تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بعد از برکناری عبدالملکی، احتمال استیضاح وزیر صمت وجود دارد/ انتقادات از وزیر مسکن بسیار افزایش داشته است

حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: بعد از وزارت کار که با پیگیری نمایندگان برکنار شد، اکنون زمزمه‌هایی در خصوص استعفای وزیر صمت هم به گوش می‌رسد؛ ضمن اینکه انتقادات از وزیر راه و شهرسازی هم بسیار شدت پیدا کرده است.

حسن لطفی نماینده مجلس

رویداد۲۴ محمد آیتی: یکی از وزرای دولت سیزدهم که از همان روز‌های اول شروع کارش با حاشیه‌های فراوانی روبرو شد «حجت‌الله عبدالملکی» بود. اظهارنظر‌های انتقادی و تند او در دوران دولت روحانی، این انتظار را به وجود آورده بود که او فردی مدیر، جریان‌ساز و تغییردهنده وضع موجود است، اما کارنامه ۱۰ ماهه او که با اعتصاب کارکنان وزارتخانه‌اش و البته انتقادات تند بسیاری از اصولگرایان حامی سیدابراهیم رئیسی توام شده بود، عرصه را بر او تنگ کرد و بالاخره از دولت برکنار شد.

حسن لطفی، نماینده رزن در مجلس یازدهم معتقد است هر مدیر دولتی که تجربه، تحصیلات و اشرافی بر مجموعه خود ندارد، باید بدون اینکه عزل شود از سمت خود کنار برود. او به رویداد۲۴ می‌گوید: یکی از چالش‌های وزارت کار که ما بار‌ها به آقای عبدالملکی مثل وزرای قبل گفته بودیم، این بود که چرا از ۱۸ صندوق بازنشستگی تنها دو تا از آن‌ها، قانون دارد. ۱۶ صندوق بدون قانونی چه معنی دارد؟ وقتی وحدت‌رویه بین صندوق‌ها نباشد و اساساً قانون جامع و فراگیری در این رابطه نداشته باشیم، نتیجه آن می‌شود قانون تامین اجتماعی مسلح به انواع و اقسام تهدید‌ها و فشار‌هایی که بر کارگران و کارفرمایان اعمال می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: همان روز‌های اول کاری آقای عبدالملکی به او گفتم، در پی ترتیب لایحه‌ای باش که همه صندوق‌های بازنشستگی، قانونمند شود. هر بار که این را گفتم، جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردم.


بیشتر بخوانید: پس‌لرزه‌های برکناری عبدالملکی / مدیرعامل صندوق بازنشستگی هم برکنار می‌شود؟


لطفی اظهار داشت: متاسفانه ما اطلاعات دقیقی از آمار در سطح اجتماعی و مخصوصاً اشتغال افراد نداریم. به طور مثال، شاخص دهک‌بندی‌ها برای گرفتن یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی چه بوده است؟ واقعاً هیچ‌وقت روی این شاخص‌ها کارِ علمی نشده است. اکنون آماری که داریم نشان می‌دهد هفت میلیون ایرانی به نحوه پرداخت یارانه اخیر، اعتراض داشتند.

وی افزود: به باور من با سه شاخص می‌توان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به خوبی اداره کرد. اول، کار کردن برای دستیابی به آماری مبتنی بر واقعیت‌های جامعه. یعنی مثلاً بدانیم در هر خانواده‌ای چند نفر شاغل هستند و چند نفر بیکار. وقتی چنین آماری باشد می‌توان برای کشور برنامه‌ریزی کرد. دوم، همان‌طور که گفتم، صندوق‌های بازنشستگی باید قانونمند شوند. سوم، وزیر نباید مسئولیت و فعالیت‌های اجتماعی را با حوزه‌های اقتصادی قاطی کند.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان یادآور شد: مثلا فردی که رییس سازمان تامین اجتماعی شد، اصلاً اشرافی به مدیر و عملکرد مجموعه شستا ندارد. اساساً شستا حکمرانی دیگری برای خود دارد که این از ضعف‌های موجود در ساختار است، هرچند که مجموعه‌های دیگر مثل شستا هم وجود دارد.

لطفی در پاسخ به اینکه آیا خبری از استعفای بعدی وزرا هم هست؟ گفت: بعد از وزارت کار، اکنون زمزمه‌هایی در خصوص استعفای وزیر صمت هم به گوش می‌رسد.  در این ۱۰ ماه، کار با ایرادات فراوانی توام بوده است. امروز انتقادات از وزیر راه و شهرسازی هم بسیار شدت پیدا کرده است. در شهرستان‌های ما حتی یک سانتی‌متر زمین برای مسکن ملی در نظر گرفته نشده است. دولت گفت چهار میلیون مسکن در چهار سال می‌سازیم، اکنون حدود یک سال گذشت، کجاست آن یک میلیون مسکن؟ از طرفی، برخی کالا‌ها بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته‌اند، بالاخره چه کسی مسئول این وضع است؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
0
0
با عوض شدن چند وزیر و مسول هیچ چیزی تغییر نمی کند دلیل بر اینکه سیستم معیوب است .حاکمیت راهی را که انتخاب کرده است ادامه می دهد و به هیچ انتقاد و اعتراضی بها نمی دهد حتی خودیهای نظا م هم به این روش کشور داری انتقاد دارند ولی گوش شنوایی وجود ندارد اگر وجود داشت تا حالا خیلی از معظلات حل شده بود با بگیر و بند و تهدید کار به جایی نمی برد ولو اینکه مشکلات را پیچیده می کند در حاکمیت یک اقلیت خاصی با ایده و تفکر خاص حاکم هستند و به غیر از خودشان هیچکس را قبول نداند و ادعا می کنند راهی که ما در پیش گرفتیم درست است ولواینکه کل مردم ایران هم قبول نکنند و این روش کشور داری تیشه به ریشه خود حاکمیت منجر خواهد شد
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
0
0
همه قانون شکنان باید بروند
عبدالملکی در اجرا نکردن مصوبه قانونی شورای عالی کار برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی قانون شکنی کرد و رفت
بقیه هم اگر قانون شکنی کنند رفتنی هستند.
نظرات شما
پیشخوان