تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

حذف آتش نشانی از ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها/ نقش انبوه‌سازان در تصمیم شهرداری تهران

آتش‌نشانی تهران از ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها با دستور شهردار تهران کنار گذاشته شد این در حالی است که مشخص نیست چه عواملی پشت این تصمیم شهردار تهران وجود دارد؛ ناکارشناسان یا مافیای انبوه ساز؟!

ایمنی ساختمان‌ها

رویداد۲۴ آتش‌سوزی پلاسکو و متعاقب آن فر رویختن یکی از نماد‌های تهران مدرن در دوران توسعه پیش از انقلاب به همراه جان باختن تعدادی از آتش‌نشانان در جریان اطفاء حریق اولیه آن، نگاه‌ها را به سمت ایمنی ساختمان‌های تهران در برابر آتش و تاب‌آوری تجهیزات آن جلب کرد.

در همان زمان اعلام شد که تعداد بسیار زیادی از ساختمان‌های تجاری و اداری تهران نتوانسته‌اند مجوز‌های ایمنی را از سازمان آتش‌نشانی کسب کنند و ساختمان‌ها تا پیش از اخذ تأییدیه سازمان آتش شانی پایان کار نمی‌گرفتند. این امر تا چند روز قبل ادامه داشت با این حال هشتم اردیبهشت ماه امسال علیرضا زاکانی شهردار تهران طی دستوری تاییدیه ایمنی ساختمان‌ها را که پیشتر توسط سازمان آتش نشانی انجام می‌شد به دفاتر خدمات الکترونیک شهر منتقل کرد.

به گزارش جامعه ۲۴، بر این اساس از این پس تاییدیه نقشه‌های معماری ساختمان‌های مسکونی تا ۱۱ طبقه و ساختمان‌های تجاری و اداری تا ۷ طبقه، منطبق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به مسئولیت طراحان و با کنترل دفاتر خدمات الکترونیک شهر انجام می‌شود.

این موضوع از آنجا تعجب آور است که مشخص نیست که دفاتر خدمات الکترونیک و یا طراحان ناظر که کمترین آگاهی را در مورد اصول ایمنی ساختمان دارند چگونه می‌توانند نحوه ایمنی ساختمان‌های در دست احداث را مورد ارزیابی ایمنی از لحاظ پیشگیری از حریق، تست تاب‌آوری تجهیزات در آتش، تخلیه دود توسط آتش‌نشانی، تخلیه افراد در حین حریق را که از جمله وظایف و تخصص سازمان آتش نشانی است را انجام دهند؟

شورای شهر تهران اطلاع دارد؟

اگرچه زاکانی چنین دستوری را صادر کرده است، اما هرگونه دستوری در این رابطه باید از مسیر تأیید شورای شهر تهران بگذرد. خبرنگار جامعه ۲۴ در تماسی با علیرضا نادعلی سخنگوی این شورا به کسب اطلاع از این عضو شورای شهر پرداخت، اما نادعلی در پاسخ از این امر اظهار بی‌اطلاعی کرد و ارائه جزئیات را به روز‌های آتی موکول کرد.

با این حال این اقدام زاکانی به نظر می‌رسد بیش از آنکه به نفع شهروندان تهرانی باشد عملا در خدمت انبوه‌سازان و بساز بفروشانی باشد که هرچه سریعتر می‌خواهند مجوز‌های پایان کار را کسب کرده و نسبت به ایمنی ساختمان‌ها اهمال کنند.


بیشتر بخوانید: از آوار تا سکوت/ چرا معرفی ساختمان‌های ناایمن امنیت ملی را به خطر می‌اندازد؟


عدم برنامه شهرداری برای ایمنی ساختمان‌ها

خلیل پیمان، کارشناس آتش نشانی در گفتگو با جامعه ۲۴ در این رابطه اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی در طی سال‌های اخیر فرایندی را در خصوص ایمنی ساختمان‌ها پیش گرفته بود و روز به روز این فرایند را توسعه داده و وضعیت ایمنی ساختمان‌ها نیز بهتر می‌شد.

وی با اشاره به دستور شهردار تهران در مورد خروج نظارت سازمان آتش‌نشانی از ایمنی ساختمان‌ها اظهار کرد: شهرداری تهران هنوز برنامه‌ای برای نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها ندارند در حالی که تمامی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی دوره‌های مختلفی را دیده و در این کار زبده بوده و از نظر کارایی جواب پس داده بودند.

عدم تخصص دفاتر خدمات الکترونیک در ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها

پیمان بیان کرد: اینکه این نظارت و تأییدیه‌ها را به دفاتر خدمات الکترونیک سپرده‌اند مسائلی به وجود می‌آورد که امکان دارد نتوانند کامل ایمنی ساختمان‌ها را سنجیده و از نظر ایمنی معماری، تاب‌آوری تجهیزات و کاربرد تجهیزات ایمنی مانند اعلام و اطفاء را ارزیابی کنند.

وی تأکید کرد: شهرداری تهران اگر چنین تصمیمی را داشت می‌بایست مقدمات آن را فراهم می‌کرد و به آموزش نیرو‌هایی برای این کار می‌پرداخت نه اینکه به ناگهان این وظیفه را از آتش‌نشانی بگیرند.

نقش انبوه‌سازان در تصمیم شهرداری تهران

این کارشناس آتش‌نشانی با بیان اینکه این تصمیم شهرداری در آینده اثرات غیر قابل جبرانی به جای خواهد گذاشت، به نقش انبوه‌سازان در این رابطه اشاره کرد و گفت: برخی از انبوه سازان پس از اخذ تأییدیه‌های شهرداری برای ساخت از آتش‌نشانی تأییدیه‌ای نمی‌گرفتند، اما پس از اتمام کار شهرداری آن‌ها را به آتش‌نشانی ارجاع می‌داد که پس از طرح اشکال این سازمان در رابطه با ایمنی ساختمان با مشکل روبه‌رو می‌شدند. من فکر می‌کنم این دسته از انبوه‌سازان در این تصمیم جدید شهرداری تهران نقش داشته باشند.

وی افزود: از سوی دیگر این دستور شهرداری موجب کاهش هزینه‌های انبوه‌سازان در خرید تجهیزات ایمنی و ... نیز می‌شود چرا که سخت‌گیری آتش‌نشانی از بین می‌رود.

پیمان یادآور شد: دفاتر خدمات الکترونیک هیچگونه اطلاعاتی در زمینه ایمنی ساختمان‌ها ندارند و این مسأله در آینده مشکل ساز خواهد بود. سازمان آتش‌نشانی این اواخر داشت بر روی ایمن‌سازی ساختمان‌های شش طبقه به پایین نیز کار می‌کرد، اما با این دستور شهرداری تهران این موضوع نیز کأن لم یکن می‌شود.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان