تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۱

اگر زن درخواست طلاق کند، تکلیف مهریه چه می‌شود؟

زمانی‌که ماندن در زندگی برای زن سخت می‌شود درخواست طلاق از طرف زن و مهریه مطرح می‌شود، تا وی بتواند به حق و حقوق خود برسد.

اگر زن درخواست طلاق کند، تکلیف مهریه چه می‌شود؟
رویداد۲۴ مهریه حقی است که قانون برای زن در نظر گرفته و با جاری شدن صیغه عقد، مهریه در تملک زن قرار می‌گیرد و می‌تواند هر زمان که خواست آن را مطالبه کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت مهریه در طلاق به درخواست زن می‌پردازیم.

شرایط تعلق مهریه به زن در صورت درخواست طلاق از طرف وی

شرایط مهریه در صورت طلاق از طرف زن در قانون مشخص شده است. اگر حق طلاق به زن سپرده شده باشد، گرفتن مهریه، به حدود اختیاراتی که در وکالتنامه قید شده است بستگی خواهد داشت.

زمانی‌که درخواست طلاق از طرف زن و صداق و مسائل مربوط به آن مطرح شود، زن می‌تواند به وسیله اثبات عسر و حرج حکم طلاق را بگیرد. دادگاه درباره مقدار مهریه و قبول بخشش آن با توجه به قانون جدید مهریه تصمیم‌گیری می‌کند. هرچند زن پیشنهادات خود را ارائه می‌دهد، اما تصمیم نهایی با دادگاه است.

اگر زن از شروط دوازده‌گانه مندرج در دفتر نکاح برای طلاق استفاده کرده باشد، خود او درباره قبول بخشش مهریه و مقدار آن نظر خواهد داد و در اینجا راحت‌تر به مهریه خود خواهد رسید و می‌تواند میزان بیشتری تعیین کند.


بیشتر بخوانید: تفاوت مجازات رابطه نامشروع، برای افراد متاهل و مجرد


شرایط عدم تعلق مهریه به زن در صورت درخواست طلاق از طرف وی

به‌طور کلی در دو حالت مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. بر اساس ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی در صورتی‌که عقد باطل بوده و نزدیکی صورت نگرفته باشد. همچنین در موردی که عقد فسخ شود و نزدیکی هم انجام نشده باشد. در این دو حالت مهریه‌ای در بین نخواهد بود مگر آن‌که مرد دچار بیماری عنن باشد، که نوعی بیماری ناتوانی جنسی است. در این‌صورت نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد.

با مطرح شدن درخواست طلاق از طرف زن و مهریه، موضوع پرداخت طلب زن در دادگاه مورد توجه قرار می‌گیرد. حتی اگر هنوز زندگی مشترک را شروع نکرده باشند.

اگر زن بتواند دلایلی ارائه دهد که مورد قبول دادگاه باشد، نصف مهریه به زن پرداخت می‌شود، البته به شرطی که زن باکره باشد، وگرنه در صورت نزدیکی در دوران عقد تمام صداق تعلق خواهد گرفت.

در مواردی زن بدون آن‌که دلیل قانونی داشته باشد از شوهر کراهت دارد، در اینجا باید برای طلاق رضایت شوهر را جلب کند که این کار با بخشیدن کل مهریه یا بخشی از آن امکان‌پذیر است و به آن طلاق خلع گفته می‌شود.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مهریه ، مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان