تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱

برنامه ایلان ماسک برای توئیتر چیست؟

قرار است مشترکان توئیتر با قابلیتی به نام x روبرو شوند که پیش بینی شده این محصول جدید تا ۶ سال آینده، ۱۰۴ میلیون کاربر خواهد داشت.

ایلان ماسک

رویداد۲۴ ایلان ماسک را به عنوان فردی با رویا‌های بزرگ می‌شناسند. او دو شرکت عظیم خودروسازی تسلا و موشک سازی اسپیس ایکس را بنیانگذاری کرده و در آخرین اقدام خود نیز ۴۴ میلیارد دلار برای خرید توئیتر پرداخته است.

به گزارش اقتصاد۲۴؛ در واقع ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد جهان در ادامه بلندپروازی‌های خودش، اخیراً طرحی را به سرمایه‌گذاران ارائه داده که دورنمای کلی توئیتر به عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب و قدرتمند را ترسیم می‌کند؛ طرح‌هایی که بعضاً باورنکردنی به نظر می‌رسند؛ به طوریکه مدعی شده مطابق این برنامه قصد دارد درآمد سالانه توئیتر را تا سال ۲۰۲۸ به ۲۶.۴ میلیارد دلار در سال افزایش دهد. این موضوع در حالی اهمیت می‌یابد که بدانیم در سال ۲۰۲۱ میلادی، درآمد توئیتر ۵ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش نیویورک تایمز، قرار است اتکای درآمد‌های تبلیغاتی توئیتر که ۹۰ درصد درآمد این شرکت را تا سال ۲۰۲۰ تشکیل می‌داده تا ۴۵ درصد کاهش یافته و به ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۸ برسد. از سوی دیگر درآمد از اشتراک کاربران نیز در این سال ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

همچنین طبق سند منتشر شده، سامانه‌ای نیز برای پرداخت‌های الکترونیکی ایجاد می‌شود که قرار است درآمد آن از ۱۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳، به ۱.۳ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ برسد. این جهش سود ممکن است باور نکردنی به نظر برسد، اما برخی از کارشناسان معتقدند ممکن است ماسک با تعریف گزینه‌های پرداخت به توئیتر، همانطور که پیش از این به PayPal یاری رسانده، در این زمینه هم موفق عمل کند.
پروژه X
بنابر گزارش‌های منتشر شده، ایلان ماسک قصد دارد میانگین درآمد از هر کاربر توئیتر را نیز تا ۵.۳۹ دلار افزایش دهد. طبق برنامه‌های ارائه شده، ماسک می‌گوید درآمد توئیتر به ازای هر کاربر ۲۴.۸۳ دلار در سال ۲۰۲۱، به ۳۰.۲۲ دلار در سال ۲۰۲۸ خواهد رسید.

همچنین پیش بینی‌ها حاکی از این است که تعداد کاربران نیز تا ۲۰۲۸ به ۹۳۱ میلیون نفر برسد. یعنی برنامه بر این منوال است که تعداد کاربران از ۲۱۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ به ۶۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ و ۹۳۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۸ برسد که این امر می‌تواند با توجه به هزینه اشتراک ۳ دلاری که قرار است برای هر کاربر در نظر گرفته شود، دورنمای قابل اعتنایی را برای توئیتر به تصویر می‌کشد.

علاوه بر این مطابق سندی که ایلان ماسک ارائه داده، قرار است مشترکان توئیتر با قابلیتی به نام x روبرو شوند که پیش بینی شده این محصول جدید تا ۶ سال آینده، ۱۰۴ میلیون کاربر خواهد داشت. البته هنوز در مورد ماهیت X صحبتی به میان نیامده، ولی قرار است تا سال آینده میلادی با ۹ میلیون کاربر، روانه بازار شود. از سوی دیگر در حالی که پس از خرید توئیتر از سوی ایلان ماسک، صد‌ها کارمند این شرکت اخراج شده اند، اما گفته می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، توئیتر ۱۱۰۷۲ کارمند خواهد داشت که در واقع ۷۵۰۰ نفر بیشتر از تعداد کارکنانی است که اکنون در این شرکت مشغول به کار هستند. در واقع طبق برنامه‌ای که اعلام شده، قرار است تعداد کارمندان تا پایان سال جاری میلادی به ۹۲۲۵ نفر افزایش یافته و در سال آینده به ۸۳۳۲ نفر کاهش یابد. یک منبع مطلع در این خصوص اعلام کرده است که ایلان ماسک قصد دارد پیش از به کارگیری استعداد‌های جدید، تعدادی از کارکنان شرکت را اخراج کند.


بیشتربخوانید: چرا ایلان ماسک دست به جیب شد؟


دو راهی سرمایه گذاران

مطابق اطلاعاتی که نیویورک تایمز به دست آورده، ایلان ماسک سرمایه‌گذاران جدیدی را نیز با خود به توئیتر آورده است. وی طی روز‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها متذکر شده که تعداد کاربران بالقوه توئیتر را تا سال ۲۰۲۵ دو برابر کرده و به بیش از ۵۰۰ میلیون نفر می‌رساند. او همچنین بار‌ها در مورد چند برابر کردن درآمد‌های توئیتر نیز اظهار نظر کرده است. او به سرمایه گذاران نوید داده که در همکاری با او سود قابل توجهی به دست خواهند آورد؛ چرا که خودش قصد دارد برای مدتی، مدیریت اجرایی شرکت را نیز بر عهده بگیرد.
وی همچنین هفته گذشته فاش کرد که حدود ۷ میلیارد دلار از ۱۸ نهاد برای کمک به تامین مالی خرید ۴۴ میلیارد دلاری خود از توییتر، جمع آوری کرده است. سرمایه‌گذاران ترکیبی از دوستان ماسک در دره سیلیکون، ولی بودند (از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مانند آندرسن هوروویتز و غول‌های فناوری مانند لری الیسون) و همچنین شرکت‌های ارز‌های دیجیتال، دفاتر خانوادگی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستقل، شرکت‌های دارایی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک.

به گفته برخی از تحلیل‌گران در شرایطی که شرکت‌های خصوصی به خاطر ایده‌های بلند پروازانه ایلان ماسک برای سرمایه‌گذاری در توئیتر با شک و تردید مواجه هستند، سرمایه‌گذران سیلیکون، ولی استقبال بی نظیری از طرح‌های او به عمل آورده اند. آن‌ها دلیل این استقبال را اعتقاد به عملکرد موفقیت آمیز ایلان ماسک عنوان می‌کنند. به عنوان مثال یکی از بنیانگذاران شرکت آندرسن هوروویتز، می‌گوید: ما به درخشش ایلان ماسک اعتقاد داریم تا در نهایت به آن چیزی که باید باشد تبدیل شود. هوروویتز که شرکت او ۴۰۰ میلیون دلار به ایلان ماسک کمک کرده همچنین اضافه می‌کند: او شاید تنها فردی در جهان باشد که شجاعت و مهارت لازم را برای رفع مشکلات و ارتقاء توئیتر دارد.

زمانی که ایلان ماسک ۵۰ ساله در ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد کنترل توییتر را در اختیار بگیرد، به نظر می‌رسید که برای اینکار با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد. او هیچگونه تامین مالی نداشته و اعلام نکرده بود که چگونه قرار است درآمد کسب کرده و رهبری شرکت را نیز چه کسی بر عهده بگیرد. در این رابطه او تنها گفته بود که قصد دارد توئیتر را به یک شرکت خصوصی تبدیل کرده و از آزادی بیان حمایت کند.

البته عدم ارائه یک برنامه جامع و بعد مشخص کردن جزئیات از خصوصیات بارز ایلان ماسک است؛ امری که منجر به ریسک‌های قابل توجهی برای سرمایه گذاران می‌شود؛ اما این روش تاکنون برای ایلان ماسک جواب داده و نتایج خود را در تسلا و اسپیس ایکس نشان داده است. به گفته مارک پینکوس، بنیانگذار شرکت بازی Zynga، افراد زیادی با تکیه و شرط‌بندی بر روی ایلان ماسک پول درآورده‌اند؛ امری که بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید را در حوزه فناوری و رمز ارز به سمت ایده‌های وی جذب می‌کند.

به گفته منابع مطلع، ایلان ماسک چند روز قبل گفت که به رایزنی با سرمایه گذاران دیگر مانند جک دروسی، بنیانگذار توئیتر ادامه می‌دهد که پس از تصدی شرکت، دورسی همچنان به عنوان سرمایه گذار باقی بماند. وی همچنین در حال بررسی پیشنهاد‌های جدید از سوی سرمایه گذاران است که ممکن است به زودی آن‌ها را اعلام کند.

بسته مالی اولیه ماسک برای توییتر شامل ۱۳ میلیارد دلار وام از هفت بانک، ۲۱ میلیارد دلار پول نقد خودش و ۱۲.۵ میلیارد دلار وام در برابر سهامش در تسلا بود. البته او قصد دارد میزان وام در برابر سهام تسلا را به ۶.۲۵ میلیارد دلار کاهش دهد، اما منابع ۲۱ میلیارد دلار پول نقد خود را مشخص نکرده است.
در این رابطه دانیل ایوز، مدیر عامل و تحلیلگر شرکت سرمایه گذاری Wedbush می‌گوید: این یک حرکت مالی و استراتژی هوشمندانه توسط ماسک بود که در سراسر هیئت مدیره مورد استقبال قرار گرفت. این در حالی است که خود ماسک تصریح کرده که مطمئن است سرمایه سرمایه گذاران را دو یا سه برابر کرده و بیشتر زمان و انرژی خود را به توئیتر اختصاص دهد.

در واقع در شرایطی که برخی از سرمایه گذاران با تردید به صحبت‌های ماسک گوش داده و همچنان ابهاماتی را در خصوص تحقق وعده‌های وی مطرح می‌کنند، اما در مقابل برخی از سرمایه گذاران مانند صرافی رمز ارز باینانس حتی منتظر تماس ایلان ماسک نمانده و اعلام کردند که ۵۰۰ میلیون دلار در توئیتر سرمایه گذاری خواهند کرد.

علاوه بر باینانس بسیاری از شرکت‌ها در حوزه‌های متخلف فناوری و رمز ارز خواستار مشارکت در پروژه ایلان ماسک بوده و حتی شاهزاده ولید به طلال، میلیارد سعودی که ۱.۹ میلیارد دلار سهام توئیتر را در اختیار دارد، علیرغم مخالفت با فروش سهامش، گفته که ایلان ماسک دوست جدید من و یک رهبر فوق العاده برای توئیتر خواهد بود.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ایلان ماسک ، توئیتر
نظرات شما
پیشخوان