تاریخ انتشار: ۰۱:۱۳ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
مینو محرز در گفتگو با رویداد۲۴:

شش درصد سکس ورکر‌های تهران ایدز دارند/ می‌خواستند سکس‌ورکرها را با آموزش خیاطی درمان کنند

مینو محرز می‌گوید: ما سه نوع سکس‌ورکر داریم؛ گرید سه، سکس‌ورکر‌های خیابانی هستند که وضعشان بد است. یک سری کسانی هستند که خانه‌های امن دارند، گرید دو محسوب می‌شوند. گرید یک هم افرادی هستند که اصلا به ما مراجعه نمی‌کنند و درآمد‌های خیلی بالایی دارند.

مینو محرز

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: اتهامات صدا و سیما به معاونت امور زنان در دولت حسن روحانی یک نقطه عطف دارد. شبکه افق با دعوت از یک کارشناس، پرونده اتهامات علیه شهیندخت مولاوردی را بار دیگر به صداوسیما کشاند. این کارشناس نقطه ثقل اتهاماتش را بر یک نشست قرار داد که به ادعای او با محوریت به رسمیت شناختن زنان روسپی تشکیل شده بود. با این حال مولاوردی معاون وقت امور زنان در دولت حسن روحانی این اتهام را رد کرد و موضوع نشست مذکور را زنان آسیب‌دیده با محوریت مقابله با ایدز خواند. اعتراض کارشناس برنامه جهان آرا به راهکار‌هایی بود که یک پزشک در نشست مذکور مطرح کرده بود. مولاوردی نام این پزشک را اعلام کرد و گفت «مینو محرز» در آن نشست نظرات علمی و کارشناسی خود را که نتیجه سال‌ها تحقیقات بر روی ایدز بوده مطرح کرده است. نظراتی که ظاهرا به مذاق جریان پشت پرده شبکه افق خوش نیامده است.

درباره نظرات مطرح شده در نشست مذکور با مینو محرز گفتگو کردیم. دکتر محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران و عضو کمیته ملی مبارزه با کروناست. او معتقد است به رسمیت شناختن جمعیتی که آنها را «جمعیت کلیدی» برای انتقال بیماری ایدز می‌خواند در واقع پیش‌زمینه پیشگیری و درمان جامعه است. زنان روسپی یا سکس‌ورکرها، معتادان و همجنسگرایان اعضای این جمعیت هستند که دولت ها موظفند با به رسمیت شناختن آنها برای سلامت جامعه قدم بردارند.

بعضی چشمشان را بر زنان روسپی بسته‌اند و وجود آنها را انکار می‌کنند

دکتر محرز به رویداد۲۴ گفته «به عنوان یک پزشک و کسی که برای سلامت مردم کار می‌کند، باید برای کشف و درمان جمعیت‌های کلیدی که می‌توانند ایدز را انتقال دهند راهکار ارائه کنم. پیشنهادهایی که من دادم هم در واقع راهکاری است که همه دنیا ارائه می‌کند.

او با اشاره به اعتراض‌هایی که به نحوه مواجهه آن‌ها با این جمعیت‌های کلیدی از جمله زنان روسپی و افراد همجنسگرا می‌شود، گفت: بعضی می‌گویند ما اصلا این جمعیت‌ها را نداریم اما ما می‌گوییم داریم و نباید چشم‌هایمان ببیندیم بلکه باید پاتوق این جمعیت‌ها را شناسایی کنیم و اگر ایدز داشته باشند باید درمان کنیم که بقیه جامعه سالم منتقل نکنند.

محرز با تاکید بر اینکه از نظر علمی این کار واجب است، به رویکرد دولت روحانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در آن زمان یکی از معدود کسانی که به طور علمی وجود سکس‌ورکر‌ها را تایید کرد، وزیر وقت بهداشت بود. به نظر من آقای قاضی زاده هاشمی فرد خوشفکری بود. او هم موافق بود که این جمعیت‌های کلیدی از جمله افرادی که اعتیاد تزریقی دارند یا افرادی که شغلشان سکس‌ورکری است و حتی همجنسگرایان را شناسایی کنیم. ما نباید چشممان را ببندیم بگوییم این افراد وجود ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران به تغییر الگوی انتقال ایدز هم اشاره کرد و گفت در حال حاضر عامل اصلی انتقال ایدز افراد عادی جامعه و از طریق تماس جنسی است. عدم آزادی جامعه در تماس جنسی مطمئن و برقراری تماس‌های جنسی نامطمئن به عامل اصلی انتقال ایدز تبدیل شده است؛ این یعنی دختران و پسران جوان دارند مبتلا می‌شوند.

محرز تاکید کرد مشکلی با به رسمیت شناختن جمعیت‌های کلیدی در دولت‌های مختلف وجود ندارد و همین الان هم وزارت بهداشت برنامه مبارزه با ایدز را مانند دولت‌های قبلی پیش می‌برد و مشکلی نداریم. همین وزارت بهداشت دولت جدید هم این جمعیت‌ها را به رسمیت می‌شناسد. استراتژی اجرای این برنامه هر پنج سال یک بار تغییر می‌کند و مصوب هیات دولت می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز به نگرش منفی برخی افراد به مساله به رسمیت شناختن سکس‌ورکر‌ها با هدف افزایش سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم بگذاریم نگرش‌های منفی مانع استراتژی پیشگیری از ایدز بشود. الان کیس‌های جدید زن و شوهر‌های تازه ازدواج‌کرده هستند که یکی تست داده و مثبت شده است. این‌ها قبل یا حین ازدواج از طریق تماس جنسی در جامعه مبتلا شده‌اند. باید برای این‌ها فکری کرد.

انواع گرید سکس‌ورکرها در ایران

او در پاسخ به سوالی درباره نقش جمعیت سکس‌ورکر‌ها در انتقال ایدز گفت: ما سه نوع سکس‌ورکر داریم؛ گرید سه، سکس‌ورکر‌های خیابانی هستند که خیلی وضعشان بد است. یک سری کسانی هستند که خانه‌های امن دارند و گرید دو محسوب می‌شوند. گرید یک هم افرادی هستند که اصلا به ما مراجعه نمی‌کنند و درآمد‌های خیلی بالایی دارند. به این دسته اصلا دسترسی نداریم، ولی روی گرید دو و سه مطالعاتی داشتیم. سکس‌ورکر‌های تهران عمدتا از گروه دو و سه هستند که در آخرین مطالعات ما حدودا شش درصدشان مبتلا به ایدز بودند. این رصد باید به طور دائم انجام شود، چون این افراد کارشان جوری است که ایدز را انتقال می‌دهند. در واقع هدف از به رسمیت شناختن اینها، مساله پیشگیری است. برای پیشگری باید فرد را بشناسیم.


بیشتر بخوانید: جنجال بر سر ترک برنامه زنده شبکه افق / مولاوردی: ماموریت اینها تکرار اتهامات دروغین است


محرز به نشستی که در زمان معاونت شهیندخت مولاوردی برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: در آن جلسه یک خانم وکیلی هم حضور داشت که خیلی مسلط بود. ایشان توضیح داد که از نظر شرعی سکس‌ورکر اصلا معنی ندارد و حکمش زناست ولی خود ایشان گفت به خاطر وجود قانون ممنوعیت تجاوز به عنف، عملا قوه قضاییه به نوعی از این افراد چشم‌پوشی می‌کند. یعنی ممکن است مرتب پلیس این افراد را بازداشت هم بکند، ولی نمی‌توانند آن‌ها را ریشه‌کن کنند، چون تجاوز به عنف محسوب می‌شود.

او گفت: در همین جلسه هم یک عده به ما گفتند چرا شما برای این جمعیت‌ها ارزش قائلید؟ یک نفر در همین نشست گفت چند نفر از همین افراد (زنان روسپی) را در خانه‌اش نگه می‌دارد و یکی دو تایشان هم ایدز دارند. من از او پرسیدم در مواجهه با این‌ها چه کار می‌کنی؟ گفت به راه راست هدایتشان می‌کنم. گفتم شما باید این‌ها را بفرستید ما درمانشان کنیم و از انتقال بیشتر پیشگیری کنیم.

او به سیاست «ان.جی.او‌»ها برای حمایت از جمعیت‌های کلیدی اشاره کرد و گفت: «ان.جی.او‌»ها یک سری خانه‌هایی درست کرده بودند و دولت و وزارت بهداشت هم از آن‌ها حمایت می‌کردند. در این خانه‌ها عمدتا زنانی که در معرض انتقال بیماری مقاربتی بودند را جمع می‌کردند تا کاندوم و آموزش رایگان بگیرند. در همین خانه‌ها به آن‌ها خیاطی هم یاد می‌دادند. البته من معتقد بودم اگر این‌ها می‌خواستند خیاطی یاد بگیرد که نمی‌رفتند سکس‌ورکر شود. به نظرم نباید این سکس ورکری را انکار کرد، بلکه باید کمک کنیم بقیه جامعه بیمار نشوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۴
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
18
15
بهترین خانم دکتر ایران و با وجود خانم مینو محرز.از زحماتتون تشکر میکنیم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
2
40
فردی رانزد علی ع اوردند که استمنا کرده بود حضرت وقتی دریافت امکان ازدواج ندارد ازبیتالمال پولی به او داد تا ازدواج کند منطق حکومت علی عقل وشعور است و می داند باید زمینه رفتار نابهنجاردرجامعه ازبین برود اما بی شعورهایی هستند که میگویند روسپیگری شرابخواری وهمجنسبازی و...نیست یعنی با انکار واقعییت می خواهند لجن کاری خود را بپوشانند اولا این همه نتیجه سیاستهای خودتان است در ثانی شما متکبرهای خود شیفته تا باور نکنید گند زده اید به فکر پاک کردن گند کاریهای خود هم نخواهید بود ان زن ودختر روسپی بدبخت که برای یک لقمه نان درلجنزار ساخته شده اقازادگان حرام لقمه واختلاسگران بی شرف ومدیران شکمباره وریاکاران فاسق مجبور به زندگی است گناهش خیلی خیلی کمتر از کارگزارانی است که زمینه بدبختی او را فراهم کرده اند وحالا حرف مفت هم می زنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
12
15
من برنامه رودیدم برداشتم اینکه بخشی از نظام که فقط دنبال کسب درامد هستش متوجه شدن چه پول خوبی تو اینکار هست چرا حاصلش مال ما نباشه! بهمین خاطر الکی مثلن ما دنبال سلامت جامعه هستیم میخوایم اونارو تحت پوشش قرار بدیم و......
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
چرا حرف مفت میزنی مثل همفکرانت
کجای عقاید شما اصولگراست؟؟؟
چرا شماها یه ذره با عقل و منطق نه حرف می زنید نه رفتار میکنید ؟؟؟
چرا شعورتون منفی فاز میده؟؟؟
رضا
|
Germany
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
5
21
خدا لعنت کند باعثان و بانیان این اوضاع اسفناک رو
شعار فقر ستیزی وعده دادند اما ملت رو بروز بسوی فقر اقتصادی و فقر فرهنگی کشوندند اختلاف طبقاتی رو زیاد کردند. روشنفکرانی بودند که اوایل به آقایان هشدار دادند که بعضی مکان ها رو از ریشه بر نکنند بلکه مدیریتش کنند تا فساد از یکی دو نقطه به همه جا سرایت نکند. همه بحرانها ناشی از سو مدیریت است روشی که تندروها در پیش گرفته اند و از طریق شبکه افق دارند تبلیغش میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
15
10
مینو محرز زیاد حرف مفت میزنه
معاونت امور زنان سابق هم به جای کاری فرهنگی و پیشگیری به دنبال ترویج بی حیایی در جامعه بود. خدا لعنتش کنه
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
ببند اون دهنتو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
3
4
ابتدا به سرکارخانم محرز خسته نباشید و خدا قوت بگم دوم افرادی که می گویند اینها را به راه راست هدایت میکنیم ! ببینید این فسیل مغزها نه اسلام را می‌شناسد نه جامعه را نه روابط اجتماعی را ! آقا یک نفر بمن بگوید صیغه چیست چرا جایز است و چرا ضوابط آن رعایت شود؟ از محضر انسانهای فهمیده عذر میخوام منظورم آن شخص در آن جمع برنامه افق میباشد احمق فسیل مغز صیغه میخواد این مرض ها و دگر آسیبهایی که اینگونه روابط ایجاد میکند از بین ببرد . حالا یک عده از همین صیغه نون دونی برای خودشون درست کردند که نمی گزارند کسی بدون اجازه آنها به این مغوله نزدیک بشه !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
5
13
چرا حرف مفت می زنید روسپیگری چه ربطی به فقر دارد. بروید تحقیق کنید.پاکترین زنها از طبقه فقرا هستند. اتفاقا پولدارها هستند که خانه های آنچنانی و پارتی های مختلط و ماشینهای لاکچری و شراب و ....و اینها همه خرج دارد.و چون ایمان و تربیت درست ندارند دست به هر کاری از جمله تن فروشی می زنند.
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
ناشناس عزیز بیشتر تحقیق و فکر کن مگه از اوضاع مملکتمون بیخبری؟؟؟
کسانی هستن که برا سیر کردن شکم بچه هایشان ناچار دس به این کارها میزنن
این وضعیت وخیم که بوجود اومده نتیجه 43 سال تفکرات بنیادی خشک یه عده گرسنه بیت المال و حجری مغز هستش
شبکه افق هم تبدیل شده به نمایشگاه این افکار
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
4
10
اونها که اول انقلاب به خانه های عفاف حمله کردید وجسد دخترها را سوزاندید درسطح شهر راهپیمایی کردید الان خودتان ایدزی شدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
1
8
به روباه گفتند شاهدت کیه ،گفت دمم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
2
10
یکی نیست بره تحقیق کنه ببینه چرا فاحشه شدند.و به این روز افتاده زن ایرانی...قطعا کار یه پیژامه به سره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
1
10
ریشه اصلی فقر ونگرفتن اموزشه...ما معتاد زیاد داریم وزنان نیز ازاین قائله مستثنی نیستند...روسپی هم داریم..اما مسئله ای که باعث شده اعتیاد وروسپی گری زیاد شود چیست...هیچ بانویی دوست نداره روسپی شود...وهزاران بیماری بگیرد...درزمان حال با اینهمه گرونی این رو بدونید که به جای حل مسئله به ان دامن میزنید..زنان دولتی ومجلسی به ماجرا اینگونه نگاه کنید که اگر دختر یا پسر خودتان در این اوضاع بود چه برنامه ای اجرا میکردید...حال همان را اجرا کنید...
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
2
5
کارکسی که سکس ورکره با کسی که صیغه ساعتیه چه فرقی داره فقطرایمش فرق میکنه پس درسته باید فکری کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
یکی هستن فقط کلاه شرعی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
سلام صیغه شرعی احکامی داره از جمله عده پس نمی تونه هرساعت صیغه ی یکی بود.
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
0
1
اینکه روسپیگری وافراد بیماری ایدز را درمان کنیم یک مقوله است
واینکه این جمعیت را به رسمیت بشناسیم مقوله جدایی است که بسیار کار اشتباهی است .زیرا به رسمیت شناختن یعنی مهر وبرچسب فساد برپیشانی این افراد زدن است .دراین خصوص یک دکترین وبرنامه های کاربردی وشیوه سبک زندگی اسلامی را درمجلس به عنوان مشکلات اخلاقی جامعه ما پس از برررسی بودجه ای دراین خصوص اختصاص دهند .مسولین وظیفه دارند ریشه فقر وگرفتاری جوانان ومشکلات آنها را رفع کنند وهمچنین این افراد را شناسایی کنند وتحت درمان جدی قرار دهند وبعد از درمان سبک زندگی سالم وشغل مناسب را سرراه آنها قرار دهند نه اینکه به رسمیت بشناسند
حیدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
2
3
فاحشه تو پولدارها بیشتره آب رو گلالود میکنن ومیندازن گردن فقیر فقرا آبروداری تو فقرا بیشتره ...اماچرا فاحشه میشن برمیگرده به اخلاق پدر ومادرها بچه هرچی میبینه عمل میکنه
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
1
3
بهترین راه به رسمیت شناختن این جماعت است نمیتونیم چیزی که در جامعه و در هر جامعه ا ی وجود داره نادیده بگیریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
1
1
بعداز چند دهه تازه دارن میفهمن ک روش های قبل درست بوده و در این مدت در اشتباه بودن
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
1
1
عمل صیغه با فحشا فرق نداره قبول
اما
وقتی کسی صیغه میشه پایبند به یک اصولیه
در نتیجه بهداشت وعفت عمومی رو حفظ می‌کنه
خدا لعنت کنه باعث وبانیه گرونی واختلاس وبیکاری
رو که سن ازدواج رو بالا برده جامعه رو تباه کرد
کاش تصمیم گیران بفهمن
طفلی دکترا مثل ما دارن حرص میخورن به فکر سلامت جامعه هستن
ناشناس
|
Singapore
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
2
0
اینکه خانمهای متولی مدیر چون تعهد دارند تخصص در حوزه کاری ندارند ،مبنا کار در مسولین هم تهعد است این میشه که از اصل
صورت مسله را پاک کنند تا راه حلی را ارایه دهند،،،،،
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
0
4
سکس
نظرات شما
پیشخوان