تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

معرفی فیلم خائن کشی اثر مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی کارگردان سینمای ایران، با فیلم خائن کشی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد، این فیلم واقعه‌ای سیاسی - تاریخی را دستمایه‌ای برای روایتِ خود قرار داده است. روایتی مثل همیشه درباره‌ی رفاقت و عشق. در ادامه این مقاله قصد داریم نگاهی به این فیلم داشته‌ باشیم.

فیلم خائن کشی مسعود کیمیایی

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: آخرین ساخته مسعود کیمیایی فیلم خائن کشی است که با تهیه‌کنندگی علی اوجی ساخته شده است. آن مونولوگی که در دقایق پایانی فیلم سر میز به صورت لوطی‌وار تکرار می‌کند هم یکی از فرصت‌هایی بوده که به علت تهیه کنندگی فیلم در اختیار علی اوجی قرار داده شده است تا بتواند مانند بهمن مفید در فیلم قیصر عرض اندامی کند.

داستان فیلم خائن کشی چیست؟

فیلم خائن کشی قسمتی از تاریخ که مربوط به نخست وزیر دکتر محمد مصدق است را روایت می‌کند، گروهی از بانک ملی پول سرقت می‌کنند تا آن را به دولت اهدا کنند.

کیمیایی در فیلمنامه قصد ندارد این ماجرا را شرح بدهد، رمزگشایی و قضاوت درباره این واقعه عجیب و غریب اقتصادی- تاریخی را به خود بیننده واگذار می‌کند. گروه طرفدار دکتر محمد مصدق، پس از ربودن پول‌ها، در یک خانه پنهان می‌شوند و یکی از آن‌ها هم بازداشت می‌شود. ادامه داستان فیلم درباره این گروه و پول‌های سرقت شده است و البته یک سری خرده داستان هم در این بین روایت می‌شود که مفهوم چندانی به مخاطب القا نمی‌کند و بیشتر به نظر می‌رسد برای جذاب کردن داستان اضافه شده است، اما در این فقره هم موفق نیست.

نشست خبری فیلم خائن کشی در جشنواره فیلم فجر

افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند هیچ پیشینه‌ای ندارند، برخی از آن‌ها هم که قرار است به روایت داستان خود بپردازند، که دقایق پایانی فیلم به این کار اختصاص داده شده است. این کاراکتر‌ها به یکدیگر علاقه پیدا می‌کنند و لابد به خیال کارگردان، تماشاگر قرار است این عشق‌ها را باور کند و با آن‌ها همسو شود.

اصلا در فیلم مشخص نیست که چرا شخصیت‌های غیر مرتبط عاشق یکدیگر می‌شوند و این نکته سطح فیلمنامه را تا حد زیادی در عادی‌ترین حالت ممکن قرار می‌دهد.

دیالوگ‌هایی که مخصوص و امضای مسعود کیمیایی است هم در این فیلم مشاهده می‌شود، تمام بازیگران فیلم در پلان‌های مختلف دیالوگ‌های خاص و گاهی غیر مرتبطی را می‌گویند که باز مخاطب را گیج می‌کند.

دیالوگ‌ها زمانی که ادا می‌شوند هیچ تاثیرگذاری ندارند و کنش و واکنشی از سمت دیگر کاراکتر‌ها هم نمی‌گیرند. بازیگران صرفا آن‌ها را برای رفع تکلیف می‌گویند و سپس بقیه به صحبت‌های عادی خود می‌پردازند!

بازیگران فیلم خائن کشی

بازیگران بسیار توانمندی در فیلم خائن کشی مسعود کیمیایی جلوی دوربین این کارگردان رفتند که زیاد نقش و کاراکتر آن در چهلمین جشنواره فیلم فجر دیده نشد، البته در میان لیست پرستاره بازیگران این فیلم، نام‌هایی هم وجود دارد که بازی آن‌ها خیلی به این ژانر از سینما مرتبط نیست.

بازیگران اصلی: امیر اقایی، مهران مدیری، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، علی اوجی، رضا یزدانی، سام درخشانی، نرگس محمدی، حمیدرضا آذرنگ، فریبا نادری

صحبت‌های عوامل فیلم خائن‌کشی در چهلمین جشنواره فیلم فجر

مهران مدیری: جراحی پای مسعود کیمیایی بهانه‌ای بود و او دوست نداشت در نشست فیلم حاضر باشد. اما همین امروز پایشان را جراحی کردند! درباره مسعود کیمیایی هم باید بگویم شیوه بازی گرفتن او از بازیگر فوق‌العاده است. اگر برنده سیمرغ شوم خوشحال خواهم شد. همه افراد جایزه گرفتن را دوست دارند و این حس به آدم دست می‌دهد که انگار کارش را درست انجام داده است.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های جنگ جهانی دوم


فرهاد آئیش: من به لحاظ قیافه و کاراکتر به دکتر مصدق شباهت دارم. در تئاتری که در نقش ایشان بازی کرده بودم نیز صد‌ها ساعت فیلم دیدم و کتاب درباره او مطالعه کردم. نمی‌توان بدون شناخت از شخصیت‌های تاریخی که قبلا وجود خارجی داشته‌اند، فیلم بازی کرد. من ساعت‌ها ویدئو‌های ایشان را نگاه کردم تا طرز راه رفتن و بیانشان را بیاموزم و تلاشم را کردم که به مصدق واقعی وفادار باشم.

رضا یزدانی، خواننده: من از ۲۰ سال پیش همکاری با مسعود کیمیایی را شروع کردم و این همکاری دیگر به شکل رفاقت تبدیل شده است. علی اوجی نیز عاشقانه برای ساخت این کار زحمت کشید و همه انرژی خود را برای ساخت بهترین فیلم گذاشته است.

نظر منتقدان درباره فیلم خائن کشی مسعود کیمیایی

رضا صائمی: فضاسازی و طراحی صحنه چشمگیر، پربازیگر و کاراکتر بودن، تداوم سینمای کیمیایی

سید آریا قریشی: قدرت شگفت‌انگیز کیمیایی در امر فضاسازی و تصویرسازی (با کمک مسعود سلامی و سهیل دانش اشراقی)
فیلمنامه‌ای گنگ با کدگذاری‌هایی پیچیده (به سبک دیگر فیلم‌های دو دهۀ اخیر کیمیایی)
یکدست نبودن کیفیت بازی‌ها (از بازی خوب امیر آقایی و حمیدرضا آذرنگ تا حضور ناامیدکننده نرگس محمدی و سام درخشانی که می‌توانند از جمله بدترین بازی‌های جشنواره لقب بگیرند)

کمال پورکاوه: طراحی صحنه چشمگیر، فیلمبرداری و نورپردازی متناسب، مدیریت تولید حرفه‌ای

فیلم خائن کشی مسعود کیمیایی

معرفی روزمه کاری مهران مدیری به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران فیلم خائن کشی

مهران مدیری سال ۱۳۶۲ در ۱۶ سال تئاتر حرفه‌ای را زیر نظر کارگردان هایی، چون «قطب الدین صادقی» و «میکائیل شهرستانی» آغاز کرد سپس سال ۱۳۶۸ وارد رادیو شد.

مهران مدیری در سال ۱۳۷۲ با بازی در مجموعه طنز نوروز ۷۲ وارد عرصه بازیگری شد و توانست به شهرت برسد. این مجموعه طنز در سال ۱۳۷۲ توسط داریوش کاردان ساخته شد و در ایام نوروز روی آنتن صدا و سیما رفت و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد. ارژنگ امیرفضلی، فریبا متخصص و مرحوم داوود اسدی از دیگر بازیگران این سریال طنز بودند. مهران مدیری در همان سال با بازی در فیلم سینمایی دیگه چه خبر بازی در سینما را با فیلمی از تهمینه میلانی تجربه و آغاز کرد.

مدیری در کار‌هایی مانند باغ گیلاس، ساعت خوش، دردسر والدین، پاورچین، جایزه بزرگ، برنامه دورهمی و ... کارگردانی و بازیگری است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان