تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۰

سونامی ازدواج مجدد به دهه هشتادی‌ها رسید!

بر اساس گزارش منتشر شده بهزیستی، ازدواج مجدد در ایران رشد چشمگیری پیدا کرده و دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها بیشترین آمار طلاق و ازدواج مجدد را به نام خود ثبت کرده‌اند.

ازدواج مجدد

رویداد۲۴ در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: * ازدواج مجدد در ایران رشد چشمگیری پیدا کرده و در ۶سال، رشد ۱۷درصدی داشته است. اطلاعات منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در سال۱۳۹۲، ۵درصد از کل ازدواج‌های ثبت‌شده، برای بار دوم یا سوم بوده‌اند که این رقم در سال۱۳۹۸، ۲۲درصد افزایش یافته است. در سال۱۳۹۸، ۱۷.۱درصد از ازدواج‌های مردان مربوط به آنانی بوده که دست‌کم برای بار دوم ازدواج کرده‌اند. این سهم درباره زنان هم برابر با ۱۵.۴درصد از ازدواج‌هاست.

    * در آمار ثبت احوال نکته‌های جالب دیگری هم دیده می‌شود؛ مانند اینکه «سهم مردانی که قبلا هرگز ازدواج نکرده بودند و برای نخستین‌بار با یک زن مطلقه، ازدواج می‌کنند از یک‌درصد در سال۹۲ به حدود ۵درصد در سال۹۸ رسیده است. استان‌های مختلف در این سهم الگوی متفاوتی دارند و بیشترین ازدواج مجدد مردان و زنان به این شکل مربوط به البرز و تهران است.

    * همچنین طبق آمار ثبت احوال در سال۹۸، حدود ۸درصد طلاق‌ها برای ازدواج دوم و بیشتر است که در استان‌های بوشهر، هرمزگان پررنگ‌تر از سایر استان‌ها دیده می‌شود.


    بیشتر بخوانید: چالش‌های تشکیل خانواده میان دهه ۶۰ و ۷۰/ چرا طلاق میان دهه هفتادی‌ها بیشتر شده؟


    * ظاهرا طلاق‌های مکرر تبدیل به یک جریان فکری و فرهنگی شده که می‌تواند خطرناک باشد و باید متولیان فرهنگی برای آن فکری کنند. نکته دیگری که در آمارها می‌بینیم این است که هرچه زن در هنگام ازدواج جوان‌تر باشد، سرعت ازدواج مجدد او پس از طلاق بیشتر است؛ به‌عنوان مثال متولدین نیمه اول دهه۸۰ در سال۹۷ پس از حدود ۵ماه از گذشت طلاق، ازدواج کرده‌اند؛ درحالی‌که برای زنان مسن‌تر این زمان بیش از یک‌سال بوده است.

    * طبق آمار بهزیستی ازدواج مجدد در متولدین دهه۷۰ بیشتر از متولدین دهه۵۰ و ۶۰ است؛ همانطور که طلاق در بین آنها بیشتر مشاهده می‌شود.

    * در کل میانگین سن طلاق برای زنان حدود ۳۳سال است، اما میانگین سن طلاق در متولدین دهه ۵۰حدود ۳۱سال و دهه ۶۰ حدود ۳۰سال و نیمه اول و دوم دهه ۷۰ به‌ترتیب ۲۲سال و ۱۸سال و برای نیمه اول دهه۸۰ حدود ۱۵سال اتفاق افتاده است. جالب اینکه ازدواج مجدد در متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ بیشتر است که رویکرد اجتماعی زنان و مردان مطلقه و خانواده‌های آنان را نشان می‌دهد.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: ازدواج مجدد
    نظرات شما
    پیشخوان