تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱

هشدار هواشناسی درباره تشدید بارش‌ها و گردوخاک در برخی استان‌ها

کارشناس هواشناسی گفت: دو هشدار سطح نارنجی هواشناسی در خصوص افزایش حجم بارش‌ها از فردا و تشدید گرد وخاک در برخی استان‌ها صادر شده است.

هشدار هواشناسی درباره تشدید بارش‌ها و گردوخاک در برخی استان‌ها

رویداد۲۴ فریبا گودرزی کارشناس هواشناسی سازمان هواشناسی کشور گفت: بر اساس هشدار نارنجی صادرشده، تشدید فعالیت سامانه بارشی از بعدازظهر دوشنبه (امروز) آغاز می‌شود و تا سه‌شنبه (فردا) ادامه دارد.

این کارشناس هواشناسی گفت: رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد رخداد تگرگ طی روز دوشنبه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و روز سه‌شنبه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل پیش‌بینی می‌شود.

گودرزی گفت: اثر مخاطره این سامانه طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب، آب‌گرفتگی معابر، برخورد صاعقه و اختلال در تردد بین شهری اعلام شده است. از این رو سازمان هواشناسی به پرهیز از سفر‌های غیرضروری، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و جمع‌آوری دام‌ها از نقاط مرتفع و سیل‌خیز توصیه کرده است.

کارشناس هواشناسی گفت: هشدار دیگری درباره افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گردوخاک صادر شده که تا روز سه‌شنبه افزایش شاخص آلودگی هوا، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، همدان، لرستان، مرکزی، زنجان، قزوین، اصفهان، قم، البرز و تهران پیش‌بینی شده است.

روز گذشته هم دو سامانه سطح زرد برای افزایش بارش و تشدید فعالیت گردوخاک صادر شده بود.

نفوذ گرد و غبار از کشور همسایه

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز در گفتگویی با ایسنا از رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید، ایجاد توده‌های گرد و غبار در عراق و ورود به نوار غربی کشور خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در برخی نقاط استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز و تهران به‌ویژه در ساعات بعدازظهر رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک و در مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: سه‌شنبه و چهارشنبه (۳ و ۴ خرداد) در استان‌های واقع در شمال غرب و غرب سواحل دریای خزر به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر و رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود که در مناطق مستعد همراه با تگرگ خواهد بود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، پنجشنبه (۵ خرداد) در سواحل دریای خزر و خراسان شمالی بارش باران گاهی وزش باد رخ خواهد داد. جمعه (۶ خرداد) در اغلب مناطق کشور آسمانی صاف و جوی آرام خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از بعدازظهر امروز دوشنبه و طی روز سه‌شنبه شرایط برای شکل گیری توده گرد و خاک بر روی عراق و انتقال آن به کشور مهیا است که از این رو در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و به تدریج مرکز، سواحل غربی دریای خزر و دامنه‌های البرز گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان افزود: از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه (۳ تا ۵ خرداد) مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر و خلیج فارس و امروز (۲ خرداد) تا اواخر هفته شرق دریای عمان مواج و متلاطم است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۳ خرداد) غبارآلود و در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد و طی روز چهارشنبه (۴ خرداد) صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و گاهی گرد و خاکی با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲ و ۳ خرداد) اهواز با دمای ۴۶ و۳۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و همدان با دمای ۵ و ۷ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هواشناسی
نظرات شما
پیشخوان