تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

آیا زن می‌تواند از شوهر نابارور خود طلاق بگیرد؟

اگر مردی نابارور شد یا باروری او از طرق طبیعی امکان‌پذیر نباشد آیا برای زن امکان طلاق به دلیل نازایی مرد وجود دارد؟

آیا زن می‌تواند از شوهر نابارور خود طلاق بگیرد؟
رویداد۲۴ به گزارش مجله دلتا، یکی از شایع‌ترین علت‌های طلاق در جامعه همین موضوع طلاق به دلیل ناباروری مرد است. البته در این زمینه علم پزشکی پیشرفت‌های بسیاری کرده است و امروزه کمتر زوجینی هستند که حتی با روش‌های نوین باروری گرچه زمان‌بر و پر هزینه است، صاحب فرزند نشوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق به دلیل ناباروری مرد می‌پردازیم.

زنان تا سن یائسگی قادر به باروری هستند و بعد از سن سی و پنج سالگی بارداری پر‌خطر‌تر از قبل خواهد بود. نکته مهم آن است که امکان باروری مردان تا پیری وجود دارد؛ لذا با طولانی شدن زمان باروری اگر مشکل از مرد باشد فرصت بچه‌دار شدن در سنین مناسب از زن گرفته خواهد شد.

در این راستا در عقدنامه‌های رایج بین مردم، شرطی به عنوان پیش فرض وجود دارد که در صورت امضاء مرد، زن می‌تواند در موردی که مردی پس از ۵ سال به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند نشود، طلاق بگیرد که احراز این موضوع با دادگاه رسیدگی کننده به طلاق است.


بیشتر بخوانید: امکان دارد زن بعد از طلاق هم ارث ببرد؟


اگر هم مردی این شرط ضمن عقد را امضاء نکرده باشد، زن پس از گذشتن حدود همین مدت می‌تواند به استناد عسر و حرج به جهت بچه‌دار نشدن مرد، از دادگاه تقاضای طلاق کند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که بچه‌دار نشدن مرد از طریق طبیعی و معمول به زن امکان طلاق می‌دهد یا پس از طی مراحل درمان و استفاده از روش‌های باروری غیر طبیعی و بچه‌دار نشدن مرد، امکان طلاق وجود دارد؟

قانون در این خصوص ساکت است و بین دادگاه‌ها و قضات هم اختلاف‌نظر است. با توجه به تجربیات وکلا در امر وکالت و رویه دادگاه‌های خانواده، اکثر قضات صرف بچه‌دار نشدن مرد از طریق طبیعی، پس از مدت ۵ سال را برای طلاق زن کافی می‌دانند.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان