تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

پیش بینی بارش شدید باران در ۱۷ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ سامانه بارشی به نقاط مختلف کشور خبر داد.

پیش بینی بارش شدید باران

رویداد۲۴ سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک موقت فردا (۵ اردیبهشت ماه) برای استان‌های آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، جنوب اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی خوزستان و شرق کهگیلویه و بویراحمد، سه‌شنبه (۶ اردیبهشت ماه) برای استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان و یزد و چهارشنبه (۷ اردیبهشت ماه) برای استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، غرب کردستان، شمال زنجان، گلستان و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.

در پی حاکمیت این شرایط جوی آبگرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، خیزش گردوخاک موقت و کاهش دید، آسیب به سازه‌های موقت، شکستن درختان فرسوده و آسیب به صنعت کشاورزی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در تردد بین شهری، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلو‌های تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، عدم چرای دام و عدم سم پاشی در مزارع توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ سامانه بارشی به نقاط مختلف کشور خبر داده و آورده است: وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد رویداد تگرگ یکشنبه (۴ اردیبهشت ماه) در آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، غرب کردستان، کرمانشاه، غرب لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، البرز، تهران، قزوین، گیلان و غرب مازندران و دوشنبه (۵ اردیبهشت ماه) در آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، غرب مازندران، البرز، تهران، قم، مرکزی، ارتفاعات سمنان، اصفهان، غرب یزد، شمال خراسان رضوی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شمالی فارس انتظار می‌رود.


بیشتر بخوانید: تبعات تغییر اقلیم برای ایران؛ از تشدید خشکسالی تا افزایش سیلاب‌ها


این شرایط جوی سه‌شنبه (۶ اردیبهشت ماه) برای استان‌های سمنان، نیمه شمالی فارس، خوزستان، گیلان، مازندران، خراسان شمالی، اصفهان، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، شمال کرمان و بوشهر و
چهارشنبه (۷ اردیبهشت ماه) برای استان‌های لرستان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، ارتفاعات سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال کرمان و شمال خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر بطور محلی، احتمال خیزش موقت گردوخاک و کاهش دید محلی و احتمال آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد و نسبت به احتیاط از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و خودداری از سم پاشی در مزارع توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج تا ۱ متر در سواحل و تا ۱.۵متر در فراساحل خلیج فارس و در استان بوشهر ازاوایل وقت تا اواخر وقت سه‌شنبه (۶ اردیبهشت ماه) خبر داد.

در این شرایط جوی احتمال آسیب به قایق‌های تفریحی و شناور‌های سبک، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تور‌های صیادی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به محدودیت تردد با قایق‌های تفریحی و شناور‌های سبک، احتیاط در فعالیت‌های دریایی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت توصیه کی‌کند.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان