تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

همه چیز در ابهام/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: دولت هنوز مکانیسم تخصیص یارانه آرد را مشخص نکرده است

تصویری با عنوان کارت یارانه نان اخیرا در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده که تکذیبیه برخی رسانه‌های نزدیک به دولت را در پی داشته است. با این حال برخی شواهد نشان می‌دهد کارت نان یکی از گزینه‌های پیشنهادی دولت برای تخصیص یارانه نان بوده است. جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره جزییات تصمیم جدید دولت با رویداد۲۴ گفتگو کرده است. او می‌گوید دولت بدون اینکه مکانیسمی را مشخص کند، یارانه را قطع کرده است.

جعفر قادری نماینده مجلس

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: حذف یارانه آرد و بالا رفتن قیمت نان گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه تخصیص یارانه به این کالای اساسی را تشدید کرده است. دولت طبق معمول قبل از چاره اندیشیدن اقدام به افزایش قیمت کرده و هنوز تکلیف نحوه پایین نگه داشتن قیمت‌ها مشخص نیست. از روز شنبه عملا یارانه آرد حذف شده و نان‌های فانتزی به چندین برابر قیمت قبل در بازار عرضه شده‌اند. در این شرایط گمانه زنی‌ها درباره نحوه ارائه یارانه نان افزایش پیدا کرده است. عده‌ای از احتمال صدور کارت نان خبر داده‌اند؛ خبری که توسط خبرگزاری فارس تکذیب شده است. فارس انتشار تصویر کارت یارانه نان را جعلی و صدور کارت یارانه نان را شایعه پراکنی رسانه‌های معاند خوانده است.

این تکذیب کردن‌ها و اتصال موضوع به رسانه‌های معاند در حالی است که ظاهرا مساله عرضه کارت نان یکی از گزینه‌های پیشنهادی دولت برای نحوه تخصیص یارانه این کالای ضروری بوده است. جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مکانیسم تخصیص یارانه آرد به وجود ابهاماتی در این طرح اشاره کرده است. اطلاعاتی که او به رویداد۲۴ داده نشان می‌دهد حتی خود مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه اطلاعی از تصمیم جدید دولت ندارند و در جای جای این گفتگو اشاره می‌کند که دولت اطلاعی نداده یا هنوز مکانیسم‌ها مشخص نیست! به این ترتیب این سوال پیش می‌آید که وقتی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره یک تصمیم توجیه نشده و خبری از جزییات ماجرا ندارند، چگونه این توقع وجود دارد که مردم عادی توجیه باشند و از تصمیم دولت حمایت کنند؟؟ متن گفت‌وگوی جعفر قادری با رویداد۲۴ را در ادامه بخوانید:

قادری می‌گوید: دولت هنوز مکانیزم را روشن نکرده است ولی استنباط ما در مجلس این است که هر کس می‌تواند گندم را با قیمت جهانی وارد کند و در داخل کشور به آرد تبدیل کند. نانوا می‌تواند این آرد را به قیمت آزاد خریداری کند، ولی مصرف‌کنندگان برای خرید، قیمت قبلی را می‌پردازند و نانوا بر اساس عملکردش که چه تعداد نان فروخته، مابه‌التفاوت را به صورت یارانه از دولت دریافت خواهد کرد و نگرانی از قاچاق آرد از بین می‌رود و حتی آرد و سایر نهاده‌های آردی مانند ماکارونی می‌توانند صادر شوند.


بیشتر بخوانید: ۱۰ درصد نانوایی‌هایی تهران که جواز ندارند، قیمت نان را افزایش می‌دهند/ قیمت همه محصولات آردی افزایش خواهد یافت


قادری درباره نحوه تخصیص یارانه نان به افراد گفته هنوز مشخص نیست که خرید نان با کارت عادی بانکی امکان‌پذیر است یا باید کارت نان بدهند و برای هر خانواده سهمیه مشخص شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا کارت نان قرار است برای همه ایرانی‌ها صادر می‌شود یا فقط یارانه‌بگیر‌ها مشمول دریافت آن هستند، گفت: در این طرح همه مشمول یارانه هستند، اما در این مورد هم هنوز مکانیزم مشخص نشده است.

این نماینده مجلس به پیشنهاد‌های موجود در دولت برای اجرای این طرح اشاره کرده و گفته بعضی‌ها می‌گویند کارت نان داده شود و میزان مصرف روزانه هر فرد مشخص باشد و در محدوده این میزان، نان با قیمت قبلی داده شود و مازاد آن به صورت آزاد خریداری شود. برخی می‌گویند کارت‌های بانکی استفاده می‌شود و عملا محدودیتی برای خرید نان خانوار‌ها وجود ندارد و فقط نانوا بر اساس مقدار نانی که فروخته از دولت یارانه می‌گیرد. البته در این فقره هم جزییات تصمیم دولت هنوز روشن نشده و منتظر اعلام آن از سوی قوه مجریه هستیم.

این نماینده مجلس درباره دلیل عدم شمول نانوایی‌های صنعتی گفته به نظر مجلس اگر بنا باشد نان مشمول یارانه شود نباید نوع نان تعیین شود. اتفاقا نان‌های صنعتی دور ریزشان کمتر است و کارا‌تر هستند و با هزینه کمتری نان را تولید می‌کنند و باید مورد حمایت قرار بگیرند. اینکه چرا دولت به این شکل عمل کرده برای ما هم جای سوال دارد.

قادری تاکید کرده تمام تلاش باید این باشد که قدرت خرید مردم بالا برود و اینکه مرتب یارانه بدهیم، قابل دفاع نیست. باید موانع تولید را برداریم و از تولید حمایت کنیم. هرچه افراد بیشتری در خانوار شاغل باشند، قدرت خرید خانوار‌ها به قیمت جهانی بالاتر می‌رود و دلیلی ندارد برای هیچ کالایی اعم از نان یارانه بدهیم. در این شرایط دولت به جای پرداخت یارانه به کالای خاص، از خانواده‌های خاصی که میزان دریافتی کمتری دارند حمایت می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت نان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان