تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

روبل در برابر یورو و دلار رکورد زد

روبل تا حدی توسط شرکت‌های صادرات محور که مجبور به تبدیل درآمد ارز خارجی خود پس از تحریم‌های غرب هستند، هدایت می‌شود.

ارزش روبل و یورو

رویداد۲۴ ایسنا نوشت: هم‌زمان با آماده شدن اتحادیه اروپا برای پرداخت هزینه گاز به روسیه، ارزش روبل در برابر یورو به سطح سال ۲۰۱۵ رسید.

به نقل از بیزنس روبل روسیه به بالاترین سطح خود در برابر یورو و دلار از ژوئن ۲۰۱۵ و مارس ۲۰۱۸ رسید که تحلیلگران آن را به آمادگی کشور‌های اتحادیه اروپا برای پرداخت هزینه گاز به روسیه و کنترل سرمایه اعمال شده توسط مسکو نسبت دادند.

روبل پس از رسیدن به ۵۹.۰۲ که قوی‌ترین ارزش آن از ژوئن ۲۰۱۵ بود، در معاملات در برابر یورو بیش از پنج درصد افزایش یافت و به ۶۱.۱۰ رسید. روبل در برابر دلار پس از رسیدن به ۵۷.۰۷۵۰، در یک روز بیش از ۴ درصد صعود کرد، سطحی که از اواخر مارس ۲۰۱۸ مشاهده نشده است.

ارزش روبل امسال با وجود بحران اقتصادی تمام عیار در روسیه، حدود ۳۰ درصد در برابر دلار بود و آن را به بهترین ارز تبدیل کرده است، البته روبل به‌طور مصنوعی توسط کنترل‌های اعمال شده در اواخر فوریه برای محافظت از بخش مالی روسیه پشتیبانی می‌شود.

روبل تا حدی توسط شرکت‌های صادرات محور که مجبور به تبدیل درآمد ارز خارجی خود پس از تحریم‌های غرب هستند، هدایت می‌شود.

آماده‌سازی مالیات‌های در پایان ماه که هفته آینده زمان آن می‌رسد نیز تقاضا برای روبل را افزایش داده است، در حالی که تقاضا برای دلار و یورو به دلیل اختلال در زنجیره واردات و محدودیت‌های برداشت ارز از حساب‌های بانکی و خروج آن از روسیه کم است.

کریل ترماسوف، رئیس بخش سیاست پولی بانک مرکزی روسیه روز جمعه گفت که روبل همچنان یک ارز شناور آزاد باقی مانده است.

روز گذشته در خارج از بورس مسکو، روبل بسیار ضعیف‌تر باقی ماند. سبربانک دلار‌های نقدی را به قیمت ۶۸.۸۳ روبل و یورو را به قیمت ۷۱.۲۴ روبل فروخت.

روبل قوی‌تر به ترمز تورم کمک می‌کند و برای واردکنندگان سودمند است، اما به کسانی که کالا‌ها و خدمات را در خارج از کشور به ارز خارجی می‌فروشند، آسیب می‌زند. تحلیلگران می‌گویند که مقامات روسیه علاقه‌ای به تقویت قابل توجه روبل از سطوح فعلی ندارند و انتظار دارند که این ارز تا پایان سال تضعیف شود.

به نشانه آمادگی مقامات برای رفع تدریجی کنترل سرمایه، بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه داد تا از ۳۰ مه بدون هیچ محدودیتی ارز مردم را به استثنای دلار و یورو بفروشند.

در همین حال، شاخص‌های سهام روسیه در روز جمعه متفاوت بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت یورو
نظرات شما
پیشخوان