تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

برادرزاه هاشمی شاهرودی چه نقشی در پرونده فساد بانک سرمایه داشت؟

بالاخره حکم متهمان پرونده بانک سرمایه منتشر شد. در این میان حکم ده سال برای سید احمد هاشمی شاهرودی برادرزاده رئیس وقت قوه قضاییه ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفت. چه اینکه در جلسات نخست نام خانوادگی او به نام «هاشمی» معرفی می‌شد تا کسی به ارتباط او با رئیس وقت قوه و رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام پی نبرد اما وقتی بخش‌هایی از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از بانک سرمایه به دست رسانه‌ها رسید، معلوم شد که گستره فساد تا چه اندازه است.

برادرزاه هاشمی شاهرودی

رویداد۲۴ روز سه‌شنبه این هفته سخنگوی قوه قضائیه خبر داد در پرونده بانک سرمایه، سیداحمد هاشمی شاهرودی به ۱۰ سال حبس و رد مال متهم شده است. در این پرونده متهمان دیگری مثل سیدمحمد امامی و شهاب‌الدین غندالی نیز حضور داشتند و چند نفر نیز ناگهان مفقودالاثر شدند و هیچ ردی از آن‌ها در میان نیست. با این حال متهم شدن برادرزاده و داماد آیت‌الله هاشمی شاهرودی مورد توجه همه رسانه‌ها قرار گرفت.

سیداحمد هاشمی شاهرودی برادرزاده و داماد آیت الله هاشمی شاهرودی است و فرزند شهید محسن هاشمی شاهرودی است و به این ترتیب اگر تا کنون نام خانوادگی هاشمی شاهرودی، یادآور آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه و مجلس تشخیص مصلحت نظام یا یادآور شهید محسن هاشمی شاهرودی بود، اکنون آقازاده جدید با تلاش‌های بسیار کاری کرده که اگر نام خانوادگی هاشمی شاهرودی بیان شود، نام یک فساد مالی بزرگ به خاطر مخاطبان بیاید!

آنگونه که در پرونده بانک سرمایه بیان شده، احمد هاشمی شاهرودی به همراه محمد امامی با وثیقه نامعتبر، وام‌های کلانی دریافت کردند و اقساط خود را پرداخت نمی‌کردند. اما مهمترین بخشی که نام احمد هاشمی شاهرودی در پرونده مطرح شد، درباره دیرکرد در پرداخت وام نبود، بلکه اتهامات گسترده او به پولشویی بود. آنگونه که رسول قهرمانی نماینده دادستان گفته است «هم در اظهارات امامی و هم در اظهارات احمد شاهرودی وجود دارد که شرکت توسعه تجارت مرین تحت مدیریت امامی بوده و حیات خلوتی برای پولشویی امامی محسوب می‌شد و در ردیابی‌ها مشخص شد که شرکت‌های روشه و سون نیز در لایه‌های بعدی به شرکت توسعه تجارت مرین می‌رسند.»

این بخش مهمترین قسمت پرونده مربوط به برادرزاده رئیس وقت قوه قضاییه ایران بود که یکی از گسترده‌ترین پولشویی‌های ایران را در قالب شرکتی به نام توسعه تجارت مرین انجام داده بود. البته نام سید احمد هاشمی شاهرودی، در چند شرکت دیگر هم وجود دارد؛ از جمله پیک راه ابریشم، فردانش پژوهان، تجارت آفرین سون قشم که در برخی از آن‌ها با محمد امامی شراکت و همکاری داشته است.

مهمترین شرکت که در جریان بحث زیادی داشت، اما شرکت توسعه تجارت مرین (شرکت سهامی خاص) است. شرکت توسعه تجارت مرین قدیمی‌ترین از مجموعه شرکت‌های سیدمحمد امامی است، که در سال ۸۵ تاسیس شد و فعالیت آن در حوزه نساجی است و از سال ۹۰ با ورود سیده ادیبه، سیدمحمد صادق و سیداحمد هاشمی شاهرودی به شرکت توسعه تجارت مرین و عضویت آن‌ها در هیات مدیره، فعالیت اقتصادی امامی شکل جدیدی پیدا می‌کند.

در نامه‌هایی که با سربرگ این شرکت به مدیران وقت بانک سرمایه داده شده است، هدف این شرکت را توسعه تجارت در کشور عراق عنوان می‌کنند که با توجه به اصالت خاندان هاشمی شاهرودی، امری باورپذیر به نظر می‌رسیده است. از اواخر سال ۹۱ تا اواسط سال ۹۲ با درخواست سیداحمد هاشمی شاهرودی، هیات مدیره بانک سرمایه مجموعا ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به آن‌ها می‌دهد.

نماینده دادستان در جلسه دادگاه گفته بود احمد هاشمی برخی اموال خود را بنام فرزندان خود، ساره هاشمی (دختر متهم) و محسن هاشمی (پسر متهم) کرده است و بر اساس اظهارات دادستان، وی متهم است که محمد امامی را در اخذ تسهیلات کلان از طرق غیرقانونی، یاری رسانده است و از این مسیر نیز وجوه، املاک و خودرو‌های متعدد نیز تحصیل کرده است.

سیداحمد هاشمی شاهرودی


بیشتر بخوانید: اختلاف اصولگرایان بر سر پرونده اکبر طبری/ نام شرکت‌های خانوادگی برادرزاده آیت الله هاشمی شاهرودی به میان کشیده شد


به گزارش گزارش رویداد۲۴ امیر قادری یکی از شرکای آن‌ها بود که نامش در دادگاه مطرح شد. قادری در شرکت پیک راه ابریشم به همراه احمد هاشمی شاهرودی و سیده ادیبه هاشمی شاهرودی سرمایه‌گذار و نایب رئیس هیات مدیره است. مدیرعامل شرکت سیده ادیبه هاشمی شاهرودی است و در حوزه صادرات و واردات هر نوع کالایی از جمله لوازم آرایشی و خودرو فعالیت می‌کند. نکته مهم اینجاست که شرکت تصویر گستر پاسارگاد، مهمترین شرکت محمد امامی نیز در همین آدرس ثبت شده است.

قهرمانی نماینده دادستان در جلسه پنجم دادگاه گفته بود: «بخشایش در خرداد ماه سال ۹۱ دلاویز را به بانک سرمایه می‌آورد و از مهرماه تسهیلات رضوی شروع می‌شود یک ماه بعد از حضور دلاویز در بانک، یک تیم به بانک می‌آید و اعضای این تیم احمد هاشمی شاهرودی، محمد امامی، آرمان اولیایی، آقای اکبری، میثم دهقان (همکار امامی) و مجتبی ظهرابی بودند. ظهرابی کسی است که اسناد را امحا کرده و الان متواری است.»

در مجلس دهم نیز تحقیق و تفحص از بانک سرمایه انجام شد که اطلاعات آن محرمانه بود و متن کامل در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت اما بخشی از آن توسط محمود صادقی نماینده مجلس توضیح داده شد که در حقیقت هما توضیح برای نخستین بار روشن می‌کرد که برادرزاده آیت الله هاشمی شاهرودی در پولشویی و وام‌های کلان بدون وثیقه دست داشته است.

در همان گزارش آمده بود که احمد هاشمی شاهرودی املاک واقع در لواسان، شمیران و خیابان فرشته متعلق به بانک سرمایه به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ را خریداری کرده است. آنگونه که در گزارش آمده بود محمد امامی و هاشمی شاهرودی تا سال ۹۵، برخی از چک‌هایی که برای خرید این املاک داده بودند را پاس نکرده‌اند و پس از مدتی این املاک را «با چند برابر قیمت» برای تهاتر بدهی خود به بانک سرمایه فروخته‌اند. نکته عجیب‌تر اینکه با دستور هیات مدیره، بانک سرمایه «جریمه تاخیر تسهیلات» شرکت‌های شاهرودی و امامی را نیز بخشیده بود!

در یک مورد دیگر هاشمی و شاهرودی و امامی در سال ۹۲، یک ملک به قیمت ۲۶ میلیارد و سیصد میلیون تومان از بانک سرمایه خریده‌اند و همان ملک را در سال ۹۴ به قیمت ۹۶ میلیارد تومان به بانک سرمایه فروخته‌اند تا بدهی‌های ناشی از دریافت تسهیلات از این بانک را تسویه کنند. این یعنی طی فقط دو سال ۷۰ میلیارد تومان تنها در یک فقره سود کرده‌اند! نکته جالب آنکه در همان بازه زمانی، یک مورد بدهی محمد امامی و احمد هاشمی شاهرودی به بانک سرمایه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است، ولی بانک این ملک ۹۶ میلیارد تومانی را قبول کرده و بدهی آن‌ها را تسویه کرده است.

قهرمانی نماینده دادستان در دادگاه بانک سرمایه گفته بود «بعد از انتصاب احسان دلاویز در بانک سرمایه احمد هاشمی شاهرودی، محمد امامی، آرمان علمایی، فردی به نام اکبری، میثم دهقان با همکاری آقای امامی و مجتبی ظهرابی وارد تیم بازاریابی بانک سرمایه می‌شوند. مجتبی ظهرابی فردی است که بسیاری از اسناد بانک سرمایه را از بین برده و در حال حاضر متواری است. علی بخشایش در اقرار‌های خود گفته هیچ کدام از این افراد را غیر از دلاویز نمی‌شناخته است.»

سایت اصولگرای نسیم آنلاین می‌نویسد «سید احمد شاهرودی چگونه به امامی متصل می‌شود و با چه قدرتی چنین نامه‌ای را خطاب به مدیرعامل بانک سرمایه می‌نویسد. حلقه وصل سیدمحمد امامی با احمدهاشمی شاهرودی، سیدمحمد باقر هاشمی شاهرودی فرزند مرحوم آیت الله شاهرودی و همکلاسی دوران نوجوانی محمد امامی بوده است. فردی که نامش بار‌ها در دادگاه بانک سرمایه برده شده است، اما کماکان ابهامات و سئوالات زیادی راجع روابط و نوع تعاملات سیدمحمد باقر شاهرودی، محمدامامی و سیداحمد شاهرودی باقی مانده است.»

بعضی فعالان سیاسی معتقد بودند محمود احمدی نژاد و محمود هاشمی شاهرودی ارتباط نزدیکی با هم دارند؛ به خصوص به خاطر ارتباطی که هر دو این افراد با سعید مرتضوی داشتند. اما حالا با محکوم شدن برادرزاه هاشمی شاهرودی به زندان و محرز شدن اتهامات او، فعلا کسی از پاکدستی هاشمی شاهرودی حمایت نمی‌کند. کسی نمی‌گوید که حساب برادرزاده و داماد را از پدرزن جدا کنید. هنوز ۴ سال از درگذشت هاشمی شاهرودی نگذشته است، اما اصولگرایان طوری او را فراموش کرده‌اند، گویا هرگز وجود نداشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
0
13
بنده از اصطلاح «گرسنه گان بیت المال» برای اینگونه افراد زیاد استفاده میکنم حامیان این دسته گوشی دست شون باشه بدونن که پیش همه رسوا شدند که هوای چه جانورانی رو دارند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
13
به عکس توجه کنید , موجودات فرشته صورت و دیو سیرت که می گویند , همینها هستند , باورکنید اگر اینها به اندازه سر سوزنی به قیامت و روز حسابرسی اعتقادی داشتند , اینگونه عمل نمی کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
1
5
شاهرودی یا عراقی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
5
محاکمه و زندانی شدن ایشان قطعا بخاطر فسادش نبوده
y.u.f
|
Sweden
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
0
3
این متنو تازه خوندم خواستم بگم خاک بر سر دزدتون کنن. امیدوارم هر چی به جیب زدید سرطان بشه به جونتون. اینها در حالی میزدیدن که مردم پول تو خرج روزانه شون همان سالهای اولیه تحریم مونده بودن و قیمت اجناس سه برابر از دولت سری محمود هوتکی گرون شده بود.اینها مثلا انقلابی ومتدین ومتعهد و ارزشی و نماز خوان و خدا ترسند.اهل نماز و روزه هستند اینطور دست به چپاول اموال عمومی میزنند.
نظرات شما
پیشخوان