تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
دانشگاه علوم پزشکی؛

بحران اصلی کرونا ۱۰ سال دیگر نمایان می‌شود

متخصص کودکان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تاثیرات مخرب کووید ۱۹ بر کودکان گفت: بخش بزرگی از آسیب‌های کووید مربوط به کودکان است و در ۱۰ سال آتی با بحران‌های جدی درباره شخصیت و بُعد روانشناختی جامعه روبرو خواهیم شد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ ناصر کلانتری در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: سویه اُمیکرون در جهان نیز قالب شده و کشور ما نیز امروز در بحران این سویه جدید قرار دارد. 

وی ادامه داد: وقتی جامعه دچار بحران می شود عوارض روانی اجتماعی به همراه می آورد و تیم های مختلفی از جمله روانشناسان برای برگرداندن جامعه به شرایط عادی تلاش می کنند. برای من جالب است که روانشناسان، اقتصاددانان، متخصصان امور تربیتی به این نتیجه نرسیدند که دور هم بنشینند و پروتکلی را برای کاهش آسیب ها به کودکان تهیه کنند. 

متخصص کودکان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: هرچه تجربه آدم در 7 سال اول زندگی می کند شخصیت فرد را شکل می دهد و بسیاری از کودکانی که در شرایط نامناسب بزرگ می شوند به افرادی جامعه گریز، ضد اجتماع و نامهربان تبدیل می شوند. 

کلانتری ادامه داد: کووید سیستم های حمایتی از کودکان را فلج کرده است. گاهی درست یا نادرست خانواده تصور می کند در این شرایط چرا باید فرزندم را پایش رشد ببرم یا آموزش تغذیه کودک ببینم. 

وی توضیح داد: دانش عمومی خانواده های جوان به دلیل محروم شدن از این خدمات کاهش یافته است. همچنین کودکان در معرض آموزش درست قرار نمی گیرند و تکامل کودک در بازی با همسالانش ایجاد می شود. کار تیمی و دوستیابی و تعامل و مهارت های زبانی را کودک در ارتباط با همسالان خود یاد می گیرد.


بیشتر بخوانید: خبر بد کرونایی؛ سویه جدید دیگری از راه رسید


متخصص کودکان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: نگرش و تکامل عاطفی کودک در این ارتباط شکل می گیرد و کودکی که این ارتباط را ندارد می تواند از این مهارت ها ناتوان شود. کودکی که توان فروخفتن خشم خود را ندارد نوجوانی می شود که در اولین تضارب آرا با دیگران دچار خشم می شود وامروز خانواده ها با پرخاشگری فرزندان خود روبرو هستند. 

کلانتری گفت: اثرات طولانی مدت کووید می تواند بخش بزرگی از جامعه را در 10 سال آتی با بحران روبرو کند. در وزارت بهداشت تغییری ایجاد نشده و نه در حوزه مردمی، نمایندگان طرحی را برای این بحران در دستور کار قرار داده اند. 

وی افزود: متاسفانه انجمن های علمی و مردم نهاد که شامل گروه های روانشناسن و علما و اساتید دانشگاه ها می شود در این باره چاره اندیشی نکرده اند. این انجمن ها که خود را دلسوز جامعه می دانند باید با هم بنشینند و تفکر کنند و برای این شرایط برنامه ریزی کنند. 

متخصص کودکان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: خانواده ها نیز در هر محله ای باهم همفکری کنند و کودکان خود را با پروتکل ها کنار هم بیاورند. تنها ماندن کودکان در منزل برای خانواده ها گران تمام می شود. 

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان