تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
نماینده شیراز در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

آن‌ور آبی‌ها می‌خواهند با طرح شفافیت به اطلاعات و تفکرات نمایندگان دسترسی داشته باشند/ شفافیت آرا، تاثیری در معیشت مردم ندارد

علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز می‌گوید: یکی از افرادی بودم که با شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کردم. آیا اعضای کنگره آمریکا برای رای‌دادن به طرح حمله به عراق، رای خود را عیان کردند؟ به نظر، برخی افراد اون‌ور آبی به نتیجه رساندن آن طرح را دنبال می‌کردند، زیرا آن‌ها می‌خواهند به طور عادی به اطلاعات و تفکرات نمایندگان دسترسی داشته باشند.

شفافبت آرای نمایندگان

رویداد۲۴ محمد آیتی: یکی از انتقادات بسیاری از اصولگرایان در زمان روی کار بودن مجلس دهم این بود که چرا رای نمایندگان شفاف نیست. از این‌رو، بسیاری از همین افرادی که موفق به حضور در مجلس یازدهم شدند، شعار تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان را دادند. حال، حدود دو سال از شروع به کار مجلس یازدهم می‌گذرد و با وجود به رای گذاشتن این طرح در ماه‌ها پیش، در مجلس تصویب نشد و پس از آن هم، موضوع دیگر به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار نگرفت. از طرفی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه، کلیات طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها را با ۱۸۳ رلی موافق، ۳۰ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه، علاوه بر شفاف‌کردن فرآیند‌های قانون‌گذاری در مجلس، فرآیند‌های تصمیم‌سازی و اجرایی در بسیاری از نهاد‌ها و دستگاه‌های ذیل سایر قوا را نیز شفاف می‌کند.

به نظر می‌رسد مجلس با ایجاد تغییر هویت در طرح، سعی کرد، هم خود را از زیر فشار خودساخته افکار عمومی خارج کند و هم بقیه نهاد‌ها را با خود سوار قایق شفافیت کند تا دیگر، تنها همه نگاه‌ها به قوه مقننه نباشد. علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در همین زمینه به رویداد۲۴ گفته تصویب این طرح بسیار موثر است، زیرا نه تنها شفافیت عملکرد سه قوا را دربرمی‌گیرد که حتی همه مجموعه‌های شورا‌های شهر و روستا هم ذیل آن تعریف می‌شود. ان‌شاءالله پس از تصویب نهایی طرح، تمام عملکرد مجموعه‌های ذکرشده باید شفاف روی سایت قرار بگیرد تا همه مردم به آن دسترسی داشته باشند.

چرا ماهیت طرح شفافیت آرا تغییر کرد؟

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مردم باید بدانند عملکرد مالی روسا و کارمندان هر مجموعه‌ای به چه صورت است یا مثلاً استخدام‌ها طی چه فرآیندی انجام می‌شود. در این طرح، حتی وضعیت نیرو‌های قراردادی و ساعتی هم مشخص است. از این‌رو، امیدوارم در جلسات هفته آینده مجلس، بند بند طرح تصویب و حتی با پیشنهاد برخی نمایندگان، طرح جامع‌تر هم شود.

پاک‌فطرت یادآور شد: امیدوارم عملکرد اتاق اصناف، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و... هم که مستقیماً با معیشت مردم در ارتباط است، در طرح لحاظ و تصویب شود. از نظر ما این مراکز، غیردولتی عمومی هستند و باید پاسخگو باشند که چرا وقتی اتفاق خاصی در کشور نمی‌افتد، شاهد تورم روزانه و هفتگی در قیمت اقلام‌های مختلف هستیم.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس در واکنش به اینکه مردم، مطالبه شفافیت آرای نمایندگان را داشتند، اما طرح با تغییر هویت روبرو شد، گفت: من یکی از افرادی بودم که با شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کردم. آیا اعضای کنگره آمریکا برای رای‌دادن به طرح حمله به عراق، رای خود را عیان کردند؟ به نظر، برخی افراد آن‌ور آبی به نتیجه رساندن آن طرح را دنبال می‌کردند، زیرا آن‌ها می‌خواهند به طور عادی به اطلاعات و تفکرات نمایندگان دسترسی داشته باشند.

برخی نمایندگان برای استفاده ابزاری از یک رای خاص عکس می‌گرفتند

نماینده شیراز در ادامه بیان کرد: در برخی مواقع می‌توان با نظر هیات رییسه مجلس، رای‌گیری را علنی برگزار کرد. در آن صورت رای باید شفاف به مردم اعلام شود، زیرا اینکه برخی نمایندگان از رای خود عکس می‌گیرند، ملاک نیست. در این رویکرد، برخی از هر دو رای عکس می‌گیرند و در زمان مقتضی عکس دلخواه را منتشر می‌کنند. یا مثلاً به عینه دیده‌ام که چند نماینده از یک رای خاص عکس گرفتند تا از آن رای برای خود استفاده ابزاری کنند.

شفاف‌شدن رای نماینده، بهبود معیشت را دربرنخواهد داشت

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: شاید در پیشنهاد برخی نمایندگان، شفافیت آرای نمایندگان هم مطرح و به رای گذاشته شود، ولی مردم بدانند که شفاف‌شدن رای نماینده، بهبود معیشت را دربرنخواهد داشت و کنترل موضوعات مالی و نظارت‌ها از هر چیزی مهمتر است. باید بستری را ایجاد کنیم که مسائل مالی و استخدامی شفاف شوند و جلوی آیین‌نامه و تبصره‌های رانتی گرفته شود.

کسانی که شعار شفافیت آرای نمایندگان را می‌دادند، اکثریت نبودند

وی در واکنش به اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان یکی از شعار‌های اصلی مجلس یازدهم بود، گفت: اینکه عده‌ای این شعار را مطرح کردند و اکثریت نبودند را نمی‌توان به کل مجلس نسبت داد. نصف به علاوه یک نمایندگان رای‌دهنده، یعنی اکثریت که این اتفاق هرگز رقم نخورد. از طرفی، رفتار‌های مذبذبانه هم داشتیم که مثلاً فردی شعار شفافیت داد، اما موقع رای‌دادن، نظر دیگری را اعمال کرد.

پاک‌فطرت تصریح کرد: باید فرهنگ احترام به نظر مخالف را در کشور جا انداخت. مثلاً اگر فردی، نظری را شفاف بیان کرد نباید خارج از محیط کاری برایش ناامنی ایجاد شود. این طرح، ضدفساد است و مردم خیلی سریع اثرات مثبت آن را لمس خواهند کرد، کمااینکه تا امروز هم اثرات مثبت آن دیده شده است. شما اگر بررسی کنید می‌بینید که در شش ماه اخیر، هیچ‌گاه اختلاس بزرگی به مانند گذشته رخ نداده است. وقتی نماینده مجبور است دارایی خود و خانواده‌اش را اعلام کند باید مراقب شرایط مالی‌اش باشد، چون در صورت اضافه‌شدن دارایی بی‌قاعده، باید به نهاد‌های نظارتی پاسخ دهد. در همین راستا اگر طرح تعارض منافع هم تصویب شود که دیگر نور علی نور می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
5
کوپن هم در حقیقت انگار اختصاص ارز ۴۲۰۰چون وارد کننده جنس با هر قیمتی دوست داشت وارد می‌کند بعد به دولت می‌فروشه. دولت باید مابعد تفاوت دیده به وارد کننده
.یارانه را مستقیم بدید خود مان
یارانه پنهان یک میلیون سیصد بدید خودمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
6
0
شفافیت یعنی اینکه اتفاقا رای معلوم نباشد .

.مگر مزایده هست که شفاف سازی باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
این شهردار سابق که آلان نماینده شدند طبق اخباری موثق که شنیدم در ان طرف آبها یعنی کانادا و دبی املاک نجومی خریده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
11
اتفاقا از این ور آبی ها میترسید نه از اون ور آبیها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
8
اشتباه فرمودند. ما اینور آبی ها میخواهیم سراز رای دادن آقایان دربیاوریم
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
9
دوباره این فاسد که در زمان شهرداری شیراز با اعلام حساب های متعدد در دوبی به انبوه سازان مسکن، بار خودش را بست اظهار لحیه کرد
خبر نگار و سایت با شرف بجای اینکه مدام مطلب از او چاپ کند در باره او تحقیق می کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
7
اگر مردم اینها را قبول داشتند رای می دادند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
9
کی شده نماینده!!! کسی که میگه طرحی که حتی تصویبش نکردیم ، توی شش ماه اونقدر موثر بوده که کسی تو این شش ماه اختلاس نکرده!!!
اولاً کسی پول دزدی رو به حساب خودش نمی ریزه
هدایتی به نام پیک و راننده شرکت وام می گرفت!
ضمن اینکه انجام اختلاس نیاز به حسابرسی دقیق داره. شما مگه تو این مدت حسابرسی کردید؟
اگه فردا ثابت شد تو همین مدت اختلاس شده ، شما میای بگی غلط کردم؟
میگه اونور آبی ها می خوان رای ما شفاف بشه!
یعنی اونور آبی ها اینقدر نماینده تو مجلس دارن؟ چون اکثر اینها بودند که از این طرح حرف می زدند و دفاع می کردن!
شورای نگهبان کجاست؟
تازه این رئیس مجمع نمایندگان یک استانه!!!!!!
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
5
آقای نماینده ی همه چیز دان شفافیت آرا هیچ ربطی به مصوبات مجلس نداره قراره مشخص بشه هر شخصی به مصوبه چه رایی میده که بعدا نیاد برخلاف رای داده شده در رسانه برای مردم سیاه بازی و نمایش انجام بده وگرنه مصوبات سری و محرمانه در مجلس و پشت درهای بسته انجام خواهد شد و قرار نیست کسی متوجه بشه ولی باید مشخص بسه که رای هر نماینده در خصوص مصوبات چه بوده لطفا اطلاعات وارونه و کذب به ملت دانا و با حیا ندهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
5
شفافیت آرا برای اثبات مسلمانی شما واجبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
1
توی اون گلدونی که در مجلس نمایندگان رای میدهند
باید فاتحه کرو.
بهمن
|
Canada
|
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
0
2
اولا نماینده های امریکا همه رای هاشون علنیه. ولی خداییش راست میگه که اونور ابیها میحوان سر از افکار ما نماینده ها در بیارن. واقعا اینکه شماها چجوری فکر میکنید که پر پتانسیلترین کشور دنیا رو به خاک سیاه نشوندید و هنوز هم بعد 40 سال خرابکاری نه خودتون رو در مقابل خدا یا تاریخ یا آیندگان مسئول نمیدونید چی تو کله شماست اره واقعا کنجکاوی ادم رو تحریک میکنه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
0
2
خداوکیلی ما نفهمیدیم این بابا آخر مخالف هست یا موافق.
یه جا میگه شفافیت دردی از مردم دوا نمیکنه،یه جا دیگه میگه شفافیت تعریف میکنه.
پاسخ ها
مهدی موعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
هرجا بخور بخور باشه موافقه
مهدی موعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
1
0
شما جانم مگه تفکری جز به نفع خودت ولو به هر قیمتی، فکر دیگه ای هم داری؟
همسرم بارداره و تا ماه آینده فرزندم به دنیا میاد به جای خوشحالی غم عالم تو دلمون رخنه کرده
خدا باعث و بانی این گرونی و مشکلات رو لعنت کنه
مسولین هم که فقط بلدن حرف بزنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
0
0
ما ما ما مردم میخوایم ...انور ابی ها دیگه کدوم خریه؟؟؟
عادت کردین چیزی برخلاف میلتونه ربطش بدین به اینکه این چیزیه که خارجی ها میخوان...مردم اعتراض میکنند میشن ضد انقلاب...مردم میخوان ارا شفاف بشه حالا از ترستون این چرندیاتو سرهم کردین....وگرنه فهمیدن طرز تفکراتت احمقانه شما کار سختی نیست که خارجی ها با شفافیت ارای شما بخوان بفهمنش
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان