تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

همه چیز درباره سریال ساخت ایران ۳

سریال ساخت ایران ۳ به کارگردانی بهمن گودرزی از ۲۵ اسفند سال گذشته از طریق پلتفرم فیلیمو منتشر شد. در این گزارش نگاهی انداختیم به متن و حواشی این سریال و اطلاعاتی درباره آن جمع‌آوری شده است.

سریال ساخت ایران رویداد۲۴ مهدی توفیقی: امروزه بازگشت به موضوعات گذشته یکی از دستاورد‌هایی است که در سینما و تلویزیون آمریکا و هالیوود به شدت دیده می‌شود. بسیاری از استودیو‌های سینمایی و شبکه‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر به سراغ عناوین قدیمی خود رفته‌اند و با بازسازی یا دنباله‌سازی برای آن‌ها در تلاش هستند تا به موفقیتی دوباره دست پیدا کنند. بازگشت به عناوین قدیمی یک ریسک است اما به دو دلیل منطقی به نظر می‌رسد؛ ابتدا آنکه استودیو‌ها و شبکه‌های تلویزیونی می‌توانند بدون پرداختن به یک ایده جدید به یک روایت جذاب دست پیدا کنند و دوم آن که موفقیت موضوعات قدیمی ریسک سرمایه‌گذاری روی بازسازی یا ادامه داستان آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

نمونه‌های بسیاری از بازسازی یا دنباله در عناوین قدیمی در سراسر دنیا وجود دارد. نمونه‌هایی که در گروه‌های گوناگون قرار می‌گیرند و به همین دلیل مجموعه بزرگی از روش‌های موجود برای بازسازی عناوین دوست‌داشتنی، اما فراموش‌شده را ایجاد می‌کنند. با این حال حقیقت تلخی هم وجود دارد؛ اگرچه بازسازی یا دنباله‌سازی برای عناوین قدیمی می‌تواند بینندگان را تحت تاثیر قرار دهد، اما برخی طرفداران یک فیلم قدیمی یا یک سریال پرهوادار احتمالا از ریسک‌کردن روی احساسات‌شان و تغییرات در ترکیب فیلم قدیمی زیاد اتسقبال نمی‌کنند.

سریال ساخت ایران از چه زمانی آغاز شد؟

سریال ساخت ایران اولین بار در سال ۱۳۹۰ در شبکه نمایش خانگی منتشر شد. این سریال را پس از فصل نخست سریال شکست خورده قلب یخی باید مهم‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی در سال‌های ابتدایی این بستر جذاب دانست. اولین فصل سریال ساخت ایران تا حد قابل قبولی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. البته که دلیل آن تا حدود زیادی مشخص به نظر می‌رسد. بازیگران سریال ساخت ایران یک از بهترین‌های سینمای کمدی ایران بودند و به همین دلیل موفقیت این سریال منطقی به نظر می‌رسید.

محمدرضا گلزار، امین حیایی، محسن کیایی، فرهاد اصلانی، سحر دولتشاهی، مهران احمدی، سارا بهرامی، بهاره رهنما، پاملا ال کیک، بهنام تشکر، گوهر خیراندیش، الیکا عبدالرزاقی و امیرحسین رستمی از جمله بازیگران اصلی سریال ساخت ایران بودند. به عبارت دیگر، این سریال یک عنوان پرستاره از کمدین‌های ایران بود. اما مسئله تنها به بازیگران اصلی آن محدود نمی‌شد.

اما تنها بازیگران نقطه عطف سریال ساخت ایران نبودند بلکه، پیمان قاسم خانی و مرحوم خشایار الوند در کنار آرش قادری یکی از بهترین تیم‌های نویسندگی در ژانر کمدی ایران را در این سریال تشکیل داده بودند.

کارگردانی فصل اول سریال ساخت ایران هم برعهده یکی از بهترین کارگردان‌های کمدی ایران یعنی، محمدحسین لطیفی بود. به عبارت دیگر، فرصتی برای نام‌های شناخته‌شده سینما و تلویزیون ایران در ژانر کمدی فراهم شده بود تا عنوانی درخشان را خلق کنند که بدون محدودیت‌های صدا و سیما برای بینندگان ایرانی فیلم سازی کنند. موفقیت فصل اول سریال ساخت ایران که تنها ۱۸ قسمت داشت تقریبا قطعی به نظر می‌رسید. اما سریال به اندازه نام‌هایی که میزبانی می‌کرد، درخشان نبود.

از آن‌جایی که سریال به اندازه انتظار سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان موفق نشده بود، دلیلی برای پخش فصل دوم آن وجود نداشت. اما در شرایطی که به نظر می‌رسید این سریال برای همیشه فراموش شده و پرونده آن بسته شده است، ناگهان در سال ۱۳۹۶ خبر بازگشت آن اعلام شد. با این حال عوامل سریال ساخت ایران ۲ با فصل نخست تغیراتی داشت. کارگردانی سریال برعهده برزو نیک‌نژاد بود و فیلم‌نامه آن هم توسط امیر عربی نوشته شده بود که باتوجه به تغییرات در بخش کارگردانی و نویسندگان تقریبا بخش عمده از تیم سازنده تغییر کرده بودند.

امین حیایی و محمدرضا گلزار در کنار محسن کیایی و سحر دولتشاهی، مهران احمدی، سارا بهرامی، بهنام تشکر و امیرحسین رستمی از جمله بازیگران سریال ساخت ایران دو بودند که در دومین فصل این سریال هم حضور پیدا کردند. حسین امیدی، آرمین رباط، پاملا ال کیک [که در فصل نخست سریال هم حضور داشت] و آرش استیلاف از جمله بازیگرانی بودند که در سریال ساخت ایران ۲ دیده شدند. پخش فصل دوم سریال ساخت ایران در اردیبهشت ۱۳۹۷ شروع شد و در آبان همان سال به پایان رسید. سریال ساخت ایران ۲ با ۲۲ قسمت پایان خود را جشن گرفت.

اگر فصل نخست سریال ساخت ایران با استقبالی کمتر از سطح انتظارات همراه شد، سریال ساخت ایران ۲ تقریبا یک عنوان شکست‌خورده لقب گرفت. مخاطبان به دلیل وقفه ۷ ساله میان فصل اول و دوم تقریبا دلیلی برای تماشای این سریال و استقبال از آن نداشتند و از آن جایی که داستان و شخصیت‌های فصل اول و دوم هم قرابت زیادی با یکدیگر داشتند، سریال برزو نیک‌نژاد نتوانست بینندگان قدیمی سریال را دوباره با فصل دوم این سریال همراه کند.

در شرایطی که به نظر می‌رسید پرونده سریال ساخت ایران برای همیشه بسته شده، سرویس استریم فیلیمو اعلام کرد که پخش این سریال در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد؛ بنابراین حالا یکی از قدیمی‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی در آستانه ده سالگی‌اش است، هنوز میزان استقبال مخاطبان از این فیلم مشخص نشده چرا که قسمت‌های چندانی از فصل سوم ساخت ایران ارائه نشده است.

پخش سریال ساخت ایران ۳ در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۰ شروع شد. این سریال برای مخاطبان جذابیت چندانی ایجاد نکرد و برخی از آن به عنوان همکاری ناموفق امین حیایی و مجید صالحی یاد کردند.

خواننده ترکی در سریال ساخت ایران

ساخت فصل جدید یک سریال تلویزیونی در بیشتر کشور‌های جهان منوط به میزان رضایت مخاطبان است. چه بسیار سریال‌های تلویزیونی جذاب و تحسین‌برانگیزی که صرفا به دلیل ریزش تعداد بینندگان نیمه‌کاره رها شده‌اند. اما در سینما و تلویزیون ایران که اساسا مسیر معکوسی با روند جهانی دارد، شرایط کاملا متغیر است.

فیلیمو در شرایطی به سراغ ساخت فصل سوم ساخت ایران رفته است، که فصل نخست این سریال دقیقا ده سال پیش منتشر شده و شکست فصل دوم هم می‌توانست پرونده آن را برای همیشه به کتابخانه تاریخ سینما منتقل کند.

در تیم بازیگران فصل سوم ساخت ایران، تغییرات زیادی صورت گرفته است. به جز امین حیایی تقریبا هیچکدام از بازیگران اصلی سریال باقی نمانده‌اند. او در کنار آناهیتا درگاهی، مجید صالحی، هومن برق‌نورد، عاشیه گل‌جوشکن در لیست بازیگران اصلی فصل سوم هست. سریال ساخت ایران ۳ مانند دو فصل قبلی در دو نکته ثابت‌قدم به نظر می‌رسد؛ نخست آن که همچنان یک بازیگر زن خارجی در سریال بازی کرده و دوم آن که بخشی از سریال در یک کشور خارجی فیلم‌برداری شده است؛ بخشی از داستان سریال ساخت ایران ۳ در کشور ترکیه روایت می‌شود.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های جنگ جهانی دوم


خلاصه داستان سریال ساخت ایران ۳

در خلاصه داستان سریال ساخت ایران آمده است: غلام در جنوب ایران غواصی می‌کند. او به دختری به نام ستاره علاقه دارد. یک روز ستاره که بدهی سنگینی بالا آورده و ظلی حکم جلب او را گرفته است، از غلام کمک می‌خواهد. غلام تصمیم می‌گیرد به ستاره کمک کند. غلام برای حل مشکل ستاره از دوستش، مرتضی کمک می‌گیرد. غلام و مرتضی با هم همراه می‌شوند و خودشان را به دردسر‌های بزرگ می‌اندازند، در حالی که هر مانعی که از پیش رو برمی دارند، مانع بزرگتری سر راهشان قرار می‌گیرد که باید بر آن غلبه کنند. از آن طرف سیاوش به دلایل علاقه‌ای که به شیرین دارد، باید ستوده، شوهر سابق شیرین را تعقیب کند و بفهمد ستوده دنبال چه چیزی است، چرا که شیرین به دنبال انتقام از همسرش است. غلام که از قبل سیاوش را می‌شناسد، برای حل یکی از مشکلاتی که با آن رو به رو می‌شود، به کمک سیاوش نیاز پیدا می‌کند و این باعث می‌شود سیاوش هم با غلام و مرتضا همراه شود و داستان بدهی ستاره داستان انتقام شیرین از ستوده، به هم گره بخورد.

حواشی سریال ساخت ایران ۳

  • در سری سوم سریال ساخت ایران امین حیایی تنها بازیگری است که از دو فصل قبل پیش در این سریال حضور دارد.
  • مجید صالحی بازیگر نقش مقابل امین حیایی در این فصل است. در دو فصل گذشته محمدرضا گلزار مقابل حیایی بازی می‌کرد.
  • عایشه گل بازیگر و خواننده مطرح ترکیه‌ای بعد از بازی در فیلم سینمایی مطرب با بازی پرویز پرستویی در جدیدترین همکاری با یک گروه فیلمسازی ایرانی مقابل دوربین ساخت ایران ۳ رفته است.
  • بخشی از لوکیشن‌های سریال ساخت ایران ۳ در کشور ترکیه است و از لحاظ تنوع لوکیشن یک سریال متنوع و جذاب است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان