تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۷۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تاریخ راه آهن ایران / بزرگترین پروژه تاریخ معاصر ایران که با مالیات مردم به سرانجام رسید

نخستین راه آهن سراسری ایران در دوره رضا شاه پهلوی افتتاح شد که خطوط راه آهن کنونی نیز بر پایه همان طراحی اولیه گسترش یافتند. در این گزارش تاریخ ساخت راه آهن مورد بررسی قرار گرفته است. جالب است بدانید دولت وقت ایران به جای استقراض یا تحویل کنترل پروژه به خارجی‌ها، از راه درآمد‌های مالیاتی این پروژه را به سرانجام رساند.

تاسیس راه آهن ایران توسط رضا شاه

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: یکی از مهمترین تحولات عصر جدید توسعه راه‌های بین شهری و بین‌المللی است که داد و ستد و تجارت را گسترش داد و باعث پیشرفت تکنولوژی در مناطق مختلف جهان شد. ایران در دوران پیشامدرن به جاده ابریشم دسترسی داشت و تجارت دریایی نیز در شمال و جنوب کشور انجام می‌گرفت اما جاده‌های بین شهری تا پس از دوره پهلوی اول وضعیت خوبی نداشتند و عبور و مرور بین شهر‌ها بسیار دشوار و خطرناک بود. از طرفی هم جاده‌های موجود برای عبور و مرور بین شهری محدودیت داشت و با توجه به وقوع انقلاب صنعتی در جهان، ضرورت انواع دیگر حمل و نقل احساس می‌شد.

پس از انقلاب مشروطه که آغاز تبدیل ایران به «دولت-ملت» مدرن بود، دولتمردان ایرانی به فکر تاسیس راه‌آهن در ایران افتادند. این امر از جدای از ابعاد صنعتی و اقتصادی بسیار مهمی که داشت، دارای اهمیت سیاسی نیز بود. پیش از انقلاب مشروطه، ایران سرزمینی عشایرنشین با اقوام متفاوتی بود که مناطق مختلف آن عملا به صورت خودمختار اداره می‌شدند و دولت مرکزی نیروی آن را نداشت که نظم و قانون فراگیر در سطح کشور ایجاد کند.

دولت مرکزی نیرومند و دارای بوروکراسی و ساختار مدرن حکومتی، باید فکری برای این وضعیت آشفته می‌کرد. تا دوران رضاشاه پهلوی، هر منطقه و قومی بر وفق قانون محلی و خواست عده‌ای از متنفذان و زمینداران اداره می‌شد و کشور به معنای مدرن آن وجود نداشت. تاسیس راه آهن می‌توانست راه اتصال مهمی بین مرکز و مناطق مختلف باشد و اجرای قانون در سراسر کشور را تضمین کند.

بشنوید: پادکست تاریخ راه آهن در ایران

نخستین راه آهن در ایران

ایده افتتاح راه آهن در ایران، از سال‌های پایانی حکومت ناصرالدین شاه قاجار مطرح شد. در سال ۱۲۶۱ اولین خط آهن ایران از تهران به شهر ری ساخته شد که در اصل باید آن را تراموا نامید نه راه آهن. امتیاز مسیر تراموا را یک مهندس فرانسوی به نام مسیو بواتال گرفته بود که در اصل نماینده یک شرکت بلژیکی بود.

ابتدا مردم تهران برای آشنایی با این پدیده جدیدی به محل گارماشین (نام محله‌ای در جنوب تهران دورهٔ ناصری بود که ایستگاه ماشین دودی موسوم به گار ماشین در آن قرار داشت) واقع در ایستگاه ماشین دودی بود می‌رفتند، ولی هیچ‌کس جرات و تمایل سوار شدن بر آن را نداشت.

مردم به قطار نام ماشین دودی داده بودند و تا زمانی که ناصرالدین شاه برای اولین بار با گروه زیادی از مقامات مملکتی با تراموا به شهرری مسافرت نکرد؛ اغلب مردم از سوار شدن به آن واهمه داشتند.

این تراموای شهری مسیر کوتاهی داشت و مشکلی از مشکلات فراوان کشور را حل نمی‌کرد. برای مدرن شدن کشور و ایجاد زیرساخت‌های صنعتی و تجاری به راه آهن سراسری نیاز بود که ایده ساخت آن تنها پس از انقلاب مشروطه مطرح شد.

صنیع‌الدوله اولین رئیس مجلس شورای ملی کتابی نوشت به نام «راه نجات» که در آن از ضرورت افتتاح راه آهن گفت و نقشه خطوط ریلی در ایران را ترسیم کرد که با خطوط فعلی راه آهن تطییق دارد.

میرزاقلی خان هدایت و حسین وثوثق الدوله نیز اقداماتی برای تاسیس راه آهن در ایران کردند، اما به دلیل ضعف بنیه مالی و نبود نیروی متخصص کاری از پیش نبردند. با توجه به رشد جمعیت کشور و فاصله چشمگیر ایران از دیگر ممالک مترقی، فقدان راه آهن و راه و جاده بسیار ضروری بود.


بیشتر بخوانید: 

تشکیل ارتش مدرن ملی و سربازگیری اجباری در ایران / ارتش رضاخانی چگونه تشکیل شد؟

پوشش مدرن در چه دوره‌ای به ایران آورده شد؟


ساخت راه آهن سراسری در دوره رضا شاه پهلوی

در سالی که رضاشاه رسما سلسله قاجاریه را منحل کرد و خود را پادشاه اعلام کرد، ساخت راه آهن نخستین اقدام مهمی بود که دولتمردان آن را آغاز کردند. در سال ۱۳۰۴ مجلس، لایحه راه آهن را تصویب کرد و دولت بلافاصله با شرکت‌های آلمانی، بریتانیایی و دانمارکی وارد مذاکره شد.

در نقشه راهی که مشاوران رضاشاه ترسیم کردند، مسیر اصلی راه آهن از خوزستان که منبع استخراج نفت ایران بود، آغاز می‌شد و تا شمال کشور و کرانه‌های دریای خزر امتداد می‌یافت. دلیل چنین انتخابی، اهمیت ژئوپولتیک شمال و جنوب بود.

از طرفی با افزایش جمعیت تقاضای داخلی برای استفاده از نفت بالا رفته بود و از طرف دیگر ایران برای ورود به کشتیرانی بین‌المللی نیاز به بندری مدرن داشت. این امر تاسیس راه آهن در جنوب را ضروری می‌کرد.

در شمال هم کشور تازه‌جان‌گرفته روسیه که انقلابی عظیم را به خود دیده و به سرعت در حال رشد و پیشرفت صنعتی بود، گزینه مناسبی برای افتتاح خط آهن و تجارت به حساب می‌آمد.

رضا شاه پهلوی

از زمان مشروطه تا ابتدای سلطنت رضاشاه، مهمترین مانع ایجار راه آهن سراسری در ایران فقدان منابع مالی بود. رضاشاه این مشکل را به لطف دولتی و انحصاری کردن عواید قند و شکر حل کرد. به موجب این قانون مقرر شد از هر سه کیلو قند و شکر، دو ریال و از هر سه کیلو چای، شش ریال مالیات اخذ و درآمد حاصله از آن صرف هزینهٔ ساختمان راه‌آهن سراسری شود.

به گزارش رویداد۲۴ این امر در سال ۱۳۰۶ رخ داد و خط آهن خوزستان با آن تامین شد. موفقیت چنین طرحی باعث شد دولت عواید کالا‌های دیگری نیز به انحصار خود درآورده و با هزینه آن بنیان‌های توسعه در کشور را فراهم کند.

شرکت آمریکایی یولن و چند شرکت آلمانی از جمله بیلفینگر و زیمنس، پروژه خط آهن ایران را در اختیار گرفتند و بخشی از عملیات ساخت راه‌آهن را آغاز کردند. در سال ۱۹۳۰ و پس از تأخیر در پرداخت هزینه‌ها از سوی ایران، شرکت آمریکایی از ادامهٔ انجام پروژه انصراف داد.

در آوریل ۱۹۳۳ ایران قراردادی را با شرکت دانمارکی کمپساکس به امضا رساند. کمپساکس در آن زمان مشغول ساخت‌وساز راه‌آهن در ترکیه بود و رضاشاه توصیهٔ ترکیه در مورد این شرکت را قبول کرد. از طرفی آوردن یک شرکت از یک کشور کوچک هیچ‌گونه خطر سیاسی برای استقلال ایران نداشت.

تاریخ راه آهن ایران

کمپساکس برای اجرای بخش‌های این قرارداد، با ۴۳ شرکت پیمانکاری مختلف از اروپا، ایالات متحدهٔ آمریکا و ایران قرارداد بست. مهندسان کمپساکس عملیات در هر کدام از بخش‌ها را نظارت می‌کردند و عملیات را از دفتر مرکزی تهران هماهنگ می‌کردند. بنابر قرارداد لازم بود کمپساکس خط را تا ماه مهٔ ۱۹۳۹ تکمیل کند. خوشبختانه کمپساکس پروژه را زیر بودجه و پیش از موعد مقرر در قرارداد به اتمام رساند و حاصل کار موفقیتی چشمگیر برای ایران بود.

خط آهن جنوب تا سال ۱۳۰۸ گسترش یافت و در سال ۱۳۰۹ پل هزار متری کارون که بلند‌ترین پل فلزی آن دوران در خاورمیانه بود، افتتاح شد و راه‌آهن سراسری ایران به خلیج فارس رسید و سپس تا سال ۱۳۱۵ خط آهن به بندر ترکمن رسید و در سال ۱۳۱۷ توسط شاه و ولیعهد افتتاح شد.

این پروژه بزرگ در جغرافیایی ساخته شد که پر از پیچ و خم و ناهمواری‌های طبیعی بود و به حق از شاهکار‌های ساخت و ساز در تاریخ معاصر ایران به شمار می‌آمد. در زمان افتتاح، کارشناسان ارزش آن را حدود ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زدند و پروژه سراسری راه آهن به گران‌ترین و گسترده‌ترین پروژه ایران معاصر بدل شد.

راه‌آهن سراسری ایران به هنگام افتتاح، ۱۳۹۴ کیلومتر طول داشت و موفقیتی عظیم برای ایرانیان به حساب می‌آمد. به‌گفته یونسکو، گستره و مهندسی این پروژه با سختی‌های خاص، به‌ویژه مناطق کوهستانی قابل توجه است، چراکه در این مسیر ۱۷۴ پل بزرگ، ۱۸۶ پل کوچک و ۲۲۴ تونل وجود دارد و دولت وقت ایران به جای استقراض یا تحویل کنترل پروژه به خارجی‌ها، از راه درآمد‌های مالیاتی این پروژه را به سرانجام رساند.

راه آهن بازار ایران را بر بنادر شمال و جنوب ممکن کرد و موجب تسهیل واردات کالا‌های خارجی و مواد مورد نیاز صنایع تازه تاسیس کشور شد. انتخاب مسیر آن نیز بسیار هوشمندانه بود چرا که خط آهن خوزستان باعث شد دولت مرکزی از میادین نفتی و درآمد‌های این منطقه بهره بیشتری ببرد و به مرور بندر خرمشهر بدل به بزرگترین بندر ایران شد. این امر بیش از همه به ضرر بریتانیا بود چرا که بریتانیا با بنی‌کعب و حکام محلی خوزستان رابطه خوبی داشت و نفت این منطقه را به راحتی در اختیار گرفته بود. اما ورود دولت مرکزی و کنترل میادین نفتی سهم بریتانیا را کاهش می‌داد.

باورمندان به نظریه توطئه اعتقاد دارند که دولت پهلوی خط آهن را برای منافع بریتانیا ایجاد کرد تا ایران تبدیل به کریدور متفقین شود. اما ایجاد خط آهن از نظر اقتصادی به ضرر بریتانیا بود و ایجاد آن به سال‌ها پیش از جنگ جهانی دوم بازمی‌گشت.

سقف راه آهن تهران

علامت صلیب شکسته نازی در سقف راه آهن تهران

تاریخ راه آهن ایران

«رادا» علامت اختصاری راه‌آهن دولتی ایران

عکس قدیمی راه آهن ایران

عبارت پهلوی روی ریل‌های راه‌‌آهن ایران هنوز دیده می‌شود

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
36
8
بعضی از گاو ها بیش از 20 کیلو شیر میدهند ولی بعدش با یه لگد همه اش را نقش زمین میکنند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
همون گاوها الان سر آخور بیت المال دارند به اون یکی گاومیشهای گرسنه شاخ و شونه میکشن و علفچینهایی مثل تو دارند ازشون حمایت میکنن
ناشناس
| Austria |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
رضا کامنتی؛سر تو هم در خشتک فرح عجوزه و رضا قمارباز است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
12
46
روحت شاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
مثبت اشتباهی من که میگم تو روحت رضاشاه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
12
47
اونایی که اعتقاد دارند دولت پهلوی خط آهن را برای منافع بریتانیا ایجاد کرد بیشترشون ناقص الخلقه های پان ترک هستن که با عقاید مزخرف پان اریایی در اراجیف بافی و توهم زایی رقابت میکنند احداث همچین پروژه ای در زمانی که ایران هنوز اسیر فئودالیزم بود و فرهنگ ملت بشدت تحت تاثیرات تحجرگرایی مذهبیون بود کاری بی نظیر بشمار میاد اراده ای محکم میخواست که داشتند ولی الان چی؟؟؟
اراده زمامداران فعلی ما در غارت بیت المال نهفته ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
دقیقا،گل گفتی،رضاشاه روحت شاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
همین تو کامل الخلقه ای و فئودالیسم فئودالیزم مینویسی بسه ، انگلیس دنبال ایجاد اصلاحاتی در ایران بود رضاپالانی کم سواد و گذاشت تا به دستورش عمل کنه پالانی سمت آلمان غش کرد انگلیس طومارش و پیچید همدنطور که آوردش بردش این وسط یه مشت مشنگ مثل تو طرفدار پالانی شدن ، پانترکهای نفهم هم که عادت کرده بودن سالها حکومت مطلقه داشته باشن به عرعر افتادن ، وضع فعلی و حکومت فعلی هم دقیقا مثل زمان قاجاره ، ۴ شاه سقط شده آخر که ۲ تاش قاجاری و ۲ تاش پالانی بودن خارج از ایران سقط شدن همین نشون میده چقدر این شاهان نازنین بودن البته پالانیها یه کم به روزتر از قاجاریها بودن اما هر دو به ناحق در قدرت بودن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
عزیزم زیاد پالانی مالانی نکن طول تاریخ حاکم بی نقص نداشتیم در مقام مقایسه ما فقط قضاوت میکنیم میگیم فلان و بهمان ...
خودروی پیکانی که پهلوی با فناوری ۴۰ سال پیش ساخت خیلی با کیفیت تر از چهارچرخهای حلبی بنیان فعلیه یا همین پروژه رو اون زمان که تو ایران با سطح خیلی پایین تکنولوژی راهش انداختن در مقام مقایسه با پروژه های فعلی شق القمره
پس زیاد ذرت و پرت نکن
ناشناس
| Germany |
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
ببند دهان وا مانده ات را؛رضا کامنتی،بله برای انگلیس ساخت تو چه حالیت میشود
6
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
بیشعوراولاپالانی پدرته که یادت ندادحرف بزنی.احمق اون عرضه داشت اون همه شرکت.وپل وامکانات ساخت ایناچرابااین همه امکانات ومنابع نساختن؟ایناکدومشون باسواده توی این دوره که رضاشاه کبیرتواون دوره بیسوادبود.آدمی مثل توچقدبایدبیشعورباشه که به رضاشاه توهین کنه وطن فروش
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
در پاسخ به ناشناس ۷:۱۶ با پرچم المان:
تو خیلی حالیته؟؟؟؟ کی بود قرارداد نفتی با انگلیس رو جلو چش سفیرش انداخت داخل بخاری که بسوزه؟؟؟ اگه رضاشاه نوکر انگلیس بود یا وابسته یه قدرت جهانی دیگه بود که بمانند این ۴۴ سالها دوام میوورد جامعه شناس تاریخ دان احمق!!!!!!!!
او فقط یه گرایشاتی به آلمان داشت که سیاست اشتباهش بود و از میدان بدرش کرد
معلومه که از جیره بگیران غارتگران تشنه خون مردم هستی یا از ناقص الخلقه های تندروی متوهم پان ترک
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
البته زیاد سرزنش تون نمیکنم چون واقعا ناقص الخلقه این چرا؟؟؟
چون گوشتونو اونقد با چرندیات اینستاگرام راجع به ترکها و آتاتورک و فلانی پر کردن که مغزتون پوسیده فقط تا اون حد اطلاعات دارین که به کلمه فئودالیزم گیر بدین بگین فئودالیسم درسته یعنی نمیدونین که مفهوم هردو یکیه و فقط تفاوت در تلفظ کلمه Feudalism هستش
تاریخ رو باید از زبان و کتاب مورخانی چون احمد کسروی خوند نه از نوشته های متوهم سیاسیون که کاری جز دروغ گفتن بلد نیستن سیاسیونی که در احزاب مختلف تحت حمایت گروههای مختلف مثل ترکها و فارسها سر کار بودن جز خیالبافی کار دیگه ای نکردن این دسته از انسانها که تفکرات تند و رادیکالی دارند هر موقع زمامداری کشوری رو عهده دار شدن دست به جنایت زدن هیتلر موسیلینی و استالین و آخرین حاکمان عثمانی و ارمنی ها که علیه یکدیگر مرتکب فجیع ترین جنایات انسانی شدن اینجام خلخالی و سایرین رو هم داشتیم و تفکرات بی ارزش شما و امثالهم همیشه در برابر تفکرات فلسفی غالب قرار گرفته یه کم بجای گوش دادن به توهمات پان ترکی چند صفحه از کتب آناتومی جامعه (حداقل از مقدمه ش) مطالعه کنین بفهمین جوامع دارای مراحل رشد مختلفی هستن که تفکرات فلسفی غالب نقش مهمی در رشد و تکامل اونا داره مثلا فعلا که تفکر فلسفی کثرت گرایی داره دوران بلوغ خودشو طی میکنه امثال شما هنوز اسیر افکار آتاتورک هستین و واسه خودتون یه تاریخ خیالی و دنیای متوهم درست کردین و اون یکی متوهم ها رو دشمن خودتون میدونین و کلا در نقطه تقابل مکتب فلسفی ارزشمند وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت قرار دارین
مجبور نیستینا این کامنتو مطالعه کنین چون مغز پوچ تون ظرفیتشو نداره
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
پلشت پس مانده خور،معلوم است چه میگویی؛پان آریایی ها که همان طرفدارن پالان هستند
نایب
| United States of America |
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
کاربر6;اربات پالان ادب یادت نداده من یادت میدهم؛وطن فروش لایق پالانی هاست که هزاران متر مربع از خاک کشور را بخشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
کارهای این مرحوم یکی دوتا نبود که برای این و آن باشد و همه هم عام المنفعه بود از ریز تا درشتش بعد جنگ اول جهانی در اثنا قحطی بزرگ حکومت را از قاجار تحویل گرفتن آنهم کدام حکومت خودش مطلبی است البته تفکرات آتا ترک هم تاثیرگذار بوده مثل اینکه
نائب
| Austria |
۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
تو خودت چیزی که نداری ازش حرف نزن،بی مخ
حاج نائب
| Netherlands |
۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
رضا بی مخ؛تو که گفتی اینستاگرام نداری،از کجا میدانی چه خبر است؛کافر همه را به کیش خود پندارد،آتا تورک چه ربط به جنایات پالانی در ایران دارد؛شاسگول؛سوال تو که ارزش جواب دادن ندارد از مرحله پرتی
a.b
|
Ukraine
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
5
18
ماشالا به این دبیر تاریخ همه فن حریف رویداد24 از اقتصاد کاپیتالیستی و سوسیالیستی مینویسه تا فلسفه و فرهنگ و تفسیر فیلم و سیاست تا تاریخ.!
قصد کامنت گذاشتن نداشتم.!ایجاد راه اهن از اقدامات مثبت رضاشاه بوده.و آرزوهای تکنوکراتهای ایرانی در عصر پسا مشروطه و سالهای بعد مشروطه.اما در مقاله چند نکته ذکر کنم. .شما اگر سواد تاریخی آکادمیک در زمینه تاریخ داشتید و حداقل آگاهی در مورد اصطاحات رایج در مناطق بومی و نواحی ایران مخصوصا عربها به بزرگ طایفه عرب {خان بنی‌کعب}خان!! نمیگفتی.عربها بزرگشونو با لفظ {شیخ} خطاب قرار میدهند.
مطلب دوم در مورد لفظ {ترامواست} که برای قطار سراسری بکار بردید.؟تراموا یک واژه فرانسویست. نوعی قطار سبک وزن درون شهری که برای مسافتهای کوتاه در درون شهر یا برون شهر با فواصل کوتاه استفاده میشده با قوه محرکه بوسیله بخار .نوع ریل قطار با تراموا متفاوت بوده و هست.تراموا سرعت کمتری داشته با توجه به اینکه نیروی محرکه با بخار تامین میشده اصلا صرف اقتصادی نمیکرده که بخواهند از تراموا از تهران تا خرمشهر استفاده کنن.
جایی دیگه ذکر کردید.که{دولت مرکزی از میادین نفتی و درآمد‌های این منطقه بهره بیشتری ببرد}کدام منطقه نفتی؟؟آبادان و خرمشهر هیچ وقت جزو میادین نفتی نبوده. یا معلومه منطقه نفتی نمیدونید چیه یا هذیون میبافید.میادین نفتی در منطقه بختیاری بوده در قشلاق سرزمین بختیاری.که چند سال بعد به تقسمات جغرافیایی خوزستان اضاقه شده.سال1315
سطر اخر ذکر کردید {ورود دولت مرکزی و کنترل میادین نفتی سهم بریتانیا را کاهش می‌داد.}
نه صرفا به علت ایجاد راه اهن!.این خواست عمومی منورفکران ایرانی بوده به علت ناعادلانه بودن قرارداد دارسی
که در سال1932 منجر به عقد قراردادی جدید شد که از لحاظ سهم سهم دولت ایران بیشتر یا مدت قراداد شصت سال دیگر تمدید شد.یعنی تا سال72
خواهشمندیم سرسری تاریخ نگاری نکنید و مخاطب رو بیسواد و عوام تصور نکنید
تایید هم نفرمودید مهم نیست!
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
26
14
بعنوان کسی که مأمور به لکه گیری در امتداد راه آهن قدیم بودم با سند خود دوره رضا خان بیش از دو هـزار پل درجه یک به همراه مصالح و پول آنها طور کامل مفقود شده و در موارد بسیاری شیب و قوسها خارج از دستور نقشه و با بدترین کیفیت اجرا شده بطوریکه ظرفیت بار و مسافر کمتر از پنجاه درصد سفارش کار می باشد و در نقاط خطیر و حساس تجاری و کاری فاقد هرگونه سکو برای بهره بردار و بار و مسافر است و حتی بیشتر خرید نقدی کشنده ها از انگلستان هرگز به ایران تحویل نشد و ... از این پروژه بسیار بزرگتر در تارخ معاصر داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
مرحبا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
8
33
خوبه از ۱۳ خرداد حتی لحن و زبان نجفی نسبت به خاندان پهلوی کاملا تغییر کرده و برای اولین بار در تاریخ رژیم فعلی دیدم که به شکل عقلانی انتخاب مسیر شمال به خوزستان رو تایید کردید، مسیری که بیش از ۸۰ ساله بیشترین سود رو برای کشور و ملت داشته، روان رضاشاه بزرگ و تک تک کارگران و مهندسانی که این راه آهن باکیفیت و پیچیده رو در دل سختترین کوهستانهای ایران ایجاد کردن تا ابد شاد، درود خدا بر خودش و خاندانش،حتی نجفی هم فهمیده این خاندان بزرگ بزودی به میهن بازمیگردند، بقول آقا برمیگردیم به دوره ارتجاع خخخخخخ
پاسخ ها
نایب
| Germany |
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
لعنت خدا بر دزدان بیت مال خاندان دزد کشور فروش پالانی و نوکران جیره خوارشان
پاسخ به جاهل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
از تعداد واکنش مثبت و منفی کاملا مشخصه ۸۵ درصد ملت بر توی ساندیسی ماله کش جاهل وطنفروش و رژیم وامانده و فاسدت لعنت میفرستن نه بر خاندان ایرانساز پهلوی
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
لعنت به تو اشغال حقوق بکیر انگلیس؛مواجب بگیر و سگ ددگاه رضا شاشو پالانی؛برو گله های ارباب پالانیت را بچران با مقرری که دولت انگلیس به اربابنت میداد
محبوئب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
10
36
خدمات رضا شاه واقعا قابل ستایش است اگر نبود خدمات ایشان الان در حد بوکینافاسو بودیم متاسفانه عده ای تاریخ را وارونه نشان می دهند تحریف تاریخ یکی از بزرگترین ظلم به بشریت است اقای محترم شما از کجا اثبات کردید که پان ترکها مخالف رضا شاه بودند تا زمانی که این افکار پوسیده پان ترک و یا پان فارس در بین ما مردم نا اگاه وجود دارد به جایی نخواهیم رسید همینطو.ر که مشاهده می کنیم تا زمانیکه تمام اقوام ایرانی یک پارچه و متحد تحت نام ایران نباشند به جایی نخواهیم رسید ترک و فارس و کرد و بلوچ و عرب و لر بلوچ و غیره همه با هم برارد هستند البته این نظر شخصی من است رضا شاه روحت شاد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
لال نمیشوی؛ازجنایات که پالان پدر و پسر در حق تورک کردند بنویسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
اگه بخواد از جنایت رضاپالان در حق تورکها بنویسه باید از جنایات قاجار و صفوی هم در حق لرها و فارسها و گیلانیها و کردها بنویسه
نایب
| Netherlands |
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
عجب این کامنت اخر را هم تو نوشتی لابد،کداج جنایت در حق لرها و کردها و گیلانی ها،به فرض جنایتی شده باشد،چه ربطی به ترک دارد؛یک خاندان حاکم بوده نه یک قوم،قاجار هر جنایتی کرد؛جنایت فرهنگی نکرد
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
1
15
هه هه شما که ازجیب مردم میزنین ومالیات جورواجور بستین وهمه چیزو می بلعین وغارت ومیفروشین چه کردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
13
19
درود خدا بر رضا شاه ولعنت خدا بر ظالمین
پاسخ ها
.
| Poland |
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
رضاشاه خبیثت خودش ام ظالمین بود که!
امیرحسین
|
Canada
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
11
19
لذت بردم از خوندن این متن. روحت شاد رضا شاه. مردی که ویرانه ای را تبدیل به ایران کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
روحش شاد..مرد نکونام نمیرد هرگز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
4
10
متاسفانه هرکس 2تا کتاب تاریخی میخوانه میشه تاریخدان، مورخ بابیان تاریخ تحریف شده میخوان ذهن مخاطب رو شست وشو بدن دراین مقاله تحاریف بسیاری بود که دوستان درنظرات خود عنوان داشتن خواهشا بخاطرجذب مخاطب ومنافع دروغ تحویل ملت ندین حقایق روبیان کنین ایران بخاطرشرایط خاص سیاسی حاکم برجهان باید جهشی میخورد ومدرن میشد درسته امکانات نبودکادرمتخصص، بودجه، کارگرواوضاع مملکت هم ازلحاظ تحجروعقایدخاص دینی ومذهبی مانع مدرن شدن وانقلاب صنعتی میشدکه رضاشاه یا به دستور اجنبی... که نام نمیبرم یا مدیریت خودش این خدمت بزرگ رومیکنه و دوران پهلوی پدروپسر هر دو ایرانی که ازقاجارتحویل میگیرن و بعدشم انقلاب دگرگون میشه دردوران چنددهه ای وکوتاه که نباید منکر شد که هنوزم از دستاوردهای اونا استفاده میشه حرف حرف میاره وتاریخ معاصر حقایق مثبت ومنفی بسیاری داره امیدوارم عاقبت ایران وملت غیورش که بنیان گذار تمدن بشریت هستن و ریشه جهان ازایران هست ختم بخیرشه باآرزوی ظهور منجی عالم بشریت همیشه دعا گوی هم وطنان عزیزم هستم
نایب
|
Germany
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
23
14
پالانی رضا؛راه آهن را برای استفاده انگلیس ساخته،انگلیس در مناطق دیگر حوزه نفوذش از این طرحها پیاده کرده بود.نمونه قبلی داشته؛همان طرح بعدا در ایران استفاده شد،هدف نزدیک شدن به مرزهای شوروی بود بوسیله راه اهن
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
رضا شاه روحت شاد درود بر خاندان ایرانساز پهلوی واقعا اینا که میگن رضا شاه راه آهن را برای انگلیس ساخت به شعور خودشان توهین میکنند
واقعا ابلهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
خداوکیلی پالانی که میگی بر مغزت سوار کردن بدون کوچکترین تحقیقی گ.. مفت میخوری، آخه بیخرد،پاکستان در آنزمان بخشی از بریتانیا بود و عراق،اردن و اسرائیل تحت نفوذ کامل انگلیس و به فرض محال اگر انگلیس میخواست منافعی از راه آهن ببره و در ایران حرفش خریدار داشت باید راه آهن از چابهار به کرمانشاه و مرز عراق متصل میشد تا از طریق این راه آهن محصولات تولیدی هند به خاورمیانه و اروپا برسه،انگلیس هیچ منافع مشترکی با شوروی نداشت که براش بخواد راه آهن بکشه اتفاقا از نفوذ شوروی در ایران و حمله شوروی از طریق خاک ایران به هند وحشت داشت، اما شرایط جنگ جهانی چندسال پس از پایان ساخت راه آهن ایران به شکلی پیش رفت که متفقین بر سر کمک به هم به تفاهم برسن،حتی به فرض محال اگر بازهم خیلی مغز متوهمی داشته باشی که فرض کنی همه حوادث جهان رو انگلیس از دهها سال قبل مطلع هست بازم راه آهن باید از چابهار به آستارا وصل میشد نه از خوزستان به مازندران،پس ببند در چاه فاضلاب رو ابله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
بعدش تبعید شد این بود مرد بزرگ بود
ناشناس
| Comoros |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
شما کدام کشور هستید
نائب
| Singapore |
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
هههه؛ اسگول با نام‌واقعا ابلهی معلومه چی نوشتی؛خودتو نشون یک روانشناس بده،غلط هم خودت کردی با پالانی
عبداله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
4
14
بله‌کاروبه‌سرانجام‌رساند‌ولی‌‌تواین‌۴۰‌سال‌چه‌کاری‌به‌سرانجام‌رسید‌.فقط‌کارایی‌که‌برای‌خودشان‌سود‌کلان‌داشت‌‌.کاری‌که‌ اصولی‌باشد‌انجام‌نشد..
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
2
10
درود بر رضا شاه بزرگ،شما با یک نگاه به تصاویر هم میفهمید این شخصیت چقدر زحمت برای این کشور ومردم کشیده،نور به قبرت بباره،
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
9
4
اینروز ها پس مانده های خاندان فاشیست پالانی به تکاپو افتاده اند تا فسیل رضا قلدر را از زیر خاک بیرون بکشند! چرا نمیگویید که رضا خان با کودتای انگلیسی ایران را از دستاورد انقلاب مشروطیت محروم کرد و نظامی را با کودتا بر انداخت یک دموکراسی جوان و مستقر ، که با خون هزاران شهید به ثمر نشسته بود ! ولی انگلیس استعمارگر حکومت پارلمانی در ایران را بر نمیتابید ، پس از قصی القلب ترین و فرومایه ترین جانی بیسواد بهره برد تا با کودتای سوم اسفند دموکراسی و حکومت پارلمانی مردم را سرنگون و دیکتاتوری خونخوار رضا خانی وابسته را جایگزین کرد ! بعد از حدود ۲۰ سال رضا قلدر مشتبه شد و فکر کرد علی اباد هم شهریه! با المان و ترکیه رابطه کرد ! اینجا انگلیس که دشمن المان و علی الخصوص ترکان عثمانی بود مزدورش را تبعید کرد و پس از عجز و التماس با واسطه اسپرم السلطنه اش محمدرضا دماغ را جایگزین کرد ، کودتای انگلیس یکبار دیگر ۲۸ خرداد تکرار شد و حکومت ملی مصدق کبیر را برانداخت و دوباره نوکر بر تخت نشست ! ما همین الان که زنده هستیم به عینه میبینیم که چگونه حوادث تاریخی را که جلوی چشمان ما اتفاق می افتد وارونه مینویسند ! وای به اتفاقاتیکه ۱۰۰ سال پیش افتاده ! و عده ای فاشیست بیسواد شاه الهی تاریخ را وارونه جلوه میدهند و جنایتکاران وابسه تاریخ را تطهیر میکنند !.. تاریخ قضاوت خود را دارد هیچ چیز جنایات هیتلر ، و خاندان مزدور پالانی را از یاد نخواهد برد ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
3
9
این نشان دهنده وطن پرستی رضا شاه پهلوی بزرگ ارتش ایران است
روحش شاد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
3
8
روحش قرین رحمت الهی اگه ظالم هم بود ، الان رو سفید شده
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
2
7
اونایی که باید بفهمن میفهمن
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
3
9
نظرات راخوندم. یکی میگه رضاشاه روحت شاد ودیگری پهلوی را خائن ومهره انگلیس میدونه که به خاطر خارجی ها راه آهن راساخت. اما من مبگم باید واقع بین باشیم. بالاخره رضا شاه، حاکم وشاه مملکت بوده. خوب یابد،همه اذعان دارند که پروژه به این بزرگی را وهمینطور جاده شمال(چالوس) را دوساله ساخت با امکانات اون روز، بدون قرض ووام وبامالیات قندوشکر وچای. این ها کار بسیار بزرگیه ونمیشه به سادگی از اونها گذشت اگر پهلوی بدبوده که حتما عیب داشته، خوبی هم داشته. ونیت وهدفش پیشرفت ایران بوده. باید یک نفر را با خوبیها وبدیهاش، قضاوت کرد.
نایب
|
Finland
|
۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
9
7
رضاشاه کبیر؛در جوانی به علت بی پدری و بی کس وکاری و در پی ان گشنگی و نعشگی در نوجوانی شروع به دزدیدن مرغ و خروسهای همسایه ها میکرد؛در سنین جوانی رو به جاسوسی برای کدخدای ده بالا میکرده؛و همینجا بود که مخبرین دولت روسیه از شمع نوکر صفتی او به خوبی پی برده بودند و زیر پر بال او را گرفته بودند اما چون روسها فقیر بودند و مبیایست شکم خود را سیر کند به حرفه پالان دوزی رو اورد و حمال و طویله پاک کن سفارت هلند شد؛و کم کم از اصطبل داری به شاهی رسید و خدمت زیر پرچم دولت فخیمه ملکه پرداخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
7
10
روحت شاد ای مرد بزرگ یک ویرانه را تح یل گرفتی و یک کشور پیشرفته تحویل دادی بدون کوچکترین بدهی به دنیا در ع ض دودهه یک نابغه هم نمی‌توانست خدماتی که تو مرد بزرگ به سرانجام رساندی را حتی فکرشوبکنه روحت شاد ای بزرگ مرد و بدان یادت در قلبها جاری است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
5
12
یک رضاخان قلدرم. آرزوست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
4
4
یک روز ایرانیها به انگلستان حمله میکنن و ملکه انگلیسو به جزبره موریس تبعید میکنن،بزودیه زود انشالله
حافظ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
6
11
بدون هیچ اغراقی دوره پهلوی بعد از دوران شکوه مند هخامنشی واشکانی بهترین بوده هرچند کم وکسر داشت بدون پول نفت واین همه قبایل ومتحد کردن اقوام ایرانی وپروژها ودانشگاه ها جای تقدیر داره روحت شاد مرد بزرگ هرچند الان بعضیا چشمان خود را به روی حقیقت بسته اند ولی تاریخ را نمی‌شود گول زد از شما هم بابت گفتن حقیقت تشکر می کنم رسانه واقعیت گو کم شده سپاسگزارم
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
حافظ پستو نشین؛تو چه میگویی؛اقوام را متحد نکرد با نامردی و خیانت سرکوب کرد،اقوام آزادی خواه بودند مثل خزعل و ...میخواستند کمیته قیام سعادت تشکیل دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
1
5
اگر نبود این نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
3
9
من کتاب تاریخ ایران رو در زمان رضا شاه نخوندم ولی با توجه به حرفایی که از قدیمیها شنیدم و بدبختیها و ظلمی که الان میبینم. با تمام وجود میگم روحت شاد فدایی وطن و ملت.
مهدی
|
United States of America
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
2
7
باعث تاسف است که این طور
بهم بدوبیراه گفتن تاکی باید
بی فرهنگی باشد.
تاریخ چیزی نیست که برایمان
نقل کنند بدلخواه خود
اما کارهاییکه رضاشاه انجام داد
اگر انجام نمی شد هنوز هم انجامس
میسر نبود همین راه آهن جاده های
سراسری آموزش ودانشگاه
یک اتوبان تهران شمال چند سال
است که مردم منتظر احداث آن
هستند پول هم بوده کجا رفته
همه میدانندآقایان که کامنت
میگذارید ادب را رعایت فرمایید
لااقل دراین صفحات دراین فضای
مجاز همدیکرا تحمل کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
بد بیراه از سمت مزدوران پالانی هاست که به حمله تیغ و دندان نشان میدهند در همین سایت با نام رضا؛عجب، وبقیه مزدوران ادبیات و کامنتهایشان را میتوانید بخوانید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
4
8
اگرمنصفانه قضاوت کنیم پهلوی خیانتی به آب وخاک خودنکردند،،
نه قراردادهای ننگین ومخفی بستند،ونه منافع وپول ایران راتقدیم کشورهای عربی کردند!
ونه دنبال جنگ طلبی درمنطقه بودند،
ونه نان راازسفره مردم برداشتندوبه بیگانه دادند،
ونه باعث شدندکه نخبگان ایران به کشورهای دیگرمهاجرت کنند،،
یک شاه بود ویک خاندان سلطنتی!!ولی الآت هروزیری برای خودپادشاهی هست وخانواده اش هم خاندان سلطنتی وچنان ریخت وپاشی میکنندوآقازاده هاشون چنان دست درازی به بیت المال میکنندکه انگاربیت المال ارث پدرشان هست!!
شاه هیچ موقع فرزندانش رابرای زندگی راهی کشورهای متخاصم نکرد،
ودیگرهیچ شاهی رفت وهزاران شاه آمدند،،درهراستان وشهری شاهی برتخت نشسته است وآقازاده هاشون جولان میدهنددربیت المال!!
خیلی بایدمنصفانه قضاوت کردکه ببینیم درکدام دوره تعدادخائنین بیشتربوده است!
مردم میدانندکه اختلاسهایی که درایران در۲دهه گذشته اتفاق افتاده درطول تاریخ ایران بی سابقه بوده است،،حتی درکشورهای جهان چنین اختلاسهابی رخ نداده است!!
ای کاش مسئولین به فرمایشات رهبرعزیزانقلاب عمل میکردندتااین فساداقتصادی مهارمیشد،وبه طبع آن مردم به آینده کشورامیدوارمیشود،،
اینکه رضاخان وپسرش چه کردند بماند!! مسولین بایدفسادرارفته رفته مهارکنند،،وازهزینه کردن درعراق وسوریه ولبنان دست بردارندوبه جای هزینه کردن درلبنان و...به زیرساختهای فرسوده ایران بپردازند،وایران رابه سوی تکنولوژی وسازندگی پیش ببرند،،
مثلاراههای زمینی (شوسه)ایران واقعافرسوده شده ودربعضی مناطق ازبین رفته است ،،ویاناوگان هوایی میشه گفت که کاملافرسوده شده واحتیاج به نوسازی دارد،،
خب باوجوداینهمه کمبودآیاسزاوارهست درآمدایران صرف لبنان وکشورهای دیگرشود؟آیاجوانان ایرانی حق ندارندکه ازحداقل زندگی برخوردارباشند؟؟
آیامردم حق ندارندکه بادادن اینهمه شهیددرراه انقلاب ،،الآن شاهدبه بارنشستن آرزوهایشان باشند؟
آیامردم ایران حق ندارندکه زندگیشان حداقل درحدکشورهای همسایه باشد؟
آخرچرابایداینگونه باشدکه اگرکسی خواهان آسایش هست بایدازایران مهاجرت کند؟
چراایران مااینهمه به عقب برگشته است حتی درمواردی ازدوران قاجارهم عقب مانده ترهستیم ؟
چرامسئولان رابرای یکبارهم که شده غربال نمیکنیدتاایران راازدست مسئولان بی کفایت ودزدنجات دهید؟
چرااینهمه رهبرمان تاکیدمیکندکه بافسادمسئولین برخوردشودولی هربارحرفشان روی زمین میماند؟
چرادرایران هرشخصی برای خودجداگانه عمل میکندومنافع مردن برایش مهم نیست ؟
بهترنیست ازکشورهای موفق مدیرانی موفق واردحوضه های گوناگون کنیم تابه طبع آن دیگرمسئولان هم واردرغابت شوندبرای بهترفعالیت کردن؟
درکشورهای اروپائی حتی نمایندگان مجلس هم گاهی ازمهاجرین دیگرکشورهاانتخاب میشوندوهمین باعث رقابتی شدن فعالیت آنهامیشودوپیشرفتهای خوبی هم حاصل میشود!!
ولی درایران ماتمام انتخابهافامیلی هستندوهمین باعث بروزفسادهای کلان میشوددرحدی که آبروی ایران زیرسوال میرود!!
ای کاش به جای فشاربه مردم ودلسردکردن آنهااززندگی وآینده مملکت ،،مسئولین کمی هم به رفتارهای خودبامردم تجدیدنظرمیکردندوباتغییرات اساسی درکشورباعث پیشرفتهای اساسی میشدندکه لازم نباشدمردم برای امرارمعاش یادزدی کنندویامهاجرت؟
انصافاحق مردم ایران نیست که بادادن اینهمه شهیدواینهمه هزینه برای انقلاب بعداز۴۳سال مردم درفقرباشندوهمیشه نگران آینده باشند،،
مرودم ایران همان مردمی هستندکه طلاهای زنان ودختران خودرامیفروختندوصرف جنگ باعراق میکردند!! وازشکم خودوخانواده خودمیزدندوبه جبهه هامی فرستادند!!
اندک کاری که مسئولان میتواننددرقبال ازخودگذشتگی مردم انجام دهنداین هست که حداقل خیانت واختلاس نکنند،،وگوش دهندبه فرمایشات رهبردلسوزمان
پاسخ ها
نائب
| Singapore |
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
بذل بخشش خاک کشور را چه میتوان نامید؟
دولت پهلوی سرسپرده غرب بود و و محمدرضا برای هر کار حتی اصلاحات ارضی خیانت بارش از امریکا و کندی چراغ سبز گرفته بود، حتی خروجش از کشور با پیشنهاد سفیر امریکا و انگلیس بود،
تا زمانی که علامه طباطبایی زنده بود شاه پالانی جرات نداشت این طرح خائنانه را کلید بزند.
خاندان پهلوی بساط چه در داخله و چه در خارج بساط عیش و عشراش به راه بود؛و هر کدام از شاهزاده های فاسدش اگر بر سر میز قمار میلیون دلاری میباخت با یک تماس با دربار مبلغ نورد نظر برایش حواله میشد؛در خاطرات علم آمده است که ثریا از پاریس تماس گرفته و درخواست دو میلیون دلار (دلار دهه شصت و  هفتاد میلادی دارد،شاه مکثی کرد گفت مدتی قبل برای او مبلغی حواله کرده بود بازهم!
این بذل بخششها از کجا تامین میشده از کیسه پدر محمدرضا؛رضا پالانه که در قبل از رسیدن به مقام وزارت جنگ و نخست وزیر که آهی در بساط نداشت؛غیر از ثروت این مردم بخت برگشته،که در بیغوله ها و حلبی آبادهای بدنبال لقمه نانی بودند یا در رقت آمیز ترین وضع ممکن زندگی میکردند.اینها اگر خیانت نیست پس چه نامش میتوان گذاشت
عجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
اتفاقا مشکل مملکت ما دقیقا افراد نون به نرخ روزخوری مثل تو هستن که هم میای از رضاشاه و شاهنشاه تعریف میکنی چون فهمیدی ملت هوادار این خاندان هستن و هم میای برای حرضت آغات ماله کشی میکنی،هروقت یاد گرفتی از یک آدم درمانده که از سایه رضاشاه و از مصاحبه ولیعهد وحشت میکنه عبور کنی و کاملا پشت مردمت وایسی اونوقت آدم شدی،کاملا مشخصه یک استمرارطلب نون به نرخ روزخور و ریاکاری
نایب
| Netherlands |
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
پیغام به عجب،در کدام کامنت از پالانی پدر و پسر دفاع کردم،عجب،رضا دویومی در امریکا مشغول پوکر بازی و منچ مار پله بازیست شما جیره خوران لمپن مزدورش برایش عر عر میکنید،حتما قول داده وقتی رسیده به تخت(ارواح پدرش که میرسد)شما را مقام اصطبل دار همایونیش میکند که اینهمه دائم زر میزنی،
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
7
1
نویسنده پاچه خوار ، الان این مطلب رو نوشتی که گرفتن مالیات بناحق از ملت رو توجیه کنی واقعا که این نون خوردن نداره .توی اروپا مردم نصف حقوقشون رو مالیات میدن و در رفاه زندگی میکنن . ماهم باید مالیات بدیم برای رفاه آقازاده ها در خارج .تف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
6
10
فقط بایدگفت رضاشاه روحت شاد
.......
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
1
6
الان هم یه مشت مسءول بی عرضه همه منابع رو بردند وهر از گاهی هم برای ساخت یه پروژه به مردم حمله میکنند ومیخواهند مردم بدبخت رو تلکه کنند نه میتوانند صادرات کنند وواردات هم برای درامد خودشون وگران کردن کالاهای بدرد نخور دولتی ممنوع کردن.
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
4
1
همه تون الکی خودتان را خسته می کنید به حر فای شما ها تره هم خرد نمی کنند بیخود زور نزنید که شلوار تان پاره میشه که شلوار گران است
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
6
9
روحش شاد عکس های ایران قبل آمدن شاه هست ایران خرابه ای بیش نبو تازه آباد کرده بود ابر قدرت جهان شده بودیم که
پاسخ ها
نائب
| Austria |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
خخخخ؛ابر قدرت نه پاسبان امریکا در خلیج
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
4
5
ای ایران بفدای تو رضا شاه بزرگ
ای وارث خلف کوروش کبیر
ای معمار ایران نوین
ای که برای ایران از همه چیز خود گذشتی
تا ابد ایران مدیون توست ای بزرگ مرد
روحت شاد.
نایب
|
Singapore
|
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
2
3
ادبیات این قازقولنگ طرفدار محمدرضا و رضا پالانی ؛و رضا دویمی پسر را؛طرفداران دموکراسی از نوع پالانی؛(طبق تعریف محمدرضا از دموکراسی یعنی تیغ و ساطور شکنجه توسط شکنجه گران و زندانی کردن خبرنگاران)
مسیری که رضاپالان و عواملش و اربابان او برای  راه اهن پیشنهاد  کرده بود؛مسیری بود که بارون جولیوس دو رویتر؛در سالها قبل قصد  گرفتن امتیاز او را از دولت قاجار داشت که البته اجرایی نشد،دولت انگلیس در دوره احمدشاه  هم پیشنهادی دیگری برای ایجاد راه اهن داد که انهم مورد موافقت قرار نگرفت،در نهایت بعد از کودتای انگلیسی استعماری رضاپالانی؛این طرح عملی شد؛کارشناسان اعتیاد داشاند که راه اهن سراسری باید از غرب به شرق باشد  و مسیری جهت انتقال کالا یعنی از زاهدان آغاز شود و بعد از گذشتن از شهرهای بزرگ به تهاران سپس به اراک و کرمانشاه برسد؛تا منابع فراوانی از ترانزیت کالا برای کشور عاید شود و صرف اقتصادی داشته باشد؛ چنانچه در روزگار قدیم جاده ابریشم از شرق به غرب  (چین به اروپا)همین مسیر شرق به غرب بود.در باب طرح ایجاد راه اهن شمال به جنوب شادروان دکتر مصدق کبیر، و عده ای دیگر از وکلای باشرف مجلس با آن طرح به مخالفت برخواساند و مصدق کبیر داد سخن براورد که این طرح یک طرح خائنانه و بر خلاف مصالح ملی است،ولی نمایندگان پخمه مجلس که چشم گوشان کر و کور بود،همان موقع وکلایی بودند که میگفتند رضاپالانی؛تحت تاثیر اربابان انگلیسی،این مسیر را انتخاب کرده که از هیچ شهر بزرگی غیر از تهران نمیگذرد ودر مسیر خود از دردن هیچ شهری هم عبور نمیکند،
در نهایت خط اهن از جنوب به شمال کشیده میشود،از دو نقطه گمنام روی نقشه که روزنامه های غربی میگفتند راه اهنی که از هیچ کجا به هیج میرود،
خط اهن جنوب به شمال بی شک خط اهنی با کاربرد و اهداف نظامی بود؛اما در راستای اهداف تامین منافع ایران نبود،برای پایدار سازی دولت دست نشانده انگلیس در ایران پیاده شده بود،تا بوسیله ان بتواند هم اقوام را سرکوب کند؛و در صورت بروز تهدید شوروی به  هند بتواند از طریق ان به شمال شرقی شوروی نیرو اعزام کند،چرا که انگلیس شوروی را بعد از جنگ جهانی اول بزرگترین رقیب خود میدیده؛ وب این راه هن (طبق طرحهای نظامی توسط دکترین خود)میتوانست از پایگاههای خود در بصره و از طریق خلیج و کمپانی هند شرقی با قطار به شمال شرقی کشور (بندر ترکمن)نیرو وسلاح اعزام کند تا در حداقل زمان و کوتاه ترین زمان به مناطق مسطح  وکم جمعیت ونفت خیز ترکمنستان و قزاقستان و کنترل بر دریای خزر را دز اختیار بگیرد، و البته علاقه خود رضا نیز تاثیر داشت،چرا که او درشمال زمینهای بسیاری تصرف کرده بود و علاقمند بود زمینهای دیگری  تصاحب کند  و با راه اهن با خیال راحت تری میتوانست به ترکمن صحرا که مرکز کشت پنبه بکد تردد کند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
1
2
کمترین چیزی که میشه درمورد حکومت پهلوی نوشت اینه که الان حداقل 80درصدد مردم دوباره آرزوی دیدن اون روزا رودارن .
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
غلط کردی،سگ قلاده بلند
نائب
|
Netherlands
|
۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
1
1
اصلاح طلب های که در حافظه و ضمیر ناخودآکاه و گندیده شان عشق به خاندان پالان و فرح عجوزه دارند بدانند که،عجوزه طی مصاحبه با تلویزیون انگلیسی من وتو اعلام کرد"《،فرح مدعی است که قضیه گفت‌و‌گوی تمدن‌ها را برای نخستین بار وی توسط داریوش شایگان (که امروزه مورد وثوق شبه‌روشنفکران و به اصطلاح اصلاح‌طلبان بوده و در برخی مراکز فرهنگی و نشریات آنها فعال است) در مرکزی به نام «سازمان گفت‌و‌گوی تمدن‌ها»مطرح کرده و در سال‌های پس از انقلاب این فکر را از طریق احسان نراقی (مشاور دربار پهلوی که به جبهه به اصطلاح اصلاحات نیز نزدیک بود) به خاتمی منتقل شده که ایشان هم آن را به اسم خود سند زده است!》اینطور دستاورد محمد خاتمی را به باد فنا داد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
1
1
تا وقتی که خودمون نتونیم همدیگه رو تحمل کنیم هیچوقت نمیتونیم در مورد تاریخ قضاوت کنیم
این دوستی که میگه خط اهن جنوب به شمال از لحاظ اقتصادی خوب نبود چیزی در مورد اقتصاد نمیدونید وگرنه این خط نزدیکترین مسیر ترانزیت کالا از دریا به پایتخت و در ادامه به شمال کشور میباشد و در ان زمان شاهکار و در حد معجزه بوده عبور از کوههای زاگرس با حفر این همه تونلهای بزرگ با دست خالی
خدا رحمت کنه هر کس به ملت و کشور خدمت کرد کسانی که در این راه جون خودشون رو تقدیم این خاک کردند شهدای وطن از اولین روز تاریخ تا هشت سال جنگ تحمیلی و تا امروز و ننگ بر خائنین تاریخ این مرز و بوم
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
طرح استعماری بود؛سی سال قبل قبل از آن دولت معظم قاجار اسلام پناه و شاه شهید انرا رد کرده بود؛بار دیگر در زمان اخمد شاه اسلام پناه رد شده بود توسط دولت و مجلس
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
1
0
اره باید بگید رضا پالان دوز که الان پلانهای که دوخته روی پشت شما الاغهای نه فهم که با همان پالانها سوار راه آهنی میشوید که او ساخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
0
0
بهترین متنی بود که خوندم فقط یک اشتباهی وجود داشت اونم این بود که طول این راه آهن حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است ‌‌.
درباره هزینه با نرخ امروز حساب کنید برای ساخت راه آهن رشت آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه نیازه که میشه ۶۶۷ میلیون دلار برای ۱۷۵ کیلومتر! خب با یک حساب ساده میشه فهمید رضا شاه اگر امروز میخواست این راه آهن بسازه هزینه اش ۵.۴ میلیارد دلار بود !
بقول خودتون جا اینکه کشور رو تو دام بدهی بندازه یا با فاینانس خارجی ها بسازه ، تصمیم گرفت رو یکسری اقلام مالیات بزنه تا پولش جور بشه . غیر این رضا خان دانشگاه تهران ساخت ، ارتش ساخت ، ده ها هزار دانشجوی ایرانی راهی اروپا کرد برای تحصیل ، دانشکده افسری ساخت و کلی خلبان فرستاد اروپا ، کلی جاده و تونل ساخت ، فرودگاه ساخت و ده ها خدمات دیگه .. اونم با این پول مالیات کم و هر پروژه ای را هم دست میذاشت با کیفیت تحویل می‌داد ( نه اینکه بده دست یه مشت چینی و روسی بنجل ساز )
آقایونی که میگید رضاشاه خدمت نکرد بگید ببینم شما که از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ ( ۹ سال ) در مجموع ۱۴۵ میلیارد دلار مالیات از ملت کشیدید بیرون غیر از درآمد نفتی که خودتون اذعان میکنید ستون درآمد کشور هست ‌‌‌. این ۱۴۵ میلیارد دلار تو این ۹ ساله صرف چی‌ کردید ؟ با این پول می شد ۲۷ تا راه آهن ساخت ! این درحالی قطر که این چنین جام جهانی میزبانی می‌کنه و ۲۲۹ میلیارد دلار صرفش کرده ، اصلا مالیاتی نمیگیره . فرضا میگیریم یک بشکه نفت صادر نکردید تو این مدت یک ورزشگاه مثل لوسیل ساختید ؟ دو تا برج مدرن ساختید ؟ یه نگاه به جاده ها و خیابان ها کردید ؟ چیکار کردید واقعا ؟ این پول یا صرف پرداخت حقوق کارمند شده ( در حداکثر حالت ) یا گم شده ‌!
امیر آلتای
|
Germany
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
0
0
بدستور انگلیس خط آهن از ناکجاآباد به ناکجاآباد رو کشید که از هیچ شهر مهمی عبور نکرد تا متفقین مهمات را از جنوب به شمال و جبهه شوروی علیه آلمان برسانند.این خط آهن هیچ سود و نفعی برای ایران و ملتش نداشت.
نظرات شما
پیشخوان