تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۴ آبان ۱۴۰۲

جرائم فضای مجازی چیست؟

علاوه بر انتشار محتوای غیراخلاقی، پلیس به افرادی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به هتک حیثیت و نشر اکاذیب علیه همدیگر می‌کنند، هشدار داده که با اثبات عمل مجرمانه‌شان، باید پاسخگوی قانون و مسئول عمل مجرمانه خود باشند.

جرائم فضای مجازی چیست؟

رویداد۲۴ حسین فلاحی: اینترنت می تواند مکانی ترسناک از کلاهبرداران و دزدها گرفته تا خرابکاران باشد. اگر فکر می کنید اغراق آمیز به نظر می رسد، این آمار را در نظر بگیرید: بر اساس گزارش بینش امنیت سایبری نورتون، بیش از 143 میلیون آمریکایی در سال گذشته تحت تأثیر جرایم رایانه ای قرار گرفته اند که 80 درصد از افراد مورد بررسی گزارش داده اند که آنها یا افرادی که می شناسند قربانی جرایم سایبری شده اند. 

 با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی که هر حرکت ما را گزارش می‌کنند، تعجبی ندارد که جرایم سایبری در حال افزایش است. از دزدی گرفته تا کلاهبرداری در اینجا 9 جرم رایج اینترنتی که امروزه مار را را تحت تاثیر قرار می دهند، آورده شده است.

 فیشینگ

 فیشینگ زمانی است که مجرمان با ارسال ایمیل‌های تقلبی وانمود می‌کنند که از کسب‌وکارهای قانونی هستند تا اطلاعات حساس و شخصی را جمع‌آوری کنند. اغلب، هر پیوند در ایمیل به یک وب سایت متعلق به کلاهبردار هدایت می شود، بنابراین همیشه مراقب اطلاعاتی که در اینترنت می دهید باشید.

 آزار و اذیت

 مجرمان سایبری از ارتباطات الکترونیکی مانند ایمیل، رسانه های اجتماعی یا وب سایت ها برای تعقیب و آزار مردم استفاده می کنند. اشکال آزار و اذیت آنلاین شامل تهمت، افترا، اتهامات نادرست، تهدید یا هر رفتار دیگری است که باعث تحقیر یا شرمساری کسی می شود. احکام این بزه سایبری می تواند شامل زندان و جریمه های سنگین باشد.

 باج افزار

 مجرمان سایبری می توانند نرم افزار مخربی را روی سیستم شما نصب کنند که اساساً اطلاعات مهم شما را تا زمانی که خواسته های آنها را برآورده نکنید، گروگان نگه می دارد. یک حمله باج‌افزار متداول، رایانه قربانی را خاموش می‌کند یا فایل‌های او را رمزگذاری می‌کند و تنها در صورتی که قربانی باج می‌پردازد، آزاد می‌شود. با این حال، اغلب اوقات، فایل ها هرگز بازیابی نمی شوند.

 فحشا

 بسیاری از فحشاگران خدمات خود را در آگهی های آنلاین، انجمن های رسانه های اجتماعی یا وب سایت های شخصی خود تبلیغ می کنند که یافتن آنها را برای مردم آسان می کند. اما از آنجایی که فحشا در اکثریت قریب به اتفاق ایالات متحده غیرقانونی است، هم فحشاگر و هم مشتری مرتکب جرم می شوند.

پورنوگرافی کودکان

مرکز ملی کودکان گمشده و استثمار شده تنها در سال گذشته بیش از 10 میلیون گزارش مشکوک به استثمار جنسی از کودکان دریافت کرده است. مرتکبین از اینترنت برای دسترسی به تصاویر جنسی کودکان استفاده می کنند و گاهی اوقات حتی یک ملاقات حضوری ترتیب می دهند.

سرقت مالکیت معنوی

 اینترنت که بیشتر به عنوان دزدی دریایی شناخته می شود، سرشار از کتاب، موسیقی، فیلم و موارد دیگر است که به طور غیرقانونی به دست آمده و برای دانلود رایگان در دسترس قرار گرفته اند. علیرغم آنچه برخی افراد می گویند، دزدی دریایی جرمی بدون قربانی نیست. نه تنها هنرمندان و سازندگان ضرر می کنند، بلکه بسیاری از دانلودهای غیرقانونی نیز حاوی بدافزارهای مخفی هستند که می توانند رایانه شما را از بین ببرند.

 هک حساب

همه ما می دانیم که محافظت از گذرواژه هایمان چقدر مهم است . بنابرانی به آسیب هایی که ممکن است کسی وارد کند در صورت دسترسی به حساب ایمیل شما که حاوی تمام اطلاعات شخصی شما است فکر کنید. اگر شخصی بدون مجوز وارد ایمیل، رسانه های اجتماعی یا رایانه شما شود، ممکن است با زندان مواجه شود.

قاچاق مواد مخدر

با ظهور ارزهای دیجیتال، تجارت آنلاین مواد مخدر طی چند سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. مواد مخدر غیرقانونی مانند ماری جوانا، کوکائین، اکستازی و هروئین همه فقط چند کلیک با شما فاصله دارند. طبق تحقیقات شرکت رند، بیش از 35 درصد از درآمدهای جهانی از قاچاق آنلاین مواد مخدر در ایالات متحده مستقر است.

کلاهبرداری از کارت اعتباری

نیمی از کلاهبرداری‌های کارت اعتباری با جاسوس‌افزارها، نرم‌افزارهای مخربی شروع می‌شود که ناآگاهانه روی رایانه یا دستگاه دستی قربانی نصب می‌شوند. جاسوس‌افزار در پس‌زمینه اجرا می‌شود، داده‌های شما را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را برای مجرم ارسال می‌کند. آنها سپس از کارت شما برای خریدهای جعلی استفاده می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان