تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

ثبت رکورد ۱۹.۲ پتابایتی ترافیک روزانه دیتا در شبکه همراه اول

مدیرعامل همراه اول در مجمع سهامداران این شرکت از ثبت رکورد ۱۹.۲ پتابایتی ترافیک روزانه دیتا در شبکه این اپراتور خبر داد.

همراه اولرویداد۲۴ به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، مجمع عمومی عادی سالیانه، عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده و عمومی فوق‌العاده همراه اول صبح امروز یکشنبه 22 خرداد 1401، با حضور 90 درصدی سهامداران در مرکز همایش های پژوهشگاه نیرو برگزار شد و مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در حضور سهامداران و هیات رئیسه به قرائت گزارش عملکرد سال 1400 اپراتور اول تلفن همراه کشور پرداخت.

در این مراسم پس از صحبت های علی بقایی به عنوان رییس مجمع و مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول، أخذ پیشنهاد از میان سهامداران و رأی گیری انجام و مقرر شد از 1039 ریال سود محقق شده، 590 ریال به ازای هر سهم توزیع شود که به حساب سجامی سهامداران حقیقی واریز می شود.

مدیرعامل همراه اول با اشاره به رکوردهای سال گذشته این اپراتور اظهار کرد: تنها اپراتور 100 میلیونی منطقه هستیم و در زمینه «مصرف دیتا» به رکورد 5574 پتابایت مصرف کل دیتا در سال 1400 دست یافتیم که رشد 44 درصدی را نسبت به قبل نشان می دهد؛ رکورد ترافیک دیتای روزانه نیز به 19.2 پتابایت رسید که با احتساب ترافیک مبین نت به بیش از 20 پتابایت برای نخستین بار در کشور دست یافتیم.

اخوان بهابادی ادامه داد: ما در مجموع 51.5 میلیون مصرف کننده اینترنت پرسرعت داریم که 42.7 میلیون آن، مصرف کننده دیتای LTE هستند؛ سهم ترافیک LTE در کشور برای سال 1400 به 83.8 درصد رسید که حاصل استفاده بیش از 22 میلیون مشترک دائمی و 83.5 میلیون مشترک اعتباری در شبکه همراه اول با سهم بازار 53.21 درصد است.

وی اشاره ای به وضعیت شبکه ارتباطی اپراتور اول تلفن همراه از منظر سخت افزاری و تکنولوژی داشت و عنوان کرد: در حال حاضر 39 هزار و 200 سایت تکنولوژی 4G ، 24 هزار سایت تکنولوژی 3G و 29 هزار و 100 سایت لوکیشن 2G داریم و شبکه بر مبنای آن در حال سرویس دهی به مشترکان است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران رشد پهنای باند مصرفی در شبکه همراه اول را خیره کننده تشریح کرد و گفت: نرخ این شاخص از 800 به 2400 گیگابیت بر ثانیه رسیده و رشد 3 برابری را نشان می دهد. سهم همراه اول از تولید ترافیک دیتا در کشور در سال 98 حدود 800 گیگ (مصرف کل اینترنت) بود؛ در همان زمان حدود 30 گیگابیت بر ثانیه ترافیک در داخل دیتاسنترهای خودمان تولید می شد که اکنون به 734 گیگابیت بر ثانیه رسیده است و بیش از 20 برابر رشد را نشان می دهد.

وی همچنین اشاره ای به پروژه «توسعه شبکه فاز 8 پلاس» داشت و تصریح کرد: این پروژه در راستای توسعه پوشش و ظرفیت شبکه، افزایش کیفیت و بهبود تجربه مشتری، توسعه شبکه رادیویی به منظور رفع خلا پوششی و ظرفیتی شبکه رادیویی کشور از منظر طراحی و بهینه سازی، نقاط نیازمند سرمایه گذاری از نظر بازاریابی و انجام الزامات رگولاتوری تا حد امکان با تأمین تجهیزات رادیویی تعریف شده است.

اخوان بهابادی افزود: همراه اول براساس آمار، تا انتهای سال 1400 تعداد 105.47 میلیون مشترک HLR و 65.86 میلیون مشترک VLR داشته که 9.8 میلیون مشترک آن در سال 1400 جذب شد.

مدیرعامل همراه اول همچنین بخشی از اقدامات فنی این اپراتور در سال گذشته را به شرح «راه اندازی مراکز PS جدید به منظور پاسخ به نیاز افزایش مصرف دیتا خصوصا افزایش ناشی از آموزش مجازی»، «تهیه طرح های APN دانش آموزی به منظور ارائه سرویس متناسب به رده دانش آموزان»، «افزایش ظرفیت اینترنت و شبکه ملی اطلاعات NIN و IXP»، «بهینه سازی اینترنت بین الملل»، «داینامیک کردن ترافیک های شاد و روبیکا بین دیتاسنترهای همراه اول»، «توسعه 300 درصدی ترافیک اینترنت» و «توسعه 200 درصدی ترافیک های IXP» اعلام کرد.

وی پس از شرح توسعه زیرساخت ها و افزایش ترافیک تولیدی در دیتاسنترهای اپراتور اول تلفن همراه، توسعه سکوهای دیجیتال را عامل اصلی این افزایش دانست و اذعان کرد: پلتفرم های دیجیتالی نظیر «شاد» که در دوران شیوع کرونا به سرعت توسعه یافت و جایگزینی برای دوران مدارس غیرحضوری بود، منجر به این افزایش ترافیک تولیدی در دیتاسنترها شد و سکوهای دیگری نظیر روبیکا، ذره بین، اوانو و «همراه من» از این دست هم وجود دارد.

اخوان بهابادی خاطر نشان کرد: بیشینه پهنای باند پلتفرم شاد 520 گیگابیت بر ثانیه است و تا انتهای سال گذشته این پلتفرم توانست میزبان تبادل بیش از 18 میلیارد فایل و میزبانی بیش از 13 میلیون و 850 هزار دانش آموز احراز هویت شده باشد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران همچنین یادآور شد: در حال حاضر «اوانو» 7 میلیون و 250 هزار نصب و یک میلیون و 400 هزار مشترک ماهانه دارد؛ «همراه من» با 25 میلیون و 700 هزار کاربر فعال، دارای 2 میلیون و 700 هزار مشترک فعال روزانه و 13 میلیون مشترک فعال ماهانه است و «ذره بین» نیز جستجوگر بومی به حساب می آید که بیش از 2 میلیون نصب فعال دارد و نزدیک به 75 میلیون پرسمان ماهانه روی آن شکل می گیرد.

وی از شرکت ها و بخش های زیرمجموعه همراه اول نظیر «آکادمی همراه» و «مرکز تحقیق و توسعه» هم یاد کرد و گفت: در آکادمی همراه که به دنبال جذب از میان نخبگان کشور است، 146 موقعیت کارآموزی فراخوان شد و از میان 16682 درخواست مجموع دو دوره فراخوان شده، 50 نفر در خانواده همراه اول استخدام شدند؛ مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در زمینه تحقیقات تکنولوژی فعال است و سمت و سوی فعالیت های دانش بنیان همراه اول را مشخص می کند.

اخوان بهابادی همچنین در بخش پرسش و پاسخ سهامداران، با توجه به اینکه بیشتر سوال ها درباره میزان تقسیم سود و موارد مالی بود، به برخی چالش ها و مشکلات پیش پای توسعه اپراتورها اشاره کرد و گفت: همانطور که می دانید عمده سرمایه گذاری ما «ارزی» و درآمدیمان «ریالی» است؛ با وجود آنکه نرخ ارز طی سالیان اخیر چندین برابر شده اما اپراتورها همچنان دارند با نرخ های سال 1395 بسته های اینترنتی شان را عرضه می کنند.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه نرخ هر گیگابایت اینترنت در کشورهای منطقه بین یک تا دو دلار است، تصریح کرد: همانطور که هزینه های عمده ما متناسب با سرمایه گذاری های ارزی به شدت افزایش یافته است، هزینه های دیگری هم داریم مانند حق السهم 31 درصدی که نسبت به درآمدمان ثابت است و با هر میزان درآمد باید این رقم به خزانه واریز شود.

وی افزود: اما با این حال در شرایطی که قیمت شیر، ماست، مسکن، خودرو و همه حوزه ها در کشور افزایش یافته، اما اپراتورها که زمانی هر گیگابایت اینترنت را 14 هزار تومان می فروختند، اکنون دارند با قیمت 3 هزار تومان عرضه می کنند؛ تنها خدمتی که قیمتش در کشور نه تنها ثابت نمانده بلکه کاهشی شده، اینترنت است.

اخوان بهابادی بیان کرد: همین حکایت را در صنعت برق نیز شاهد بودیم و نتیجه اش قطعی برق شد؛ الان وضعیت شبکه های ارتباطی به گونه ای است که تنها چند درصد خالی است؛ در حالیکه قبلا همین ظرفیت خالی تا 40 درصد هم می رسید و بنابراین باید امیدوار بود اتفاقی نظیر کرونا نیفتد تا مشکلی برای شبکه ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران اشاره ای به مباحث مالی و درآمدی این شرکت نیز داشت و ابراز کرد: درآمدهای عملیاتی شرکت اصلی با 22 درصد رشد به 29814 میلیارد تومان و سود خالص شرکت اصلی نیز با 13 درصد رشد به 4905 میلیارد تومان در سال گذشته رسید.

مدیرعامل همراه اول اشاره ای به برنامه های «حمایتگری و اسپانسرینگ»، «خیریه و بشردوستانه» و «محیط زیست» در قالب مسوولیت های اجتماعی این اپراتور داشت و گفت: این قبیل اقدامات شامل حمایت از رویدادهای علمی و تخصصی، رویدادهای فرهنگی و هنری، حمایت از آزادسازی زندانیان و اقداماتی در راستای حمایت از محیط زیست و مواردی از این دست است.

لازم به ذکر است، استماع گزارش هیأت مدیره درباره عملکرد سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹، استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت، بررسی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/١۲/۲۹، اتخاذ تصمیم درباره میزان سود تقسیمی، تعیین حسابرس و بازرس قانونی شرکت، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی های مجامع شرکت در این جلسه مطرح و تصویب شد.

«مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده» همراه اول نیز به تعیین اعضای حقوقی هیأت مدیره پرداخت و مجمع سوم که «مجمع عمومی فوق العاده» بود، به اصلاح ماده ۱۹ اساسنامه پرداخت.

در «مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده» همراه اول شرکت های «مخابرات ایران»، «گسترش الکترونیک تدبیر ایران»، «مهر اقتصاد مبین»، «گسترش خدمات ارتباطات کاراشاب» و «مدیریت سامان سازه غدیر» به عنوان سهامدارن حقوقی شرکت ارتباطات سیار ایران انتخاب شدند.

نظرات شما
پیشخوان