تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

حال وخیم بورس رو به بهبود است؟

در اردیبهشت ماه بازدهی ماهانه بورس برای چهارمین ماه متوالی مثبت شد، اما میزان خروج سرمایه حقیقی از بازار افزایش یافت. همچنین شاخص کل هم‌وزن در اولین ماه سال رشد ۱۰ درصدی را ثبت کرد.

حال وخیم بورس رو به بهبود است؟
رویداد۲۴ شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت به سطح یک میلیون و ۵۹۴ هزار واحد رسید تا اردیبهشت را در یک قدمی کانال ۱.۶ میلیونی به پایان ببرد.

روند صعودی بورس از بهمن سال گذشته آغاز شد. در بهمن ماه شاخص بازدهی مثبت ۰.۲ درصدی داشت و در اسفند شاخص بالاتر از نیمه کانال ۱.۳ میلیونی قرار گرفت و بازدهی مثبت ۶.۶ درصد را ثبت کرد. در فروردین روند صعودی بورس تداوم یافت و شاخص تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بالا آمد و ۱۰ درصد رشد کرد. در اردیبهشت نیز روند صعودی شاخص ادامه یافت. در ۱۷ روز کاری اردیبهشت، شاخص ۱۱ روز صعودی را پشت سر گذاشت و در ۶ روز نزول کرد.

بازدهی ماهانه بازار سهام

با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و ۵۹۴ هزار واحد بازدهی بورس در اردیبهشت ماه به مثبت ۵.۵ درصد رسید.

این در حالی است که بازدهی بازار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال گذشته به ترتیب منفی ۶.۷ درصد و منفی ۵.۳ درصد بود. بازدهی خرداد مثبت ۱.۲ درصد و بازدهی تیرماه مثبت ۱۲ درصد شد و در مرداد بازدهی بورس ۱۴.۴ درصد شد که بیشترین بازدهی را در سال ۱۴۰۰ ثبت کرد. بازدهی شاخص در شهریور به منفی ۸.۵ درصد سقوط کرد که کمترین بازدهی ماهانه در ۱۱ ماه گذشته بود. شاخص در مهرماه رشد ۳.۶ درصدی و در آبان نزول منفی ۳.۴ درصدی داشت. در آخرین ماه پائیز شاخص کل ۶۸ هزار و ۵۰۵ واحد پائین‌تر ایستاد، بازدهی بورس منفی شد و ۴.۹ درصد افت کرد. شاخص در دی ماه ۲.۱ درصد نزول کرد و در بهمن ۰.۲ درصد رشد کرد. در اسفند شاخص ۶.۶ درصد و در فروردین ۱۰ درصد بالا آمد. در اردیبهشت شاخص صعود ۸۲ هزار و ۶۸۹ واحدی را پشت سر گذاشت.

شاخص کل هم وزن در آخرین روز کاری اردیبهشت نسبت به آخرین روز معاملاتی فروردین ماه ۴۱ هزار و ۱۸۷ واحد بالا‌تر ایستاد؛ بنابراین شاخص هم وزن رشد ۱۰ درصدی را در اردیبهشت پشت سر گذاشت.


در ۱۷ روز معاملاتی فروردین ماه در ۹ روز شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم و در ۸ روز کاری دیگر نیز سرمایه حقیقی به بازار وارد شد. با این حال مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در اردیبهشت ماه ۸۴۸ میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه ۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه ۲۳ میلیارد تومان پول حقیقی در فروردین ماه افزایش ۱۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش میانگین ماهانه ارزش معاملات

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در اردیبهشت ماه ۶۶۰ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل ۳۸ هزار و ۸۳۳ میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین رشد ۵ درصدی داشته است.

رشد میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد

در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس ۱۱۱ هزار و ۴۷۱ میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد ۶ هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان است که نسبت به فروردین ماه رشد ۱۶ درصدی داشته است.

میانگین ارزش عرضه و تقاضا

میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه بورس تهران در اردیبهشت ماه ۴۵ میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین ۲۹ درصد کاهش یافته است.

میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در اردیبهشت ماه ۶۱۸ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۵۱۳ میلیارد تومانی فروردین ماه رشد ۲۰ درصدی داشته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید ۵۷۳ میلیارد تومان بیشتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد تقاضای ۵۷۳ میلیارد تومانی بسته شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات شما
پیشخوان