تاریخ انتشار: ۱۹:۰۹ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

رئیسی و ادبیات منافقین؟!

آقای رئیسی در واکنش به قطعنامه شورای حکام، موضع گرفته و این جمله را بیان کرده است:" به نام خدا و به نام ملت بزرگ ایران، یک قدم از مواضع مان عقب نشینی نخواهیم کرد".

محمد مهاجری

رویداد۲۴محمد مهاجری در خبر آنلاین نوشت: دیدم در فضای مجازی، عبارت "به نام خدا و به نام ملت ایران" را که رئیس جمهور به کار برده معادل تعبیر معروف سازمان مجاهدین خلق (= به نام خدا و به نام خلق قهرمان) گرفته اند و در پی آن گفته اند این جمله شرک آمیز است.

۱- سازمان مجاهدین خلق، این جمله را جایگزین بسم الله الرحمن الرحیم کرده بود حال آنکه در سخنرانی آقای رئیسی چنین اتفاقی نیفتاده است.

۲- در متن‌های مختلف دیده ایم که برخی از چهره‌های شاخص (مثلا رئیس جمهور که با رای مردم به قدرت رسیده) از عبارت " به نام مردم ایران" استفاده می‌کردند. وقتی کسی می‌گفت من به نام مردم ایران فلان حرف را می‌زنم، مفهومش این بود که از طرف مردم ایران یا به نمایندگی از آن‌ها چنین می‌گویم.

۳- در اینجا هم منظور آقای رئیسی همین بوده. اما مقدم داشتن "به نام خدا " باعث سوء تفاهم شده. اگر مثلا می‌گفت "با توکل به خدا و به نام ملت ایران" اشکال رفع می‌شد.

۴-، چون زمان سخن رئیس جمهور پس از قطعنامه آژانس بوده، طبیعتا در آن التهاب و شتاب وجود داشته و سهو زبان در این موقعیت قابل توجیه تلقی می‌شود. با این حال از آنجا که هر جمله رئیس جمهور می‌تواند بار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، تمرین سخن گفتن امری بایسته است.


بیشتر بخوانید: واکنش رئیس جمهور به قطعنامه شورای حکام: به نام خدا و به نام ملت بزرگ ایران، یک قدم از مواضع خود عقب نخواهیم نشست


خلاصه اینکه تشابه عبارت آقای رئیسی با عبارتی که منافقین از آن بهره می‌گیرند کاملا اتفاقی است، ضمن اینکه هیچ وجه شبه بین این دو وجود ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمد مهاجری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
0
1
بهتر بود میگفت بنام سی درصد مشارکتان انتخاباتی!!!!
گزینه های دیگه:
بنام عده ای خاص که ده درصد از افراد جامعه رو هم شامل نمیشه این طولانی شد!!
زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
1
0
آقای مهاجری حالا که چی ؟
آسمان به ریسمان؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
0
1
عجیبه ،یه بار ما اصولگراها،واقعا اصولگراشد وجمله آقای رییسیو توجیه خوبی کرد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان