تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

ماجرای ابتلای غیرعادی کودکان به هپاتیت چیست؟

در حال حاضر ۳۰۰ مورد ابتلا به هپاتیت حاد بدون شناخت منشا آن وجود دارد که کودکان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ماجرای ابتلای غیرعادی کودکان به هپاتیت چیست؟
رویداد۲۴ سازمان جهانی بهداشت (WHO) از شناسایی حدود ۳۰۰ کودک مبتلا به هپاتیت حاد در ۲۰ کشور جهان خبر می‌دهد. بیماری‌ای که از آمریکا و انگلیس آغاز شد، اما اکنون پای آن به جنوب شرق آسیا هم رسیده و ورودش به ایران هم متحمل به نظر می‌رسد.

 البته به گفته رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکنون هیچ موردی از این بیماری در ایران گزارش نشده، اما نظام مراقبتی آن تعریف و به مراکز درمانی ابلاغ شده است.

دکتر ابراهیم قادری درباره دلایل شیوع این بیماری در میان کودکان بیان کرد: ویروس‌های هپاتیت A تا E می‌توانند منجر به هپاتیت‌های کلاسیک و معروف شوند، اما برخی ویروس‌ها هم به شکل موردی منجر به بروز هپاتیت غیرکلاسیک و درگیری کبدی می‌شوند. هپاتیتی که اخیرا در سطح دنیا در کودکان گزارش شده و منجر به التهاب کبدی در این گروه سنی شده است ممکن است ناشی از سایر ویروس‌ها باشد، چون این بیماران از نظر هپاتیت A تا E منفی بوده، ولی هنوز علت آن به صورت دقیق مشخص نیست.

هپاتیت حاد یا التهاب کبد در کودکان خردسال نادر است. دکتر آندریا آمون، مدیر مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری گفت که اکنون ۳۰۰مورد ابتلا به هپاتیت حاد بدون شناخت منشا آن وجود دارد که کودکان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تحقیقات در همه کشور‌هایی که موارد ابتلا را گزارش کرده‌اند ادامه دارد، اما در حال حاضر علت دقیق این هپاتیت همچنان ناشناخته است.

علائم این نوع هپاتیت در کودکان

در حال حاضر در حدود ۲۰ کشور دنیا مواردی از این نوع هپاتیت را گزارش کرده‌اند و تعداد تقریبی حدود ۳۰۰ نفر مبتلا هم اعلام شده است. این نوع هپاتیت در کودکان با ضعف، بی‌حالی، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ آغاز می‌شود و در مواردی درد شکمی و زردی چشم‌ها هم وجود دارد.

مواردی از بیماری هم در برخی کودکان شدید بوده و آسیب جدی برای کبد این گروه سنی به همراه داشته است. البته هنوز علت بیماری مشخص نیست و به طور دقیق اعلام نشده که آمار افزایشی بیماری واقعی است یا حساسیت پزشکان به پیگیری و ثبت این نوع هپاتیت بیشتر شده است. ولی این بیماری بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود و فعلا احتمال ارتباط آدنوویروس و ویروس کووید۱۹ با این بیماری مطرح شده است.

یک آدنوویرورس به ویژه آدنوویروس نوع ۴۱ در ابتلاء به هپاتیت دخیل است به این شکل که آزمایش‌های مولکولی تکمیلی شواهدی از آدنوویروس ۴۱ را در ۱۸ مورد از این کودکان نشان داده است.

اگر چه برخی از آن‌ها از جمله نوع ۴۱ می‌توانند باعث ایجاد التهاب معده و روده اسهال شوند، ولی آدنوویروس ۴۱ با هپاتیت در کودکان مبتلا به نقص ایمنی ارتباط دارد، اما این بیماری در کودکان بدون بیماری زمینه‌ای دیده نشده است.

در حالی که بسیاری از کودکان در زمان ابتلاء به هپاتیت به آدنوویروس‌ها آلوده شده بودند، ۲۰ نفر از آن‌ها به کووید مبتلا بودند و ۱۹ نفر دیگر همزمان با یک آدنوویروس و ویروس کرونای سارس آلوده شدند.

در حال حاضر فرضیه اصلی این است که به نظر می‌رسد آدنوویروس احتمالاً نقشی را ایفا می‌کند و از آنجایی که بیماری که کودکان نشان داده اند با آنچه قبلاً با آدنوویروس ۴۱ مرتبط بوده است، مطابقت ندارد.

در ایران هنوز موردی از این بیماری گزارش نشده، اما یک دستورالعمل برای این بیماری از سوی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تنظیم و به تمامی مراکز درمانی کشور ابلاغ شده است. بر این اساس اگر موارد مشکوکی وجود داشته باشد، پس از ارزیابی‌های اولیه و مبتلا نبودن فرد به هپاتیت کلاسیک، پیگیری و بررسی بیشتر برای ابتلا به هپاتیت جدید انجام خواهد شد. کودکانی که علائم عفونت گوارشی از جمله استفراغ و اسهال را تجربه می‌کنند باید در خانه بمانند و تا ۴۸ ساعت پس از پایان علائم به مدرسه یا مهدکودک نروند.

علیرضا ناجی؛ رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هرگونه احتمال دخیل بودن واکسن کرونا در موارد ابتلاء به هپاتیت را رد کرد و گفت: اکثر کودکانی که اخیراً به هپاتیت مبتلا شده اند، در برابر کرونا واکسینه نشده بودند.

وی با تاکید بر اینکه هپاتیت شدید در کودکان سالم بیماری شایعی محسوب نمی‌شود، ادامه داد: موضوعی که موارد ابتلاء به هپاتیت را غیرمعمول‌تر می‌کند این است که توسط عوامل متداول این بیماری ایجاد نشده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان