تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۰

قادری: باید شرایط سپرده‌گذاری ارزی با سود هفت درصد را برای مردم فراهم کرد

جعفر قادری گفت: سرمایه‌گذارانی داریم که در حوزه‌های تولید، کالای صادراتی دارند و حاضر به گرفتن تسهیلات ارزی برای بخش‌های صادراتی با نرخ سود ۱۱ درصد هستند. وقتی چنین تقاضا‌هایی وجود دارد چرا بستر سپرده‌گذاری‌های ارزی را مهیا نکنیم؟ مردم می‌توانند سپرده‌گذاری ارزی کنند و سرمایه‌گذاران وام بگیرند و بعد مردم سود شش و یا هفت درصد را دریافت کنند.

جعفر قادری

رویداد۲۴ سال‌هاست که ارزش پول ملی ایران سقوط آزاد را تجربه می‌کند و همین چند ماه پیش بود که قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان هم گذشت.

تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران و البته عدم‌نظارت لازم بر بازار و همچنین فساد‌های عظیم اقتصادی که سالیان متوالی ادامه پیدا کرده، اقتصاد و معیشت مردم را تا لبه پرتگاه پیش برده است.

حال در این شرایط، مردمِ سردرگم برای بی‌ارزش نشدن پول‌شان مجبورند روی به کار‌هایی بیاورند که هیچ شباهتی به اقتصاد پویا و افزایش تولید ندارد. بدون تردید، مقصر این اتفاق، مسئولان تصمیم‌گیر هستند نه مردم چشم انتظار به سیاست‌های دولتی.

از طرفی، هرچه اوضاع کشور به لحاظ اقتصادی وخیم می‌شود، عده‌ای مسیر مهاجرت را دنبال می‌کنند و برخی هم سرمایه‌گذاری در خارج را در سر می‌پرورانند؛ هرچند اکثریت مردم، چه با علاقه و چه از سر ناچار، زندگی در ایران با تورم و گرانی را پذیرفته‌اند و تنها امیدشان به آمدن روز‌های بهتر است.

مهاجرت بسیاری از هم‌وطنان مخصوصاً در سال‌های اخیر به کشور‌هایی مثل آمریکا، کانادا، ترکیه و مالزی و آمار‌هایی عجیب از خرید خانه در ترکیه، اخبار ناخوشایندی برای کشوری است که قرار بود تا سال ۱۴۰۴ به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شود.

در همین رابطه، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مهاجرت برخی ایرانی‌ها به دیگر کشور‌ها و یا سرمایه‌گذاری در کشوری مثل ترکیه، نشان از مشکلات عدیده‌ای ما در حوزه اقتصاد دارد.

وی افزود: متاسفانه مردم در ایران نمی‌توانند قدرت خرید خود را حفظ کنند، در نتیجه سرمایه‌هایشان را وارد کشور‌هایی می‌کنند که در آنجا امکان حفظ قدرت خرید وجود دارد و به همین دلیل فرار سرمایه اتفاق می‌افتد.

این چهره اصولگرای مجلس تصریح کرد: گاهاً در ترکیه با شیادی، سرمایه‌های ایرانیان را جذب می‌کنند. مثلاً با بهانه‌های مختلف که خریدار تا چند سال حق فروش خانه‌اش را ندارد و بعد از آن هم اگر بخواهد بفروشد باید به شهروندان ترکیه بفروشد، معامله را به سمت و سوی دلخواه خود سوق می‌دهند؛ این قوانین عملاً محدودیت ایجاد می‌کند.

قادری اظهار داشت: ما مدل‌های مختلف اقتصادی را طراحی نکرده‌ایم که بتوانیم این سرمایه را در داخل کشور حفظ کنیم. در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بازار بورس یا تولید‌های داخلی، مناسب نیست و مردم نمی‌توانند به آن دل ببندند. ما در تمام این سال‌ها، مکانیزم سپرده‌گذاری‌های ارزی با سود شش یا هفت درصد را مردم مهیا نکردیم و همچنان نقاط ضعف اقتصادی پابرجاست و کسی هم به فریاد‌های ما توجه نمی‌کند.

نماینده شیراز یادآور شد: نظر من این است که با وجود تحریم‌ها هم می‌شود فضا را تغییر داد. سپرده‌گذاری‌های ارزی یک مسیر خوب و قابل قبول برای مردم می‌تواند باشد، زیرا سرمایه‌گذارانی داریم که در حوزه‌های تولید، کالای صادراتی دارند و حاضر به گرفتن تسهیلات ارزی برای بخش‌های صادراتی با نرخ سود ۱۱ درصد هستند. وقتی چنین تقاضا‌هایی وجود دارد چرا بستر سپرده‌گذاری‌های ارزی را مهیا نکنیم؟ مردم می‌توانند سپرده‌گذاری ارزی کنند و سرمایه‌گذاران وام بگیرند و بعد مردم سود شش و یا هفت درصد را دریافت کنند.

قادری گفت: در زمانی که آقای کمیجانی رییس کل بانک مرکزی بودند این موضوع را به ایشان گفتم، اما او به من گفت امکان پاسخگویی به این سپرده‌گذاری‌ها وجود ندارد که به نظر من، دلیلش به ترس و نگرانی در بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی برمی‌گردد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در حال حاضر در کشور با سپرده‌گذاری‌های ریالی و کاهش روزانه ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم از دست رفته است. درست است که سودی در حدود ۲۲ یا ۲۳ درصد در سال، مردم از بانک‌ها دریافت می‌کنند، اما این رقم در برابر تورم ۴۰ درصد، ناچیز است و با این تفاسیر، سرمایه مردم در حال آب شدن است، ولی وقتی سپرده‌گذاری ارزی باشد این نوسانات را نداریم و به نظر من، این کار شدنی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم دولت سیزدهم هرچه سریع‌تر به این سمت و سو برود. از سوی دیگر، برای کار‌ها و پروژه‌های مشارکتی باید راه را باز کنیم. بخشی از ایرادات و اشکالات به مجلس برمی‌گردد. کار در مجلس بسیار کُند است و تا این گیر‌ها و موانع برطرف نشود، اتفاقات خوبی نمی‌افتد.

منبع: نشان تجارت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان