تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

سود ۴۸میلیاردی در انتظار سرخابی‌ها

باشگاه‌های ایرانی همواره در سال‌های گذشته با مشکلات شدیدی مالی درگیر بوده‌اند و افزایش قیمت ارزهای بین‌المللی این مشکل را دوچندان کرده است اما با نزدیک شدن به زمان آغاز جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر تیم‌های ایرانی می‌توانند بابت حضور بازیکنان خود در لیست نهایی دراگان اسکوچیچ کسب درآمد داشته باشند.

جام جهانی قطر

رویداد۲۴ فیفا در سال‌های گذشته بعد از اعتراض باشگاه‌ها بابت حضور طولانی در اردوی تیم‌های ملی و پرداخت حقوق بازیکنان توسط تیم‌های باشگاهی قوانینی را وضع کرد تا بخشی از درآمد فیفا از جام‌جهانی به باشگاه‌ها پرداخته شود. این مبلغ از دوهفته مانده به شروع افتتاحیه تا یک‌روز بعد از آخرین رقابت‌های تیم ملی محاسبه خواهد شد. ۲۰۵ روز مانده به شروع مسابقات جام‌جهانی فیفا هنوز رقم دریافتی باشگاه‌ها بابت حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را اعلام نکرده است. فیفا در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه با افزایش تقریبا سه‌‌برابری این رقم را به ۸/۵۳۰ دلار بابت هر روز حضور در مسابقات رساند که قطعا این رقم در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر افزایش پیدا می‌کند.

افتتاحیه مسابقات جام‌جهانی روز ۳۰ آبان برگزار خواهد شد و آخرین دیدار تیم ملی ایران در دور گروهی روز ۸ آذر مقابل آمریکا برگزار خواهد شد، یعنی مبلغ ۸۵۳۰ دلار از روز ۱۶ آبان تا ۹ آذر برای تیم ملی ایران محاسبه می‌شود. (دلار۱۹۶۱۹۰=۸۵۳۰ ×۲۳)

فدراسیون بین‌المللی فوتبال کمتر از هفت‌ماه مانده به شروع مسابقات هنوز نظر نهایی خود را درمورد تعداد بازیکنان حاضر در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام نکرده و مبنای ما برای محاسبه تمام بازیکنان حاضر در آخرین اردوی تیم ملی است. در آخرین اردوی تیم ملی که در بازه زمانی ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ برگزار شد ۲۸ بازیکن زیر به اردو دعوت شده بودند.

علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، سیدحسین حسینى، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانى‌زادگان، دانیال اسماعیلى‌فر، فرشاد فرجى، سیدمجید حسینى، عارف غلامى، امید نورافکن، میلاد محمدى، کمال کامیابى‌نیا، مهدى مهدى‌پور، میلاد سرلک، سامان قدوس، احمد نوراللهى، امیرحسین حسین‌زاده، احسان حاج‌صفى، وحید امیرى، مهدى ترابى، اللهیار صیادمنش، مهدى طارمى، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، على قلى‌زاده، علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهى و صادق محرمى.

طبق آخرین آیین‌نامه مالی فیفا که به جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه برمی‌گردد، تیم‌هایی که در دوسال آخر منتهی به جام‌جهانی بازیکنی را در اختیار داشته‌اند کل این مبلغ را دریافت می‌کند. تیم‌هایی که تنها سال آخر منتهی به مسابقات بازیکنی را در اختیار داشتند دوسوم از مبلغ مشخص شده و تیمی که فصل ماقبل منتهی به جام‌جهانی بازیکنی را در اختیار داشته یک‌سوم این مبلغ را دریافت می‌کند. مبالغی که با توجه به نقل‌وانتقالات احتمالی می‌تواند برای تیم‌ها متفاوت باشد و البته (درصورت حل مشکلات واریز) بخشی از مشکلات مالی باشگاه‌های داخلی را حل کند.

در ادامه به بررسی درآمد احتمالی و حداقلی باشگاه‌ها از حضور بازیکنان‌شان در جام‌جهانی می‌پردازیم با این توضیح که مبالغ ذکرشده با فرض حضور تمام بازیکنان در تیم فعلی خود تا شروع جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نوشته شده است و انتقال بازیکنان در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی (جدایی یا جذب بازیکنان ملی‌پوش) می‌تواند این اعداد را دچار تغییر و تحول کند. ضمن اینکه این دوره از مسابقات در ماه آبان برگزار خواهد شد که همین تفاوت نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند باعث ایجاد تغییر در آیین‌نامه مالی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر شود.


بیشتر بخوانید: جام‌جهانی ۲۰۲۲؛ بازیکنانی که به قطر سفر نمی‌کنند


پرسپولیس
از تیم پرسپولیس تهران فرشاد فرجی، کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک، وحید امیری و مهدی ترابی در اردوی آخر تیم ملی حاضر بودند.
پرسپولیس بابت حضور کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک و وحید امیری کل مبلغ را دریافت می‌کند؛ 588/570 دلار.
به‌دلیل پیوستن مهدی ترابی و فرشاد فرجی در بهمن و اسفند 1399 دوسوم این مبلغ به پرسپولیس داده می‌شود؛ 261/587 دلار.
احمد نوراللهی و حسین کنعانی مرداد 1400 از جمع سرخپوشان جدا شدند که به همین علت یک سوم پاداش فیفا به سرخپوشان تعلق می‌گیرد؛ 130/794 دلار.
حداقل درآمد پرسپولیس: 980/851 دلار. (27 میلیارد و 467 میلیون تومان)

استقلال
از تیم استقلال تهران سیدحسین حسینی، عارف غلامی، مهدی مهدی‌پور و امیرحسین حسین‌زاده در آخرین اردو تیم ملی حضور داشتند.
آبی‌پوشان بابت حضور سیدحسین حسینی، عارف غلامی و مهدی مهدی‌پور کل مبلغ را دریافت می‌کنند؛ 588/570دلار.
به‌دلیل پیوستن امیرحسین حسین‌زاده در مرداد 1400 به تیم استقلال دوسوم این مبلغ به این تیم اختصاص می‌یابد؛ 130/794دلار.
حداقل درآمد استقلال: 719/364دلار. (20 میلیارد و 142 میلیون تومان)

سپاهان
از تیم سپاهان امید نورافکن و دانیال اسماعیلی‌فر در آخرین اردوی یوزهای ایرانی حضور داشتند که به‌دلیل دوسال حضور در جمع زردپوشان اصفهانی کل مبلغ به این تیم اختصاص داده می‌شود؛ 392/380 دلار.
به‌دلیل جدایی احسان حاج‌صفی از سپاهان در مرداد 1400 یک‌سوم پول این بازیکن در اختیار تیم اصفهانی قرار می‌گیرد؛  65/397 دلار.
حداقل درآمد سپاهان: 457/777دلار. (12 میلیارد و 817 میلیون تومان)

سایپا
به‌علت حضور امیرحسین حسین‌زاده تا مرداد 1400 در سایپا یک‌سوم از مبلغ مشخص در اختیار این تیم قرار می‌گیرد؛ 65/397دلار. (یک‌میلیارد و 831 میلیون تومان)

پدیده مشهد
طبق آخرین آیین‌نامه مالی فیفا در صورت حضور فرشاد فرجی در جام‌جهانی یک‌سوم از مبلغ 190/196 دلاری به مشهدی‌ها اختصاص داده می‌شود؛ 65/397 دلار. (یک میلیارد و 831 میلیون تومان)

نقل‌وانتقالاتی که بازنده ندارد
نقل‌وانتقالات تابستانی 1402-1401 می‌تواند جدا از تقویت تیم‌ها باعث افزایش آورده مالی باشگاه از طریق فیفا شود، برای مثال مرتضی پورعلی‌گنجی همواره در هفت‌سال اخیر جزء دعوت‌شدگان اصلی تیم ملی ایران بوده و قطعا بعد از رسیدن به شرایط آرمانی یکی از گزینه‌های اصلی دراگان اسکوچیچ برای حضور مقابل تیم‌های انگلیس، آمریکا و برنده جدال اوکراین، اسکاتلند و ولز است و اگر شایعات حضورش در تیم پرسپولیس به‌وقوع بپیوند سرخپوشان پایتخت با یک تیر به دو نشان می‌زنند و درکنار رفع مشکلات دفاعی آورده مالی جذابی به‌دست خواهند آورد یا درصورت بازگشت مهدی قایدی به‌جمع آبی‌پوشان پایتخت و تکرار درخشش خود در لباس این تیم، استقلالی‌ها می‌توانند مبلغ بیشتری از طریق فیفا دریافت کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان