیسواد باشه که ساخت و ساز شرکت نفت بختیاری و انگلیس و ایران انگلیس رو ندیده باشه و شرکت شهرهای که کمپانی نفت در جنوب بوجود اورد رو منتسب به محمد رضاشاه کنه.خود شهر ابادان اصلا بخاطر پالایش نفت بوجود امده کجا ساخته شده توسط پهلوی.تبلیغات هم میخواهید انجام بدید تبلیغ راست درست کنید خانواده من از صاحب منصبان وزارت نفت دروه پهلوی بودن بابا دیگه روده دراز ی نکنید
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
6
6
پاسخ به ناشناس 17:13_15/11/1400
بیسواد خودتی و رصاشاه که اینقدر پخمه بود و چیزی از نظامی گری و مملکت داری حالیش نبود یا شاید بتوان گفت ماموریت اربابان انگلیسش را اجرا میکرد؛ کوه آرارات که یک نقطه سوالجیشی و استراتژیک بود رو بجای یک قصبه و دهات به آتاتورک و ترکیه بخشید؛از دیگر اقدامات اق رض ماکسییم به گول،قاطر سوار؛ طبق دستور اربابان انگلیسی بخشیدن اروند رود به عراق بود و عراق در ازایش از سر دلسوزی به پنج کیلومتر از ساحل اروند را که انهم به علت پالایشگاهی که انگلیس در انجا ساخته بود به ایران بخشید؛یعنی مالکیت کل رودخانه را به پنج کیلومتر از ساحل تقلیل داد؛از دیگر اقدامات کشور فروشانه این مردک رذل و بی صفت بخشیدن دشت ناامید به افغانستان تا در ازایش آب به ایران بدهند،مردک اینقدر نفهم بوده و چیزی از نحوه بهره برداری از ابهای مرزی نمیدانسته و فکر میکرده چون سر رشته و چشمه هیرمند در افغانستان است باید باج بدهد تا آب بگیرد،پسرش هم که بحرین را به ثمن بخس به ارباب انگلیسی هبه کرد.
پهلویی عاشق زمینهای مرغوب در شمال کشور بود به هر جا میرسید زمین مرغوبی میدید اول به صاحب زمین با پیشنهاد قیمت کم درخواست خرید زمین را میکرد و وقتی با مخالفت ملاکین مواجه میشد دستور نیداد رییس ژاندارمری یا شهربانی پرونده ای برای بازداشت او و مصادره زمین کشاورز بخت برگشته درست کند تا زمین را بالا بکشد؛اموال بنیاد پهلوی در سال پنجاه وپنج بالغ بر سه میلیارد دلار بود که بودجه پنج تا شش سال کشور در دهه چهل بوده؛غالب این اموال در غالب زمین های کشاورزی بود بهغیر از کاخهای محمدرضا در سوییس و وجنوب لنگلیس و امریکا و پاریس داشته که حالا در اختیار سه ربع پهلوی است و با همان پولهای باداورده مشغول عیش و نوش است و شما سگان مزدورش را برایش زوزه میکشد.این خاندان خائن رنگ ایران رو دیگر نمیبینند.
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
ماشالا سلسله خیانتهای این مردیکه اینقدر زیاد بوده،گاها فراموش میشود؛به خیانتهای بالا
این چند مورد را هم باید اضافه کرد؛جدایی مناطق «بولاغ‌باشی»، «جوزر»، «قوری‌گل» ایران توسط ترکیه در زمان رضا اصطبلی
- جدایی روستاهای «سیرو» و «سرتیک» و برخی مراتع متعلق به کردهای «جیکانلو»ایران توسط رضا
جدایی دهکده توریستی فیروزه در خراسان شمالی و اعطای آن به روسیه که امروز جزو قلمرو ترکمنستان محسوب می‌شود.
در مورد این آخری؛دولت دست نشانده کمونیستی در ترکمنستان از پالانی خائن درخواست کرد که چون در ترکمنستان منطقه خوش اب هوایی نزدیک عشق اباد وجود ندارد این منطقه دشت فیروزه را به ما هبه کن؛ان خاک بر سر هم خاک کشور را حاتم بخشی کرد؛خاک بر سر ان بی شرفانی که اینگونه خیانت های این ناجوانمرد رو میبینن باز میخوان رو اعنال کشورفروشانش ماله بکشن.
هههه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
دریا به پوز سگ نجس نمیشه هرچی میخوای ز. مفت بزن
عجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
از کلمه سوالجیشی که نوشتی مشخصه سوادت با رییسی رییس جمهور عزیزتون در یک حده جفتتون پنجم ابتدایی رو تک ماده کردین، اولا سوق الجیشی دوما کدام موقعیت سوق الجیشی در زمانی که ارمنستان بخشی از شوروی دشمن شماره یک ایران بود به مراتب ارزش بخش قطور با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر از قوم ایرانی کرد کرمانج برای ایران بیشتر بود،ترکیه حاضر شد بیش از پنج برابر زمینهای غیر زراعی که گرفته بود زمینهای حاصلخیز و چندین رودخانه داعمی بخش قطور رو به ایران واگذار کنه و شما ابلهان سبک مغز این رو خیانت میدونین!!!در مورد بحرین هم عالم و آدم میدونن که بحرین بیش از دویست ساله از ایران جدا شده و ایران حتی یک حاکم یا نیروی نظامی در بحرین نداشته و اگر ایران میخواست با نیروی نظامی بحرین رو اشغال کنه قطعا با عواقب و تحریم سنگین و حتی خطر حمله نظامی روبرو میشد،اما در عوض رضایت به اعلام رسمی استقلال بحرین کشورهای عربی حاضر شدند سوق الجیشی ترین و استراتژیکترین جزایر خلیج فارس یعنی تنب بزرگ و کوچک و بوموسی رو به ایران بدن،منابع نفتی ایران در این جزایر چندین برابر منابع محدود نفتی بحرین هست و از همه مهمتر موقعیت این جزایر باعث تسلط کامل ایران بر تنگه هرمز شده،اموال بنیاد پهلوی هم که گفتی اموال شخصی پهلویها نبوده و نیست و درامدش صرف امور خیریه و فرهنگی در ایران میشده که قبل از خروج شاه از ایران اختیار این اموال به دولت واگذار شد و امروز تحت نام بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی هست که تماما در اختیار جمهوری اسلامی هست.
در مورد ثروت خاندان پهلوی هم اگر حتی یک درصد مبلغی که شماها ادعا میکردین بود براحتی میتونستن یک شبکه تلویزیون خانوادگی داشته باشن تا شبکه های منوتو و اینترنشنال نتونن مخاطب رو فریب بدن،به هر حال هرکسی بیش از ۶۰ سال سمتهای بالای کشوری و لشگری و پادشاهی ایران رو داشته باشه گدازاده و ندار نیست و طبیعتا داشتن چند خانه و سرمایه چند میلیون دلاری برای این خاندان کاملا معقول و قانونی هست که حتی در خصوص شکایت ج ا چندین و چند دادگاه بین المللی هم اموال خاندان پهلوی رو قانونی و درست شناخته تا بر دروغهای یابه گویانی مثل شما مهر قهوه ای باطل زده بشه، جمهوری اسلامی اگر وجود داشت در جنگ اخیر قفقاز ارمنستان و آذربایجان رو به خاک ایران اضافه میکرد تا لنگ باریکه کنار آرارات نمونه یا بجای حمایت از تروریستهای طالبان که امروز حتی حق آبه قانونی ایران رو از هیرمند نمیدن در زمانی که دولت افغانستان دچار فروپاشی شد کل افغانستان رو به بهانه جلوگیری از حاکمیت تروریستها میگرفت به با یک رفراندوم به خاک ایران ملحق میکرد، پس فاسد و خاعن کسایی هستن که تو داری سنگشونرو به سینت میزنی
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
5
5
21:43_16/11/1400
گفتی رضا پالانی اهل مال اندوزی نبود از اون دروغا بود؛پالانی بالغ بر دویست تا روستا تو ایران داشت که اکثر انهم مراتع و زمینهای حاصلخیزی بود،البته آدم وقتی همه چیزو سیاه و سفید ببینه باید بیاد همچین زری هم بزنه،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
اختیار دارین زر زدن که تخصص شما بیشرفایی هست که به یکی از ایرانسازترین پادشاهان تاریخ توهین میکنی،آدم بی چشم و روی نمک نشناسی مثل شماها کاملا حقشه به آخوند جماعت و امثال سعید طوسی تا ابد سواری بده
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
یکی به قبلا به نوکرای پهلوی سواری میده
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
2
5
پاسخ به پاسخ13:43 16/11/1400
بر گرفته از کتاب کتاب نهضت روحانیون تالیف ابراهیم فخرایی
 او که از یاران میرزا و تا روزهای آخر حیات میرزا در کنار او بود
 سردار سپه تحت فشارهای زیادی قرار گرفت. عوامل رضاخان تحت خواسته دولتهای استعمارگر شوروی و انگلیس به منطقه گیلان حمله کرد و افراد این نهضت را شهید و یا حبس نمود.
فخرایی می‌گوید: قوای متفرق جنگل تک تک و جوخه جوخه به سوی اردوی دولت (قوای رضاخان دست­ نشانده انگلیس و به خواست روسها) متوجه شده و تسلیم می‌شود. کسانی هم که مقاومت کرده یا کشته یا دستگیر می­‌شدند. البته مقاومت در این لحظات بحرانی تجسمی از یک نوع دیوانگی بود، زیرا نه سازمانی باقی مانده و نه مأمنی که به آنجا پناه برده شود و نه فرماندهی که از روی نقشه و تاکتیک صحیح، عملیات جنگی را اداره کند. ر
سلطان عبدالحسین خان ثقفی فرمانده قوای جنگل که از تمامی قوایش جدا شده و چند روزی با میرزا در حال عقب‌نشینی و فرار بود دستگیر شده و طولی نکشید که پناهگاه و قارالسلطنه و پیربازاری وفخرائی(ابوالقاسم) و سایر سران غیرنظامی نیز در مرتفعات گلونده رود کشف و جملگی به اسارت درآمدند و تحویل زندان شدند.
میرزا محمدعلی خمامی نیز همراه نگارنده (ابراهیم فخرائی) در ارتفاعات قله رودخان (شفت) به دست تفنگچی­‌های میرزا یوسف‌خان شبان دستگیر و به قریه شالما و امامزاده ابراهیم اعزام و تحت نظر قرار گرفتیم. تنها سه تن از معاریف جنگل (میرزا، گائوک (آلمانی) و معین ­الرعایا) باقی مانده بودند که قوای دولت تعقیبشان می‌کرد واین تنها از نظر آشنائی معین‌الرعایا به معابر کوه‌ها و گذرگاه‌ها بود که دستگیری­شان را به تأخیر انداخت.

پایان کار میرزا سردار جنگل بر اثر خیانت روسها و دسیسه انگلیس‌ها توسط قوای رضاخان سردار سپه بسیار غم‌ انگیز است. زیرا معین‌الرعایا نیز تسلیم شد و «تمامی
میرزا محمدعلی خمامی نیز همراه نگارنده (ابراهیم فخرائی) در ارتفاعات قله رودخان (شفت) به دست تفنگچی­‌های میرزا یوسف‌خان شبان دستگیر و به قریه شالما و امامزاده ابراهیم اعزام و تحت نظر قرار گرفتیم. تنها سه تن از معاریف جنگل (میرزا، گائوک (آلمانی) و معین ­الرعایا) باقی مانده بودند که قوای دولت تعقیبشان می‌کرد واین تنها از نظر آشنائی معین‌الرعایا به معابر کوه‌ها و گذرگاه‌ها بود که دستگیری­شان را به تأخیر انداخت.
پایان کار میرزا سردار جنگل بر اثر خیانت روسها و دسیسه انگلیس‌ها توسط قوای رضاخان سردار سپه بسیار غم‌ انگیز است. زیرا معین‌الرعایا نیز تسلیم شد و «تمامی قورخانه جنگل را که تنها او می‌­دانست کجا است بی­‌ کم و کاست تحویل داد»
میرزا و دوستش «هوشنگ» که همان گائوک آلمانی بود تنها ماندند. از هر طرف آنها را محاصره کردند. میرزا و دوستش در سر راه خود به خلخال در گردنه «گیلوان» واقع در کوه‌های طالش دچار برف و بوران شدند، و هر دو از شدت سرما از پا درآمدند. به دستور سالار شجاع، سرمیرزا را از تن یخ­‌زده ‌اش جدا کردند و او برای برادرش امیر مقتدر طالش برد. امیر مقتدر هم آن را در رشت تسلیم فرماندهان نظامی دولتی کرد.
پس از مدتی که سربریده آن روحانی انقلابی و سردار جنگل رادر رشت جائی که جمهوری خود را اعلام داشته بود برای تماشای عموم قرار دادند، خالو قربان از یاران خائن جنگل که قبلاً خود را به سردار سپه تسلیم کرده و به درجه سرهنگی نائل آمده و جزو قوای دولتی شده بود سربریده میرزا را به تهران برد و به رسم ارمغان تقدیم سردار سپه کرد.

سردار سپه دستور داد سر را در گورستان حسن ­آباد (محل فعلی آتش­نشانی) دفن کردند. بعداً یکی از مردان نیک نهاد که از  یاران قدیمی میرزا کوچک خان بود ( کاس آقا حسام) آن را محرمانه از گورکن تحویل گرفت و به رشت برد و در محلی مرسوم به «سلیمان داراب» به خاک سپرده و این همان جائی است که در یازدهم آذرماه هر سال مراسمی برپا و دسته­‌های گل به این آرامگاه نثار می­‌شود.

در شهریور ۱۳۲۰ که آزادیخواهان گیلان تصمیم گرفتند جسد میرزا را با تشریفات شایسته­‌ای از خانقاه(نزدیک گردنه گیلوان) به رشت حمل کنند، مصادف با جلوگیری
مقامات دولتی شدند، ناگزیر ساده و بدون کشمکش جسد به رشت منتقل و در جوار سر مدفون شد و بدین ترتیب طومار زندگی مردی که با پایبند بودن به دیانت و اخلاق به آزادی و استقلال کشوری می‌اندیشید و به سعادت ابنای وطنش عشق می­‌ورزید و در جمیع این احوال، روح غیرقابل انحراف و انقیاد داشت درنوردیده شد، و شعله عمرش که با همه کوتاهی مواجه با بادهای مخالف و ماجراهای غم‌انگیز بود خاموش شد.
پرسشی مطرح کردی چرا انگلیسها از پلیس جنوب فرد برای کودتا انتخاب نکردند چوت انها فردی مورد اعتناد میخواستند بعد از انقلاب شوروی و فروپاشی تزار روس بدست کمونیستها، انگلیسیها در ایران کنترل آن را در دست گرفتند و کودتای ۱۲۹۹ را باهمین نیرو که از کنترل روسها خارج شده بود، توسط عواملی چون رضا خان عملی کردند.   روسیه، گرفتار فروپاشی و انقلاب کمونیستی و از صحنه سیاسی و نظامی ایران  موقتا خارج شد

یعنی حدود۴۰ سال پس از تشکیل سپاه قزاق بدست روسها، در اولین فرصت، انگلیسی ها با همین سپاه، سلطنت قاجار را به پهلوی تبدیل کردند. در آن دوران عملا روس و انگلیس، کشور را مدام دست بدست می کردند. فرماندهان ارتش ایران، افسران روس و دست نشانده  تزار روسیه  بودند و حقوق خود را از شاه ایران می گرفتند و بعد از سقوط تزار، این ارتش، آلت دست لندن شد.
پاسخ ها
خخخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
ابراهیم فخرایی مارکسیست عشق شوروی منبع فاضلاب هست نه منبع بیطرف،منابعتم مثل خودت یک مشت توده ای بی وطن تجزیه طلب هستن که عاشق تجزیه طلبایی مثل کوچک جنگلی بودن، ملک‌الشعرای بهار حرکت کلنل پسیان را اقدامی مرکزگریز، جدایی‌طلب و جمهوری‏خواه معرفی می‌کند و می‌نویسد: «کلنل محمدتقی‌خان آرزومند بود خراسان را استقلال بخشد و خود به ریاست جمهوری خراسان برقرار گردد.»[28]
بهار در اثبات ادعای خود به تلگرافی استناد می‏کند که کلنل به محمودخان نوذری مخابره کرده است. نظر به اهمیتی که این تلگراف داراست، عیناً نقل می‌شود: «آقای ماژور محمودخان راپورت تلگرافی نمره‌ی... را ملاحظه کردم. همان طوری که سابقاً هم دستور داده‌ام، در راه شیروان پست بگذارید و کاملاً اقدامات و عملیات سردار بجنوردی را به توسط قاصدین مخصوص تحت تفتیش آورید. تا به حال که کلیه‌ی امور بر وفق مرام گذشته، امیدوارم بیرق جمهوری خراسان را من بر دوش بکشم، محمود و اسمعیل هم جناحین او را محافظت بکنند. همه روزه منتظر اقدامات شما هستم.»[
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
چوپان برو بزهاتو ببر چرا،برو نعلین اسب پالانی عوض کن
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
تو از طویله پهلوی حرف نزن. کلمه تجزیه طلب ازت بگیرن چه داری بگی؟ ؛پسیان تجزیه بود این از ان جکهای که فقط شما میگین. سگش پالان رو شرف داشت که نوکر روس بود
ناشناس
| Switzerland |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
خوب کسی که به میرزا کوچک میگی تجزیه طلب، فقط به جراید دروغ پراکنی همچو من وتو و تریاکی های مثل امیر تایری گوش بده یا چهار تا کتاب سفارشی بخونه از این مهملات میبافه
هههه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
یعنی تو یک پان ترک تجزیه طلب نیستی!؟ باشه پس حالا که میگی پان ترک نیستی من محض اطمینان میگم لعنت بر تجزیه طلب
ناشناس
|
Italy
|
۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
1
5
ناشناس17:46 16/11/1400
پس از پایان جنگ اول ‌‌کلنل به وطن مراجعت کرد و ابتدا به‌عنوان سرپرست ژاندارمری و سپس در فروردین سال 1300 به سمت والی خراسان منصوب شد و ظرف مدت شش‌ماه ضمن برقراری امنیت و نشاندن یاغیان به استقرار نظام صحیح حکومتی اقدام کرد و سرانجام با دسیسه‌های دولت انگلیس و دشمنی قوام‌السلطنه در دهم مهرماه سال 1300، شمسی به شهادت رسید. این فرزند برومند وطن با نبوغ خدادادی در عمر کوتاه 32 ساله اما پرثمر خود ‌‌پس از طی مراحل دشوار به عنصری تبدیل شد که برگ درخشانی از تاریخ مبازه با بیگانگان و وطن‌دوستی است.
کلنل سال‌ها برای ایران جنگید. بخشی از زندگی او که ‌‌مغفول مانده است. با شروع جنگ جهانی اول و با تشکیل دولت مهاجرین به آن‌ها پیوست و با مهاجمین به این آب و خاک به مبارزه پرداخت. در سال 1294 قوای قزاق تحت‌الحمایه‌ی روسیه در مصلی به روسها که رضا پالانی را همراه خود داشت را در همدان شکست داد و این‌گونه همدان با ابتکار کلنل از تصرف روس‌ها آزاد شد. و همدان را از منطقه تحت نفوذ روسها خارج ساخت و به قزاقان نوکر منافع روسیه پیشنهاد داد چون شما ایرانی هستید تسلیم شوید که یکی از مخالفین تسلیم همین رضا شصت تیری بوده که اصالت ایرانی ندارد،بعد از مخالفا رضا کلنل پسیان به او گفت تو شرف نداری. در سال 1295، هنگامی‌که نیروهای روسیه به غرب ایران حمله کردند، با رشادت نیروهای ژاندارمری عقب رانده شدند.
درباره‌ی اتهام تجزیه‌طلبی به کلنل پسیان که عده ای میزنند باید کفت که دوست و دشمن کلنل پسیان در خصوص وطن‌دوستی و تعلق‌خاطر ایشان به حفظ سرحدات و یک‌پارچگی ایران تردیدی نداشته‌اند. لیکن در این دوره‌ی پر از دسیسه که بریتانیا به مهره‌چینی جدید و زیرکانه مشغول طراحی کودتا بود، بسیاری ازجمله کلنل پسیان به «سیدضیاءالدین» اعتماد کردند و امید داشتند فصل جدیدی از اصلاحات در ایران آغاز شود، اما با شکست کابینه‌ی سیدضیاء و روی‌کارآمدن قوام‌السطلنه این امید ناکام ماند. در ادامه رضا پالانی قدرت یافت و به سرکوب قیام‌ها پرداخت. برای تطهیر رضاخان و قوام‌السطنه در شهادت کلنل پسیان گفته شده که کلنل فاقد بینش سیاسی بوده و در دامگه، قربانی بی‌تدبیری خود شده است! در این‌باره باید گفت؛ اگر سیاست را به‌همراهی با اهداف انگلیس و رضاخان معنی کنیم او سیاست‌مدار نبوده است اما اگر مرد سیاست را فردی مستقل، تظلم‌خواه و وطن‌پرست بدانیم، ‌‌او سیاست‌مداری بود که عقیده داشت ایران باید به‌دست ایرانی آباد و ساخته شود. عارف قزوینی در رثای کلنل این گونه سروده است:

این سر که نشان سرپرستی‌است/ ‌‌امروز رها ز قید هستی‌است

بادیده‌ی عبرتش ببینید/ ‌‌این عاقبت وطن‌پرستی است

کلنل با قوام کار کرده بود و شناخت کافی از قوام داشت. اما سید ضیا شناخته شده نبود. سید معمم روحانی بود که شعار زیبا مطرح کرده بود. خبری که از تهران به شهرستان‌ها مخابره می‌شد سید صیای را روحانی معرفی کرده که علیه فساد به پا خواسته است. با این دلیل محکمه پسند رفتار کلنل در همکاری با سید ضیا قابل توجیح است. اما وقتی قوام نخست‌وزیر می‌شود کلنل به این نتیجه می‌رسد که سید ضیا نیز فاسد است به همین دلیل خودش قیام را آغاز می‌کند
نگاه رضا خان به کلنل آنقدر کینه‌جویانه است که حتی پس از سالها از قتل کلنل ، در مراسم رژه دانشکده افسری می‌فهمد افسری که حائز رتبه نخست دانشکده افسری است پسر عموی کلنل پسیان بود. با خشونت کامل درجه‌های که خودش اهدا کرده بود را می‌کند و به رییس دانشکده با عتاب و تندی خطاب می‌کند مگر من نگفتم از خاندان پسیان نباید کسی وارد ارتش شود.از اسم کلنل وحشت داشت مردک تریاکی؛زنباره
کینه رضاخان به پسیان دارای سابقه است.
رضاپالان می‌دانست کلنل افسر قدرتمند کاملی است اگر رضا اصطبلی فرد بی سواد اما با اعتماد به نفس بالاست. و میباست در اینده مجری اوامر انگلیس در ایران شود
اما کلنل باسواد و قدرتمند و دیدگاه باز به جامعه دارد. به همین دلیل باید از بین برود.
حرکت قوام ‌السلطنه علیه کلنل به به تحریک رضا خان است قزاق‌ها در دعوای کلنل و قوام از نخست‌وزیر وقت حمایت نکردند این حسین خزاعی میر پنج دوست قدیمی رضا خان بود که به کلنل خیانت کرد و بعد به سرلشکری ارتقا یافت و مدتی نیز رییس لشکر خراسان شد
پاسخ ها
آره ارواح ...
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
رضاشاه پالتوی نظامی میپوشید. پالان رو روی دوش چهارپایان میزارن پسرجان. ارواح ع... همه خاعنن فقط تجزیه طلبای خودکامه ای که برخلاف رای اکثریت سران مشروطه و مجلس مشروطه در هر شهری تشکیل جمهوری شورایی دادن و قصد تجزیه کشور رو داشتن فقط همینا خوبن، ته ته سوسیالیسم رو در رومانی، ونزوعلا و کره شمالی و... دیدیم، سگ همین جمهوری اسلامی به جمهورهای سوسیالیستی مزدور درجه یک شوروی شرف داره.
در کل تاریخ ایران سیاستمداری وطنپرست تر و آگاهتر و سیاستمدارتر از قوام السطنه سخت پیدا میشه بعد توی جوجه ماشینی میای پشت سرش زر مفت میزنی!!!، اگر قوام نبود کل استانهای غرب و شمال غرب ایران الان زیر دست روسها بودن،قوام تنها نخست وزیری در جهان بود که با وجود اینکه کشورش در اشغال شوروی و انگلیس بود و هیچ برگ برنده ای در مذاکرات با استالین نداشت،بدون اینکه کوچکترین امتیاز واقعی به شوروی بده کاری کرد که استالین دستور عقب نشینی از خاک ایران و عدم حمایت از مزدوران فرقه دموکرات آذربایجان رو بده و بعد بخاطر همین خروج خود شوروی به انگلیس فشار بیاره که از خلیج فارس خارج بشه، کاش شما بی خردان بی سواد اندکی تاریخ واقعی میدانستید و میفهمیدید شوروی در تمام کشورهایی که نیروهای نظامیش رو فرستاد تا زمان فروپاشی از خاکشون خارج نشد فقط از ایران خارج شد، امثال تو هر اراجیفی میخواین بگین مهم نیست، مهم اینه که اکثریت ملت ایران در همه اعتراضاتش فریاد میزنه،رضاشاه شرمنده ایم و رضاشاه روحت شاد ، حالا توی سبک مغز تا ابد برو پالان پالان کن تا پالان جدید بزارن پشتت،حرف ملت ایران مشخصه.
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
از کامنتها معلومه خوب سوختی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
به آره ارواح...
شماها انقدر تعصب دارید رو رضاپالانی که واقعیت و نمیخواید ببینید پالان اسم روستاش بود و نام خانوادگیش که پالانی یا پالانچی ذکر شده و بعد که انگلیس برای پادشاهی ایران انتخابش کرد نام خانوادگیش و به پهلوی تغییرش دادن الانم روستای پالان تو مازندران هست سران مشروطه اگه تجزیه طلب بودن که همون زمان قاجار تجزیه طلبی میکردن مردک میخواست مخالفانش و سرکوب کنه بهشون برچسب تجزیه طلب زد یه دفعه دوره رضاخان همه تجزیه طلب شدن آره ارواحش
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
2
5
عجب نیم وجب؛رضا پهلوی فرهنگستان رو برا چی زد که شما املای کلامات فارسی عربی رو درست بنویسید؛خائن درسته نه خاعن و اما در مورد کامنت شما
محمدرضا مرده اما مصاحبه اش هنوز هست؛که تو روزنامه کیهان سال 50 چاپ شده؛که گفته بحرین را بخاطر اینکه منابع نفت وگاز کمی دارد و دست از ادعای مالکیت بحرین برداشت؛ماجرا به اینجا ختم نشد؛قرار بود طبق توافق دولت ایران با انگلیس که قیدمت جزیره را در اختیار داشت؛رفراندم در مورد جدایی بحرین از ایران صورت پذیرد؛این رفراندم هیچگاه بصورت واقعی و شفاف برگزار نشد؛در جلسه ای که شیوخ و نماینده انگلیسی در جزیره برگزار شد؛از بین شیوخ حاضر پرسشی مطرح شد که آیا تمایل دارند جدایی رسمی از ایران را بصورت قانونی اجرا شود و بحرین مستقل شود و شیوخ از خدا خواسته پذیرفتند
و شوربختانه دولت ایران و پخمه شاه هم اولین دولتی بود که جدایی و کشور بحرین را به رسمیت شناخت
مورد بعدی در جزایر تنب و ابوموسی؛که در داقع هنگام بازپس گیری دو جزیره متروکه و بدون هیچ گونه امکاناتی بوده و در واقع مارخور بوده اند؛و جایگاه محلی مردم و صیادان خلیج بوده و بعد از بازپس گیری تعدادی طاختمان در انجا برای یگان دریایی ساخته شد؛در مورد ابوموسی؛طبق توافق استعماری محمدرضا با انگلیس و بدون هماهنگی با شیخ شارجه که ابوموسی تحت قیومت و مالکیت او بود ایران نیرو پیاده کرد  و همین امر بعدا باعث شکایت  به انگلیس  شد؛و ادعای امارات را در پی داشت.هم اکنون عده ای از اتباع شارجه در همان ابوموسی ساکنند و پاسپورت اماراتی دارند در واقع قرار بود ابوموسی بین ایران وامارات تقسیم شود
مطلب بعدی در مورد اموال بنیاد پهلوی که طبق فرمایشات چابلوسانه شما مربوط به پهلوی نبوده،پس متعلق به عمه من بوده،اتفاقا حاصل از زمینهای مصادره ای و غصب شده توسط که شامل دوهزار وصد شصت هفت روستا بوده؛و بزرگترین ملاک آسیا بوده؛رضا خان،این به غیر از کاخها؛کازینو  و کافه ها و پلاژها و سهام بانک عمران و چند بانک دیگر بوده
مطلب بعدی در مورد مظلوم وافع شدن پهلوی هاست که تلویزیون من وتو که صاحبش یکی جیره به مزدان فاشیست پهلوی هست اینقدر کم در به چابلوسی و نوکری برای پهلوی پرداخته؛دیگه همین کم مونده کاپ چابلوسی بهش میدن؛اتفاقا من هم با شما هم نظرم اینجا چون با همین تبلغات شیک وپیکی از دوره پهلوی کرده با تشان دادن چهار تا فیلم رنگی از نقاط شمال تهران یا حاشیه دریای خزر دل شما رو برده فکر کرده چه خبر بوده ان روزگار؛همان روزگار در آذربایجان جاده ای بین روستاهای برف گیر و گردنه های صعب البور برای ارتباط بین روستاها وجود نداشت یا وقتی برف میبارید راههای ارتباطی برای دو سه ماه گاها بسته میشد یا مردم در سیستان و بلوچستان آب برای حمام و خوردن نداشتند؛بشاگرد محرومترین نقاط دنیا بود؛با همین فیلمها خیلی ها رو خر کردن
مزلب بعد در مورد ثروت باداورده پهلوی ها؛به هر حال شما بعد از صد سال هم حتی پادشاهی کنی سه میلیارد ثروت در داخل کشور و یک میلیارد ثروت در خارج کشور آنهم با دلار آن روزگار بدست نمیاوری مگر اینکه دزد باشی،
رضا سه ربع پهلوی؛حتی از همین ثروتی که از اموال مردم بی پناه به او ارث رسیده به نوکران وچاکران خودش هم نمیدهد؛مثلا یکبار احمد علی انصاری گفته بود،یکی از نوکران و چاقوکشان رضا که غلام خانزاد پهلوی ها بود سرطان گرفته بود؛و وقتی رضا قضیه را فهمیده به رییس دفترش گفته او را اخراج کند؛یا آشپز رضا وقتی برای آشپزی به خانه او میرفته ساندویچش را با خودش میبرد؛حالا من نمیدانم شما ها با چه رویی دم از پهلوی میزنید؛رضا برای نوکران خانرادش ارزشی قائل نیست شما دیگه چه ارزشی برایش دارید.
ناشناس
|
Luxembourg
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
2
8
پاسخ به ۱۷:۱۰
این از اون مانقوردهای طرفدار پهلویه؛ تو یک جو غیرت داشتی اسم این خائن به وطن نمیاوردی؛شما چشم گوشتون کوره نمیبینید،برو کتاب امیر احمدی قصاب لرستان رو بخون ببین چه جنایتی این پالانی سر همشهریتانتون اورد.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
1
6
آره راست میگی پالانشاه کشورفروش خیلی خدمت کرد؛مثلا تخم ترکه خیلی از شما خائنها رو خودش انداخته؛که حالا سینه چاکش هستید؛یک اقدام و از دستاوروهای مهمش این بود که شهر نو رو ساخت تا امثال شما سر کوچه خیابان نه ایستبد.
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
2
5
ببین یک آدم چقدر باید به درجه خودفروختگی و ذلت و حقارت بیفته که اعمال دیکتاتورانه شاه دست نشانده اجنبی؛بیسواد رو بخواد ماله بکشه؛خاک بر سر کسانی که از اعمال و خیانتهای هر خائن خودفروخته ای از جمله پهلوی اول رو بخوان ماله کشی کنن و با توجیه های دروغین سر خودشون شیره بمالن.شما اگر شرف داشتید که علاقمند به دیکتاتور نمیشدید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
دیکتاتور مخ گندیده شما پان ترکای بی ریشست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
میهن پرستان که جای خود دارن،حتی هیچ فردی که اندکی میهنش رو دوست داشته باشه به رضاشاه بزرگ توهین نمیکنه چون بدون رضاشاه ایرانی باقی نمونده بود،پس لعنت بر همه دشمنان ایران و ایرانی،بخصوص پان ترکهای متوهم بی ریشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
۱۴:۲۴
میدونی رضاخان چه جنایاتی در حق بختیاریها کرد ؟ بختیاریها وطن دوست بودن اگه نبودن که مشروطه خواهی نمیکردن زمان قاجار جنایات رضاخان در حق بختیاریها انکار ناپذیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
7
4
مانقورد که دقیقا خود شما پان ترکایین. درحالی که بیشتر از ۸۵ درصد مردم آذربایجان از نظر شاخص ژنتیکی از طرف پدر از نژادهای ایرانی و حدود ده درصد هم عرب تبار هستن ادعا میکنین شماها از نسل چنگیزخانین!!! خداروشکر علم کل توهم پان ترکها حتی در ترکیه رو به باد فنا داده چون کمتر از پنج درصد مردم ترکیه شاخص ژنتیکی نژاد ترکی_مغولی رو داره،شما نمیخواد تاریخ استانهای دیگرو به قلم یک مشت چپول بهشون یاد بدین،عوض اینکه کلمات مغولی مثل همین مانقورد رو زنده کنین. انقدر در توهمات پان ترکی فرو نرید،ماها مثل شما قومگرا نیستیم که بخاطر چند صدنفر یاغی که داشتن جلوی پیشرفت کشور و ایجاد نظم در کشور رو میگرفتن چشممون رو روی خدمات پهلوی ببندیم،فقط از سال ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۹ ده میلیون ایرانی در اثر قحطی و انواع بیماری واگیردار کشته شدن که با روی کار اومدن رضاشاه جلوی این فاجعه گرفته شد، اگر خاندان پهلوی نبود هنوزم که هنوزه ۹۹ درصد مردم اسمشون رعیت و نوکر و کنیز بود و یک درصد خان و خانزاده و قاجارزاده داشتن به کل مملکت زور میگفتن، اراجیفتون رو برای خودتون نگهدارین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
بیا تورو جاهایی در آذربایجان ببرم که فکر میکنی در چین هستی بعد از 800 سال که گذشته مناطقی مثل کاغذ کنان آق کند و روستاهای اطرافش و خلخال و گیوی و روستاهای اون منطقه سلطانیه روستای شالقون سراب روستاهای منقوطای و کلیان گردنه صائین روستای داراب و البته ازین مناطق در آذربایجان بسیار هست دایی خود من اگه نگاهش کنی فکر میکنی دایی تسو در فیلم جومونگ هست شما اگه از کلمات مغولی نفرت دارید باید کلمات زیادی رو کنار بزاری مثل قاشق بشقاب آذوقه اجاق قابلمه ساچمه قرقی قوش قیچی چادر خانم چماق قلدر گلن گدن ییلاق قشلاق قوش قرقاول قوچ گزمه قاچاق گمرک اوزون برون قزل آلا چریک چروک قاب تپانچه تفنگ توپ آستر تومان قشون و بسیاری از کلماتی که فکرشم نمیکنی در ضمن همین خاندان پهلوی با حماقتش موجب تقسیم زمینهای وسیع کشاورزی در ایران و تبدیل اون به باغچه شد برای همینه بازدهی زمینهای کشاورزی ایران از نصف زمینهای کشاورزی کشورهای دیگه هم کمتره و مصرف اب بالاست همین رضا خان و پسرش موجب از بین رفتن خانها شدند که گوش رعیتها را گرفته و در روستاها بند کرده بودند با حذف خانها مهاجرتهای گسترده به شهرها شروع شد و تولیدات کشاورزی و دامی کم شد و شهرها بسیار سریع رشد کردند و محیط زیست نابود شد بیکاری افزایش پیدا کرد مشکلات فرهنگی بوجود اومد جالبه همین رعیتها بر علیه خاندان پهلوی شورش کردند در اصلاحات ارضی زمینهای زیادی از دو پدربزرگم غصب شد و به رعیتها دادند و انها هم زمینها رو فروخته عازم شهرها میشدند
ناشناس
| Singapore |
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
تو خودت از همان رعیتها هستی؛رضاشاه سرپرستی به عهده گرفت
پاسخ به کامنت ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
4
3
دوست عزیز منم خودم مادربزرگم ترک بودن و کلی فامیل ترک دارم البته همشون چشم درشت و رنگی دارن،قشقایی ها هم که ماشاللا همه خوشگل و چشم درشت و خیلیاشونم چشم رنگی،کلی دوست ترک زبانم دارم از مرند و تبریز گرفته تا اردبیل،مشکین شهر،زنجان،سراب و ....،بحث من با پان ترکهاست یک موقع نه به ترکزبانان بر بخوره نه به ترک نژادان،در کل این جمعیت شبیه زردپوستان در استانهای ترک نشین ایران وجود دارن ولی در مجموع جمعیت بیش از ۱۵ میلیونی ترکزبانان طبق آزمایشهای ژنتیکی که گرفته شده به شکل تصادفی در همه آزمایشها تعداد نمونه هایی که از نظر تبار پدری نژاد زردپوست داشتن کمتر از پنج درصد بوده و اکثریت بیش از هشتاد درصد شاخص ژنتیکی سفیدپوستان ایرانی(هندی_اروپایی یا همون آریایی)دارن، در مورد اصلاحات ارضی هم چون شما ضرر کردین حرفی نمیزنم چون قبلا همه حرفها زده شده و دوباره گفتنش بی فایده هست،اما در سال ۵۷ هم خیلیا نقششون فقط در حد مجری دستورات غرب بخصوص آمریکا،انگلیس،فرانسه و آلمان غربی بود نه بیشتر و سیاهی لشگرشونم بیشتر طبقه متوسط شهری یعنی کارمندان و کارگران بودن که الان رسما نابود شده این طبقه و الان به برده تبدیل شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Bulgaria |
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
اگه بحث رو این یارو ادامه میدادیم؛کم کم میگفت یک رگ و ریشه از روس و ارمنی و انگلیسی هم داشته.
پاسخ به کامنت ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
خفه بمیر پان ترک خود فروخته مزدور
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
خفه شو لر نوکر پانفارس حمال
ناشناس
|
Singapore
|
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
9
8
اون پیرمرد پانفارس فاشیست که دائم میگه تجزیه تجزیه؛ احتمالا همان رشتیه که قبلا هم مینوشت تو زیر مباحث تاریخی؛ آخه ...؛بزرگترین تجزیه طلب و کشور فروش تاریخ خب اون رضا شا بود که از چهار طرف مملکتو بخشید به عراق و روس و ترکیه و افغانستان؛هیچوقت نباید با شما وطن فروشهای پهلوی پرست مماشات کرد.
من احساس میکن دارم با یک ... بحث میکنم چون هیچ حرف منطقی نداره بزنه
ترکها هزار سال ایران ایران و فارسی رو نگه داشتن بهش بال پر دادن؛.شما چه کردید غیر از نوکری برا ارباب.هر کی شد ارباب شما شدید نوکرش.هنوز هم نوکرید کسی آدم حسابتون نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
رضاخان مازنی بود نه رشتی اتفاقا به مردم رشت خیلی بد کرد بعد از قیام مردم رشت بدترین تهمت ها رو به رشتیها زد و میرزا کوچک خان و که جمهوری خواه بود تجزیه طلب جلوه داد اقوامی که دوره رضاخان سرکوب شدن گیلانیها و مخصوصا رشتیها ، عربها و لرها بودن . رشتیها هم فارس نیستن که بخوان پانفارس باشن اون داره میگه میرزا کوچک خان هم تجزیه طلب بود بعد تو میگی رشتیه ؟!
ناشناس
| Switzerland |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
بله شما درست میفرمایید؛منظورم با همان چابلوس طرفدار پهلوی بود؛بله جنایاتی هم در گیلان و رشت انجام داد و خیلی عظیمی از جکها بر علیه رشتی در دوره رضا ساخته شد.
ناشناس
| Austria |
۰۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
ناشناس 18:49
گفتم رشتی پانفارس؛چون یکی از همشهریان شما که دائم پهلوی پهلوی میکرد و پاچه بقیه رو میگرفت؛این شبهه رو بوجود آورد که اون شخص که یکی دیگر از نوکران حلقه بگوش پهلوی بوده،همان رشتی بوده،من احساس کردم بعضی کامنتها در دفاع از پالان رو اون نوشته،چون کلید واژه مشترک"ایران بزرگ"داشتن؛اساسا این پانفارسها؛خودفروخته هستند و علایق قومی؛گروهی و اتنیکی ندارند و سر تا پا در اختیار ایدئولوژی پوسیده پان فارسی خودشون را قرار دادند؛و قاعدتا به نامداران و آزادی خواهان هم تبارشون هم بدستور اربابانشون و طبق مانیفست تمامیت خواهانشو برچسب تجزیه طلب میزنن.در حالی خودشون بیشترین خیانت رو به این کشور کردن و همیشه در خدمت استعمار بودن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
خخخ پان ترک انگل،فحاشیهای اجنبی پرستانی مثل تو به خاندان پهلوی و ایرانگرایان گواه آشکاری بر درستی راهشون در برابر انگلهای تجزیه طلب و دشمنان ایران و ایرانیست،جاویدشاه ، پاینده ایران و ایرانی مهین پرست
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
نوکر پالانی برو گوسفندای پالان رو ببر چرا تا دو قرون بهت بده؛فقط گم نکنی پالان چوب تو استینت میکنه؛شما بدرد بزچرانی میخورید ولاغیر
محمد نجاتی
|
Switzerland
|
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
1
6
با درود بر رسانه ی رویداد ۲۴
به نظر شما انتشار این حجم از کامنتهای نامرتبط با موضوع، سرشار از دروغ و دشنام به همدیگر، استفاده از کلمات زشت و زننده، توهین به نژاد و شهر و .‌‌‌.. نشان دهنده ی دموکراسی و آزادی بیان است؟؟؟
من پیش از نوشتن این دو خط فکر می کنم، شما چطور، پیش از انتشار آن فکر می کنید؟؟؟
بدرود و پاینده ایران بزرگ
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
0
0
--
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
0
0
با سلام نگاه سیاه یا سفید، صفر یا صد به شخصیتهای تاریخی یک نگاه غلط و غیرعلمی است. رضاشاه پهلوی هم از این قاعده مستثنی نیست. کل تحولات عصر پهلوی اول را باید در چارچوب نظریه «دولت توسعه گرا» مورد بررسی قرار داد. او خدمات ارزشمند و شایان توجهی در کشورمان به انجام رساند و ایران را از یک کشور قرون وسطایی به کشوری آماده برای پیوستن به روند جهانی توسعه تبدیل کرد اما اندیشه و روش او برای تحقق توسعه خالی از اشتباه نبود. رویکرد او نسبت به مجلس مشروطه، برخی سیاستهای نسنجیده فرهنگی ازجمله دخالت در نوع پوشش مردان و زنان، فراز و فرود رابطه با نخبگان، سرکوب جامعه مدنی، گرایش به متحدین در جنگ دوم جهانی ازجمله نقاط ضعف زمامداری رضاشاه به شمار می روند. در یک نقد بی طرفانه علمی باید نقاط ضعف و قوت عملکرد اشخاص با هم دیده شوند و نقدها تا سرحد امکان غیراحساسی و مستند باشند. من به عنوان یک مدرس درس سیاست در دانشگاه اجمالاً و به صورت نسبی ظهور رضاشاه پهلوی در تاریخ ایران معاصر را علیرغم همه مواردی که به آن اشاره شد مثبت ارزیابی می کنم و تاکید دارم که همین دیدگاه بنده نیز باید توسط نخبگان مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
پاسخ ها
شاهین چشم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
بعد از جنگ جهانی کشور شوروی با پیمان رفتن خود خلف وعده کردند و با انقلاب مردم آذربایجان و ارتش ایران باعث شدند که شوروی بخواهد از ایران برود
شاهین چشم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
من به شخصه اگر بخوام یک انتخاب میان دوران رضاشاه پهلوی و جمهوری اسلامی ایران بکنم جمهوری اسلامی رو انتخاب میکنم چون ایران اولین کشوری هست که مقابل آمریکا وایساده و پایگاه اونو زد و نشون داد آمریکا یک طبل تو خالی هست ما الان در حوضه نظامی و موشکی خیلی فعالیم کلا بگم در هر دوره تاریخی هر پادشاهی یک آجر به دیوار ایران اضافه کرد و الان میتونیم به عنوان یک کشور قدرتمند و مستقل به زندگی ادامه بدیم الان ایران در بعد از جنگ ایران و عراق
آیا تا بحال دچار جنگی شده است ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
3
1
به نظر من رضا پالان دوز یه آدم بود که عشایری که هزار آن سال در این سرزمین صاحب زمین و چراگاه بودن رو شهرنشین کرد و اونا رو وهمه ماه ها رو به ورطه نابودی کشوند.هدف از اسکان عشایر یک تصاحب زمین و مراتعه ۲ بی مصرف کردن مردمان سرزمین .۳ کوچاند اجباری مردم به شهرها وایجاد این همه معظل شهر که هنوز هم مردم دارن تقاس پس میدن .۴ مردم رو از تولید کننده به مصرف کننده وبی همچیز کردن ..پالان دوز دست نشانده بزرگترین جنایتها رو در حق این مردم انجام داده گور به گورشده .پسرشم دست نشانده بود .الانم این حکومت ادامه دهنده همون راهه .هدفشان از شهر نشین کردن مردم ابزار تولید رو از دستشون گرفتن .وانداختن تو شهرهای که هیچگاه صنعتی نشدن چیه از خودتان سوال بپرسیم دوستان .انحصار واردت کمر تولید کننده رو شکسته اینا هدفشون از آوردن ج ا ضربه آخر بود به مردم که کل اعتقادات رو از مردم بگیرن و مردم رو الکلی معتاد بی بندو بار و... کننن
پاسخ ها
شاهین چشم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
ایران بعد از دوران قاجار خان خانی شده بود وجنگ های داخلی یا همون جنگ های استقلال هم بی تاثیر. در شکست ما از شمال و جنوب نبود ما در جنگ جهانی با حمله دو کشور انگلستان از جنوب و شوری از شمال
ما شکست خوردیم
شاهین چشم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
0
0
من نمی گویم که از دوران های پهلوی رو طرفدارم نه من کاملا بی طرف هستم ولی تاریخ رو از بر هستم من می‌دونم که تشکیل ارتش برای کشوری عقب افتاده به راحتی ممکنه نیست شما باید در وضعیت قرار بگیرید آیا در این دوران کاری از دست شما بر می آید الکی لطفا نظر ندهید
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
3
3
ماشالله چقدر کامنت... ما نه دانشمند تاریخ هستیم نه فلسفه... فقط میدونم اگه رضا شاه و پسرش نبودن الان بجای کامنت نوشتن و مقاله نوشتن یا در حال چوپانی بودین یا بیگاری و سواد همه تون هم بجای دانشگاه فلان و فلان ماکزیمم عممه جزء بود...خخخخ
پاسخ ها
ارنست
| Romania |
۰۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
ببند دهنتو؛محمدرضا پالانی؛ما که مثل شما رعیت نبودیم؛زمینهای اجدادی ما رو گرفت داد به رعیت،باقیشم برادرهای توله سگش خوردن
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
0
1
دوست داشت کشور رو نجات بده و پیشرفت کنه. ولی نتونست ب اون چیزی ک میخواست برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
یک نوکر اساسا نمیتونسته کاری کنه؛فقط طبق برنامه از پیش تعیین شده برایش توسط انگلیس انجام وظیفه مینمود.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
1
1
این قدر فلسفه بافی و دنبال بهانه بودن نداره که

رضا خائن پالانی نجس دزد که از کثیف ترین و فاسد ترین شاه های تاریخ ایران بود با آوردن این خدمت نحس بردگی اجباری باعث بدبختی جوان ها بوده
و هنوز هم این بدبختی و مصییت هست
و دیدیم که ارتش رضا پالانی یاغی در 30 ثانیه از هم پاشید
متاسفانه چندین جاسوسان و منافقان پالانی پرست غربگدای نادان هنوز هم در دستگاه حکومتی هستند و مانع حذف این بلا و فلاکت می‌شوند
با وجود چندین میلیون پاسدار و سپاهی بسیجی و نیروی امنیتی و..... واقعا دیگه چه نیازی به این خدمت نحس و پر از بدبختی هستش؟هزاران بار لغنت به پالانی های گستاخ حرام زاده
هادی لبافی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
1
1
سلام ، لعنت به رضا شاه که سربازی رو درست کرد من تو مترو داشتم تقریبا یکسال کار می کردم که بیرونم کردن چون سربازی نرفته بودم ، بعد رفتم سربازی اونجا چهار تا دندونم سوراخ شد ، بعد چقدر تحقیر رو ذلیل و کوچیک شدیم بعد که سربازی تموم شد می خواستم برم تو مترو کار کنم نشد ، کار رو ازم گرفتن دادن به یه بچه شهرستانی که اصلا سواد خوبیم ندارد تو مترو قسمت هواساز تهویه مطبوع کار می کردم تکنسین بودم ، الان به مدت هفت ساله که بیکارم ، تو خونه افتادم زمین گیر شدم در و دیوار و نگاه می کنم ، چند جا اقدام کردم کار جور نشد ، حالا می خوام برم کشور ارمنستان کار پیدا کنم ، بعد یه دوست دختر داشتم می خواستم ازدواج کنم باهاش چون کار نداشتم جور نشد ، رفت با یه نفر دیگه ازدواج کرد به سلامت خدا حافظ .
کیبرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
1
0
من خیلی رضاخان را نمی شناسم و نمیدونم چه کارایی کرده، و از نظر من که اگه رضاخان کار بدی کرده پس لیاقتش را داره که کس ناموسش بزارن. کسی ، کسی را مجبور نکرده که باید حتما شاه بشی و اقداماتی انجام بدی، اگه مردم به حرف قرآن و پیغمبر گوش کنن احتیاجی به سربازی رضاخان نیست.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
معمولا اینطور کارها زیر سر فروغی اصلاحاتچی هست نه رضا پهلوی.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
0
0
مقاله ی مختصر و نسبتا مفیدی بود ولی خوب کم و کاستیهای فراوانی داشت. بنظرم این نوع مقالات را در چند قسمت و با تعداد کلمات چند برابر منتشر کنید تا نویسنده اش بتونه مسائل را باز کنه. برای نمونه هیچ اشاره ای به تشکیل نیروهای دریایی و هوایی نشده و اینکه هسته ی اولیه ارتش آن دوره از ادغام نیروهای ژاندارمری و قزاق بوجود آمدند هم اصلا مطرح نشده. توسعه ی مراکز آموزش نظامی هم که خیلی مهمه ولی اثری از آن در مقاله نیست.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان