تاریخ انتشار: ۰۰:۳۱ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آخرین سفر شاه به مشهد و تلاش برای اتحاد با روحانیون/ چرا روحانیت شیعه با محمدرضا شاه همراه نشد؟

محمدرضا شاه پهلوی یکبار در سال ۱۳۵۶ و بار دیگر در خرداد سال ۱۳۵۷ برای کسب حمایت روحانیون و با اهداف سیاسی و استراتژیک به مشهد رفت و خود را به عنوان نماد مقابله با ماتریالیسم و ماده‌گرایی در مقابل حفاظت از دین اسلام نشان داد. با این حال روحانیون شیعه به سمت آیت الله خمینی گرایش پیدا کردند. اما چه اتفاقی رخ داد که سخنان شاه در حمایت از مذهب اقبالی نیافت؟

سفر شاه به مشهد

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ثبت شده در خرداد ماه سال ۱۳۵۷ که محمدرضاشاه پهلوی به همراه همسرش فرح پهلوی به مشهد و زیارت حرم امام رضا رفت. این سفر، سفری با اهداف سیاسی و استراتژیک بود که البته نتیجه‌ای برای شاه نداشت.

«اگر من درست بگویم ریشه‌های انقلاب اسلامی را شاه ریخت. گمان شاه این بود که خطر عمده در وهله اول کمونیست‌ها و در وهله دوم ناسیونالیست‌ها هستند. شاه فکر می‌کرد مؤتلف روحانیت است، می‌فهمید در بین روحانیون کسانی مثل نواب صفوی و آیت‌الله خمینی هم هستند، اما فکر می‌کرد بدنه روحانیت سلطنت‌طلب است. وی می‌ترسند آنچه که در ترکیه و شوروی اتفاق افتاده در ایران هم تکرار شود. شاه همه نیرو‌های بینابینی و دموکرات و سوسیال‌دموکرات را از بین برد، فقط یک نیرو در ایران اجازه فعالیت داشت، مذهبی‌ها. فکر می‌کرد اسلام پادزهری است برای کمونیست‌ها، غافل از آنکه در اسلام کسانی هستند که خلافت می‌خواهند. شاه البته تنها نبود. آمریکا هم همین اشتباه را کرد. آمریکا حتی بعد از سقوط شاه هم همین اشتباه را در افغانستان کرد.» عباس میلانی، در مراسم رونمایی از کتاب نگاهی به شاه

در خرداد ماه سال ۱۳۵۷ محمدرضاشاه پهلوی آخرین سفر خود به شهر مشهد را انجام داد که سفری با اهداف سیاسی و استراتژیک بود. شاه دقیقا یک سال پیش از این تاریخ، یعنی در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ سه روز به مشهد سفر کرد و پروژه‌های بسیاری در این شهر افتتاح کرد که عمده آن‌ها پروژه‌های عمرانی بودند.

شاه به توصیه مشاورین خود همواره تلاش می‌کرد رضایت مخالفان مذهبی را جلب کند و عامل اصلی نارضایتی سیاسی در کشور را تفکرات چپ اعلام کرده بود. در سال‌های پایانی حکومت پهلوی، این تلاش همواره بیشتر شد و سفر سال‌های ۵۶ و ۵۷ به مشهد در همین راستا انجام شد.

در سفر سال ۵۶، علاوه بر خانواده شاه، اسدالله علم و منوچهر اقبال و امیرقاسم معینی شاه را همراهی می‌کردند و در فرودگاه شهر مشهد مراسم باشکوهی برای وی ترتیب داده شده بود. شاه در فرودگاه مورد استقبال نایب رئیس تولیت آستان رضوی و فرمانده لشکر ۷۷ خراسان که از مجهزترین لشکر‌های ارتش بود، قرار گرفت و سپس به آستان رضوی رفته و برای روحانیون سخنرانی کرد. خانواده شاه پوشش متناسب با فضای حرم رضوی داشتند و فرح چادرپوش شاه را همراهی می‌کرد.

به گزارش رویداد۲۴ سخنرانی شاه در حرم و برای روحانیونی که به استقبال وی آمده بودند آشکارا سویه سیاسی داشت و حاوی این هشدار به روحانیت بود که در صورت خلع شاه، دین اسلام به دست ملحدان و مارکسیست‌ها نابود خواهد شد. سخنان شاه در آن روز اهمیت بسیاری در تحلیل اوضاع سیاسی و ایدئولوژیک سال‌های منتهی به انقلاب دارد و باید به دقت یررسی شود.

محمدرضاشاه خطاب به روحانیون حاضر در حرم چنین گفت: «علاقه من به دین و مذهب علاوه بر جنبه شخصی که از کودکی به‌وجود آمده است؛ جنبه خصوصی دارد و عده زیادی از این مسئله اطلاع دارند و عقیده‌ای که از لحاظ مملکت‌داری به ترویج اصول دین مبین اسلام و لزوم داشتن دین در جامعه‌ای که امروز از طریق ماده‌پرستی [ماتریالیسم؛ شاه در حقیقت به کمونیست‌ها طعنه می‌زد] تهدید می‌شود امری است بسیار روشن. کاری که از دست ما بر می‌آید البته تنظیم شعائر دینی است و هم چنین عمران، تعمیر، ایجاد تاسیسات جدید مذهبی که نمونه‌اش را خودتان در اینجا و دیگر نقاط مملکت می‌بینید مملکت ما با سرعت زیاد به سوی ترقی پیش می‌رود و در هر گوشه و کنار آن کارگاه‌هایی با وسایل و تجهیرات جدید فنی و مکانیک ایجاد می‌شود. در عین حال توجه می‌دهم که آینده ما فقط صرفا نمی‌تواند مادی و مکانیکی باشد بلکه اصول معنوی محکمی نیز باید جامعه را از خطر رفتن به سمت ماده‌پرستی بر حذر دارد. در صحبت‌ها و نطق‌ها و در کتاب‌های خودم به این مسله اشاره کرده‌ام اینجا جایی است که آقایان هم به عنوان اعتقادات مذهبی و فردی و هم به عنوان ایرانی وظایفی دارید و باید موضوع خداپرستی را از ماده‌پرستی به درستی تفکیک کنید و یک عده بیچاره اگر بیچاره نبودند که این حرف‌ها را نمی‌زدند با یک استدلال بسیار ضعیفی می‌گویند، مارکسیست اسلامی این دیگر وظیفه آقایان است که روشن بکنند که این بهانه‌ها و این حرف‌ها جنبه تمسخر دارد و اینهم البته حربه کسانی است که آدم می‌کشند مسلسل به دست وارد کوچه می‌شوند و بچه‌های دو تا شش ساله و هم چنین زنان و مردان را درو می‌کنند و با این مسئله جنبه مذهبی هم می‌دهند. این روش در کدام مذهب و دین مبین ما آمده است که یک کسی حق گرفتن جان دیگری را داشته باشد اگر سراغ دارید من که اطلاعی ندارم.»


بیشتر بخوانید: تظاهرات حامیان محمدرضا شاه پهلوی در سال ۵۷


همانطور که از این سخنان پیداست شاه امیدوار بود که روحانیت تشیع، علیه گروه‌های انقلابی ایستادگی کند و در سخنانش مدام مادی‌گرایی را علیه دین قرار می‌داد تا به تضاد سوسیالیسم و اسلام اشاره کند. شاه این سخنان را خطاب به روحانیون سنتی می‌گفت؛ اما آن گفتمانی که اسلام را با مفاهیم سوسیالیستی مجهز کرده بود و ایدئولوژی انقلابی و مبارزه مسلحانه از دل آن بیرون کشیده بود، آن‌ها نبودند و اساسا روحانیت سنتی در روز‌های آخر حکومت پهلوی به انقلابیون پیوستتد.

اسلام‌گرایی جدید که با سید قطب و مودودی آغاز شده و به ایران آمده بود، روحانیت سنتی را نقد می‌کرد و آن‌ها را بی‌عمل و خنثی می‌دانست. بسیاری از ایدئولوگ‌های این اسلام‌گرایی رادیکال، که به چیزی جز تسخیر کامل قدرت رضا نمی‌داد، اشخاص غیر روحانی بودند.

شاه در سخنانی که در این سفر از وی منتشر شد، مدام به گروه‌های مبارز اشاره می‌کرد: «اگر بهانه‌ای هم باشد باید گفت رفع عیب که به وسیله هفت تیر و گلوله انجام نمی‌شود بلکه به وسیله جهاد اجتماعی می‌توان بر ضد فساد اجتماعی مبارزه کرد.»

شاه در واقع خواستار اتحاد با روحانیون علیه نیرو‌هایی مانند مارکسیست‌ها و ملی‌گرایان بود و این امر باعث شد بیشترین مماشات را با روحانیون انجام دهد و تهدید آن‌ها برای حکومت خود را نادیده بگیرد. وی حتی پس از انقلاب و در مصاحبه‌های آخر خود پای جریان‌های دیگر و دست‌های ناشناس را به میان می‌کشید: «دست‌های دیگری در جریان انقلاب دخیل بودند و علت اتفاقات سیاسی و اجتماعی نمی‌تواند آیت‌الله خمینی باشد.»

شاه در این سفر از توسعه حرم رضوی سخن گفت و تعدادی از روحانیون سنتی که هنوز به انقلابیون نپیوسته بودند، او را همراهی کردند. آیت‌الله محمدرضا نوغانی هنگام ورود محمدرضاشاه به حرم، به نمایندگی از سوی روحانیون مشهد چنین سخنانی خطاب به شاه و همراهانش  گفت: «بار دیگر درخشندگی مهر آریا و آریامهر تجلی بیشتری به خراسان و مجد و عظمت زیادتری به درباری ولایتمدار رضوی بخشید. این روز فرخنده و سال افتخار و فرصتی برای شرفیابی روحانیت خراسان به حضور شاهنشاه بزرگ شیعه و این روز فرخنده فرصتی است تا تشکرات قلبی ملت ایران خاصه مردم خراسان و بالاخص جامعه روحانیت را به حضور همایونی تقدیم بداریم. علاقه و ایمان خاصه شاهنشاه به مبانی مذهبی و تعظیم دایمی همایونی از شعائر اسلامی که نمودار کامل آن در خراسان آنچه که در کمتر از دو سال در این آستان مقدس گذشت و می‌گذرد به یک رویا بیشتر شباهت دارد تا به یک حقیقت... ما را به این حقیقت متوجه می‌کند که در عصر رستاخیز و انقلاب در دوران سلطنت آریامهر نه مشکل بلکه محال نیز وجود ندارد. سراسر جهان شیعه یک نقطه اتکا دارد و آن شخص شخیص همایونی است. روحانیت شیعه تمام ابواب آمال و آرمان و آرزو‌ها را به روی خود نیروی مذهب و به روی ملت و مملکت با رهبری‌های بلند پایه و اندیشمندانه آن شاهنشاه باز و مفتوح می‌داند. شاهنشاها مراتب ایمان قلبی رهبر ایران بر همه مردم ایران محرز و مسلم است. کمونیسم اساس خداپرستی و توحید را تهدید می‌کند و این سربازان دینی و خدمتگزاران مذهبی هستند با مواهب که ذات مبارک ملوکانه به این ملت و مملکت عنایت فرموده‌اند و با امکانات وسیعی که در اختیار قرارداده‌اند می‌توانیم به خواست خدا مروج قرآن و آثار شریعت مذهب و دین باشیم.»

این سخنان دقیقا همان چیزی بود که شاه دوست داشت بشنود و تمام مخالفان کشور را ملحد و کمونیست جا بزند و خود را حامی دین و مبارز با کمونیست و الحاد بنمایاند. جالب اینجاست که در این سفر شاه اقدامات مذهبی و دیدار با روحانیون را انجام داد و فرح به امور مربوط به نهاد‌های مدرن پرداخت که بسیاری از این نهاد‌ها به صورت موازی با قوه اجراییه و توسط دفتر خود فرح ساخته شده بودند.

سفر آخر شاه به مشهد که یکسال پس از این سفر انجام می‌شد، به صورت کمیکی تکرار سفر پیشین بود که البته سویه‌های مذهبی آن بیشتر شده بود. شاه در این سفر طرحی برای توسعه حرم رضوی داد و یک موسسه مذهبی در مشهد ایجاد کرد. آسوشیتدپرس این سفر را چنین گزارش کرد: «شاه پس از ورود به مشهد بلافاصله به مرقد مطهر رضوی رفتند و شاهنشاه که لباس یونیفرم نظامی داشتند به همراه شهبانو که لباس سراپا پوشیده اسلامی داشتند مرقد را زیارت کردند. صدهاتن از روحانیون نیز به استقبال ایشان آمده بودند که یک نفر روحانی خطابه‌ای خواند و گفت شاهنشاه مسئولیت مبارزه با دشمنان دین و اسلام را بر عهده گرفته اند و این مهم است که جوانان بدانند در حقیقت مارکسیسم و کمونیسم چیستند. روحانی همچنین اظهار داشت اینکه اعلیحضرت روز تولد حضرت فاطمه را برای سفر به مشهد انتخاب کرده اند مایه خشنودی است و از نیات بلند و اعتقادات مذهبی معظم له سرچشمه می‌گیرد.»

آنطور که تاریخ شاهد بود، هیچ کدام از این سخنان و اقدامات از آتش انقلاب اسلامی نکاست و بلکه خشم اسلام‌گرایان بیشتر شعله‌ور شد. شاه تصور می‌کرد اسلام‌گرایان خواستار اصلاحات فرهنگی به نفع قوانین شریعت هستند، ولی دیگر گروه‌های سیاسی مانند جبهه ملی و حزب توده و گروه‌های چریکی می‌خواهند وی را از قدرت خلع کنند. به همین دلیل دشمن و خطر اصلی را پرورش داد؛ غافل از اینکه اسلام‌گرایان نه اصلاحات جزئی بلکه تمامیت قدرت و نظارت بر همه فضای عمومی و فردی را می‌خواستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علیرضا نجفی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۹
شاه
|
Canada
|
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
11
60
درود بر خاندان پهلوی ‌
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
5
53
شاه چشم بصیرت نداشت چون طی این دو سفر هیچگاه نتوانست دندانهای تیز گرسنه گان بیت المال رو که برق میزدند ببیند طرفداران گرسنه گان بیت المال زیاد زرت و پرت نکنند که خریداری ندارند سال 81 در تبریز وحومه یه زلزله ای بوقوع پیوست و تنها مکانی که این زلزله رو حس نکردند آپارتمان نشینهای شهرک امام بودند !!! ساختمانهایی به معنای واقعی ضد زلزله که توسط شاه بنا شده بود هدیه احمدی نژاد به ملت ایران هم مسکن مهر بود بی کیفیت ترین ساختمانهای تاریخ !!
وقتی سیاست با مذهب قاطی بشه میشه اوضاع 44 ساله ما !!!
میشه قرون تاریک وسطایی اروپا !!! میشه روی کار اومدن یه شش کلاسه و شعار پشت شعار ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
عالی نوشتی . بخصوص پاراگراف دوم
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
شما هم زیاد حرف میزنی؛و در اینستاگرام زیر پستهای رضاپالان گل و قلب میگذاری،و در خیال خامی که رضاپالان بر میگردد و شما به نان و نوایی میرسید؛اما زهی خیال باطل
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
و شما همچنان یاوه میگویید و دهان مبارکتان را بهتر است ببندید که گوش شنوایی برای اراجیفتان وجود ندارد الا گوشهای کر و دراز خودتان
چون بنده تا بحال یک ثانیه هم تو اینستا و تل و اینجور چیزا نبودم و نیستم نیازی هم ندارم باشم
رضا هرگز برنمیگردد چون کفتارها هیچ گاه از لاشه پوسیده بیت المال روی برنمیگردانند ببینند اطرافشان چه خبر و فجایعی هست برو که از دزدی و چپاول عقب نمونی جرات نوشتن اسمتم نداری ترسوی جیره خوار ...
ارنست پرون شوهر شاه
| Sweden |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
آره رضا از امریکا برگردد که چه شود فعلا مفت و مجانی در امریکا در حال چریدن ول چرخیدن است،البته رضا عرضه نگهداری باغچه خانه خود را ندارد؛ولی اگر به ایران برسد شاید دیدی خانه را مثل پدرش به انگلیس و امریکا فروخته و اجاره داده و مشغول بریج بازی شده.
ارنست
| Sweden |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
رضا زیادی زرت و پرت میکنی؛روز گریه گردنت هم خواهم دید.بچه مزلف
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
25
4
مهاجری وعبدی در پی دیده شدن وشنیده شدن هستند دغدغه شان مردم نیست خودشان هستند طولی نمیکشه مدعی مسند میشوند تا جیب وشکم وهفت نسل بعد خودشان را هم تامین کنند خواهی دید کی گفتم برسد بدست مهاجری الکی پر سروصدا
محمد نجاتی
|
Switzerland
|
۰۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
6
41
اسلام‌گرایان حتی اگر خواستار قبضه ی قدرت بودند توانایی و عرضه ی آن را هرگز نداشتند. این جاده صاف کن ها بودند که همه ی کارها را انجام داده، قبر همگی ما را کندند و اسلام‌گرایان مرده خور لقمه ی آماده را در دقیقه ی '۵ + ۹۰ برداشتند، انگشت وسطی شان را به جاده صاف کن ها نشان دادند و ...
البته از حق نباید گذشت، محمد رضا شاه پهلوی علی رغم کارهای درخشان فراوانش حتی نیمی از توانایی پدرش را نداشت. اگر رضا شاه درآن بزنگاه تاریخی بر سر قدرت بود، هم جاده صاف کن ها و هم اسلام گرایان را در گونی می ریخت، گونی را آتش می زد و خیال ما را هم راحت می کرد...
پاینده ایران بزرگ
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
این باز اومد به شغل نوکری برا اربابش بپردازه
محمد نجاتی
| Switzerland |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
ناشناس ۱۴:۳۲ گرامی،

نگرانی شما بی مورد است. بنا نبوده و نیست تا شما تجزیه طلب ها را در گونی بریزند چون گونی را به نجاست می کشید .... حیف گونی ..‌.

پاینده ایران بزرگ
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
نجاتی شما ساکت باش،تجزیه طلب رضاپالانی اصطبلی شما بود که از هر گوشه کنار کشور یک تیکه رو بخشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
25
2
وقتی زده بالا و گلنار هم در دسترس نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
2
23
دل آدم بدرد مياد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
قرص نعناع بخور تا دل دردت مرتفع شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
7
39
نور به قبرش بباره، روحش شاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
2
28
پس چرا تصویر علم‌الهدی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
40
5
هرجا اسمی ازشان خائن میاد شاه دوست های خائن هم پیداشون میشه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
هر جا هم خبری از گند کاریهای گرسنه گان بیت المال و تشنه خون مردم نوشته میشه جیره خواران رذل واسه تقبیح انتقادات پیدا شون میشه راستی خیلی کم پیدایین جیره و مواجب حرام تون عقب افتاده بود؟؟؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
هر جا هم صحبت از رشوه ، اختلاس، فقر، فلاکت، بدبختی میشه، نام ساندیس خورها میدرخشه !
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
رضا به دلت صابون نزن؛رضاپالان خودش باب دزدی رو تو این کشور باب کرد؛با همان زمینهای که از مردم غصب کرد الان هم رضا دناغ داره از همان پولهای که گرسنگان سابق بیت مال در زمان پالان برده بودند داره میچره
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
دزدی همه جا و همه وقت باب بوده و هست ولی دزدان الان با حامیان جیره خواری مثل شما روی هر چی دزد تو دنیا بود رو سفید کردن تاریخ بخود همچین چپاولگرانی ندیده و نخواهد دید در مقابل شما محمدرضا و پدرش که پیشکش ... باید گفت روحت شاد چنگیز خان ....
فریدون جوادی
| Netherlands |
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
با سوادترین سلطنت طلبان شخصی هست با نام رضا؛که در این سایت کامنت مینوسد؛و از انجا که کارگر است و دخل و خرجش با هم به علت ولخرجی نمیخواند در فکر این است اگر پالانی برگردد او را از کارگری به مقام بالاتری دست پیدا میکند؛وای به حال بقیه سلطنت طلابها،همین بود که شعبان بی مخ طرفدار محمدرضا بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
21
4
چهل و چهار ساله که جیره و مواجبتون قطع شده بقیه رو متهم نکنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
3
10
و باز هم نجفی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
3
14
شما انقلابی ها همتون یک شاه درون و یک اشرف درون دارید اینقدر ادعا نکنید که خدا از دلها آگاه است
اون اقای که اسم زده ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
5
21
شمای ک اسمتون زدید ناشناس چرا داری از دست شاهزاده رضا پهلوی میسوزی؟ چون رگ و ریشه داره و شما فاقد این چیزای ک گفتم هستین؟ بهتره بهت بگم اقای ندید بدید اتفاقی که باید بیوفته میوفته چون خدا تغدیر کرده شما هم تا میتونین جلز و ولز کن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
شازاده رضا پالان؛که کعبه آمال شما بچه ریقوهاست؛یکروز در عمرش کار نکرده؛بعد شما ریقوها و ریقو زاده ها انتظار دارید برایرشما کاری کند؛بعد از شصت سال زندگی خرجش راننه اش فرح میدهد از همان دلارهای دزدیده شده.
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
مردیکه رضاپالان؛که بابا بزرگ رضا شاشو بوده؛رگ و ریشه اش معلوم نیست؛ننه اش تو اصطبل ولش کرده بود؛تو صحبت از رگ و ریسه این رضا دماغو میکنی؛
خان زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
1
19
شاه اشتباهی تاریخی کرد اون مرام واقعی خیلی از ایرانیان رو نمیشناخت از اربابها و خانها زمینهای پهناوری را مصادره و به رعایا داد در حالیکه خانها و اربابها حامی سلطنت بودند و ارامش و امنیت را در روستاها و محال ایجاد میکردند زمینهای پهناور خرد خرد شد و از میزان تولیدات کشاورزی کاسته شد رعایا با فروش زمینها به شهرها کوچ کردند و روستاها خالی شد و حلبی ابادها و نواحی فقیر نشین پیرامون شهرها شکل گرفت که الان بیشتر شده جالبه همون رعایا بر ضد حکومت پهلوی شورش کردند روحانیون چون از خانها نفع میبردند
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
4
10
شاه هم دزدی میکرد و اطرافیانشم دزدی میکردند از مردم ولی انها بسیار کم بودند و به مردم هم رسیدگی میکردند و جانماز هم اب نمیکشیدند ولی الان دزدها بسیار زیاد شدند و فرزندانشونم داماد و نوه همه با هم دزدی میکنند و جانماز اب میکشند
فرامرز
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
2
15
زنده باد رضاه شاه
شاه هیچ وقت نمیمیرد چون در دل ما جای دارد
محجوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
1
11
شاه اگه نمیرفت الان وضع مملکت خیلی خیلی بهتر از الان بود.شاه هر بدی هم که داشت وضع مملکت بهتر بود.
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
7
0
همین که شما امثال این مقالات رو مینویسید خودش نشون دهنده آزادی هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
11
در سرزمین شاهان ، شاه هرگز نمی‌میرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
0
7
امیدوارم روزی دوباره به همون شرایط اجتماعی،اقتصادی،سیاسی وفرهنگی۴۴سآ قبل بازگردیم.مهم نیست تحت چه نوع حکومتی وچه شخص وگروهی
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
0
2
عجب پست توپی بود نجفی هر چند بخشهایی از آن را خودم می دانستم سپاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
9
0
دوستان دو ران پهلوی تمام شد رفت و رضا شصتچی یک نوکر بی چون و چرا برای ارباباش انگلیس بود و ارباب هم از نوکر خدمت می خواهد نه برای کشور نوکر بلکه برای کشور ارباب
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
0
6
بخداقسم درآن زمان هم روزهادرست بودهم محرم حال وهوای حسینی داشت کسی که مشروب میخوردازجلومسجدراه نمیرفت میگفت من نجسم ولی ...
نظرات شما
پیشخوان