تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

چند درصد مردم ایران در فقر به سر می‌برند؟

کارشناسان در سال‌های اخیر نسبت به افزایش قابل‌توجه جمعیت فقیر هشدار داده و معتقدند تداوم روند تورمی و نرخ بالای بیکاری در کنار بی‌ثباتی‌های اقتصادی می‌تواند بخش مهمی از طبقه‌ی متوسط را به ورطه فقر بکشاند.

چند درصد مردم ایران در فقر به سر می‌برند؟

رویداد۲۴ قرن‌نو نوشت: معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تازه‌ترین آمار خود در خصوص وضعیت معیشتی خانوار‌ها ایرانی را منتشر کرد تا مشخص شود به صورت تقریبی ۳۸ درصد از جمعیت ایران در فقر به سر می‌برند و نیازمند کمک‌های معیشتی هستند.

کارشناسان در سال‌های اخیر نسبت به افزایش قابل‌توجه جمعیت فقیر هشدار داده و معتقدند تداوم روند تورمی و نرخ بالای بیکاری در کنار بی‌ثباتی‌های اقتصادی می‌تواند بخش مهمی از طبقه‌ی متوسط را به ورطه فقر بکشاند.

طبق آخرین آمار‌های ارائه‌شده، مجموع ۲۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۶۹۶ خانوار ایرانی یارانه‌بگیر در کشور وجود دارند. این خانوار‌ها جمعیتی در محدوده ۷۴ میلیون و چهارصد هزار نفر را تشکیل می‌دهند.

به‌این‌ترتیب، به‌نظر می‌رسد با توجه به جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، تنها ده میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران خارج مانده‌اند. دراین‌راستا، اما گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد در میان یارانه‌بگیران خانوار‌های برخوردار نیز حضور دارند و هفت درصد از کسانی که یارانه دریافت می‌کنند برخوردار محسوب می‌شوند.


بیشتر بخوانید: سرنوشت ۸۰ میلیون ایرانی در دست چه کسانی است؟


به‌نظر می‌رسد هدف مهم از انتشار این گزارش، آغاز برنامه‌ای است که بتواند حذف یارانه‌بگیران برخوردار از این فهرست را ممکن سازد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار این گزارش درصدد است سیگنالی را به جامعه مخابره نماید که در آن حذف کسانی که نیازی به یارانه ندارند، تسهیل شود.

در این گزارش قید شده است که در کنار ۳۸ درصد خانوار فقیر در فهرست یارانه‌بگیران، ۵۵ درصد خانوار متوسط نیز حضور دارند و سیاست‌گذار با استفاده از آن می‌تواند سیاست حمایتی متناسب با هریک را به اجرا بگذارد.

به موجب اعلام صورت‌گرفته در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، اطلاعات درآمدی و معیشتی از جمعیت ۷۷٫۴ میلیون نفر یارانه‌بگیر در کشور جمع‌آوری شده و براساس این اطلاعات یک دسته‌بندی از خانوار‌ها صورت گرفته است.

وضعیت خانوار‌های فقیر چگونه است؟

طبق گزارش منتشرشده، حدود ۹٫۳ میلیون خانوار فقیر شناسایی شده‌اند. دسته‌بندی این خانوار‌ها به دو گروه تحت پوشش و فاقد پوشش نهاد حمایتی است. براین‌اساس، ۲٫۸ میلیون خانوار که سی درصد از کل خانوار‌های فقیر را تشکیل می‌دهد، تحت پوشش قرار دارند و ۶٫۶ میلیون خانوار که هفتاد درصد از کل خانوار‌های فقیر هستند، تحت پوشش نهاد حمایتی نیستند.

براساس این گزارش، در مجموع تعداد ۱۳٫۹ میلیون خانوار در طبقه متوسط قرار دارند که براساس نوع شغل آنها، قابل‌طبقه‌بندی بوده و به پنج دسته تقسیم شده‌اند. طبق این گزارش، ۲٫۲ میلیون خانوار، ۱۵٫۸ درصد از کل خانوار‌های متوسط را کارکنان و مستمری‌بگیران دولت تشکیل می‌دهند؛ درعین‌حال، شش میلیون خانوار یعنی ۴۳٫۳ درصد از کل خانوار‌های متوسط را کارگران و مشاغل خصوصی تشکیل می‌دهند.

۲٫۴ میلیون خانوار یعنی ۱۷٫۳ درصد از کل خانوار‌های متوسط را بازنشستگان تشکیل می‌دهند؛ درعین‌حال سه میلیون خانوار طبقه متوسط یعنی نزدیک به ۲۱.۷ درصد از جمعیت این طبقه فاقد درآمد ثابت هستند و ۲۷۷ هزار خانوار، دو درصد از کل خانوار‌های متوسط تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان