تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مرگ تدریجی یک رویا/ باورهای انقلابی چگونه کمرنگ شد؟

در سال‌های ابتدایی انقلاب و آغاز جنگ، باور مردم آنقدر زیاد بود که زنان طلاهای خود را برای کمک به جبهه می‌فروختند و حتی دختران بودند که به سراغ ازدواج داوطلبانه با جانبازان می‌رفتند. نمادهای شهدا و رزمندگی در جامعه بسیار ارزش داشت، اما عجیب آنکه در دهه‌های بعد که شعارها یکی یکی رنگ می‌باخت، خود نهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران منشاء یکی از فسادهای بزرگ در ایران شد!

تصاویر جنگ ایران و عراق

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ازدواج داوطلبانه با یکی از مجروحان جنگ ایران و عراق که در بهمن ماه سال ۱۳۶۶ توسط کاوه کاظمی عکاس سرشناس ایرانی ثبت شده است.

جنگ ایران و عراق طولانی‌ترین جنگ کلاسیک در قرن بیستم بود که هیچ‌کدام از طرفین درگیر تصور نمی‌کردند هشت سال به درازا بکشد. طرف ایرانی به دلایل متعدد در این جنگ حدود سه برابر عراقی‌ها تلفات داشت و خسارت مالی بیشتری هم دیده بود.

سال‌های ابتدایی جنگ ایران و عراق

حدود ۶۷۰ هزار ایرانی در این جنگ مجروح شدند که مردم ایران آنان را جانباز خطاب می‌کردند و احترام زیادی در جامعه داشتند. لغت جانباز تعبیری شاعرانه و استعاری بود برای «شخصی که جانش را در راه هدف در معرض خطر قرار داده است» و امور دنیوی برای او اهمیتی ندارد.

بسیاری از این جانبازان اعضای حیاتی بدن خود را مانند دست و پا و بینایی از دست داده بودند و اغلب آن‌ها دچار آسیب‌های روحی و روانی ناشی از جنگ بودند. طبیعی بود که زیستن با چنین وضعیت روحی و جسمی بسیار دشوار می‌شد. در برابر، اما مردم و دولت در آن برهه زمانی تلاش می‌کردند درد ناشی از جراحات جسمی و روحی را برای آن‌ها کم کنند.

ایران در دوران جنگ با عراق در وضعیت خاصی به سر می‌برد. مشکلات متعددی در برابر دولت تازه‌تاسیس وجود داشت و سیاست خارجی حاکمیت جدید و درگیری گروه‌های مختلف انقلابی در داخل کشور، مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کرده بود.

ایده‌های ساختن شعارهای دوران جنگ

با وجود این مشکلات، زمانی که صدام حسین به ایران حمله کرد، اکثریت ایرانیان متحد شدند تا از کشور خود دفاع کنند. در تمام تاریخ ایران، هیچ جنگی وجود نداشت که در آن تمام قبایل، اقوام و اقشار و طبقات مختلف متحد شوند بنابراین جنگ ایران و عراق از این منظر استثنا به حساب می‌آید.


بیشتر بخوانید: سقوط فاو و رقم خوردن سرنوشت جنگ ایران و عراق


تمامی گروه‌ها و طبقات مذکور در جریان این جنگ متحد شدند و با ارتش متجاوز جنگیدند. این اتحاد حتی پس از آزادی خرمشهر و ادامه فرسایشی جنگ نیز قطع نشد. ایران در سال‌های پس از خرداد ۱۳۶۱ و موفقیت عملیات بیت‌المقدس می‌توانست پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد و امتیازات بین‌المللی و مالی برای خود بگیرد اما تصمیم‌گیران جنگ که از پیروزی‌های جبهه ایران در داخل مرز‌ها مشعوف شده بودند بنا داشتند جنگ را ادامه بدهند و با ساقط کردن رژیم بعث به بیت‌المقدس برسند.

شعار‌هایی مانند  «جنگ جنگ تا پیروزی» و «راه قدس از کربلا می‌گذرد» پس از آزادی خرمشهر مطرح شدند و مسئولان وقت ایران در واکنش به پیشنهاد صلح تاکید کردند که تا تنبیه متجاوز جنگ را ادامه خواهند داد. به این ترتیب از سال ۱۳۶۱ به بعد، نقش مذهبی جنگ پررنگ‌تر شد و مفاهیمی، چون «شهادت‌طلبی»، «ایثارگری»، «رزمندگی» و «پایداری» برجسته‌تر شدند.

با توجه به فضای انقلابی آن دوران و این نکته که انقلابیون به تازگی محمدرضا شاه پهلوی یکی از حاکمان قدرتمند جهان را سرنگون کرده بودن و روحیه و امید بالایی داشتند، سرنگونی صدام و اتحاد شیعیان جهان علیه اشغالگران فلسطین دور از نظر نمی‌آمد.

درست است که تعدادی از شهروندان، سیاسیون و حتی فرماندهان جنگ با ادامه جنگ مخالف بودند، اما اکثریت با ادامه جنگ موافق بودند و حمایت‌های مردمی از رزمندگان و تحمل شرایط اقتصادی تا ایام پایانی جنگ ادامه یافت.

در آن دوران نماد‌های عمومی با مضمون «ایثارگری» و «مبارزه با استکبار» همه جا را فرا گرفته بود. رادیو، تلویزیون، دیوارنگاری‌های شهر و... همه مملو از ستایش ایثار و شهادت بودند. با توجه به این که فرهنگ تشیع و شهادت امام حسین برای قرن‌های متمادی در باور و فرهنگ ایرانیان وجود داشت، فضای تبلیغات عمومی نیز حول این مفاهیم ساخته شد. برای مثال برای جوانان مجردی که در جبهه‌ها کشته شده بودند، حجله دامادی برپا می‌کردند و آن را با آینه و چراغ تزیین می‌کردند. عملی که نماد ازدواج نمادین رزمنده شهید شده بود و به یکی از روایات معروف تاریخ تشیع اشاره داشت؛ ازدواج ناکام حضرت قاسم پسر امام دوم شیعیان در جریان واقعه کربلا.

پوستر‌ها و آثار سینمایی آن دوران جبهه‌ها را مکانی قدسی تصویر می‌کردند که در آن می‌شد به سعادت مطلق رسید و خود را از زرق و برق دنیا تطهیر کرد. شعاری که توسط دکتر علی شریعتی باب شده بود «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» در همه جا دیده می‌شد و مکررا بیان می‌شد.

تصاویر جنگ ایران و عراق

در واقع آمیختن وقایع صدر اسلام با امور روزمره و انطباق رویداد‌های تاریخی و مذهبی با وقایع روز از ابتکارات شریعتی بود که حکومت انقلابی به خوبی از آن بهره برد. جنگ دیگر صرفا جنگ بین دو کشور در غرب آسیا نبود که بنا بود مناسبات سیاسی منطقه را معین کند؛ بلکه جنگ «جبهه حق و باطل» بود و به امور اخروی و آخرالزمانی مربوط می‌شد.

الفاظ مذهبی، ادبی و عرفانی و عباراتی چون «عروج»، «شتافتن به سوی حق»، «پیوستن به قافله شهدا»، «عروج بر بال فرشتگان» و... که در طول تاریخ فرهنگی چند صد ساله ایران ساخته شده بودند، همگی احیا شده و به استخدام سیاست روز درآمدند. این امر با ماهیت انقلاب نیز هماهنگ بود چرا که انقلاب نوعی بازگشت به اصل و احیای خلوص از دست رفته بود و جنگ امتداد ایدئولوژیک این بازگشت به حساب می‌آمد.

در چنین حال و هوایی که تمام کشور را فراگرفته بود، بسیاری از مردم و اقشار مختلف، آرزو داشتند به آنچه «فوز عظیم» ذکر شده بود برسند و در میدان‌های نبرد که «محل هبوط ملائکه» خوانده شده بود، بروند. چنین اشتیاقی مختص به مردان و جوانان نبود و بسیاری از افراد که امکان حضور مستقیم در محل رزم را نداشتند، تلاش می‌کردند به نوعی در این واقعه دینی و معنوی مشارکت کنند.

بسیاری از هزینه‌های جنگ توسط کمک‌های مردمی تامین می‌شد که این کمک‌ها بسیار گسترده بودند و از پوشاک، مواد غذایی، مواد شوینده تا مصالح ساختمانی و وسایل نقلیه را شامل می‌شد. گروه‌هایی مانند سالمندان، زنان و کودکان که کمتر امکان حضور در میادین جنگ را داشتند، در پشت میدان‌های نبرد فعال بودند تا مایحتاج رزمندگان را تامین کنند. برای مثال ستاد جمع‌آوری کمک‌های مردمی  روزی را تعیین می‌کرد و دانش‌آموزان در آن روز با در دست داشتن  قلک‌های خود، به ستاد نماز جمعه ‌ می‌آمدند و کمک‌های خود را که در همان قلک‌ها به رزمندگان اهدا می‌کردند.

همچنین بسیاری از نوعروسان و تازه‌داماد‌ها حلقه ازدواج خود را برای رزمندگان می‌فرستادند. وانت‌دار‌ها و کامیون‌داران حتی آن‌ها که سالمند بودند، به صورت داوطلبانه به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌پرداختند و این کمک‌ها را به مناطق جنگی حمل می‌کردند.


بیشتر بخوانید: شاهکار ارتش و جهاد سازندگی در عملیات طریق القدس


زنان نیز که امکان حضور در جبهه‌های نبرد را نداشتند به شیوه‌های گوناگون سعی در مشارکت در این رویداد داشتند. برای مثال گروه‎های مختلف زنان در حسینیه‎ها، مساجد و خانه‎های شخصی جمع می‌شدند و با تهیه و پخت نان و دوخت لباس، بسته‌بندی آجیل و مواد غذایی، به تهیه اقلام مورد نیاز در جبهه‌ها کمک می‌کردند.

به گزارش رویداد۲۴ زنان نقش موثری در تاریخ جنگ هشت ساله داشتند که عمدتا در روایات رسمی به آن اشاره نشده و صرفا به «رنج مادران شهید دور از فرزندان خود» بسنده می‌شود. حدود پانصد نفر از زنان ایرانی درگیر جنگ در جبهه‌ها، و تقریبا ۶ هزار نفر در بمباران شهر‌ها جان باختند. تعداد کل جانبازان زن نیز ۵ هزار و ۷۳۵ بود که عدد چشمگیری است. بیشتر حضور زنان در جبهه‌های جنگ مربوط به بخش امداد و درمان بود.

در سه ماه نخستین جنگ حضور زنانی که از پرستاران و پزشکان نبودند هم در مناطق درگیری دیده می‌شد، اما با حمله عراق به شهر سوسنگرد و تجاوز سربازان بعثی به تعدادی از زنان، دیگر در شهر‌ها اجازه ماندن به دختران نمی‌دادند. اتفاق تلخ تجاوز به زنان در جریان جنگ بار‌ها از طرف نیرو‌های عراقی، از جمله در هویزه و سوسنگرد، رخ داد.

در کنار اینها، زنانی هم بودند که به سراغ ازدواج داوطلبانه با جانبازان می‌رفتند که به علت جراحاتی که بر بدن و روان داشتند، زندگی با آن‌ها دشوار بود. برای مثال زهره هنرکار که با یک جانباز قطع نخاعی ازدواج کرده، چنین می‌گوید: «یک بار زمانی که کلاس اول راهنمایی بودم، از طرف مدرسه ما را به آسایشگاه جانبازان بردند. زمانی که به خانه برگشتیم، مادرم پرسید‌: امروز چطور بود؟ گفتم من می‌خواهم با یک جانباز ازدواج کنم.» و در ادامه می‌گویند نهایتا با رد کردن تمام پیشنهادهای ازدواج، در سال آخر دبیرستان با یک جانباز ازدواج می‌کند.

ازدواج با جانبازان طبعا از اعتقادات دینی ناشی می‌شد. خانم معصومه عصری همسر حبیب گودرزی جانباز ۷۰ درصد که دو پا را در جنگ از دست داده، می‌گوید در نوجوانی اولویت اصلی‌اش ازدواج با یک جانباز بوده و سخن خود را چنین ادامه می‌دهد: «هرچه جانبازی وضعیت جسمی‌اش وخیم‌تر باشد اجر همسر هم بیشتر است. شوهر بنده آن‌قدر‌ها هم جانباز نیست و وضعیت‌هایی به‌مراتب از او وخیم‌تر میان جانبازان است که همسرانشان را به ایثارگری‌ای فراوان‌تر رهنمون ساخته است.»

حتی در مواردی خانواده این دختران با ازدواج آن‌ها مخالف بودند و پافشاری فرزندانشان موجب رضایت آن‌ها شده است. خانم مهری یزدانی همسر جانباز مجتبی شاکری درباره مخالفت پدرش برای ازدواج با جانباز چنین می‌گوید: «پدرم از دست من عصبانی بود. از نظر آن‌ها من یک آدم زیاده‌خواه بودم و برایشان عجیب بود که به ازدواج با چنین فردی رضایت بدهم. پدر من شرط مهریه یک میلیون تومانی گذاشت. اما وقتی گفتم که به محض قرائت خطبه عقد آن را خواهم بخشید چنین شرطی را بی‌ثمر دانستند. من از جهیزیه محروم شدم.»

تغییر مبانی فکری دهه شصت

ازدواج با مجروحان جنگی در دهه شصت با مبانی اعتقادی و حال و هوای آن دوران صورت می‌گرفت. در سال‌های بعد از جنگ جامعه ایران تغییرات بسیاری کرده است و نمود تغییرات را در همین مساله نیز می‌توان دید. در سال‌های اخیر اخبار فراوانی درباره سوءاستفاده از حق جانبازی می‌شنویم.

رسانه‌ها در سال ۱۳۹۸ از شخصی نوشتند که درصد قابل قبولی جانبازی دارد و از ۴ دختر داوطلب کنکور خواسته تا در ازای چندین میلیون پول آنان را به عقد دائم به صورت صوری خود درآورد و به این ترتیب این چهار دختر همسر جانباز محسوب شده و از سهمیه ۲۵ درصدی جانبازی استفاده کردند و توانستند رتبه قابل قبولی در کنکور کسب کنند که با رسانه‌ای شدن این ماجرا، بنیاد شهید ادعا کرد که فرد مذکور برخورد کرده است. اما جالب اینجاست که خود بنیاد شهید و امور ایثارگران هم از شائبه‌ها مصون نبود و اتفاقات عجیبی در این سازمان رخ داد که ابعاد آن بنابر «برخی ملاحظات»، به طور کامل رسانه‌ای نشد اما بنابر گزارش هیات رئیسه تحقیق و تفحص مجلس، اختلاس بزرگی در آن رخ داده بود.

عجیب‌تر آنکه بسیاری از مردم عادی که در جنگ بخشی از بدن خود را از دست داده بودند و در آن «فوز عظیم» حضور داشتند، اینک کنار گذاشته شدند و در دهه‌های بعد وضعیت معیشتی‌شان هم آنچنان با مشکل مواجه شد که در همین انقلاب، دست به تظاهرات زدند و مقابل نهادی که قرار بود از آنها حمایت کند، تجمع کردند. در مقابل، بخش دیگر که ارتباطات خود را حفظ کرده بودند، توانستند مناصب را به دست بیاورند و حتی احزابی راه بیاندازند که نام‌های آنهای نیز برگرفته از نام‌های «جانبازان» و «ایثارگران» بود. به این ترتیب از نگاه جامعه‌شناسی تاریخی باید پرسید این تغییر بنیادین در اخلاقیات دهه شصت و نود از کجا ناشی می‌شود؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۹
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
7
2
زن گرفتن از مردم این سرزمین
اشتباه است
ما که هیچ ارتباطی با این مردم نداشت
.............................
گرگ زخمی اگر جانباز حق
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
ملت غیرتمند داناست
مردم دم دار
دم جهل و دم تکبر بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
2
23
همه آن مفاهیم ایثار و گذشت با خود آن شهیدان رفتند و بجای آن انسانهای مخلص و از خود گذشته یک مشت
فرصت طلب مفت خور رانت بگیر دزد آمدند تا فقط زندگی خودشان را به اعلا برسانند و دیگ هیچ.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
دقیقا حق با شماست. شعارهای مرگ بر آمریکا و انگلیس میدادند و فرزندان خودشون در همون کشورها الان دارند از جیب مردم زندگی مرفه گونه میکنند وای بر روزگار ما
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
کدام مفاهیم
کدام مخلص
ادعای دروغین نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
هنوزم بخدا آدمای خوب باوجدان زیاد داریم که خاک میخورن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
21
سیاست دروغی و دروغ سیاسی
مش رمضون
|
Austria
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
14
7
ازآن موقع که انقلابیون به قول خانم انیسه خزعلی به دنبال فردیت گرایی و لیبرالی رفتند.و خریص تر شدند. . قول قرارهای که در انقلاب 57 به مردم یاذشان رفت. و ارزشهای دنیوی بر ارزشهای اخرویشان پیشی گرفت
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
جریان فکری دروغین که
جانبازی آنان نیز ریاکارانه
فریبکارانه بوده است
ریا یعنی فریب
ادعای دروغین
مفاهیم پوچ
مخلص ابلهانه
داریوش
|
Netherlands
|
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
5
17
انقلاب در نیمه سال 57 بدل به جتبش توده ای مکتیی با رهبری کریزماتیک شد . پس از ان جنبش ایدیولوژیک توده ای بود که حکومت شاه را سرنگون کرد و حکومت مکتبی به قدرت رسید که هدفش ساختن "انسان نو شیعی" با نیروی دستگاه های حکومتی بود.
دولت اسلامی در احراز این "هدف ناممکن" شکست خورد و بتدریج قدرت ایمان به ایدیولوژی حکومتی کاستی گرفت و از شمار باورمندان به ان بشدت کاسته شد . اکنون در دوران فساد ایدیولوژیی بسر می بریم که تنها منتقعان را جذب می کند
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
قیام ایرانیان
بر علیه جکومت پهلوی
درست بود اما
جریان فکری دروغین
نادرست بود
عجب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
6
31
چرچیل میگه؛ در ملل عقب مانده، آنهایی که با مشتهای گره کرده انقلاب میکنند روزی با مشتهای باز گدایی خواهند کرد،
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
زیرا چرچیل های ریاکار دو رو
آنان را فریب داد
.................
گرگ زخمی گرگ دوپا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
چرچیل غلط کرده حتما هم ما عقب افتاده ایم بله؟ امثال چرچیل پدر جد ملت و مملکت ماها رو در میارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
نسل ابله اگر عقب افتاده نبود کشور رو به این حال و روز نمیداختن،بله که عقب مانده هستی، عقب مانده نبودی میفهمیدی حرف راست رو حتی اگر دشمنت زد آویزه گوشت کن نه اینکه بهش فحش بدی، چرچیل و امثال چرچیل در زمانی که در کشورشون مسئولیت داشتن وظیفه خودشون میدونستن که از منافع ملت و کشورشون دفاع کنن نه از منافع من و شمای ایرانی،به هر حال هر گندی که به مملکت زده شده باید تلاش کرد ادامه پیدانکنه و کشور رو به ریل درستش برگردونیم
امیرحسین ماحوزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
7
10
من هر روز رویداد رو چک می‌کنم فقط بخاطر این صفحه و مطالب جذابی که میگذارین.می‌خواستم خواهش کنم از تاریخ و وقایع جهانی هم مطلب بذارید. ممنون
ميرزا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
2
18
فریب را خوب به خاطر دارم
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
2
21
باور انقلابی از شکم سیری میاد از خوردن برنج خالص امریکایی دو تومنی و روغن زرد و کره سراب و عسل اردبیل نه از خوردن برنج هندی صد هزار تومنی روغن پالایشگاهی و سیب زمینی 15 هزار تومنی
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
1
23
چرا حاج احمد آقای جوان، برای جنگیدن به جبهه های حق علیه باطل نرفتند؟
اگر پیامبر (ص) جنگی را با مشرکان اعلام می کردند خودشان جلوی سپاه شمشیر می زدند.
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
حرف خدا درست بود
عدالت حق ایران بود
ایرانیان ستمدیده بود
حق دفاع از خانه و زندگی
مجازات دیو هجوم حتی دار مرگ
و اما
در لشگر جنگ ریاکار دو رو
کم نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
1
10
زمانی که در یک عقیده جهل و عدم منطق حاکم باشه یقینا همان عقیده به فساد و بلایی خانمان سوز تبدیل میشه
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
13
1
خجالت بکشید هرچی از دهنتون در میاد میگید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
16
1
سلام
هنوز هم آرمان های امام و انقلاب هست و خواهد بود، متنهی کم جلوه دادن اون توسط دشمن انجام گرفته، بنظر بنده اعتقادات مردم وقی تر هم شده، مردم متدین
صحبت های مقام معظم رهبری را در مورد همین موضع نگاه کنید
زمان شاه وقتی آیت الله مدرس را شهید کردند کسی جرئت تعرض به حکومت رو نداشت فقط دوسه نفر شعار دادند، ولی الان کسی شهید میشود یا گمنامی می آورند دوباره انقلاب میشود و جمعیتی عظیم میآیند
پاسخ ها
جواد
| Canada |
۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
آیت اللاه مدرس ازطرفداران پادشاهی و مخالفت با جمهوریت بود.مشکلاتش با حکومت در مسائل شخصی بود.وقتی مأیوس شد،فرستاده هایی به همراه نامه به مسکو و لندن فرستاد تا مخالفت آنان را برانگیزاند و...کمی تاریخ خوب است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
16
1
واقعا متاسفم که این چنین ناجوانمردانه به تحلیل زیباترین قسم از تاریخ چندسال ایران رفتین
۱. علت ادامه ی جنگ زیاده خواهی و آرمانگرایی نبود.امام شروطی عاقلانه برای پذیرش قطعنامه گذاشتند مثل پذیرش صلح نه آتش بس، برگشت به خطوط مرزی، تبادل اسرا، تعیین متجاوز و پرداخت غرامت
۲. برعکس نظر شما وقایعی همچون تشییع چند ده میلیونی شهید سلیمانی نشان داد ملت ایران یاد گرفته آمد بین نمادهای واقعی مقاومت و ریاکاران فرق گذاشته و به این نمادهای پرارزش احترام بگذارند.
۳. پیشنهاد می شود نویسنده محترم و مخاطبان گرامی کمی به کتب تاریخی مرتبط مراجعه کنند تا اظهارنظرات کمی دقیق تر باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
8
0
انصافا حال آدم‌های تیز از انشاهای کودکانه و محقر این نویسنده سبیل توده‌ای به هم میخوره. انشای دمده و پر از تحریف. معلومه چند دهه عقده به ذهنش گره خورده.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
0
1
متاسفانه درست است،ارزش‌های انقلاب به تدریج کمرنگ شدند،جای رزمندگان با ایمانی را که بدون هیچ چشمداشتی به جبهه ها می‌رفتند منافقین دورویی گرفتند که به هیچ قیمتی حاضر نیستد دست از منصب های حکومتی خود بردارند و دست از رانت خواری بکشند...!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
0
1
فیلمی با مضمون تیتر شما وجود دارد ،اگر معیار را همان فیلم در نظر بگیریم ،معنای پو چی و بن‌بست همه گیر است ،،،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
0
2
رهبران انقلاب شتابان و باهدف صدور انقلاب و ایجاد حکومت جهانی، بدون برنامه ریزی اساسی و بازنگری قوانین ،با سپردن امور داخلی کشور به افراد بی صلاحیت و عوامل اتش باختیاری که برمبنای منافع ، حامی انقلاب هستند، کشور را در بی قانونی و حاکمیت روابط بر ضوابط و گسترش ظلم و فساد گرفتار کرده اند. مغفول ماندن نظارت بر عملکرد مسئولین رده پائین بجای اعتماد به ادعای انقلابیگری انها سبب فساد حکومت از درون و بی ارزش شدن اسلام بعنوان نیروی معنوی قدرتمند در اصلاح افراد و جامعه شده. فساد دستگاه قضائی و اداری و پلیس و بی توجهی ارگانهای انقلابی به اینگونه مفاسد که بعضا خود در گسترش انها دست دارند، مهر بطلان بر انقلابی زد که با هدف رفع همین مفاسد شروع شد. انقلاب ما برای چادر نبود بلکه رفع ظلم و جلوگیری از تاراج ثروتهای ملی بود که هیچیک محقق نشد و گرفتار نظام بدتر از شاهنشاهی شدیم. کشتار بیرحمانه معترضان بحق در حکومت فعلی در هیچ برهه ای از تاریخ بشریت در هیچ کشوری ثبت نشده. در این شرایط که عده ای تندرو انقلاب را در انحصار خود دراورده اند، انقلابی ماندن بمعنی توهین به ارمانهای ابتدائی انقلاب است. انها که در هر شرایط یا هر ایده وهدفی هرچند مخلصانه به جبهه رفته یا برای انقلاب کاری کرده اند، اکنون با توهم طلبکاری و توقعات فراقانونی عملا به ضد انقلاب تبدیل و انرا به فساد کشیده اند. حکومت فعلی جز خون جگر دادن به انقلابیون مخلصی که طمع قدرت و ثروت نداشتند و بر مبنای شرافت انسانی وعدالتخواهی و ظلم زدائی برای خدا کار کرده اند، کاری نکرده اما بهشت برین برای زالوهای منفعت طلب در هرج و مرج بی قانونی و مفاسد بی شمار اقتصادی فراهم کرده. با این وضع، صدور انقلاب بمعنی صدور هرج و مرج و فساد و بی قانونی و ظلم و درنهایت دین ستیزی خواهد بود هرچند فعلا دین گرایی جهانی بواسط منافع موقت تازه مسلمانها درحال رشد است اما بزودی ان روی تلخ سکه اسلام انقلابی را خواهند دید.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان