تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

نوسان قیمتی در بازار گوشی موبایل/ واردات گوشی آیفون متوقف شد؟

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفت: واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار چند روزی است که به دلیل توقف عرضه ارز حاصل از صادرات خشکبار در تالار دوم نیما متوقف شده و همین موضوع باعث افزایش قیمت این گوشی‌ها در بازار شده است.

نوسان قیمتی در بازار گوشی موبایل/ واردات گوشی آیفون متوقف شد؟

رویداد۲۴ چند روزی است که قیمت گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در بازار دچار نوسان شده است. اما سوال این است که مشکل چیست؟ مساله به زمانی برمی گردد که وقتی واردات موبایل در سال گذشته از ۴ میلیارد دلار گذشت، برخی به این فکر افتادند که باید جلوی این حجم از ارزبری به هر نحوی گرفته شود؛ بنابراین تصمیم گرفتند برای واردات تلفن‌های بالای ۶۰۰ دلار خشکبار صادر و به جای آن گوشی بالای ۶۰۰ دلار وارد کنیم. این موضوع در روز‌های ابتدای اجرای آن دچار مشکل شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار خبر از اجرای این طرح از ۲۷ فروردین ماه داد؛ صادرکنندگان خشکبار قرار است ارز حاصله را در تالار دوم نیما و به قیمت ارز آزاد، عرضه و واردکنندگان موبایل با تحویل این ارز اقدام به واردات کنند.

توقف عرضه ارز حاصل از صادرات خشکبار در تالار دوم نیما

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با اقتصاد ۲۴ خبر از متوقف شدن عرضه ارز حاصل از خشکبار در تالار دوم نیما داد و گفت: این موضوع موجب گرانی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در بازار شده است.

امیر اسحاقی ادامه داد: بانک مرکزی به دلیل مشکلات فنی و اجرایی اجرای طرح عرضه ارز حاصل از صادرات خشکبار تصمیم به توقف این طرح در چند روز اخیر گرفت و همین موضوع موجب شد واردکنندگان در تامین ارز واردات گوشی تلفن همراه دچار مشکل شوند.



کاهش عرضه گوشی‌های آیفون در بازار

یک فعال بازار تلفن همراه نیز به اقتصاد ۲۴ گفت: مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر کرد برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، ارز حاصل از صادرات خشکبار به آن‌ها تخصیص داده شود و از آنجایی که واردکنندگان تلفن همراه نتوانستند این ارز از صادرکنندگان خشکبار دریافت کنند شاهد گرانی ۵ تا ۶ میلیونی این گوشی‌ها در بازار هستیم.

علی رجبی با بیان اینکه واردات مدل Z و S، N برند سامسونگ و تمام مدل‌های برند اپل که قیمت آن‌ها بالای ۶۰۰ دلار است متوقف شده است، گفت: بازار گوشی‌های گران قیمت ناآرام و عرضه آن‌ها در بازار کاهش پیدا کرده و هر فروشنده‌ای که این کالا‌ها را دارد با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی آن را در بازار عرضه می‌کند.

زلزله در بازار تلفن همراه

این فعال بازار تلفن همراه ادامه داد: در تامین تلفن همراه زیر ۶۰۰ دلار مشکلی نداریم، اما افزایش قیمت موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار بر قیمت سایر موبایل‌های نیز تاثیر گذاشته است و قیمت این موبایل‌ها نیز در بازار روند صعودی به خود گرفته‌اند.

رجبی ادامه داد: تصمیمات یک شبه مسئولان در کشور باعث بر هم خوردن نظم بازار شده است.

گران‌ترین گوشی آیفون در بازار چند؟

مشاهدات میدانی اقتصاد ۲۴ از بازار تلفن همراه نشان می‌دهد با افزایش قیمت طی چند روز اخیر قیمت آیفون ۱۳پرومکس، گران‌ترین گوشی آیفون به ۵۸ میلیون تومان رسیده است. قیمت آیفون ۱۳ پرو نیز با توجه به رنگ و مشخصاتش بین ۴۳ تا ۴۸ میلیون تومان آب می‌خورد.

گران‌ترین گوشی سامسونگ نیز تقریبا به حدود ۴۵ میلیون تومان رسیده است! در میان گوشی‌های سامسونگ، گلکسی s ۲۰ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت ۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت گوشی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان