تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

آمار نگران کننده اورژانس از تصادفات/ پراید و پژو نباید در جاده‌ها تردد کنند!

اعلام آمار تصادفات منجر به جرح از سوی اورژانس موجب نگرانی مردم شده است، اما واقعا تصادفات جرحی کشور نگران کننده است؟

تصادفات رانندگی

رویداد۲۴ روز گذشته سازمان اورژانس کشور با اعلام خبر ۱۷ تصادف منجر به جرح در جاده‌های کشور سروصدای زیادی به پا کرد، اما برای اینکه بدانیم واقعیت این ماجرا چیست باید نگاهی به آمار‌های تصادفات و تلفات جاده‌ای کشور داشته‌ باشیم.

 آنچه به‌نظر می‌رسد این است که اورژانس کشور تنها قصد اطلاع‌رسانی از خدمات خود در جاده‌های کشور را دارد. با گذشت چند روز از تغییرات در سیستم اطلاع‌رسانی اورژانس کشور مسئولان جدید روابط‌ عمومی تصمیم گرفتند که تمام حوادث جاده‌ای کشور را که اورژانس در آن‌ها امدادرسانی انجام می‌دهد اعلام کنند، برهمین اساس روز گذشته مدیر روابط‌ عمومی اورژانس کشور از وقوع ۱۷ حادثه منجر به جرح در جاده‌های کشور خبر داد و اطلاع‌رسانی این خبر‌ها از سوی برخی خبرنگاران باعث ایجاد نگرانی در میان مردم شد.

اما نباید از این نکته غافل شویم که وقوع تصادفات جرحی  در جاده‌های بین‌شهری امری عادی است و روزانه حدود ۴۵ تصادف جرحی در جاده‌های کشور رخ می‌دهد و اعلام روزانه آن از سوی اورژانس جای هیچ نگرانی ندارد.

به گزارش جامعه ۲۴، اگرچه آمار‌های تصادفات جاده‌ای بار دیگر افزایش‌ یافته و پلیس، وزارت راه و مسئولان مربوط به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک نتوانستند تصادفات جاده‌ای را آن‌گونه که برنامه‌ریزی‌شده بود کاهش دهند، اما این اطلاع‌رسانی‌ها تنها موجب نگرانی مردم و رانندگان شده و هیچ تأثیری در کاهش تصادفات ندارد.

درحالی‌که پلیس امسال ادعا می‌کرد تصادفات رانندگی منجر به فوت و جرح در جاده‌های کشور در ایام نوروز کاهش‌یافته است، اما اعلام آمار زودهنگام از سوی سازمان پزشکی قانونی نشان می‌داد که تصادفات ۱۱.۹ درصد افزایش داشته و بیش‌ از هزار و ۱۰۰ نفر در جاده‌های کشور در ایام نوروز قربانی تصادفات شدند.

با توجه به تعطیلات پیش رو و افزایش حجم سفر‌ها در جاده‌های کشور به‌نظر می‌رسد برای تعطیلات عید فطر هم باید منتظر افزایش آمار تصادفات و متأسفانه مرگ‌ومیر هم‌وطنان در این حوادث باشیم.

حال تنها راهکار پیش رو برای کاهش تصادفات در تعطیلات اخیر، افزایش نظارت و کنترل پلیس است موضوعی که اگر از سوی پلیس به‌خوبی اجرا نشود باعث می‌شود تا عدم رانندگی صحیح یا رانندگی پرخطر برخی از افراد در جاده‌ها باعث قربانی شدن تعداد بیشتری شود و آمار را افزایش دهد.


بیشتر بخوانید: نامه پلیس به رئیسی درباره خودروهای داخلی/ تاثیر واردات خودرو بر کاهش قربانیان تصادفات


برخی خودرو‌ها مناسب جاده‌های بین شهری نیست

مرتضی فرجی، کارشناس عالی تصادفات در رابطه با چرایی افزایش تصادفات باگذشت چهار سال از زمانی‌ که قرار بود تلفات به زیر ۱۵ هزار نفر برسد، به جامعه ۲۴ گفت: قرار بود تا اواخر سال ۹۶ یا حداکثر با یک‌ سال تنفس در سال ۹۷ میزان تصادفات به زیر ۱۵ هزار نفر در سال برسد، اما به‌خاطر برخی از قوانین ناکارآمد و متأسفانه عدم نظارت صحیح پلیس در جاده‌های کشور این سند هیچ‌گاه محقق نشد و درحال‌حاضر تلفات جاده‌ای همچنان بالای ۱۷ هزار نفر در سال است.

وی ادامه داد: متأسفانه نبود راه و خودروی ایمن و عدم نظارت صحیح و قانونی باعث شده‌ است تا همچنان تصادفات ما پرتلفات بوده و هم‌وطنان عزیز به‌خاطر یک اشتباه جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که در تصادفات مشابه در سایر نقاط دنیا در بدترین وضعیت، سرنشینان خودرو مجروح می‌شوند، اما در کشور ما با یک تصادف با سرعت بالای نود کیلومتر در جاده‌های بین‌شهری ما شاهد شاهد فوت سرنشینان خودرو هستیم.

این کارشناس عالی تصادفات با بیان این‌که خودرو‌ها ایمنی لازم را برای تردد بین‌شهری ندارند، گفت: بسیاری از خودرو‌های ما مانند پژو ۲۰۶ و پراید باید به‌عنوان کاربری شهری استفاده شوند، اما می‌بینیم که  این خودرو‌ها به‌راحتی در جاده‌ها تردد می‌کنند و با یک تصادف ساده خودرو نابود شده و سرنشینان آن جان خود را از دست می‌دهند. متأسفانه قوانین ما و نظارت پلیس هم دارای اشکالاتی است و رانندگان پرخطر به‌راحتی می‌توانند در جاده‌ها تردد کنند و مسیر را برای سایر رانندگان که قانون را رعایت می‌کنند به قتلگاهی خونین تبدیل کنند.

وی افزود: به هر دلیلی در سال‌های اخیر نظارت پلیس در جاده‌های کشور کم شده‌ است و شما شاید در روز‌های عادی به‌ازای هر صد کیلومتر یک مامور پلیس در جاده ببینید که آن هم در کنار مسیر ایستاده‌ است و مشغول گشت‌زنی نیست.

فرجی تاکید کرد: وقتی از پلیس هوشمند صحبت می‌کنیم حتما باید ابزار و تجهیزات لازم وجود داشته باشد، اما می‌بینیم که در بسیاری از جاده‌های کشور دوربین‌های نظارتی و کنترل سرعت خراب بوده و هیچکدام کار نمی‌کنند.

حداقل ساعتی دو تصادف منجر به جرح در جاده ها رخ می دهد

وی در رابطه با اینکه آیا آمار‌های اعلام‌شده از سوی اورژانس در روز‌های اخیر مبنی‌ بر وقوع تصادفات منجر به جرح نگران‌کننده است یا خیر؟ به جامعه ۲۴ گفت: به‌طور میانگین حداقل ساعتی دو تصادف منجر به جرح در جاده‌های کشور رخ می‌دهد. این‌که بگوییم در یک روز ۱۷ یا ۱۸ تصادف اطلاع‌رسانی شده‌ است پس وضعیت جاده‌های ما بسیار  بسیار نگران‌کننده است، موضوع درستی نیست.

وی ادامه داد: باید ابتدا بدانیم که قصد اورژانس از اعلام این حوادث چیست؟ آیا می‌خواهد تلاش خود در جاده‌ها را اطلاع‌رسانی کند یا به‌عنوان موضوعی هشداردهنده می‌خواهد رانندگان را آگاه کند؟ با وجود این به‌نظر نمی‌رسد که این اطلاع‌رسانی منجر به آگاهی و هوشیاری رانندگان شده و بیشتر جو روانی جامعه را هدف قرار داده و اذهان عمومی را مشوش می‌کنند. البته همه اینها دلیلی بر رد ناایمن بودن جاده‌ها، خودرو‌ها و عدم نظارت دقیق از سوی پلیس نیست.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان