تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

وحشت دنیا از یک بیماری ناشناخته/ همه چیز درباره آبله میمونی!

سازمان بهداشت جهانی حدود ۸۰ مورد ابتلا به آبله میمونی (Monkeypox) و شیوع آن در ۱۱ کشور از جمله اسپانیا و انگلیس را تائید کرد و حالا متخصصان بر رصد مسافران ورودی این کشورها به ایران تاکید می‌کنند.

علائم ابتلا به آبله میمونی

رویداد۲۴ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که شیوع آبله میمونی غیرمعمول است زیرا در کشورهایی شایع شده که ویروس آندمیک نیست. به گفته این سازمان، احتمالا در روزهای آینده با گسترش نظارت، موارد بیشتری گزارش خواهند شد. البته متخصصان جهانی اعلام کرده‌اند دنیا در آستانه شیوع سراسری یک بیماری دیگر نیست و خطر آبله میمون برای عموم مردم کم است و البته ثابت شده که واکسیناسیون علیه آبله می‌تواند تا ۸۵درصد در پیشگیری از آبله میمون مؤثر باشد.

رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره افزایش موارد ابتلا به این بیماری گفت: با توجه به گزارش‌هایی که طی چند روز گذشته از شیوع بیماری آبله میمونی در کشورهای اروپایی و آمریکا منتشر شده باید مراقب شیوع این بیماری در کشور باشیم و آن را به عنوان تشخیص افتراقی، مدنظر قرار دهیم. البته با توجه به شیوع ناگهانی کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده، در حال حاضر مردم دنیا نگران شیوع آبله میمونی نیز هستند.

حمید سوری با بیان این که آبله میمون، به عنوان یک بیماری ویروسی علائمی مثل آنفولانزا دارد منجر به بروز بثورات پوستی در صورت و بدن گسترش است، ادامه داد: دوره نهفتگی آبله میمونی، یعنی از زمان ابتلا به عفونت تا شروع علائم، معمولاً  6 تا ۱۳ روز است اما شاید تا ۲۱ روز هم طول بکشد. عفونت ناشی از این بیماری را می‌توان به دو دوره تقسیم کرد: دوره تهاجم اولیه که تا تا ۵ روز طول می‌کشد و با تب، سردرد شدید، تورم غدد لنفاوی، کمر درد، درد عضلانی و کمبود انرژی شدید ظاهر می‌شود. تورم غدد لنفاوی از علائم اصلی آبله میمونی است، که به شما کمک می‌کند تا نشانه‌های آن را از دیگر بیماری‌های مشابه مثل آبله مرغان، سرخک و آبله تشخیص دهید. مشکلات پوستی ناشی از ابتلا به این بیماری هم معمولاً طی یک تا سه روز پس از ظهور تب آغاز می‌شود. بثورات پوستی حدود ۹۵ درصد موارد بر روی صورت، ۷۵ درصد موارد بر کف دست و کف پا و ۳۰ درصد موارد بر دستگاه تناسلی تاثیر می‌گذارد. همچنین تا حد متوسط و رو به بالا، غشای مخاطی دهان را درگیر می‌کند. البته این ویروس می‌تواند برای قرنیه چشم هم مشکلاتی را ایجاد کند و در موارد شدید باعث نابینایی شود.

به گفته این اپیدمیولوژیست علائم پوستی آبله میمونی شدت‌های مختلفی دارد و آن‌ها می‌توانند ضایعات سطحی یا کمی برجسته‌تر را ایجاد کنند.


بیشتربخوانید: آبله میمونی جای کرونا را می‌گیرد؟/ شناسایی بیش از ۱۰۰ مبتلا در جهان


او ادامه داد: با گذشت زمان این ضایعات پوستی افزایش پیدا می‌کند و رنگ‌شان به سمت زردی می‌رود. در موارد شدید هم می‌توانند تا حدی پیش بروند و قسمت‌های زیادی از پوست را از بین ببرند. البته  عوارض آبله میمونی می‌تواند شامل عفونت‌های ثانویه، برونکوپنومونی، سپسیس، آنسفالیت و عفونت ریوی هم باشد.

سوری تاکید کرد: موارد شدید این بیماری بیشتر در بین کودکان اتفاق می‌افتد و شدت بثورات به میزان قرار گرفتن در معرض ویروس و وضعیت سلامت بیمار مرتبط است.

همه چیز درباره آبله میمونی؛ بیماری جدید که دنیا را ترسانده است

موارد تایید شده ابتلا به آبله میمون در 11 کشور دنیا 

رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر این که طی چند روز گذشته بیش از 50 نفر با آبله میمونی به بیمارستان‌های شهر مادرید در اسپانیا مراجعه کرده‌اند،‌ عنوان کرد:‌ ابتلا به آبله میمونی در اروپا، کانادا و آمریکا، هر چند محدود و شانس کمی دارد، ولی محتمل است و باید مراقب مسافران ورودی به کشور از انگلستان، اسپانیا و... که علائم اولیه بیماری را دارند، بود. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان