تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

این ۳ شرط مهم را در قرارداد ملکی فراموش نکنید

مشاوره حقوقی آنلاین؛ یکی از مهم‌ترین قراردادهایی که عموم افراد جامعه در طور عمر خود بارها با آن روبه‌رو می‌شوند قراردادهای راجع به املاک است.

نکات حقوقی قرارداد ملکی

رویداد۲۴ هر کسی که اقدام به خرید و فروش ملکی می‌کند باید با نکات اولیه و مهمی در خصوص این قراردادهای راجع به املاک آشنا باشد.

شرط مهم اول

در قراردادهای ملکی و فروش اموال که بهای کالا در چند مرحله دریافت می‌گردد از سوی فروشنده شرط گردد که چنانچه هر یک از چک‌های خریدار برگشت خورده یا منجر به پرداخت نگردد؛ فروشنده می‌تواند مورد معامله را فسخ کند. هم‌چنین می‌تواند بعد از تایید فسخ به هر شخص حقیقی یا حقوقی که اراده نمود، واگذار نماید.

شرط مهم دوم

در قرارداد فروش بهتر است فروشنده شرط نماید که خریدار تا پایان قرارداد و تنظیم سند رسمی به نام خود یا تا قبل از پرداخت کل قیمت معامله، حق انتقال اعم از اجاره، صلح یا فروش مورد معامله را نداشته و ندارد وگرنه معامله بعدی باطل است.

این شرط می‌تواند از اقدام خریداری که قیمت مورد معامله را به‌طور کامل پرداخت نکرده و آن را واگذار نموده است و خود به هر دلیل پاسخ‌گو نیست، جلوگیری نماید.

شرط مهم سوم

در بسیاری از قراردادهای ملکی، طرفین با این جمله که به‌صورت چاپی در قرارداد آمده است، مواجه می‌شوند که:”اسقاط کافه خیارات از طرفین به عمل آمد.” معمولا افراد بدون داشتن آگاهی و اطلاع از این عبارت، اقدام به امضاء ذیل آن قرارداد می‌نمایند.

حال ببینیم مراد از این عبارت چیست؟ “خیار” به معنی اختیار است. “خیارات” جمع آن است. خیار در اینجا یعنی اختیارِ داشتن فسخ و برهم زدن معامله. “کافه خیارات” یعنی همه خیارات و اختیاراتی که در معامله برای طرفین متصور است.
قانون‌گذار در ماده ۳۹۶ قانون مدنی از ۱۰ نوع خیار (حق فسخ) سخن گفته است. وقتی طرفین یا خریدار به راحتی ذیل شرط قرارداد، مبنی بر این که “اسقاط کافه خیارات از طرفین به عمل آمد” را امضا می‌کنند، یعنی می‌پذیرند که اگر ملک خریداری شده مثلا معیوب بوده است، حقی بر فسخ قرارداد نداشته و در هر صورت باید آن را با همین کیفیت بپذیرد. چرا که حق فسخ و برهم زدن قرارداد را عالما و عامدا از خود سلب و ساقط نموده است، حتی اگر ضرر چشمگیری نموده باشد.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان