تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

بایدها و نبایدهای حساسیت فصلی

آلرژی‌های فصلی در نتیجه قرار گرفتن در معرض ذرات موجود در هوا (مانند گرده‌ها) رخ می‌دهد که فقط در برخی زمان‌های سال مانند فصل بهار اتفاق می‌افتد و همه شاید یکی از علایم آن را از جمله خارش پوست، آبریزش بینی، عطسه و گاهی خارش، آبریزش و قرمز شدن چشم‌ها تجربه کرده باشیم.

حساسیت فصلی

رویداد۲۴ آلرژی‌های فصلی یکی از انواع شایع آلرژی‌هاست، حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی افراد در فصل بهار به آن مبتلا می‌شوند و افرادی که مبتلا این عارضه شده زمینه ژنتیکی دارد به طوری که اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه به انواع آلرژی مبتلا هستند که می‌تواند آلرژی پوستی، غذایی، تنفسی یا دارویی باشد.

حساسیت در زمانی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن به ‌طور اشتباه در برابر ماده‌ای که به نام «آلرژن» شناخته می‌شود و چندان خطرناک هم نیست از خود دفاع می‌کند. در حالت طبیعی، سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس دست به کار می‌شود.

در شرایطی که آلرژی ایجاد می‌شود، هر زمان که ماده‌ حساسیت‌زا ظاهر شود، سیستم بدن شروع به کار و مقابله با آن می‌کند. گاهی این ماده‌ حساسیت‌زا می‌تواند دانه‌ گرده و قارچ باشد. درست در همین نقطه است که درمان سرفه‌ آلرژیک، درمان آلرژی بینی و به‌ طور کلی درمان کیپ شدن بینی و دیگر علائم به یک دغدغه تبدیل می‌شود.

حساسیت فصلی با سرماخوردگی‌ اشتباه نشود
 مصطفی‌ معین رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: باید تشخیص حساسیت یا آلرژی فصلی ثابت شده باشد یعنی با توجه به نشانه‌هایی که بیمار گزارش می‌دهد و بررسی علائم بالینی بیماری توسط پزشک به تشخیص قطعی رسیده باشیم چون ممکن است با سرماخوردگی‌ اشتباه شود.

وی اظهارداشت: آبریزش و خارش چشم‌ و بینی، عطسه پی در پی یا گرفتگی بینی و در مواردی سرخی چشم از مهم‌ترین علایمی است که بیشتر در فصل‌های آلرژی‌زا مانند بهار که فصل شکوفه و گرده‌افشانی گیاهان است، رخ می‌دهد. در مقایسه با سرماخوردگی‌های ویروسی که بیشتر در زمستان شیوع دارد و احتمالا با کسالت و تب همراه است، در آلرژی‌ تب وجود ندارد ولی می‌تواند همراه با احساس خستگی و خمودی بیمار، عدم تمرکز و افت آموزشی یا شغلی و کاهش کیفیت زندگی باشد.

در آلرژی‌ تب وجود ندارد ولی می‌تواند همراه با احساس خستگی و خمودی بیمار، عدم تمرکز و افت آموزشی یا شغلی و کاهش کیفیت زندگی باشد

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در مواردی هم پزشک معالج به ویژه اگر آلرژیست باشد برای تشخیص دقیق‌تر نوع و شدت حساسیت، انجام آزمایش خون یا انجام تست پوستی را توصیه می‌کند و با توجه به نتایج آنها آموزش‌هایی در زمینه درمان دارویی و کنترل حساسیت و روش‌های پیشگیری از آن ارائه می‌دهد.

معین اضافه کرد: مصرف داروهای ضد حساسیت از جمله آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ضد لکوترین یا اسپری‌های موضعی بینی و قطره‌های چشمی از جمله مواردی است که توسط پزشک تجویز می‌شود.

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: برای پیشگیری از حساسیت فصلی معمولا از دو تا سه هفته قبل از فصل آلرژی باید به پزشک مراجعه کرد و با تشخیص و کمک و مراقبت او به پیشگیری و مدیریت علائم بیماری اقدام کرد.


بیشتربخوانید: آنتی‌هیستامین‌های طبیعی را بشناسید


افراد دچار حساسیت فصلی کمتر در هوای آزاد ورزش کنند
وی تصریح کرد:  پرهیز از تماس با عامل آلرژی‌زا مانند گرده‌های درختان(بهار)، ضروری است و  راهکار موثری در جلوگیری از شروع علائم آلرژی و یا کاهش آن به شمار می‌آید. پیشنهاد می‌شود پنجره اتاق به ویژه هنگام خواب یا شیشه خودرو حین رانندگی بسته باشد. معمولا در ساعات اول صبح و مغرب تعداد گرده‌های معلق در هوا به حداکثر می‌رسد بنابراین تاکید می‌شود که افراد دچار آلرژی فصلی در این ساعات کمتر به ورزش در هوای آزاد بپردازند.

این فوق تخصص آسم و آلرژی ادامه داد: زدن ماسک غیر از اینکه برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی و تنفسی مفید است، در جلوگیری از ورود و تماس گرده‌های گیاهان و هاگ قارچ‌ها به مخاط بینی و راه‌های هوایی می‌تواند موثر باشد و از بروز علائم حساسیت تا حدودی پیشگیری کند چون مخاط چشم و بینی و راه‌های تنفسی در آلرژی‌ها ورم و التهاب دارد، نسبت به تماس با مواد و آلاینده‌هایی مانند گردو غبار، دود و بوی‌های شیمیایی تند تحریک‌پذیرند و بیمار در برخورد با آنها دچار مشکل می شود و باید از آنها اجتناب کند. در فردی که حساسیت فصلی دارد ممکن است راه‌های هوایی در ریه آنها هم تحریک پذیر باشد و در برخورد با مواد آلرژی زا یا محرک که قبلا به آنها اشاره به سرفه و خس‌خس سینه یا تنگی نفس دچار شود و علائم آسم را از خود بروز دهد.

زدن ماسک غیر از اینکه برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی و تنفسی مفید است، در جلوگیری از ورود و تماس گرده‌های گیاهان و هاگ قارچ‌ها به مخاط بینی و راه‌های هوایی می‌تواند موثر باشد

آلرژی بینی و آسم شایع‌ترین بیماری‌های مزمن دوران کودکی است
معین با بیان اینکه  آلرژی بینی و آسم شایع‌ترین بیماری‌های مزمن دوران کودکی است که شیوع آنها در جوامع مختلف متفاوت است و به ۲۰ تا ۴۰ و حتی ۵۰ درصد در افراد بالغ می رسد، افزود: در بزرگسالان هم آسم و آلرژی‌ها شیوع بالایی دارد و به دلیل تغییرات آب و هوایی، آلودگی هوا و سبک زندگی شهری رو به افزایش است. اولین علت غیبت از مدرسه در کودکان و نیز اولین علت غیبت از کار در بزرگسالان به بیماری آسم مربوط می‌شود.

حساسیت و تحمیل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی به بیماران و جامعه
وی گفت: شیوع رو به افزایش آسم و آلرژی‌های مختلف تنفسی همچنین آلرژی های غذایی و پوستی و دارویی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی را به بیماران، خانواده‌ها، جوامع و کشورها تحمیل می‌کند و ضرورت دارد که مسئولان نظام‌سلامت نخستین اولویت را در سیاست‌ها و برنامه‌های خود در سطح ملی به پیشگیری و مدیریت این بیماری‌ها اختصاص دهند به همین دلیل است که آلرژی و آسم به عنوان یکی از معضلات بهداشتی امروز دنیا مطرح می‌شود و راهبردها و راهنماهایی برای مدیریت و کنترل آنها توسط سازمان جهانی بهداشت و دیگر مراجع علمی بین‌المللی به تصویب رسیده و برای اجرا به کشورها پیشنهاد شده است.

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران تصریح کرد: پرهیز از غذاها بیشتر در بیماران دچار آلرژی غذایی و برخی از افرادی که به اگزمای پوستی در اثر حساسیت به غذاهای خاصی مبتلا هستند توصیه می‌شود البته به دلیل پروتئین‌های حساسیت‌زایی که بطور مشترک در سبزیجات و برخی از غذاهای گیاهی یا میوه‌ها و گرده‌ها وجود دارد، بیمارانی که به آن گرده‌ها حساس هستند با خوردن آن غذاها دچار مشکل شده و علائم آلرژی در بینی، چشم، ریه، پوست و  دستگاه گوارش را از خود نشان می‌دهند.

معین اظهارداشت: مثلا افرادی که به گرده‌های درخت حساسیت دارند با خوردن میوه‌هایی مانند سیب، هویج، توت‌فرنگی، کرفس، هلو، موز، نارنج و سویا از آجیل‌ها ممکن است دچار علائم آلرژی فصلی شوند البته این گونه نیست که این بیماران از همه میوه‌های یادشده باید پرهیز کنند و فقط با راهنمایی پزشک آلرژیست است که با بررسی دقیق بالینی و آزمایشگاهی توصیه‌هایی برای پرهیز غذایی داده می‌شود همچنین و به طور کلی غذاهای تند و نیز مثل فلفل سیاه و خوردن زیاد شکلات و نوشابه یا فست‌فود بهتر است کم‌تر مصرف شود.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان