تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

فعالیت دوباره شرکت‌های هرمی/ شگرد جدید عضو گیری هرمی‌ها

هرمی‌ها دوباره جان گرفته‌اند و در حاشیه شهر‌ها جوانان بیکار را جذب خود می‌کنند. شگرد جدیدی هم پیدا کرده اند و این بار با نام فروش محصولات و کالا‌ها افراد را جذب تیم‌های خود می‌کنند.

شرکت‌های هرمی

رویداد۲۴ اوایل دهه ۸۰ بود که مانند خوره به جان جوانان افتاد. همه می‌خواستند یک شبه به پول برسند و راه صد ساله را در چند ماه بروند. کم کم بین همه به « گلدکوئست » معروف شد و هزاران جوان را به دام خود انداخت و رویاهایشان را به سرابی سیاه تبدیل کرد.

از سال ۸۷ پلیس آگاهی و وزارت اطلاعات برای جلوگیری از تبدیل سونامی شرکت‌های هرمی به موضوعی امنیتی وارد عمل شده و برخورد با شرکت‌های هرمی برخورد آغاز کردند.

از گروگانگیری تا انهدام خانه‌های تیمی

به گزارش جامعه ۲۴، در همان زمان ماموران پلیس و وزارت اطلاعات شروع به برخورد با خانه‌های این شرکت‌های هرمی کردند. در روز‌های اول ده‌ها خانه در غرب تهران که پاتوق این شرکت‌ها شده بود، شناسایی و جوانان فریب خورده از داخل آن‌ها خارج و نجات یافتند و سر شبکه‌ها که میلیارد‌ها تومان کلاهبرداری کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

با دستگیری این افراد مشخص شد که آن‌ها با وعده و فریب افراد را از شهر‌های دیگر به این خانه‌ها کشیده و با گروگان گرفتن آن‌ها خانواده و آشنایان را مجبور می‌کردند که برای رهایی آن افراد پول واریز کنند.

هرمی‌ها دوباره جان گرفتند

با گذشت بیش از یک دهه از فروکش کردن تب هرمی‌ها، با افزایش مشکلات اقتصادی و موج فزاینده بیکاری بار دیگر شرکت‌های هرمی زیر پوست شهر فعال شده و جوانان را با وعده‌های فریبنده جذب می‌کنند.

در ماه‌های آخر روزی نیست که پلیس خبر از انهدام شرکتی ندهد. نکته قابل توجه این است که اینبار مجرمان به جای شهر‌های بزرگ روی شهر‌های حاشیه‌ای سرمایه گذاری کرده و در شهر‌های کوچک فعالیت می‌کنند.

احتمال جان گرفتن دوباره هرمی ها

سرهنگ مهرداد امیدی، معاون اسبق پلیس آگاهی که در دهه ۸۰ مسئول برخورد با شرکت‌های هرمی بود، در گفتگو با جامعه ۲۴ درباره فعالیت‌های شرکت‌های هرمی گفت: در اواخر دهه هشتاد، شرکت‌های هرمی با افزایش فعالیت خود توانستند چهار میلیون نفر را جذب خود کنند. این موضوع باعث شد تا فعالیت این شرکت‌ها افزایش یابد و با یک بحران روبرو شویم.

وی افزود: در روز‌های بحرانی آن زمان به این فکر افتادیم که برخورد قانونی را انجام دهیم و با شرکت‌ها و سرشبکه‌ها برخورد کردیم.

به گفته امیدی در آن زمان بیش از ۹۵ درصد فعالیت‌ها به پایان رسید و به موفقیت کامل رسیدیم. البته هشدار‌ها و آموزش‌ها در کنار برخورد انتظامی باعث شد تا سرعت جذب این شرکت‌ها هم به شدت کاهش یابد.

معاون اسبق پلیس آگاهی کشور افزود: برخورد‌های آن دوره باعث شد تا شرکت‌های هرمی نتوانند در شهر‌های بزرگ فعالیت کنند. به همین خاطر به شهر‌های کوچک رفتند.

وی با اشاره به روش‌های جذب این افراد، تاکید کرد: این شرکت‌ها بعد از برخورد‌های گذشته روش‌های خود را تغییر داده و با نام شرکت‌های فروش محصولات، افراد را جذب می‌کنند. در این روش افراد به بهانه فروش کالا و سود فروش و مشارکت جذب می‌شوند، اما در واقعیت کار‌های هرمی انجام می‌دهند.

به گفته امیدی اگر فکری به حال این شرکت‌ها نشده و برخورد‌ها انجام نشود، بازهم ممکن است سونامی دیگری از فعالیت‌های هرمی داشته باشیم.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کلاهبرداری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان