تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
نماینده سازمان معلمان ایران :

۹۶ درصد فرهنگیان با آیین‌نامه اجرایی رتبه بندی معلمان مخالفند

نماینده سازمان معلمان ایران در پیگیری رتبه‌بندی گفت: باید برای حل مشکلات و افزایش کیفیت دستگاه آموزشی کشور از نمایندگان واقعی معلمان به طور مستمر استفاده شود تا لوایح و طرح‌ها با بالاترین مقبولیت و کیفیت تدوین کردند.

۹۶ درصد فرهنگیان با آیین‌نامه اجرایی رتبه بندی معلمان مخالفند

رویداد۲۴ آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان سرانجام پس از ۱۰ سال کش و قوس و اعتراضاتی که فرهنگیان به آن داشتند روز ۲۴ فروردین به هیات دولت ارائه شد تا پس از تایید در جلسه هیات دولت به آموزش و پرورش بازگردد و این وزارتخانه نیز ظرف سه ماه فرصت دارد با تعیین هیأت‌های ممیزه وزارتی و استانی و منطقه‌ای، احکام جدید فرهنگیان را با لحاظ شدن فوق‌العاده رتبه‌بندی صادر کند تا شاهد افزایش حقوق معلمان در سال جاری باشیم.

این آیین‌نامه در حالی احتمالا تا اواسط تابستان اجرایی خواهد شد که پیشتر قرار بود در سال گذشته اجرایی شود و معلمان نتایج آن را به صورت ملموس ببینند. در عین حال فرهنگیان بر این نکته تاکید دارند که آیین‌نامه اجرایی رتبه بندی معلمان با کمترین توجه به خواسته‌های آنان تدوین شده است و این قانون هیچ انگیزه و رغبتی را در آنان افزایش نخواهد داد.

در همین رابطه رامین کریمی‌نیا، عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران در گفتگو با جامعه ۲۴ در خصوص تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال تاخیر در مورخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ توسط دولت قبل به مجلس ارائه شد. بعد از یک سال تاخیر بالاخره رتبه بندی با تصویب مجلس و شورای نگهبان رسما تصویب شد؛ درحالی که می‌توانست در بهار یا نهایتا اوایل تابستان ۱۴۰۰ و در زمان دولت قبل تصویب شود تا محکی باشد بر درستی سخنان رییس سازمان برنامه و بودجه آن‌زمان در جمع نمایندگان کارگروه پیگیری رتبه‌بندی و دو نماینده مجلس آقایان کوچکی‌نژاد و رجب رحمانی مبنی بر اینکه «مجلس با هر کیفیتی رتبه بندی را تصویب کند ما بودجه آن را تامین خواهیم کرد.» به هر تقدیر این امر اتفاق نیافتاد.

وی افزود: پس از رفت و برگشت‌های بسیار سرانجام رئیس جمهور در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ قانون رتبه‌بندی را به دولت ابلاغ کرد. آموزش و پرورش یک ماه فرصت داشت که آیین‌نامه اجرایی مربوطه را تدوین کند. با توجه به نقایص آیین‌نامه اولیه و اعتراض فرهنگیان؛ پس از ۲۴ بار ویرایش بالاخره در تاریخ ۲۴ فروردین برای تصویب به هیأت دولت تحویل شد در حالی که در میان بهت فرهنگیان با کمترین توجه به خواسته‌های آنان تدوین شده بود.


بیشتر بخوانید: در اعتراضات سراسری معلمان چه گذشت؟/ یکی از معترضان: مگر اسیر گرفته‌اید؟


۹۶ درصد معلمان با آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان مخالفند

این عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران گفت: وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «نمی‌توان با یک آیین نامه همه را راضی نگه داشت؛ عده کمی به آن معترضند و البته جای تغییر مجدد دارد.» در حالی که آمار نظرخواهی‌های انجام شده توسط کانال‌ها و گروه‌های بزرگ معلمان حاکی از نارضایتی بالای ۹۶ درصدی داشت.

کریمی‌نیا ادامه داد: آیین‌نامه اجرایی برای بار ۲۵ هم ویرایش شد و برخی ایرادات برطرف شد؛ کاری که می‌توانستند یک ماه پیش با دعوت نمایندگان فرهنگیان انجام دهند. این آیین‌نامه باید پس از تصویب در هیأت دولت به آموزش و پرورش برگردد تا در عرض سه ماه هیأت‌های ممیزه وزارتی و استانی و منطقه‌ای تعیین و احکام جدید فرهنگیان با لحاظ شدن فوق‌العاده رتبه‌بندی صادر شود.

وی با طرح این سؤال که چرا برای نوشتن لوایح، طرح‌ها و آیین‌نامه‌ها از نمایندگان واقعی فرهنگیان استفاده نمی‌شود؟ گفت: چرا با گماردن افراد غیر‌متخصص و آموزش و پرورشی‌هایی که سال‌ها دور از آموزش و پرورش بوده‌اند باعث گذشت زمان در اجرای قوانین مصوب شده و نگرانی و استرس فرهنگیان را با وجود سختی‌های کار آموزشی، گرانی و تورمی که هر روز در رقابت با هم کمر به نابودی قشر ضعیف و حقوق بگیر بسته‌اند، دو چندان می‌کنند؟ چه دست‌هایی در کار است تا نگذارند فرهنگیان با آرامش و انگیزه، به کار بسیار مهم آموزشی و تربیتی خود بپردازند؟

این عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران تصریح کرد: قانون مصوب رتبه‌بندی معلمان با آن چیزی که در سند تحول و جز ۲ بند الف ماده ۶۳ قانون توسعه ششم آمده و آنچه معلم‌ها انتظار داشتند تفاوت‌های زیادی دارد، اما به هر حال آغازی شد بر ایجاد یک نظام سنجش و ارزشیابی و حقوقی جدید برای فرهنگیان که سال‌ها رنج تبعیض فاحش با سایر کارکنان دولت را تحمل کرده بودند.

کریمی‌نیا اضافه کرد: هر چند با نگاهی به آمار و ارقام به سادگی ثابت می‌شود که با اعمال رتبه‌بندی باز هم میانگین حقوق معلمان از میانگین حقوق سایر کارمندان دولت و همچنین خط فقر بسیار پایین‌تر است و این زیبنده دولتی نیست که داعیه عدالت بین کارمندان، رفع محرومیت و تبعیض را دارد.

امکان وصول رتبه‌های بالا در رتبه بندی معلمان را به کمترین حد خود رسانده‌اند

نماینده سازمان معلمان ایران در پیگیری اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان بیان کرد: این آیین‌نامه از آن جهت بیشتر مورد اعتراض است که به جای پرداختن به هدف اصلی رتبه‌بندی یعنی افزایش کیفیت کار در کلاس درس، به سایر فرعیات و امتیازات پرداخته و همچنین با سخت‌گیری‌هایی امکان وصول رتبه‌های بالا و تغییر محسوس در حقوق و دریافتی معلمان را به کمترین حد خود رسانده است. از سویی دیگر امتیاز برخی بخش‌ها مانند مدرک دکتری با امتیاز تولید محتوای الکترونیکی که در عرض چند ساعت در دفاتر خدمات کامپیوتری قابل کسب است تقریبا برابری می‌کند. یا ۱۰۰۰ ساعت ضمن خدمت که همکاری در طول سال‌ها گذرانده با چند جلسه تدریس در کارگاه‌های تخصصی برابری می‌کند. در نتیجه همانگونه که مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی نمایندگان مجلس هم مانند فرهنگیان مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند، بعید است با این روند شاهد تاثیر خاصی بر افزایش کیفیت یاددهی و یادگیری باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید برای حل مشکلات و افزایش کیفیت دستگاه آموزشی کشور از نمایندگان واقعی معلمان به طور مستمر استفاده شود تا لوایح و طرح‌ها با بالاترین مقبولیت و کیفیت تدوین کردند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
2
وزیر بی لیاقت باید استعفا یا استیضاح شود دشمن معلمان است واز معلمی نشانه ای ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
فرقی نمیکنه این بره اون یکی بیاد همه مثل هم هستند همشون دشمن معلمها هستن خدا ازشون نگذره فقط باید تجمع بکنند همکاران محترم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
2
خدا خفتون بکنه این ده سال رو برای خودشون کردن دکان شما خودتون تا حالا چه گلی به سر این ملت زده اید وزیر خاک تو سر که می گفت ما آماده ایم هر وقت به ما ابلاغ شود اجرایی کنیم پس چی شد؟ 31 شهریور به 22 بهمن آن هم رفت به شوع کلاسها با حضور همکاران در سر کلاس و بعدش شد روز معلم حالا چه مرگتونه تا سه ماه بعد از ابلاغ هیات دولت ؟ خدا ذلیلتون بکنه که معلم را ذلیل کردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
3
استاد معلم شدن این آیین نامه آموزش پرورش را به قهقهرا. خواهد برد

اکثر معلمان لیسانس هستند و ده سال باید وقت کلاس درس را بگذارند مدرک دکترا بگیرند و تألیف کتاب دچ آخرش جامعه عصبانی و افسرده معلمان .و با اسناد بالا دستی متضاد است چون طبق استاد بالادستی معلم باید بالنده باشد
چون پژوهش گر و در راستای ارتقا کلاس پژوهش گر حرفه آیی باشد
ملاک مدرک نباید از فوق لیسانس دبیشتر باشد بیشتر و معلم نمونه استان ملاک باشد نه کشوری و ملاک تجربه و پژوهش و ضمن خدمت باید باشد
دکتر رزاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
3
0
بر پدر دروغگو لعنت .الان ۹۶درصد مخالف رتبه بندی مخالف هستند؟؟!!!!
پاسخ ها
رامین کریمی نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
سلام اولاکلام انسان نشانه ادب اوست . دوما گفته شده 96 درصد معلمان با آیین نامه مخالفند نه با رتبه بندی . آمار نظرخواهی کانالها و گروههای معلمان نارضایتی بین 95 تا 97 درصد را نشان داده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
0
هیچکس مخالف طرح رتبه بندی نیست فقط چرا اجرای آن را هر روز به تعویق می اندازند ؟!
پاسخ ها
رامین کریمی نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
سلام لطفا دقت کنید گفته شده با این آیین نامه نه با رتبه بندی . علت تعویق انداختن هم این است که به معلمی نگرش مثبت ندارند و نمیخواهند برایش پول خرج کنند. سپاس
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
1
96درصد مخالف آیین نامه فعلی هستند که ضوابط و امتیازات خارج از کار کلاسی و معلمی گنجانده شده مثل امتیاز تدریس در دانشگاه و نوشتن مقاله و کسب مقامهای ورزشی و تدریس به همکاران و عناوین رتبه بندی فریبی بیش نیست
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
0
2
وقتی مبلغ ناچیزی قرار هست اضافه بشه و تازه به پای یای متوسط کارمندان دیگر نرسیم این ایین نامه فقط یک دهن کجی هست. متاسفم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
0
2
چرا 96 درصد به نظرم 100 درصد مخالف هستند برای خودشان پول دارند ولی برای معلمها ندارند
مخالف 100 درصدوزیر باید استیضاح شود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
0
1
هیچ کس به فکر معلمان بدبخت نیستند برای 100 تا دانش آموز سرانه سالانه دو میلیون می ریزند در صورتی که برای 100 زندانی در سال حدود یک میلیارد خرج شون میشه اگه تربیت درست بشه همه چیز درست میشه متاسفم برای همه مسئولان که پول حق معلمان رو نمی دن و ضررش رو جای دیگه ده برابر می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
1
وقتی دولت می گوید تورم بالای۴۰ درصد است وافزایش حقوق ۱۰ درصدخودتان در مورد عدالت دولت قضاوت کنیدتارتبه بندی را اجرا کنند اجناس هر ماه رتبه ۵ را می گیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
0
0
آقایان تا زمانی که نظام کشور بر محور اصلاح طلب جناح چپ و راست به وقت کشی بچرخد جامعه فرهنگی روز به روز کم رنگ وبی ارزش میشه یکی گفته نماینده واقعی معلمان چطوری واقعیتش ثابت شده در صورتی که نظام اداری ما هر که انتخاب میشه با رای مشتی بدبخت وبیکس وپالخت وقتی حکم ثبت شد دیگه تغییر ایجاد میشه یک نماینده یا یک وزیر غربالگری را شروع کرده هر چی سازمان و اداره در استان زادگاه نماینده هست از ایل وتبارش صدرنشین هستند ۴سال کمی نیست که مدیر یک سازمان را نماینده با رابطه تعیین کند پس چهار سال اینجا کارمندان ردیف سه به پایین روز به روز به جای رشد وپیشرفت نابود ودلسرد هستن الان رتبه بندی شده ساخت فیلم جدید بازیگران مشغول گروهی فرهنگی فلج فلک زده محتاج هم تماشاگر فیلم که تموم شد یک انتخاب دیگه و روز نو روزی از نو قبلی کار کردنشون وارد نبود من آمدم مرد میدان وعمل شادی روح معلمین واقعا گرفتار علیل فلج فلک زده فاتحه اخلاص ومع الصلوات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
0
0
خدا لعنت کند،کسایی که مخالف پیشرفت و فرهنگ در کشور است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان