تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۰

اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی: قیمت میوه ارزان نمی‌شود!

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: گرانی میوه غیر قابل انکار است و این افزایش قیمت در هسته مرکزی میدان اصلی میوه و تره بار شکل می‌گیرد. بنکداران میوه در میدان اصلی تعیین کننده قیمت میوه مصرفی مردم هستند و در هر ساعت با توجه به وضعیت اقتصادی خود، بدون توجه به تورم حاصل ازافزایش قیمت خود سرانه، اقدام به تعیین قیمت جدید بر میوه‌ها می‌کنند.

قیمت میوه و صیفی جات

رویداد۲۴به گزارش سایت اقتصاد ۲۴؛این روز ها با بالا گرفتن تب بیماری سرماخوردگی و اُمیکرون قیمت میوه و صیفی به اندازه افزایش پیدا کرده که خانوارها دیگر توان خرید ابتدایی ترین و ساده ترین میوه و سبزی را از دست داده اند.

هر روز بر بار گرانی کالا و محصولات مورد نیاز شهروندان افزوده می شود و بازگشت قیمت ها به پایین انکار می شود. نرخ های متفاوت و غیر واقعی میوه در سطح شهر به قدرت خرید مردم پایتخت نشین نمی رسد و هر یک از میوه های فصل یکی پس از دیگری از سبد خانوارها برچیده و کم می شود.

گویا دولت دغدغه های مهمتری نسبت به معیشت و سلامت مردم دارد. انگار که هیچ تورمی در بازار میوه نیست و خانوارها مشکلی در تأمین آن ندارند.

در همین رابطه اسدالله کارگررئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگو با اقتصاد 24 گرفت: هر ساله با ورود سامانه سرما به کشور حمل محصولات کشاورزی از زمین تا میادین توزیع بسیار سخت تر و در شرایطی کُند تر می شود.

به گفته کارگر؛ در اطراف تهران کشت سبزی و صیفی در فصل تابستان می تواند بخش زیادی از نیاز مصرف داخل شهر را تأمین کند اما در فصل زمستان تأمین میوه و سبزی مورد نیاز تهران، از شهر های جنوبی کشور وارد شهر می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: همانطور که اشاره شد برخی از راه های به دلیل بارش مسدود و یا تردد در آن با کُندی انجام می گیرد و همین موضوع باعث تأخیر رسیدن میوه و سبزی و صیفی به بازار توزیع می شود.

این فعال صنفی یادآور شد: امسال فراوانی بار یکی از موثر ترین عامل برای توزیع کافی میوه در بازار است.از این رو دغدغه تأمین میوه برای فروشندگان و حتی خریداران میوه وجود ندارد.

وی تصریح داشت: موضوع دیگر، عدم برگزاری مهمانی ها و دور همی ها به دلیل ادامه شرایط شیوع کرونا در کشور باعث شده که هیچ کمبودی در بازار توزیع میوه وجود نداشته باشد.


بیشتر بخوانید: دلیل افزایش هر روزه قیمت اقلام خوراکی چیست؟


کارگر به گرانی نرخ میوه اشاره کرد و گفت: تورم در بخش میوه و تره بار انکار نمی شود. مردم به عنوان مصرف کننده از هر میوه یکی دو کیلو خریداری می کند و فروشنده میوه هم به عنوان حلقه دیگری در زنجیره مصرف کننده باید از میدان اصلی میوه و تره بار محصولات مورد نیاز واحد صنفی خود را خریداری کند.

وی تصریح داشت: این موضوع نشان می دهد مردم به عنوان مصرف کننده نهایی و خریدار خُرد از یک سو و فروشنده واحدهای صنفی میوه و تره بار سطح شهرو خریدار کلی از سوی دیگر هر دو از یک مرکزی به عنوان مرکز ثقل مجبور به تهیه میوه هستند. 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران ادامه داد: تورم در میدان اصلی توزیع میوه و تره بار گریبان هر دو قشر مصرف کننده خُرد و کل را گرفته و هیچ مرجعی مسئول رسیدگی به این گرانی در این میدان نیست.
به گفته کارگر؛ دلیل گرانی و تورم بیش از انتظار قیمت میوه در میدان مرکزی تنها با عنوان عرضه و تقاضا توجیه می شود. اما تعریف درستی از عرضه و تقاضا نشده و فقط هرج و مرج قیمتی در میدان اصلی میوه و تره بار جوابگوی دلیل گرانی ها شده است.

وی گفت: تفاوت نرخ میوه در واحدهای صنفی سطح شهر هم یکی دیگر از مشکلاتی است که به دنبال هرج و مرج قیمت در میدان اصلی به وجود آمده است.

کارگر ادامه داد: زمانی که بنکدار و توزیع کننده میوه در میدان اصلی هر ساعت با توجه به وضعیت اقتصادی خود اقدام به تعیین قیمت میوه کند و در نهایت به طور خود سرانه نرخ هر کیلو میوه را بدون نظارت و کنترل، تعیین و به خریدار خُرد که همان واحد صنفی میوه فروش سطح شهر می باشد می فروشد، نمی توان انتظار کاهش قیمت میوه را داشت.

وی تصریح داشت: تقویت زیر ساخت و جلوگیری از تشدید تورم در میدان اصلی میوه و تره بار در مدت زمانی هرچند طولانی می تواند وضعیت قیمت گذاری میوه در سطح شهر را به تعادل نسبی برساند.

کارگر تأکید داشت: مردم قید خرید میوه را تا حدودی زده اند. چراکه دخل و خرج مردم با قیمت ها جور نیست . اگر در خصوص ثبات بخشی به وضعیت میدان اصلی میوه سیاستی اجرا نشود،انتظار کاهش قیمت میوه فقط در سطح شهر یک رویا باقی خواهد ماند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان