تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱

بیانیه حزب اتحاد ملت به مناسبت روز معلم

حزب اتحاد ملت ایران به مناسبت روز معلم بیانیه‌ای صادر کرده که در آن تاکید شده اعتراضات معلمان باید به رسمیت شناخته شود

حزب اتحاد ملت

رویداد۲۴حزب اتحادملت ایران اسلامی به‌مناسبت فرارسیدن روز معلم و ضرورت توجه به نقش مؤثر و خواسته‌های به حق استادان و معلمان بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:


 حزب اتحاد ملت ایران اسلامی فرارسیدن روز خجسته معلم را به تمامی استادان معلمان و مربیان کشور صمیمانه تبریک می‌گوید. نقش و جایگاه دو نهاد آینده‌ساز مدرسه و دانشگاه و منظومه استادان، معلمان، محققان، مربیان، دانشجویان و دانش آموزان به‌گونه‌ای است که مهم‌ترین فرصت‌ها و تهدید‌های پیش روی ایران عزیز را باید بر مبنای فرصت‌ها و تهدید‌های پیش روی نظام آموزشی، اعم از پیش‌دبستانی، دبستانی، متوسطه و عالی دانست و به این اعتبار به مسائل و چالش‌های درون بخشی و برون بخشی آن توجه کرد.


بیشتر بخوانید: روایتی از قراردادهای عجیب آموزش و پرورش با معلمان حق التدریس


مهم‌ترین مطالعات و تحقیقات ملی که سرمایه اجتماعی را در ایران دنبال کرده است نشان می‌دهد که دو نهاد مدرسه و دانشگاه و چهار گروه صنفی معلمان، کارگران، پزشکان و استادان دانشگاه‌ها از بالاترین سطح اعتماد اجتماعی برخوردارند و این مهم مسئولیت حاکمیت، جامعه مدنی و نهاد‌های سیاسی را در حرمت نهادن عملی و استیفای حقوق این نهاد‌ها و صنوف ضروری‌تر می‌کند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در بیانیه‌ای که پیرامون مطالبات و اعتراضات معلمان کشور و مسائل و چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ صادر کرد، تلاش برای تحقق نظام آموزش و پرورش عدالت محور و آینده‌نگر در چارچوب رویکرد و برنامه «دولت قدرتمند، جامعه توانمند» و تعهد به لوازم آن را ضرورتی حیاتی دانسته و بر آن اساس راهبرد‌ها و راهکار‌های مشخصی همچون ضرورت گفت‌وگوی موثروفراگیر حاکمیت با معلمان و تشکل‌های صنفی و سیاسی؛ بازاندیشی در جایگاه و نقش آموزش و پرورش برای عبور جامعه از تنگنا‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و تغییر و تحول در نظام کنونی آموزش و پرورش که پاسخگوی نیاز‌های امروز کشورواقتضائات جامعه و جهان کنونی نیست را مطرح نمود.

علاوه برآن ضرورت اهتمام به اقتضائات توسعه علمی و دفاع از آزادی‌های آکادمیک و پذیرش عملی خوداتکایی و استقلال دانشگاه در سه زمینه­ی آکادمیک، اداری – تشکیلاتی و مالی و ایجاد امنیت سیاسی، علمی، فرهنگی و صنفی در دانشگاه از دیگر نکاتی بوده که بار‌ها در بیانیه‌ها و تحلیل‌های گوناگون بر ضرورت و اهمیت آن تأکید شده است.
**
و، اما اکنون که معلمان عزیز و آگاه ما در برابر سختی‌های فراگیر زندگی خویش به ویژه در سال‌های اخیر زبان به شکایت و اعتراض گشوده‌اند باید به صورت جدی و ملی به حل این مسئله در کوتاه مدت و بلندمدت توجه کرد و در کنار آن حق اعتراض مسالمت‌آمیز را برای آنان به رسمیت شمرد. بر همین اعتبار حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بر موارد زیر به‌طور خاص تأکید می‌کند:

الف) آزادی اعتراضات مسالمت‌آمیز معلمان: در طول یک سال گذشته، اعتراضات معلمان به شکل‌های مختلف و گسترده وجود داشته است و با توجه به مدنیت، خشونت پرهیزی، مطالبات مشخص و پایداری و استمراری که داشته‌اند، الهام‌بخش کنشگری‌های مطالبه‌گرانه و صنفی مدنی شده‌اند و این درحالی است که اخبار متفاوت و نگران‌کننده‌ای در مورد برخورد خشن با معلمان معترض از طریق نهاد‌های قضایی، امنیتی و اداری منتشر می‌شود. شرایط مدارس و بدنه معلمان بحرانی است و اعتراضات انباشت شده آن‌ها بسیار زیاد و متأسفانه مسئولین مربوطه به اصل اعتراضات توجه نمی‌کنند و با برخورد با تعدادی از معلمان فعال صورت مسئله را پاک می‌کنند. بسیاری از معلم‌هایی که به تجمع‌های اعتراضی نپیوسته اند هم معترض و ناراضی‌اند؛ لذا به نظر می‌رسد راهکار این شرایط در وهله اول، گفت‌وگوی واقعی بین بدنه معلمان و وزارت آموزش و پرورش، شکل‌گیری نهاد حمایتی و مشارکت دادن تشکل‌های معلمان برای حل بحران‌هاست.

ب) توجه به معضل معیشت و رتبه‌بندی: با تصویب رتبه‌بندی معلمان امید فروانی به تحول مثبت در زمینه معیشت به وجود آمد، ولی تهیه آئین نامه قانون رتبه‌بندی همه امید‌ها را به یاس و ناامیدی تبدیل کرد. روند اجرای قانون رتبه‌بندی نه ارتباطی به رشد کیفیت آموزش دارد و نه تغییری در وضعیت معیشت معلمان به وجود خواهد آورد و نه اهداف مذکور در ماده ۱ قانون رتبه‌بندی را تحقق می‌بخشد و تدوین شاخص‌های بی ارتباط به شرایط موجود و کیفیت آموزشی مشکلات را پیچیده‌تر خواهد کرد لذا بررسی روند این قانون و اجرای آن باید موردبازنگری دقیق قرار بگیرد.

ج) معضل گسست مدرسه و جامعه: گسست میان مدرسه و جامعه به سرعت در حال افزایش است و سکوت مسئولان و کارشناسان مشکلی را حل نخواهد کرد. مسائل و اتفاقات فراوانی که در مدارس رخ می‌دهد و بسیاری از آن‌ها از چشم دوربین‌ها پنهان است لزوم تحول در رویکرد تربیتی مدارس به مسائل انضباطی را نشان می‌دهد.

د). تراژدی عدالت آموزشی: بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش باید رایگان باشد، ولی متأسفانه نه‌تن‌ها این اصل کامل به کنار گذاشته شده است، تنوع مدارس و فاصله مدارس عادی دولتی با سایر مدارس موجب وخامت شرایط عدالت آموزشی شده است. مدارس دولتی به حال خود رهاشده‌اند و کل هزینه‌های آن‌ها بایدتوسط اولیا تأمین شود و راهکار دقیقی برای ارتقای سطح آموزش مدارس وجود ندارد. آموزش رایگان به عنوان یک حق مندرج در قانون اساسی برای همه ملت است، ولی روند فعلی آموزش و پرورش در جهت نفی این حق است. تعداد بالای ترک تحصیل به ویژه در مناطق حاشیه‌ای و محروم و جایگاه بالای مدارس غیردولتی و خاص ازجمله نشانه‌های شکاف طبقانی در آموزش و پرورش است؛ و درنهایت، اما باید گفت موضوعی که مهم بوده و بار‌ها هم تکرار شده این است که نظام آموزش و پرورش ما نیازمند تحولی فراگیر در همه ابعاد است. از تغییر بینش و نگرش گرفته تا تغییر و تحول در نظام برنامه‌ریزی درسی، از تغییر و تحول در ساختار بوروکراتیک و مدیریت متمرکز گرفته تا نظام تربیت نیروی انسانی و جذب معلمان و مربیان و نهایتاً از تغییر اساسی در نظام تأمین منابع مالی گرفته تا تحول در نحوه تخصیص بودجه و نحوه هزینه کرد آن و بالأخره تغییر منطقی و ضروری در نظام حقوقی معلمان.

متأسفانه تاکنون و همیشه در دولت‌های مختلف به جای تمرکز بر مسائل موضوعه، آموزش و پرورش و رفع مشکلات آن را مقطعی دیده اند و با اعتراضی و سروصدایی تصمیمات ضرب‌الاجلی و بدون کارشناسی گرفته‌شده است که نه خواسته معلمان تأمین‌شده و نه ارتقای کیفیتی رخ‌داده و نه اقدامی صورت گرفته که در مسیر درست بتوان معضلات آن را حل کرد؛ و اکنون در آستانه این روز مبارک و گرامی جای بسی تأسف است که باید گفت کلیه اقدامات صورت گرفته تاکنون نتوانسته معضل آموزش و پرورش را حل کند و در آینده هم نمی‌تواند این‌گونه تصمیمات راه گشا باشد و تا زمانی که دولت‌ها تشخیص درست درد را نفهمند و افراد صاحب‌نظر و متخصص در این زمینه را به کار نگیرند و به مقوله آموزش و پرورش نگاه سیاسی داشته باشند وضع همین است وبهبود شرایط رخ نخواهد داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حزب اتحاد ملت
نظرات شما
پیشخوان