تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

بحران در سد کرخه / کاهش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعبی حجم آب سد نسبت به سال گذشته

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از خالی بودن ۶۴ درصدی ظرفیت حجم مفید مخازن سد‌های استان خبر داد و گفت: وضعیت سد کرخه نسبت به دیگر سد‌های استان بحرانی‌تر بوده است.

سد کرخه

رویداد۲۴مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از خالی بودن ۶۴ درصدی ظرفیت حجم مفید مخازن سد‌های استان خبر داد و گفت: وضعیت سد کرخه نسبت به دیگر سد‌های استان بحرانی‌تر بوده به‌طوری‌که ورودی سد از ابتدای سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت، ۶۰ درصد کاهش داشته و از نظر حجمی نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب کمتر است.

عباس صدریان‌فر در‌باره آخرین وضعیت آبی سد‌های استان، اظهار کرد: در سالِ آبی جاری، بارش‌ها تقریباً در تمام حوضه‌های آبریز منتهی به خوزستان کمتر از میانگین بلندمدت بود. همچنین بارش‌های اسفندماه و فروردین‌ماه که مهم‌ترین ماه‌ها برای آبگیری مخازن سد‌ها هستند کاهش زیادی داشته، به‌طوری‌که در فروردین‌ماه در عمل هیچ بارشی به وقوع نپیوست.


بیشتر بخوانید: وضعیت نگران‌کننده سدهای تأمین آب تهران/ هشدار کم‌آبی شدید در تابستان


وی افزود: شروع سال آبی به‌گونه‌ای بود که حجم ذخایر سد‌های استان بسیار کاهش یافته و در حداقل قرار دارند و بسیاری از سد‌ها از تراز مجاز بهره‌برداری نیز پایین‌تر هستند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به دومین سال خشکسالی پیاپی، گفت: در حال حاضر حجم مفید مخازن استان چهار میلیارد و هفتصد میلیون مترمکعب است که معادل ۳۶ درصد حجم مفید مخازن بوده و ۶۴ درصد ظرفیت خالی است.

وی وضعیت سد کرخه را نسبت به دیگر سد‌ها بحرانی‌تر دانست و گفت: ورودی این سد از ابتدای سالِ آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۶۰ درصد کاهش داشته و تراز سطح آب مخزن سد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۲۰ متر پایین‌تر و از نظر حجمی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب کمتر است.

صدریان‌فر بیان کرد: میزان منابع آب در دسترس و قابل برنامه‌ریزی برای تابستان نسبت به شرایط عادی محدودیت‌هایی دارد که اولویت اول ما تأمین آب شرب استان است.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی با توجه به آب قابل تأمین برای کشاورزی توسط سازمان آب و برق خوزستان زودتر از هر سال در شورا‌های استانی اعلام شد و براین‌اساس الگوی کشت و محدودیت‌های لازم از سوی جهاد کشاورزی به کشاورزان اعلام شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: به دلیل محدودیت شدید در منابع آب سد کرخه بیش از هفت ماه نیروگاه این سد از مدار خارج شده و در تراز‌های پایین‌تر از تراز قابل بهره‌برداری نیروگاه در حال بهره‌برداری است.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری حدود ۳۵۰۰ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی توسط سد‌های خوزستان تولید شده که در مقایسه با درازمدت حدود ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. انرژی تولید شده فقط از منابع آب رهاسازی برای مصارف پایین‌دست سد‌ها تولید شده و خروجی مازاد بر نیاز‌های استان برای تولید انرژی برق‌آبی از هیچ سدی رهاسازی نشده است.

براساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان در اسفندماه سال گذشته کشت محصولات پرمصرف آب در تابستان سال ۱۴۰۱ مانند شلتوک در خوزستان ممنوع شد. همچنین ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نیز ممنوعیت کشت این محصولات در حوضه آبریز کرخه در تابستان سال جاری، اعلام شد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سد کرخه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
0
0
بجای برنامه ریزی برای بی آبی در حال کار روی بدحجابی هستیم
نظرات شما
پیشخوان