تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

در بازار ارز چه می‌گذرد؟/ پیش بینی از قیمت دلار در بازار

مهمترین خبری که دلار را تحریک کرد خبر یک رسانه اسراییلی بود که گفته است امریکا به زودی شکست برجام را اعلام می‌کند.

در بازار ارز چه می‌گذرد؟/ پیش بینی از قیمت دلار در بازار

رویداد۲۴  اقتصادنیوز نوشت: معامله گران درحال تبدیل دارایی خود از یک بازار به بازار دیگر هستند و به آربیتراژ مشغولند.

یک ضرب‌المثل وجود دارد که می‌گوید آرایشگر‌ها وقتی بیکار می‌شوند، سر هم را می‌تراشند. در بازار ارز و سکه به واسطه اینکه رونقی نیست، معامله‌گران به این کار مشغول هستند.

آربیتراژ در بازار ارز و سکه

بنا به گزارش اکوایران، آن‌ها درحال تبدیل دارایی خود از یک بازار به بازار دیگر هستند و به آربیتراژ مشغولند. در بازار که قدم می‌زنی، صحبت اکثر معامله‌گران در روز سه‌شنبه این بود که فرصت خوبی است که کوچ کنیم.

معامله گران دلاری، مقیم بازار آبشده طلا شدند

برای مثال معامله‌گران دلاری، مقیم بازار آبشده طلا شدند، چون تصور می‌کنند بازدهی آبشده طلا از دلار بیشتر است. برخی به بازار سکه کوچ می‌کنند و سکه فروشان به بازار دلار. این گونه بازار شاهد معاملات محدودی است.

ردپای خریداران خودرو‌های خارجی در بازار ارز

در راسته فردوسی برخی دلارفروشان مدعی بودند، خریدارانی داشتند که صاحبان خودرو‌های خارجی هستند. قیمت خودرو‌های خارجی در بازار ظاهرا بر اساس دلار ۳۴ هزار تومان است.

به همین دلیل عده‌ای ترجیح دادند خودرویشان را بفروشند و دلار بخرند، احتمالا تصور می‌کنند بازدهی دلار از خودرو بیشتر است. در یک چنین فضای آربیتراژی، قیمت دلار در سطح ۲۸ هزار بسته شد و پس از ۹ روز، دلار به این کانال سرک کشید.

سیگنال شبانه درهم

اما اولین سیگنال افزایش دلار از قیمت شبانه درهم صادر شد. درهم در معاملات پشت خطی دوشنبه با رشد ۲۵ تومانی به ۷۶۱۰ تومان رسید. وقتی به این سطح رسید بیانگر دلار ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومانی بود. این سیگنال در بازار جدی گرفته شد و بر همین مبنا دلار، افزایشی باز شد. یکسری خبر‌های منفی برجامی نیز این روند را تحریک کرد تا دلار به ۲۸ هزار تومان برسد.

علت افزایش قیمت دلار

مهمترین خبری که دلار را تحریک کرد خبر یک رسانه اسراییلی بود که گفته است امریکا به زودی شکست برجام را اعلام می‌کند. باتوجه به سخنرانی بایدن، اثرگذاری این خبر منفی بیشتر شد. اگرچه معامله‌گران فنی گفتند افزایش قیمت دلار نیما و بالا رفتن تقاضا در کف، توضیح‌دهنده افزایش قیمت دلار است و عوامل انتظاری خیلی نقشی ندارد.

دو پیش‌بینی فنی از آینده قیمت دلار

در حال حاضر نسبت به آینده بازار از لحاظ فنی دو نگاه وجود دارد. نگاه اول این است که دلار هرات در کانال ۲۶ هزار یک گپ دارد و تا آن را پر نکند جایی نمی‌رود. نگاه دوم که نظر افزایشی دارد، معتقد است اگر دلار هرات بالای ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان تثبیت بدهد پتانسیل این را دارد که در بازه ۱۰ روزه به سقف ۲۸ هزار و ۹۰۰ برسد. البته معامله‌گران اعتقاد دارند بازارساز از تمام تلاشش استفاده می‌کند که دلار وارد کانال ۲۸ نشود.

آرامش نسبی در بازار سکه

بازار سکه نیز در روزی که دلار و اونس صعودی بودند، افزایش محدودی داشت و ماجراجویی زیادی نکرد، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت کرد. در بازار طلا و سکه تنها نکته شکل دادن انتظارات برای نوسان در طلای گرمی بود.

دیروز گفته می‌شد که قیمت طلای گرمی ۳۰۰ هزار تومان کمتر از سقف قیمتی در دو سال گذشته است. آن‌ها سوال می‌کردند قیمت کدام کالا زیر سقف دو سال خود قرار دارد؟

به نظر این معامله‌گران قیمت اونس دو سال پیش را در نظر نمی‌گیرند، بر همین اساس تصور می‌شود اینگونه استدلال‌ها برای تحریک قیمت طلا است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان