تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

عامل اصلی افزایش مرگ و میرهای الکلی‌ در ایران

مرگ ۱۲ تن در بندرعباس در یک هفته به علت مصرف مشروبات الکلی تقلبی و دست ساز بار دیگر زنگ خطر را به صدا درآورد. این درحالی است که در ماه‌های اخیر قیمت مشروب به صورت نجومی افزایش یافته است.

افزایش مرگ و میرهای الکلی‌

رویداد۲۴ یک هفته وحشتناک و کابوس وار برای مردم بندرعباس بالاخره به پایان رسید. از روز دوشنبه هفته گذشته بود که بیمارستان‌های شهر بندرعباس به ویژه بیمارستان رجایی با انبوهی از جوانان روبرو شدند که با مسمومیت الکی مراجعه کرده بودند.

این اولین بار نبود که در بندرعباس این اتفاق رخ می‌داد برای همین به تمامی مراکز درمانی شهر آماده باش اعلام و کادر درمان منتظر سونامی مسمومیت با مشروبات تقلبی شد.

به گزارش جامعه ۲۴، هنوز یک روز نگذشته بود که تعداد مسمومان به بیش از ۴۵ نفر رسید و در همان روز‌های اول سه نفر جان خود را از دست داده و پنج نفر نیاز به دیالیز پیدا کردند.

تنها راه برای مسئولان اطلاع رسانی بود تا کسی مشروبات تقلبی را مصرف نکند، اما گوش مصرف کنندگان بدهکار نبود و در عرض یک هفته تعداد مسمومان به حدود ۱۰۰ نفر برسد. اما نکته جالب توجه مسموم شدن نوجوان ۱۳ ساله تا پیرمرد ۸۵ ساله بود. در این مدت ۱۲ بیمار جان باختند و مابقی با درد‌هایی همچون دیالیز یا کوری روبرو شدند. خوشبختانه در ۴۸ ساعت گذشته با اطلاع رسانی‌ها میزان مسمومان به کمتر از ۵ نفر در روز رسید و دیروز موردی گزارش نشد.

در همین حال نیرو‌های قضایی و پلیس موفق شدند ۱۲ ساقی را شناسایی و دستگیر کنند. البته این اولین بار نیست که در بندرعباس مشروبات الکلی دست ساز مسموم توزیع می‌شود. در سال ۹۷ نیز به علت توزیع مشروبات الکلی در این شهر ۵۰ نفر مسموم و ۱۰ نفر کشته شدند.

ساقی‌ها علت مصرف مشروبات تقلبی را می‌گویند

مظفر، ساقی مشروبات الکلی در محله مجیدیه که به صورت اتفاقی او را در خیابان دیدیم در مورد اینکه چرا مشروبات الکلی تقلبی زیاد شده است، به جامعه ۲۴ گفت: علت اصلی مسموم شدن مشروبات الکلی استفاده از متانول به جای اتانول است. هر لیتر اتانول که در عرق‌هایی که به اسم عرق سگی معروف هستند استفاده می‌شود بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است، در حالی که متانول هر لیتر ۶ تا ۱۰ هزار تومان است. برخی ساقی‌های بی وجدان برای سود بیشتر اتانول و متانول را قاطی می‌کنند که باعث سمی شدن مشروب می‌شود. اگر کسی این مشروب را بخورد قطعا یا می‌میرد یا کور می‌شود.

مظفر در مورد اینکه چرا این اتفاقات از سوی ساقی‌ها رخ می‌دهد؟ گفت: برخی‌ها نمی‌خواهند مشتری‌های قشر ضعیف خود را از دست بدهند. الان یک بطری یک و نیم لیتری عرق ۱۸۰ تا ۲۳۰ هزار تومان است و یک بطری مشروب ۴۰۰ هزار تومان و خیلی‌ها نمی‌توانند این را بخرند و ساقی با ترکیب اتانول و متانول یا آب الکل این کار را انجام می‌دهد.

وی معتقد است پلیس به خوبی مرز را بسته و دیگر خبری از ورود مشروب نیست و قیمت هایش هم سر به فلک می‌کشد، به همین دلیل سودجویان فعال‌تر شده اند.

تاثیر روانی مصرف مشروبات الکلی/ ارتکاب قتل در مستی بیشتر از زمان عادی

مسعود موسوی پور، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار جامعه ۲۴ در مورد چرایی خوردن مشروبات الکلی، گفت: استفاده از مشروبات الکی چند دلیل دارد که مهمترین آن فرار فرد از واقعیت و تنهایی برای ساعاتی است. بسیاری می‌گویند که ما برای شادی مشروبات الکلی را مصرف می‌کنیم که این موضوع به نظر صحیح نیست و فرد برای فرار از واقعیت حتی برای چند ساعت اقدام به خوردن مشروبات الکلی می‌کند. این چند ساعت اگرچه تسکین موقت است، اما کم کم فرد را وابسته به الکل می‌کند.

وی افزود: بعد از مدتی فرد دائم الخمر شده و باید روزانه یا چند روز یکبار مصرف کند به همین دلیل باید هزینه زیادی را برای مشروبات الکلی بپردازد، وقتی فرد به این مرحله می‌رسد سعی می‌کند تا با خرید‌های ارزان قیمت، رفع نیاز انجام دهد غافل از اینکه ممکن است یکی از همین مشروب‌ها متانول بوده و فرد را به دردسر بزرگ انداخته و حتی جانش را بگیرد.

این جامعه شناس با رد ادعا‌های افراد که ما بدنمان عادت دارد و بد مستی نمی‌کنیم، گفت: هرچقدر فرد ادعای جنبه داری کند، بازهم مشروبات روی روان او تاثیر گذاشته و فرد را در کنترل خود می‌گیرد. هرچه مواد تشکیل دهنده مشروبات دارای ناخالصی بیشتر، تاثیر منفی مشروب روی فرد افزایش می‌یابد.

به گفته موسوی پور، بیشتر قتل‌های دوستانه یا ناخواسته در حالت مستی رخ داده و همین نشان دهنده این است که فرد هیچ تسلطی روی رفتارش در هنگام مستی ندارد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشروبات الکلی
نظرات شما
پیشخوان