تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۱

دلیل ورود راسوها به تهران/ راسوهای همه‌ چیزخوار برای تهرانی‌ها خطرناک هستند؟

یک کارشناس محیط زیست گفت: راسو در مکانی که غذا و امنیت پیدا می‌کند، ماندگار می‌شود.

دلیل ورود راسوها به تهران

رویداد۲۴ به تازگی تصاویری در فضای مجازی پخش شده که نشان از تردد راسوها در شهر تهران دارد.

 اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در این رابطه گفت: زیستگاه راسوها معمولا بیشه‌زارها است؛ یعنی مکان‌هایی تک‌درخت است، نه جنگل. زیرا در جنگل درخت‌ها متراکم هستند.

به گفته او راسوهای رهاشده در تهران یا حیوان خانگی هستند یا به طور طبیعی به دنبال غذا و محیط مناسب به این شهر آمده‌اند.

او گفت: این حیوان همه‌چیزخوار است و از تخم پرندگان تا خود پرندگان، موش و سایر جوندگان تغدیه می‌کند. راسوها حیوانات پرقدرتی هستند. برای مثال خرگوش دوبرابر وزن راسو وزن دارد. با این حال راسو آن را شکار و حتی در لانه خود پنهان می‌کند.

کهرم گفت: در لانه‌ برخی راسوها بین ۲۰ تا ۳۰ خرگوش و موش دیده شده که راسو در داخل لانه نگهداری کرده تا به تدریج از آن به عنوان غذا استفاده کند.

این کارشناس محیط زیست گفت: این راسو مانند اجاره‌نشین‌ها است. اگر از مکان خوشش بیاید و شرایط برایش فراهم باشد، می‌ماند و اگر نه، آن مکان را ترک می‌کند.

کهرم گفت: اخیراً بلبل خرما، مرغ مینا، فاخته‌ها و حتی روباه جزو گونه‌هایی هستند که در تهران ساکن شده اند.

به گفته کهرم، این راسوها برای انسان خطری ندارند. مگر در شرایطی که حیوانات خانگی مانند مرغ و خروس را شکار کنند. البته گونه‌های بزرگ‌تر این حیوان قادر به حمله به انسان هستند اما این گونه در ایران وجود ندارد.

در کشور ما ۸ گونه راسو به نام‌های راسو، شنگ هندیز، شنگ میان رودان (سمور آبی)، رودک معمولی، رودک عسل‌خوار، سمور جنگلی، سمور سنگی و زرده‌بر زندگی می‌کنند اما با این وجود، مشاهده راسو در شهر پدیده‌ای نادر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محیط زیست
نظرات شما
پیشخوان