تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱

شیوع آبله میمون؛ کدام کشور‌ها درگیر شده‌اند؟

بیش از ۲۳۰ مورد آبله میمون در چندین کشور اروپایی و همچنین ایالات متحده، کانادا و استرالیا تأیید شده است. بریتانیا، اسپانیا، پرتغال، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، ایتالیا و سوئد همگی موارد ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند.

شیوع آبله میمون؛ کدام کشور‌ها درگیر شده‌اند؟

رویداد۲۴ خبرآنلاین نوشت:  آبله میمون یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که معمولاً از نظر بالینی با تب، بثورات و غدد لنفاویِ متورم ظاهر شده و ممکن است منجر به طیف وسیعی از عوارض پزشکی شود. این بیماری معمولاً یک بیماری خود محدود شونده است که علائم آن بین ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد. این نوع از آبله از طریق تماس نزدیک با فرد یا حیوان آلوده یا با مواد آلوده به ویروس، به انسان منتقل می‌شود. در سال ۲۰۰۳، اولین شیوع آبله میمون در خارج از آفریقا در ایالات متحده آمریکا رخ داد که با تماسِ افراد با سگ‌های خانگی آلوده مرتبط بود. شیوع اولیه آبله میمونی منجر به بروز بیش از ۷۰ مورد از این آبله در ایالات متحده شد. آبله میمون در مسافرانی که از نیجریه به اسرائیل در سپتامبر ۲۰۱۸، به بریتانیا در سپتامبر ۲۰۱۸، دسامبر ۲۰۱۹، می ۲۰۲۱، می ۲۰۲۲ و در می ۲۰۱۹ به سنگاپور رفته بودند نیز گزارش شده است.

طی هفته‌های اخیر شیوع این بیماری در برخی از کشور‌های جهان خبرساز شده است. بر این اساس سازمان بهداشت جهانی ضمن ابراز نگرانی از گسترش بیماری آبله میمون، از شیوع اخیر و غیرمعمول این ویروس در کشور‌های غیر بومی خبر داد.

انگلستان

بریتانیا، جایی که شیوع ویروس برای اولین بار در آن شناسایی شد، در حال حاضر ۷۱ مورد تأییدشده آبله میمون دارد؛ مقامات روز سه شنبه اعلام کردند که ۱۴ مورد دیگر از این ویروس شناسایی شده است که تعداد کل موارد در بریتانیا را به ۷۱ نفر رساند. روز دوشنبه اولین مورد ابتلا به این ویروس در اسکاتلند شناسایی شد.

دستورالعمل رسمی آژانس امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA) می‌گوید هر فردی که تماس مستقیم یا خانگی با یک مورد تأییدشده داشته است، باید به مدت ۲۱ روز قرنطینه شود.

اسپانیا

در اسپانیا، تعداد موارد تأییدشده آبله میمون به ۴۸ نفر رسیده است، در حالی که ۶۷ نفر دیگر در حال حاضر تحت آزمایش هستند.

بلژیک

روز شنبه، بلژیک چهارمین مورد ابتلا به آبله میمون را ثبت کرد. گزارش‌های رسانه‌های محلی، شیوع این بیماری را به جشنواره Darklands ارتباط می‌دهند که در طی آن تست سه نفر مثبت شد.

بلژیک اولین کشوری است که برای موارد آبله میمون، قرنطینه وضع کرده است.

افراد مبتلا باید به مدت ۲۱ روز در قرنطینه باشند. اعضای خانواده بیمار موظف به قرنطینه نیستند، اما به آن‌ها توصیه می‌شود مراقب باشند و از تماس با افراد مبتلا و ناقل خودداری کنند.


روز دوشنبه، پرتغال ۱۴ مورد جدید آبله میمون را گزارش کرد که مجموع مبتلایان این کشور را به ۳۷ نفر رساند.

ایتالیا

تعداد مبتلایان به آبله میمون در ایتالیا به ۵ نفر رسیده است.
شیوع آبله میمون؛ کدام کشور‌ها درگیر شده‌اند؟

دانمارک

دانمارک اولین مورد مشکوک به آبله میمون را روز دوشنبه گزارش داد. ظاهراً فرد مورد نظر اخیراً از سفر خود به اسپانیا بازگشته بود.

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی جزو اولین کشور‌های حوزه خلیج فارس است که مورد آبله میمون را ثبت کرده است. مقامات بهداشتی اعلام کردند این یک مورد، مسافری بود که اخیراً از غرب آفریقا بازگشته و اکنون تحت درمان است.

جمهوری چک

جمهوری چک و اسلوونی نیز اولین موارد خود را در روز سه شنبه گزارش کردند.

فرانسه

فرانسه نیز تا کنون سه مورد مثبت را شناسایی کرده است.

انتظار می‌رود که این آمار‌ها همچنان افزایش یابد، اما کارشناسان می‌گویند که خطر کلی برای عموم مردم کم است.

خبر خوب آژانس بهداشت اتحادیه اروپا

آژانس بهداشت اتحادیه اروپا (ECDC) روز دوشنبه (۲۳ می) اعلام کرد که خطر شیوع بیماری نادر آبله میمون به طور گسترده در بین جمعیت عمومی "بسیار کم" است، اما برای گروه‌های خاص این خطر بیشتر است.

آندریا آمون، مدیر مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری اروپا در بیانیه‌ای گفت: «بیشتر موارد فعلی با علائم خفیفِ بیماری ظاهر شده‌اند و برای جمعیت گسترده‌تر، احتمال شیوع بسیار کم است». او اضافه کرد: احتمال شیوع ویروس از طریق تماس نزدیک بیشتر است.این آژانس همچنین به خطر انتقال ویروس "از انسان به حیوان" اشاره کرد و گفت که در صورت سرایت این ویروس به حیوانات، این خطر وجود دارد که این بیماری در اروپا بومی شود.

منابع: bbc ,euronews

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان