تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

فسادهای کلان و معاملات مخفیانه برای ساخت واکسن!/ چرا چین قرنطینه است و اروپا آزاد؟

در حالی که کشور‌های اروپایی یکی پس از دیگری محدودیت‌های کرونا را حذف می‌کنند و بریتانیا عملا به دوران پیش از کرونا برگشته، چین وارد دوره جدید قرنطینه در پکن شده است. سوال اینجاست که کدام سیاست درست است؟ چین یا اروپا؟

قرنطینه ویروس کرونا

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: بعد از دوسال که از آغاز پندمی کرونا می‌گذرد، کشور‌های اروپایی تصمیم گرفتند در یک اقدام جمعی بساط کرونا را بربچینند و به زندگی عادی برگردند. قاره سبز محدودیت‌های مسافرتی را برداشته، قرنطینه شهر‌ها تمام شده، همه کسب و کار‌ها باز شدند، ماسک زدن دیگر اجباری نیست و نیازی به ارائه پاسپورت واکسیناسیون هم وجود ندارد. در سوی دیگر دنیا در برخی کشورها قرنطینه جدی هنوز ادامه دارد؛ از جمله چین که آخرین اخبار آن، حاکی است که تعداد مبتلایان به کرونا با جمعیت بیش از ۱.۵ میلیارد نفر به ۲۱۷ هزار تن رسیده و این کشور را از حیث تعداد مبتلا و کشته در رتبه ۱۰۸ جهان قرار داده است، اما واکنش‌ها به این میزان ابتلا شباهتی به ۱۰۷ کشور بالای جدول ندارد.

مردم شانگهای و پکن به صورت توده‌ای مورد آزمایش کرونا قرار می‌گیرند و ارائه گزارش نتیجه تست هم اجباری است. شانگهای در پنجمین هفته قرنطینه متوالی است هرچند تعداد مبتلایان روزانه به شدت کاهش یافته، اما ظاهرا مقامات قرار نیست محدودیت‌ها را کاهش دهند. نشریه فارین پالسی در توضیح چرایی چنین سیاستی در چین گفته این کشور دچار پارانویای شیوع کرونا شده است و بخشی از این ترس هم ناشی از ترس سران کشور است.

برخی رسانه‌های غربی معتقدند این استراتژی شکست خورده است؛ همان‌طور که قرنطینه سراسری و سفت و سخت در چین در آپریل ۲۰۲۰ نتوانست مانع از شیوع ویروس در جهان شود. در فوریه و مارس سال ۲۰۲۰ تعداد مبتلایان جدید در هر روز در کل چین از چند هزار تن کمتر بود. این بار شانگهای به تنهایی رکورد ۱۵ تا ۲۵ هزار مبتلا را زده است. البته ناگفته نماند که داده‌های سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیت‌های تست کرونا قابل اعتماد نبودند، اما شواهد هم نشان داده که میزان شیوع اومیکرون متفاوت است.

فارین پالسی معتقد است یکی از دلایلی که چین حاضر نیست سیاستش را تغییر دهد، ضعف نسبی واکسن‌های ساخت چین و نرخ پایین واکسیناسیون در میان افراد خیلی مسن است. پراجکت سیندیکت دراین باره به آثار مثبت واکسن‌های ام.آر.ان‌.ای مانند فایزر و مدرنا در برابر اثرگذاری واکسن‌های چینی اشاره کرده و نوشته عدم شفافیت در مراحل آزمایش واکسن‌های چینی دردسر ساز است و سران چین در صدد واردات واکسن بوده‌اند.

یکی دیگر از دلایل هم تمایل شی‌جین‌پینگ رئیس جمهور چین به موفق معرفی کردن استراتژی «کووید-صفر» به عنوان یک موفقیت حزبی است. این نشریه به یک فاکتور دیگر که احتمالا دست کم گرفته می‌شود هم اشاره کرده و نوشته نباید وزن سازمان‌هایی که برای کنترل محدودیت‌های کرونایی در این دو سال شکل گرفته‌اند را نادیده گرفت.

اقدامات داوطلبانه و آمیخته با قدرت قابل توجه دولتی که در ابتدای شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ شکل گرفته بود به تدریج با نهاد‌های مراقبت بهداشتی و پلیسی جایگزین شدند. این گروه‌های جدید فرصت تازه‌ای برای شبکه‌سازی‌های شخصی و بهره‌مندی از رانت و فساد پیدا کردند که پایان دادن به استراتژی کوید-صفر به معنای نابودی این اکوسیستم است.

رسانه‌های شانگهای درگیر پرونده‌های فساد و پول‌های کلانی هستند که از معاملات مخفیانه تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی گرفته تا دارو به دست آمده است. در نهایت سرنوشت سیاست «کووید-صفر» در چین در دستان رئیس جمهور این کشور است، اما به گزارش فارین پالسی اطرافیان رئیس جمهور هنوز معتقدند پول زیادی در استمرار این وضعیت نهفته است.

نشریه پراجکت ایندیکیت هم در یادداشتی ضمن تایید برخی دلایل گفته شده تاکید کرده تغییر سیاست برای چین سخت است چرا که هر سیاست دیگری منجر به افزایش تعداد مبتلایان و کشته‌ها خواهد شد. از سوی دیگر نرخ پایین واکسیناسیون در چین هم دردسرساز است. مردم چین از ترس اینکه عوارض واکسن از عوارض ابتلا به کرونا بیشتر باشد تن به واکسیناسیون نداده‌اند و تنها ۴۰ درصد مردم بالای ۸۰ سال و ۲۰ درصد افراد بین ۶۰ تا ۷۹ سال اولین دوز واکسنشان را دریافت کرده‌اند. این عدد درمورد کل جمعیت بزرگسالان کشوری مانند آمریکا بالای ۶۵ درصد است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان