تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۰

اختلافات در فدراسیون فوتبال چگونه اوج گرفت؟/ اسامی مخالفان عزیزی خادم لو رفت!

پنج عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با امضا نامه‌ای از رئیس این فدراسیون خواسته اند زمینه برگزاری جلسه‌ای را فراهم کنند که قرار است در آن رئیس عزل و سرپرست جدید برای فدراسیون انتخاب شود.

اختلافات در فدراسیون فوتبال چگونه اوج گرفت؟/ اسامی مخالفان عزیزی خادم لو رفت!
رویداد۲۴ تیم ملی فوتبال ایران موفق شد با هدایت دراگان اسکوچیچ جشن صعود زودهنگام به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را در پایان بازی با عراق در هفته هفتم رقابت‌های انتخابی بگیرد تا فدراسیون فوتبال نیز به تبع آن خود را در این اتفاق سهیم بداند تا شهاب‌الدین عزیزی خادم با افتخار از تاریخ سازی فوتبالیست‌ها در دوران ریاست خود در فدراسیون فوتبال صحبت کند.

عزیزی خادم که همراه با مشاوران و مدیران فدراسیون نشین بر طبل شادانه صعود می‌کوبیدند تنها چند روز پس از آن با بیانیه‌ها و توئیت‌های کوبنده نزدیک‌ترین حامیان خود در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال روبرو شد.

میراث کج اساسنامه

انتخابات فدراسیون فوتبال در حالی اسفندماه سال گذشته با حاشیه و چالش‌های فراوان برگزار شد که پس از استعفای مهدی تاج و روی کار آمدن حیدر بهاروند به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال، اساسنامه جدید به عنوان مرجع قانونی مورد توجه قرار گرفت تا امثال علی کریمی بتوانند برای پست ریاست شرکت کنند، اما در نهایت شهاب‌الدین عزیزی خادم توانست با کسب اکثریت آرا به مهم‌ترین عنوان ریاست برسد.

یاران یک به یک همه رفتند

عزیزی خادم در حالی به ریاست فدراسیون فوتبال رسید که علی خطیر مشاور اصلی او بود، اما عدم موافقت نهاد‌های بازرسی با حضور او در جایگاه دبیر کلی باعث شد تا یار غار عزیزی خادم تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مخالفان رئیس شود. خطیر آغاز کننده مسیری بود که در ادامه آن مهرداد سراجی و سپس احسان اصولی در آن قرار گرفتند.

عزیزی خادم در حالی یک به یک اطرافیان خود را از دست رفته می‌دید که انتخاب‌هایش همچنان فرد محور بود. او غلامرضا رفیعی را مشاور حقوقی خود کرد تا احمدرضا براتی رفته رفته از او و کار‌های حقوقی فدراسیون دست بکشد. انتصاباتی که به سرپرست تیم ملی بزرگسالان نیز رسید، اما اصرار رئیس روی اسم مجتبی خورشیدی سبب شد تا او در تمام بازی‌های تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی حضور داشته باشد.

شفافیت مالی نکته سراجی شد

مدیرعامل باشگاه سایپا که با نارنجی‌پوشان طعم سقوط به لیگ دسته اول را چشید پس از چند جلسه رفت و آمد به فدراسیون فوتبال و رفتن با عزیزی خادم به چند مراسم مهم ناگهان تبدیل به چهره اصلی جبهه مخالف رئیس شد.

سراجی پس از گذشت ۶ ماه از فعالیت عزیزی خادم خواستار دریافت صورت حساب‌های مالی شد. او ذی‌حساب امین خود را نیز به فدراسیون اعلام کرد، اما عدم تعیین تکلیف در خصوص پرونده پیچیده مارک ویلموتس از سوی دادگاه عالی ورزش باعث شدت تا امور رسیدگی به مسائل مالی فدراسیون نیز نیمه کاره بماند.


بیشتر بخوانید: عزل موقت عزیزی خادم چرا در دستور کار قرار گرفت؟ +فیلم


چالش پاداش ملی پوشان

برد‌های متوالی تیم ملی ایران باعث شد تا بازیکنان تیم ملی ایران خواستار دریافت پاداش‌های خود شوند، اما عزیزی خادم برای اینکه پاداش بدهد منتظر دستور هیأت رئیسه ماند. با این حال هیأت رئیسه نیز پس از کش و قوس‌های فراوان با برخی تغییرات موافقت کردند، اما عزیزی خادم باز هم مبلغی را به حساب بازیکنان و اعضای تیم ملی ایران واریز کرد که اندکی از مبلغ مصوبه هیأت رئیسه بیشتر بوده است.

رد درخواست دادگاه CAS شعله سراجی را بیشتر کرد

باشگاه سایپا پس از سقوط به لیگ دسته اول فوتبال بابت حکم کمیته استیناف مبنی بر اعلام نتیجه رأی بازی جنجالی با پیکان به سود تیم حریف پرونده را به دادگاه عالی ورزش کشاند تا مدیر عامل سایپا پیگیری خود برای عزل موقت عزیزی خادم از ریاست فدراسیون را با جدیت بیشتری دنبال کند.

مشکل اصلی اساسنامه یا حاشیه‌هایش؟

غلامرضا رفیعی مشاور جنجالی رئیس فدراسیون فوتبال پس از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی خبر از موافقت فیفا با اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال داد. اساسنامه‌ای که ماه‌ها مورد بحث بین مسئولان فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش، دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی بود با مصاحبه رفیعی به تأیید فیفا رسید، اما تنی چند از اعضای هیأت رئیسه نه تنها بابت این موضوع خوشحال نشدند بلکه از تأیید آن توسط فیفا ابراز تعجب کردند.

از قرار معلوم فدراسیون فوتبال بدون هماهنگی با مجلس شورای اسلامی و صرفاً برای حل مشکل اساسنامه، نامه دیوان عدالت اداری به فدراسیون جهانی ارسال می‌کند تا آن‌ها را به عنوان عالی‌ترین مرجع مستقل معرفی کرده و طبق آن اعلام کند فدراسیون فوتبال به عنوان نهادی «غیر انتفاعی و غیر دولتی» فعالیت می‌کند.

نامه دقیقاً کجاست؟

پس از این تنی چند از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال خواستار قرائت پاسخ فیفا در خصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال شدند، اما به نظر می‌رسد فدراسیون نه تنها پاسخ اصحاب رسانه را در این زمینه نداده بلکه فعلاً از نمایش آن به اعضای هیأت رئیسه نیز امتناع کرده است.

موضوعی که چالش جدی در فدراسیون فوتبال شده است تا متن صعود تیم ملی ایران و اصل پذیرش اساسنامه فدراسیون فوتبال توسط فیفا به حاشیه رفته و جنگ قدرت در داخل هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به اوج خود برسد.

کدام اعضای هیات رئیسه نامه را امضا کرده اند؟

پرسش دیگر در مورد نامه اعضای هیات رئیسه برای عزل شهاب الدین عزیزی خادم این است که کدام یک از هشت عضو حق رای دار هیات رئیسه نامه را امضا کرده اند. در نامه‌ای که به صورت غیررسمی و طبیعتا از سوی مخالفان رئیس منتشر شده نام پنج عضو هیات رئیسه وجود دارد که شامل مهرداد سراجی، شهره موسوی، میرشاد ماجدی، احسان اصولی و بهرام رضاییان می‌شود.

جلسه سرنوشت ساز چه زمانی برگزار می‌شود

با نهایی شدن ارسال نامه به رئیس حالا باید دید عزیزی خادم چه زمانی نشست مد نظر اعضای هیات رئیسه را برگزار خواهد کرد. از روز پنجشنبه هفته آینده به عنوان روز برگزاری این جلسه سرنوشت ساز نام برده شده است. جلسه‌ای که در آن یا عزیزی خادم اعضای هیات رئیسه را قانع می‌کند یا این که جایش را به سرپرست موقت خواهد داد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان