تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

استاندارد های میز و مبلمان اداری را بدانیم

کارکنان ادارات زمان زیادی را در محل کار خود بر روی صندلی و پشت میز کاری سپری می کنند اگر این تجهیزات و مبلمان اداری طبق استاندارد ها و اصول خاص تهیه نشوند به مرور زمان و در بلند مدت سبب به وجود آمدن آسیب های جدی خواهد شد.

میز و مبلمان اداری

رویداد۲۴ کارکنان ادارات زمان زیادی را در محل کار خود بر روی صندلی و پشت میز کاری سپری می کنند اگر این تجهیزات و مبلمان اداری طبق استاندارد ها و اصول خاص تهیه نشوند به مرور زمان و در بلند مدت سبب به وجود آمدن آسیب های جدی خواهد شد و سلامتی کارکنان را به خطر می اندازد همچنین به تبع آن عملکرد و کارآیی آن ها کاهش می یابد. راحت نبودن آن ها در محل کار باعث می شود که نتوانند با حوصله و به طور صحیح به کارها رسیدگی کنند.

برخی از استاندارد هایی که باید به آن ها توجه شود.

جنس میز و صندلی و مبل اداری طوری باشد که در مدت زمانی که از آن ها استفاده می شود دچار آسیب نشوند و مقاومت بالایی داشته باشند. قابلیت این را داشته باشند که اگر جسم سنگین یا تجهیزات سنگینی روی آن ها قرار گرفت بتوانند وزن آن را تحمل کنند. میز اداری و مبلمان اداری چوبی باید طوری باشد که اگر در معرض رطوبت قرار گرفت پوسیده نشود یا چرم استفاده شده در ساخت صندلی اداری و مبلمان، با دوام و با کیفیت باشد. میز های شیشه ای استحکام خوبی داشته باشند و در اثر فشاری که به آن ها وارد می آید نشکنند.

 آرگونومیک بودن میز ها و صندلی های اداری یکی از استاندارد های مبلمان اداری محسوب می شود که باید به اهمیت آن بسیار توجه کرد. آرگونومی در واقع علمی است که موجب می‌شود تا ما به راحتی به فعالیت خود بپردازیم و شرایط کاری را برای ما آسان تر می کند. این دانش به نحوی کمک می‌کند که فشار کمتری را متحمل شویم.

انتخاب رنگ مناسب و هماهنگ با دکوراسیون و همچنین رنگ دیوار های دفتر کار هم جزئی از استاندارد های مبلمان اداری محسوب می شود اگر میز و صندلی اداری رنگی تیره داشته باشند و رنگ دکوراسیون و دیوارها هم تیره باشد فضای تاریک به وجود می آید و ظاهری زیبا نخواهد داشت. رنگ ها به گونه ای بر روحیه کارکنان و حتی مراجعین تاثیر گذار هستند.

 در بعضی از مکان ها احتیاج داریم که میز ها، صندلی ها و مبل های اداری را حرکت دهیم و آن ها را جابجا کنیم اما در بعضی دیگر باید کاملاً ثابت قرار گیرند. میز ها و صندلی هایی که قابلیت حرکت دارند باید وزن و مدلی مناسب و استاندارد داشته باشند تا در حین جابجایی مشکلی برای ما به وجود نیاورند.

 ابعاد مناسب یکی از استاندارد های مهم میز و صندلی اداری است ارتفاع میز باید به گونه‌ای متناسب با قد و اندازه فرد تنظیم شود همچنین ارتفاع صندلی باید متناسب با میزاداری باشد به طوری که فردی که روی آن می‌نشیند کاملا احساس راحتی داشته باشد.استاندارد های میز و مبلمان اداری را بدانیم

استاندارد های تعریف شده برای ابعاد میز اداری

میز کارمندی: اندازه استاندارد برای میز های کارمندی که اهمیت فراوانی در ادارات دارند به این صورت است که طول آن بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی متر و عرض آن ۸۰ سانتی متر باشد و ارتفاعی حدود ۷۵ تا ۸۰ سانتی متر داشته باشد.

میز مدیریت: اندازه میز های مدیریت مقداری بیشتر از میز های کارمندی است طول میز مدیریت تقریباً ۱۸۰ سانتی متر و عرض آن نیز ۷۵ تا ۸۰ سانتی متر و همچنین ارتفاع آن بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر باشد.

میز پذیرش: طولی حدود ۱۸۰ سانتی متر و عرض ۱۴۰ سانتی متر دارند ارتفاع این میز هم ۷۵ سانتی متر می باشد. فردی که در پشت این میز قرار می گیرد پاسخگوی مراجعین زیادی خواهد بود پس استاندارد بودن این میز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

میز منشی: معمولا طول این میز حدود 120 سانتی متر و عرض آن 80 سانتی متر است و به طور تقریبی ارتفاعی حدود 76 الی 80 سانتی متر دارد

 میز کنفرانس: ابعاد این میز به عواملی همچون اندازه اتاق کنفرانس، تعداد شرکت کنندگان در جلسات و مدل میز کنفرانس بستگی دارد اما باید به این مسئله دقت کنید که فاصله بین صندلی های قرار گرفته پشت میز حدود ۵۰ تا ۶۵ سانتی متر باشد.

 نکته مهم این است که ابعاد گفته شده بستگی به نوع میز ها و همچنین قد افراد دارد که می‌تواند با توجه به شرایط هر فرد متفاوت باشد.

صندلی اداری استاندارد

 صندلی های اداری باید ویژگی این را داشته باشند که بتوان برای افراد با قد و اندازه های متفاوت آن ها را تنظیم کرد.

دارای پشتی مناسبی با امکان تغییر زاویه باشد و متریال آن به گونه ای باشد که پس از استفاده انعطاف پذیر باشد و در حالت فرورفتگی نماند.

 دسته هایی در کنار آن وجود داشته باشد که بتوان برای رفع خستگی به آن ها تکیه کرد و در حالتی صحیح روی آن نشست.

 قابلیت چرخش به اطراف را داشته باشد و بتوان به کمک چرخ هایی که در پایه‌های آن وجود دارد آن را به راحتی جابجا کرد.

 طراحی قسمت پشتی آن طوری باشد که به ستون فقرات و کمر آسیب نرساند و باعث شود که فشار کمتری به آن ها وارد شود.

استاندارد های میز و مبلمان اداری را بدانیم

مبل اداری استاندارد

برخی از مدل ها دارای قابلیت حرکت چرخشی هستند که یک مزیت به حساب می آید.

به طور معمول وزن مبل اداری نسبت به مبل های خانگی کمتر است و می توان به آسانی آن را حرکت داد.

مواد ساخت آن کیفیت عالی دارند و هنگام نشستن بر روی آن احساس راحتی را به ارمغان می آورد و جنس آن ضد تعریق می باشد.

استاندارد های میز و مبلمان اداری را بدانیم

دانستن نکات ضروری و استاندارد های لازم در مورد مبلمان اداری برای شما این امکان را به وجود می‌آورد که در هنگام خرید بتوانید تشخیص دهید که چه نوع مبلمانی برای شما و کارکنانتان مناسب است و این گونه از به وجود آمدن مشکلات و ناراحتی های ناشی از انتخاب نادرست جلوگیری کنید.

 اداری نت تولید کننده مبلمان اداری با رعایت تمامی استاندارد ها توانسته طرفداران زیادی را جلب کند. مبلمان و ست های اداری خود را از اداری نت با بهترین قیمت و کیفیت و در مدل های متنوع تهیه کنید.

 امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان